Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Lång historia ... men det blir en annan Miyata 1000 än den.

Funderar på att hämta den med min Runner, har ändå planerat att ta en tur upp i de krokarna någon gång under de närmsta veckorna. Blir väl en fyrtio kilo på pakethållaren men det borde Runnern klara tycker jag.
Körde inte 60 mil men kanske 6-7 km med en hoj på korgen på stans hyr-cyklar. Gick oväntat bra :) ingen bild tyvärr. Men om du ska åka långt skulle jag rekommendera att fundera igenom förpackningen innan. Hjul på styret brukar funka bra. Men ramen är svårare. Man vill inte att den skakar och får slitage-märken mot någon pakethållare eller så :) ska bli kul att se hur du löser! Fullt förtroende för att du löser det galant!

Hittar ingen bild nu men på den gamla goda tiden när folk cyklade till TT-loppen fäste man hjulen i nederdelen på bockstyret och gaffeln. Blir stabilt men lite trögstyrt om man har tunga hjul.

Visa din Miyata!
Lång historia ... men det blir en annan Miyata 1000 än den.

Funderar på att hämta den med min Runner, har ändå planerat att ta en tur upp i de krokarna någon gång under de närmsta veckorna. Blir väl en fyrtio kilo på pakethållaren men det borde Runnern klara tycker jag.
Visst finns det väl nån här i tråden som skapat ett fäste för att få med sig en till cykel? Fästs i sadelstolpen på nåt sätt.

Visa din Miyata!
Där kan ju någon gräva lite i börsen och bli ägare till en orörd Century!
Synd att den inte var i min strl… 199 cm Sebbe på den så hade jag sett ut som björnen på motorcykeln i Madagaskar ??‍♂️??

Visa din Miyata!
Om jag kommer ihåg rätt var det förutom Miyata Century även Miyata 1000 och några fina till i det huset och mer eller mindre oanvända, som Ali Baba och rövarnas grotta :)

Visa din Miyata!
Om jag kommer ihåg rätt var det förutom Miyata Century även Miyata 1000 och några fina till i det huset och mer eller mindre oanvända, som Ali Baba och rövarnas grotta :)
De övriga cyklarna var långt ifrån oanvända, och framförallt långt ifrån originalskick. Ägaren hade en konstig bild av hur en cykel skulle vara utrustad, så det hade satts på trumbroms fram på tusingen, V-bromshandtag och åttadelat skräp på ett par av de övriga, fula styren och styrstammar. You name it.

Visa din Miyata!
De övriga cyklarna var långt ifrån oanvända, och framförallt långt ifrån originalskick. Ägaren hade en konstig bild av hur en cykel skulle vara utrustad, så det hade satts på trumbroms fram på tusingen, V-bromshandtag och åttadelat skräp på ett par av de övriga, fula styren och styrstammar. You name it.
Var det bara Miyatacyklar?

Visa din Miyata!
Visa din Miyata!
Enklast möjliga uppdatering på min 125kr-on/off road. Byt slitdelar, styre och sadel för att kunna få den farbar.

Största gisslet är att växelreglage inte lirar så väl. Försökt göra rent dem ordentligt men de beter sig inte som de ska.

Men va härlig den var att cykla på!
Jag säger som @Kneecap, tjena!

Hur lever livet med din stor-on/off? Är den i rull eller håller växelreglagen dig kvar i hamn?

Visa din Miyata!
Rastat passrännar’n idag. En fruktansvärd motvind men tänkte på det @Jonatan F skrev och ställde mig frågan, har jag bråttom? Svaret var nej ?

1700766432578.jpeg

Visa din Miyata!
Visa din Miyata!
Ligger hemma med influensa… så det blev ingen slutriktning i helgen som tänkt.
Det innebär att nästa helg blir hjulafton? har oxå bestämt mig för att inte montera middleburn partiet på on/offen. Det blir ett XT silver ist. Ibland måste estetiken gå före. Troligtvis kommer även XT bakväxeln få stryka på foten till förmån för en helsilver STX RC bakväxel.
Jag är mycket nöjd att jag för en gång skull gått ifrån raka styren… ? eller hur @LWB ?
IMG_8861.jpeg

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Kom ut på andra sidan två veckors covid som ett utsketet äpplamos och tog en lugn och långsam tur i förmiddags för att blåsa igenom skallen och bli folk igen. -10° C och klart väder när jag rullade av gårde i morse.

IMG_2812.jpeg

Bara en skvätt snö på backen, men tillräckligt för att ge illusionen av att lysa upp det existentiella mörker som kännetecknar vår tid, och kallt nog för att göra vägar och stigar hårda, sträva och kort sagt perfekta att cykla på. Höll det sig såhär ett tag så vore jag nöjd.

IMG_2814.jpeg

IPA-bäcken porlade som vanligt, dock med snygga isformationer. Ytterligare några minus så kan det bli riktigt snyggt.

IMG_2820.jpeg

Inget märkvärdigt egentligen, men det blev några fina ATB-mil genom Bergen Väster om Bergen i Väster. Den Stora Lila med Mothbar-styret excellerade, solen sken och värmde till kvalmiga -5° C och när jag rödrosig rullade in på tunet igen så var det med nytt hopp om livet. Livet i lila.

Visa din Miyata!
Kom ut på andra sidan två veckors covid som ett utsketet äpplamos och tog en lugn och långsam tur i förmiddags för att blåsa igenom skallen och bli folk igen. -10° C och klart väder när jag rullade av gårde i morse.

