Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Om det är 1 1/8 gaffelrör antar jag att det är samma som finns på Bikester. Gissar att denna passar:

Men när jag letade efter två, platta, FSA lock, en till min frus lvgcykel och en till min lvgcykeln, tog jag med gamla locket till olika LBS. Alla LBS hade passande FSA lock i en låda som var avmonterad från cyklar.
Bra tips, får svänga förbi och fråga :)

Lättare och mer ventilation skulle jag säga vara största skillnaden.
Sedan skulle jag killgissa på att en hjälm som är godkänd för MC är säkrare. Där av högre vikt och inte stora ventilationshål

Går det att få ta i dessa distanser utan att behöva köpa adaptern? Har letat men inte funnit, skulle behöva ett gäng.
Screenshot_20231007_155226_com.android.chrome.jpg

Funderar på nya hjul istället för kränga på vintersulorna. Var köper jag ett par stadiga 700c hjul ( 5mm qr, 22 mm inner på fälg o 9 delat shimano, disc) billigt o bra?

Lilltjejen vill pimpa sin cykel med coola lampor i hjulen. Hon har sett tex de här men har svårt att förstå att det är datorgjorda bilder och recensionerna är ju inte direkt överväldigande. Finns det något som liknar detta som funkar?

https://www.amazon.se/flintronic-cy...5c-b55f-7451844a1882&pd_rd_i=B0BNWN795K&psc=1

Körde i några år med lampor på minsta pojkens cykel, men en lampslinga för cyklar (tror de nu heter Active Life). Han syntes bra i trafiken! ?
Däremot varierande kvalitet, hade några stycken som gav upp rätt snabbt.
IMG_9475.jpeg

Ska ut och cykla strax, har alltid haft svårt att hitta en sweetspot för kläder när det är mellan 8-12 grader ute. Blir alltid för varmt eller för kallt. Utgå från sol och ingen större vind... cuz vid annat väder är det paincaven. Vad är era setups?

Kortärmad tröja,
Ska ut och cykla strax, har alltid haft svårt att hitta en sweetspot för kläder när det är mellan 8-12 grader ute. Blir alltid för varmt eller för kallt. Utgå från sol och ingen större vind... cuz vid annat väder är det paincaven. Vad är era setups?

Kortärmad tröja, armvärmare(tunna), 3/4 bibs och wn optinal vindväst. Kortfingrade vantar och keps under hjälmen. Tunna strumpor och sommarskor. Cykla långt och i nerkanten av tempområdet samt eventuellt regn så åker nog vinterskorna på fast med tunna strumpor - torra varma fötter är mysigt.

Försöker få loss bakhjulet på 80-talshoj men bakväxeln är i vägen för QR. Måste jag avlossa bakväxeln först eller har jag gjort något fel?

Bilagor

• IMG_20231007_174830793.jpg
    IMG_20231007_174830793.jpg
    803.2 KB · Besök: 46
Kortärmad tröja,

Kortärmad tröja, armvärmare(tunna), 3/4 bibs och wn optinal vindväst. Kortfingrade vantar och keps under hjälmen. Tunna strumpor och sommarskor. Cykla långt och i nerkanten av tempområdet samt eventuellt regn så åker nog vinterskorna på fast med tunna strumpor - torra varma fötter är mysigt.
Jag kompletterar/modifierar ovanstående lite.

Långfingerhandskar. Nere på åtta grader och med sol och lite vind klarar jag mig fortfarande med tunna sådana men förändras något av det till det sämre funderar jag nog på lite tjockare.

På överkroppen har jag alltid en undertröja. Vid 12 grader tunn nätvariant. Vid åtta grader och nämnda förutsättningar troligen tunn kortärmad i merinoull. Om det är långt och lugnt kanske t.o.m. långärmad.

Under tio grader funderar jag nog på någon form av skydd för tårna. Har ett par som man drar på bara över främre delen av skorna som kan vara rätt trevligt.

Sen kör jag med korta shorts+knävärmare.

