White AX 290 FF 21

White AX 290 FF 21
Är det inte då bara samma ram?
Så kan man se det. Jag kanske var otydlig med att det finns flera olika cyklar som inte heter White med samma ram och snarlika komponenter.
Decathlon har en modell med samma ram men fälgbroms
De har även en variant med skivbroms och dämpad framgaffel.
De har även en variant med batteri och elmotor.

White AX 290 FF 21
Min var likadan, fick info att "det ska vara så". Jag var inte bekväm med det och skeppade tillbaka cykeln. Men inte enbart pga det, trivdes inte riktigt med att cykla på hojen.

Även Decathlon har samma cykel i sortiment, med fälgbroms, med dämpad framgaffel etc.
OK, tack för info! Då vet man att det inte är nått skumt med just min!
Undrar om det är vevlagertappen eller vevarmen som är för dåligt tillverkade, med fel dimensioner?

White AX 290 FF 21
En till AX-aspirant här.
Är man för kort i rocken på 170 cm, 79 cm innerben till och med för en M eller kan det funka? Kortdistans "små-ärenden-hoj" är tanken, inga skogsturer eller marathon.
Jag är 181 och tycker L-20" funkar bra för mig, men den är nog åt det lite stora hållet egentligen.
Men den finns ju även i en 16" damversion som tycks se likadan ut.
Bäst är nog att prova M-18" och 16" damversionen och se vilken som passar bäst.

White AX 290 FF 21
White AX 290 FF 21
Halloj! Ny på forumet. Beställde hem en White AX 290 FF efter att ha hittat den här tråden. Spännande att se era moduleringar, jag visste inte att jag behövde nya färger och pedaler ?

Jag ska ha min hoj till att pendla på asfalt/köra med barnsits till förskolan. Tänkte köra så länge det går in på vintern som brukar vara slaskig här nere i Blöteborg.
Stänkskärmar skall på men vad ska jag leta efter för dubbdäck?

White AX 290 FF 21
Halloj! Ny på forumet. Beställde hem en White AX 290 FF efter att ha hittat den här tråden. Spännande att se era moduleringar, jag visste inte att jag behövde nya färger och pedaler ?

Jag ska ha min hoj till att pendla på asfalt/köra med barnsits till förskolan. Tänkte köra så länge det går in på vintern som brukar vara slaskig här nere i Blöteborg.
Stänkskärmar skall på men vad ska jag leta efter för dubbdäck?
Continental Contact Spike tycker jag är roligare än Schwalbes Marathon Winter som är lite av ett standarddäck. Soumi Routa skulle jag säga är ännu trevligare men möjligen dyrare.

White AX 290 FF 21
White AX 290 FF 21
Slog också till på en AX+ 290 nu när det är rea! Nån som har tips på nån bra och billig korg? Eller man kanske ska ha en sån där fram-pakethållare (ska ha ram-monterad barnsits där bak)? Skärmar kan nog vara najs när det är blött med.

De här skärmarna kanske är bra? https://www.tcmcykel.se/p/cykeltillbehor-1/stankskarmar/sks-edge-al-28-stankskarm
Antar att det är 56 mm bredd som gäller eftersom däcken är 700x45C stora? 46 mm skärmar till 45 mm däck känns lite snålt.

Edit: Eller så skippar jag skärmarna och sparar pengar och vikt :P Har inte haft skärmar på min gamla singlespeed och det har fungerat bra i massa år. Kommer nog inte cykla mycket på vintern.

Senast ändrad:
White AX 290 FF 21
De här skärmarna kanske är bra? https://www.tcmcykel.se/p/cykeltillbehor-1/stankskarmar/sks-edge-al-28-stankskarm
Antar att det är 56 mm bredd som gäller eftersom däcken är 700x45C stora? 46 mm skärmar till 45 mm däck känns lite snålt.
Undrar samma. Såg att det tidigare postats om Sks Edge, men inte vilken bredd.