Visa bilaga 667874
Bara en skvätt snö på backen, men tillräckligt för att ge illusionen av att lysa upp det existentiella mörker som kännetecknar vår tid, och kallt nog för att göra vägar och stigar hårda, sträva och kort sagt perfekta att cykla på. Höll det sig såhär ett tag så vore jag nöjd.

Visa bilaga 667875
IPA-bäcken porlade som vanligt, dock med snygga isformationer. Ytterligare några minus så kan det bli riktigt snyggt.

Visa bilaga 667876

Inget märkvärdigt egentligen, men det blev några fina ATB-mil genom Bergen Väster om Bergen i Väster. Den Stora Lila med Mothbar-styret excellerade, solen sken och värmde till kvalmiga -5° C och när jag rödrosig rullade in på tunet igen så var det med nytt hopp om livet. Livet i lila.
?

Visa din Miyata!
Ligger hemma med influensa… så det blev ingen slutriktning i helgen som tänkt.
Det innebär att nästa helg blir hjulafton? har oxå bestämt mig för att inte montera middleburn partiet på on/offen. Det blir ett XT silver ist. Ibland måste estetiken gå före. Troligtvis kommer även XT bakväxeln få stryka på foten till förmån för en helsilver STX RC bakväxel.
Jag är mycket nöjd att jag för en gång skull gått ifrån raka styren… ? eller hur @LWB ?Visa bilaga 667842
Vad är det för styre?

Visa din Miyata!
Ingen tydlig miyatakoppling här mer än att det är äldre cyklar det handlar om, men tänker att det finns flera här som nog kan se läsningen som mysig iallafall.

Visa din Miyata!
KogaMiyata-WorldTraveller - 1 (12).jpeg
KogaMiyata-WorldTraveller - 1 (13).jpeg
KogaMiyata-WorldTraveller - 1 (14).jpeg
KogaMiyata-WorldTraveller - 1 (15).jpeg
KogaMiyata-WorldTraveller - 1 (16).jpeg

Liten uppdatering av mitt pendlarbygge, bara lite småfix kvar men för detta krävs att jag får tummen ur och beställer lite grejer som styrlinda och kabelhöljen.

Det är ett lite annorlunda bygge för mig, mer fokus på användbarhet, i vanliga fall tar jag bort så mycket som möjligt men här har tom en bakpakethållare skruvats på. Jag är inte helt säker på att den får vara kvar...

Loggorna har jag bättrat på med några billiga metallicpennor (silver och guld), syns på nära håll men ändå hyfsat OK för en brukshoj.

Drivlinan blir 2x10.

Sadeln har jag fösökt få en något mer brun ton på...möjligtvis är den något närmare däcksidorna nu.

Lacken är fantastisk...det som ser svart ut är en mörkgrön färg med metallic-glitter, ett enda litet ställe har jag bättrat på men i övrigt var det bara loggorna som hade lite avskav.

Visa din Miyata!
Ingen tydlig miyatakoppling här mer än att det är äldre cyklar det handlar om, men tänker att det finns flera här som nog kan se läsningen som mysig iallafall.

ja, det var fin läsning. Har säkert passerat några Miyator där också.

Visa din Miyata!
Visa bilaga 667969Visa bilaga 667970Visa bilaga 667971Visa bilaga 667972Visa bilaga 667973

Liten uppdatering av mitt pendlarbygge, bara lite småfix kvar men för detta krävs att jag får tummen ur och beställer lite grejer som styrlinda och kabelhöljen.

Det är ett lite annorlunda bygge för mig, mer fokus på användbarhet, i vanliga fall tar jag bort så mycket som möjligt men här har tom en bakpakethållare skruvats på. Jag är inte helt säker på att den får vara kvar...

Loggorna har jag bättrat på med några billiga metallicpennor (silver och guld), syns på nära håll men ändå hyfsat OK för en brukshoj.

Drivlinan blir 2x10.

Sadeln har jag fösökt få en något mer brun ton på...möjligtvis är den något närmare däcksidorna nu.

Lacken är fantastisk...det som ser svart ut är en mörkgrön färg med metallic-glitter, ett enda litet ställe har jag bättrat på men i övrigt var det bara loggorna som hade lite avskav.
Nu snackar vi?

Har bättrat min on/off på liknade sätt. Hittade ett vitt lackstift till en golf jag hade för många årsedan och fyllde i miyata texten med en pensel från panduro???‍♂️

Visa din Miyata!
Visa bilaga 667969Visa bilaga 667970Visa bilaga 667971Visa bilaga 667972Visa bilaga 667973

Drivlinan blir 2x10.

Fröjd för ögat det där du

Visa din Miyata!

Drivlinan blir 2x10.

Måste ha varit en av de finaste modellerna i Koga-Miyatas program tror jag. Och SÅ mycket snyggare med riktig pakethållare bak, cykeln ser mycket mera välbalanserad ut :)

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Nu snackar vi?

Har bättrat min on/off på liknade sätt. Hittade ett vitt lackstift till en golf jag hade för många årsedan och fyllde i miyata texten med en pensel från panduro???‍♂️

Pensel hade nog varit att föredra, speciellt på pinstripingen där nog en lätt salongsberusning också gett rätt schwung på penseln...det var svårt att få till de smala strecken utan att darra på handen...

Tillbaka
Topp