Skulle du vilja ha mer ljus om du enbart kör de tre övre på max?
Man måste ju inte köra en 8000 på max heller men 6500 har fler lägen som inte dränerar batteriet lika fort. Googlat i timmar på vilken i praktiken är bäst för det jag ska ha den till i vårt svenska klimat.
Jag kör oftast typ så här:
Normalt vid stigcykling går 6500:an på nedre dioderna,( 2 st) på midläget,ska motsvara 1300 lumen,och 3500:an på hjälmen kör jag alla dioder på low,ska vara 900 lumen.
Teoretiskt har jag då 2200 lumen,fullt ok för att se allt när man bara trampar runt på fina stigar.
Och då räcker batterierna enligt utsago 11 resp 6,5 timme....så länge är jag inte ute och kvällscyklar.
Och skulle det bli stökigt,eller behövas massa ljus trycker jag bara till på den fyrkantiga knappen på remoten till 6500:an så går den över på maxläget....sen tillbaka till något lägre läge när det "lugnat ner sej"
Och max på hjälmen om jag vill ha max vad som går att få.
8000 har ju lite mer lumen på varje läge,samma antal på antal lägen på 6500 och 8000,men för mej är det i praktiken svårt att säga att jag behöver mer än vad 6500:an ger...finns alltid något läge på den som ger det ljus jag behöver,mer lumen blir liksom bara grädde på moset!
Och rent krasst,tar man t.ex midläget på dom 3 övre dioderna,är 2200 lumen på 6500:an som räcker i 7 timmar,eller motsvarande på 8000 som är 2600 lumen i 5,5 timmar....jag ser ingen skillnad i verkligheten,men gillar batteritiden mer än dom extra 400 lumen som jag egentligen inte "behöver".
Så jag valde 6500:an,dom lägen som finns,med det ljusutbytet som blir,det räcker långt....och får ett uns bättre batteritider än 8000:an.
Sen har jag ju 3500:an,den hjälper upp....6500 på styret som ger en bred ljusmatta tillräckligt långt framför hojen som jag behöver,sen 3500:an som jag har dit jag tittar med lite mer koncentrerad ljusbild.....för mej fullt tillräckligt!
Mkt sällan bägge går på max,iaf där jag cyklar!
Edit:
Alla lumental är uppgett av MS,ska stämma hyfsat,men på maxlägen reglerar dom ner,så 8000 reglerar nog ner snabbare på max än 6500....så i verkligheten är dom nog lika efter det gått t.ex 20-30 min på max,lamphuset är ju samma,och värmen blir ju högre på 8000....då bör den reglera ner snabbare och till samma nivå som 6500 in real life....gissar jag!