Kan inte så mycket om cyklar men behöver man justera/flytta bromsoket fram för att ge plats för stagen, eller justerar man dom i längd i stället och fäster innanför gaffeln?

White AX 290 FF 21

Kan inte så mycket om cyklar men behöver man justera/flytta bromsoket fram för att ge plats för stagen, eller justerar man dom i längd i stället och fäster innanför gaffeln?
Vad jag kan se på den modellen så finns det spacers för att skapa utrymme för stagen gentemot diskbromsen.
Köpte själv biltemaskärmar, och där fick jag bocka till ena staget litet. ?

White AX 290 FF 21

Vad jag kan se på den modellen så finns det spacers för att skapa utrymme för stagen gentemot diskbromsen.
Köpte själv biltemaskärmar, och där fick jag bocka till ena staget litet. ?

White AX 290 FF 21
Och här har vi trott att det är en hybrid. Tydligen är det en sportcykel/racer som man kan sälja för 5000 :')

Bilagor

• Screenshot_20231010_210937_Facebook.jpg
    Screenshot_20231010_210937_Facebook.jpg
    469.7 KB · Besök: 228
White AX 290 FF 21
Likt många andra i denna tråd har jag också införskaffat en AX+ 290 när den var nedsatt till 3499 kr. Den kommer att användas som en dedicerad pendlarcykel vintertid. Jag köpte Suomi Tyres Routa 50-622 däck med 252 dubbar, som ser vettiga ut. Lite pinsamt dock att det står E-BIKE med gröna bokstäver på däcket.
white_axplus290.png

Jag har även köpt ett Portland Basil cykelrack för att förenkla vardagslogistiken. Där fick jag justera stagen litegrann för att passa ihop med quick-releasen på framhjulet. Utan att göra uttag (markerade i gult) i stagen bottnade inte hjulaxeln korrekt i framgaffeln.
qrhack.png

Stänkskärmar, stöd, lås samt belysning hade jag liggande i lådorna och kunde återanvända. Styret kändes onödigt brett så det kapade jag ner till 680mm. Så till den annalkande vintern säger jag bara 'Bring it on'.

White AX 290 FF 21
Jag har uppgraderat till en enkel cykelkorg från Biltema för 69 kr (artnr. 27-0155). Duger för att kasta i ryggsäcken, padelracket eller matlådan.

Jag behövde böja ut krokarna som hänger på styret något för att få plats, och drog fast med ett par välriktade buntband.
Screenshot_20231012-134801.png

White AX 290 FF 21
Gaaaah, min frambroms har redan börjat tjuta!
Den tar bra nu, men som sakt börjat låta.
Bakbromsen är tyst.

Brukar det vara så att frambromsen börjar låta före bakbromsen?

White AX 290 FF 21
Hjälper det att torka av bromsskivan med aceton?
Tror jag sett det tipset här, och jag har en burk aceton från Biltema...

edit: Jag testar, få se om det hjälper mot tjutet.

Senast ändrad:
White AX 290 FF 21
Greetings from Helsinki apologies for finglish. Such nice thread this is :)

XXL has a good bargain on AX+ 290 over here at the moment. I'm planning to buy hoping to upgrade some components. Went through the thread (with no real skills in swedish) and one question remains a mystery, so...

Does anyone know what type of bottom bracket goes in AX 290... (BSA) thread-mounted or press fit and what are the dimensions?

White AX 290 FF 21
Greetings from Helsinki apologies for finglish. Such nice thread this is :)

XXL has a good bargain on AX+ 290 over here at the moment. I'm planning to buy hoping to upgrade some components. Went through the thread (with no real skills in swedish) and one question remains a mystery, so...

Does anyone know what type of bottom bracket goes in AX 290... (BSA) thread-mounted or press fit and what are the dimensions?
It seems to be a standard BSA threaded, i measure it to 68mm, and i think the axle is 110.5 mm, if you look at the specification of the crankset: http://pro-wheel.com/main/?product=pioneer-238aa-2

Tillbaka
Topp