Bäst klädsel är förstås väldigt individuellt
Men jag skulle nog på överkroppen ha valt en tunn jacka med vindtät framsida och likaså vindtäta ärmar, med en eller två långärmade superundertröjor under, med åtminstone den närmast kroppen i nät.
På underkroppen cykelbyxor och utanpå dem tunna tajts med hängslen med vindtät framsida.
Att ha kläder som endast är vindtäta mot fartvinden minskar både nedkylningen och risken för överhettning.
Åtminstone för mig.

<REDIGERAT>
De vindjackor med vindtät framsida och ärmar som jag har verkar inte finnas längre.
Men en snabb googling ger att liknande jackor finns hos många olika märken
Tex hos Decathlon för 449 SEK
Hos Castelli kan man även filtrera på vindtät framsida+ärmar
En av Castellijackorna säljer de nu hos Bikester på rea för 1.085 SEK
Men jag har inte använt ngn av dem själv och har därför förstås ingen som helst aning om ngn av dem skulle kunna funka vare sig mig själv eller ngn annan.

Senast ändrad:
Ny på mtb, men finns det inga heldämpade hojar under 15k?

Verkar ju råda inflation på både nya och beggade cyklar. En slut stumpjumper (troligtvis inte servad som den skall) för 25k känns alldeles för saftigt.

Ny på mtb, men finns det inga heldämpade hojar under 15k?

Verkar ju råda inflation på både nya och beggade cyklar. En slut stumpjumper (troligtvis inte servad som den skall) för 25k känns alldeles för saftigt.

Det råder inflation generellt och framförallt på kronan. Dessutom har Specialized hög klistermärke-påslag. Jag ser flera rimligt prisade FS hojar här på K&S (också flera orimligt prisade).

Beg marknaden är jävligt seg just nu så du kan definitivt få en bra deal om du letar lite.

Inget som är värt att köpa nytt, billigaste jag vet är 17-18k. Vad tänker du använda cykeln till? XC/Trail/Enduro/park?
Lite enkla skogsturer och några tafatta försök i bikepark är väl där det som den kommer utsättas för.

Men tänker mest FS för att kunna vara ”en i gänget” bland alla andra coola och dyra hojar.

Lite enkla skogsturer och några tafatta försök i bikepark är väl där det som den kommer utsättas för.

Men tänker mest FS för att kunna vara ”en i gänget” bland alla andra coola och dyra hojar.
Den budgeten räcker nätt och jämnt till en bra hardtail, om vi pratar nytt. Finns en del begagnatfynd nu däremot om du letar lite.

Nu har jag hoppat på min trainer och kör Zwift. Jag tvättade hojen, körde förbi min LBS och bad om en service av cykeln. Så nu är den SPA-behandlad, står i en cykelstrumpa och hänger på väggen.

Då är det väl bara att slappna av, vänta in våren och pumpa den innan säsongen drar igång? Eller är det något mer jag kan/ska göra?

står i en cykelstrumpa och hänger på väggen.
Vad är en cykelstrumpa?

Eller är det något mer jag kan/ska göra?
Uppgradera! Varför inte bygga nya hjul?
Här är några som säljer bra fälgar

Vad är en cykelstrumpa?
Googla "velosock" så får du upp bra bilder på hur det kan se ut. Finns också ett företag som heter så som säljer "cykelstrumpor". Jag tycker de är bra att förvara hojen på under längre tid (såsom min sommarhoj under vintern) så jag kan helt utan ersättning rekommendera Velosock.

Tack för tips om uppgradering - Ska titta närmre på dina länkar!

Googla "velosock" så får du upp bra bilder på hur det kan se ut. Finns också ett företag som heter så som säljer "cykelstrumpor". Jag tycker de är bra att förvara hojen på under längre tid (såsom min sommarhoj under vintern) så jag kan helt utan ersättning rekommendera Velosock.
Med en matchande fondtapet behöver man inte dölja cyklarna :sneaky:
Cykelrum.png

Tillbaka
Topp