Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Gogglar du ögonskruv får du upp en massa ögleskruv samt några enstaka lika de du söker fast med krage. Från Kina mest.
Modellen är nog så speciell att du får krypa till tyska korset skulle jag tro. Marknaden kan inte vara jättestor.
Nä så kan det vara, mest att jag tänkte att man kanske kan hitta någon mer lokal som säljer reservdelskit till sks-skärmar och att det KANSKE kunde underlätta om man visste vad skruven hette :)

Kul att veta! Jag tänker på trädgårdsmöbler: Hela västra gräsmattan lär vara full med tappade daruma-skruvar.
Daruma är visst en ihålig docka från Japan, med zen-anknytning. Kanske därför cyklister oftast är så harmoniska med ett litet leende på läpparna.

Den hittade jag men jag tycker inte att skruvarna ser ut att vara de som man trär på "pinnarna" utan snarare de som man använder för att skruva fast i cykeln (kan ha fel för jag klarar inte att zooma i bilden tillräckligt)

Nyfiken på att testa effektmätare. Tittar på https://www.sram.com/en/sram/models/pm-riv-1w-d1.
Men funkar den ihop med 11-delat och Rival derailleur? Står att den är för tolvdelat... Är det kedjan som skiljer mellan 11- & 12-delat eller är det något annat som kan göra att det inte funkar med 11-delat?
Står även att vevlagret ska vara DUB wide. Att jag behöver byta till DUB fattar jag men wide? Är det något jag kan byta till på ramen jag tänkt använda (BSA 68 mm)?
Har jag missat något annat i tankegångarna?

Om man ska köpa sig en cykeldator huvudsakligen för att navigera, vad ska man då ha för ngt?

Tänker att man ska kunna ladda in färdiga rutter/göra egna på datorn ?

Om man ska köpa sig en cykeldator huvudsakligen för att navigera, vad ska man då ha för ngt?

Jag har nyligen studerat mycket på det. Min fru vill har navigation på lvgcykeln och jag behöver då och då på mtb. Garmin Explore 2 verkar vara bäst. Hammerhead Karoo 2 verkar ocksa bra, men funkar just nu bara med iphone. Element Bolt 2 är också bra. Det finns en Komoot app till Garmin.

Men jag vet inte om vi vill lägga så mycket pengar på en pryl.

Min MB31 Gravel är extremt känslig för sidvind.

Jag bor i Göteborg.
Jag pendlar på den.
Fick gå över Älvsborgsbron, medans 99,9% av alla andra cyklade över den.

Kortare styrstam + bredare styre på gravelbike= lugnare framända/mer hävarm?

Mobilen är ett skapligt alternativ.
Har ett mobilfäste på pendlare/stadscykeln. Det funkar perfekt för en lantis i storstan, men på grus och i skogen skulle jag gärna ha något lite mer lämpat för ändamålet.

Dyrt med 10k+ telefon på styret om man krashar, och jag är lite fundersam om inte bildstabiliseringen osv kan skadas av alla vibrationer som går rakt in i telefonen från fästet?

Jag har nyligen studerat mycket på det. Min fru vill har navigation på lvgcykeln och jag behöver då och då på mtb. Garmin Explore 2 verkar vara bäst. Hammerhead Karoo 2 verkar ocksa bra, men funkar just nu bara med iphone. Element Bolt 2 är också bra. Det finns en Komoot app till Garmin.

Men jag vet inte om vi vill lägga så mycket pengar på en pryl.
ska titta på Explore 2 modellen med, har snöat in på 530. Men det är mest för att den låg nära min smärtgräns för ännu en pryl.

Vill du ha en cykelGPS för navigering så blir det ju bättre med större skärm och då är fortf en Edge Explore det bästa köpet.
Enl Prisjakt skall Edge Explore finnas i lager för under 2.000 SEK.
Vill du läsa på mer om Garmin Edge Explore så har Ray skrivit en hel del om den, bla:
"The Edge Explore (kinda a simplified version of the high-end Edge 1030) includes all the core stuff most cyclists want".
Läs mer själv
Du kan även kolla i hans jmf
DCR: Product Comparison Calculator

Den nyare Edge Explore 2 skall ha likadan skärma och den kostar mer och därför är det tveksamt om den är ett bättre köp för enbart navigering.
Men även det kan du själv kolla vidare på hos Ray
Tex
"Same color touchscreen as previous, which is 3” and 240x400px"
Men mkt mer förstås

Senast ändrad:

Vilken sorts navigering pratar vi om?
Är det en förplanerad rutt t ex i skogen som ska följas är Wahoo Bolt helt outstanding. Den gamla versionen dessutom billig begagnad nu när det finns en ny och färgskärmen tillför inte så mycket värde. Jag använder min både i hemmaskog och alper och det fungerar klockrent varje gång med väldigt bra och tydlig skärm samt med god marginal heldags-batteritid. Kompisen får stå och kisa med ljusstyrkan på max på sin Garmin 520 eller vad det nu är för att se nåt i solljus.

Men däremot om det ska routas om live osv så är den inget vidare och kräver mobilen. Trailforks-overlay får man inte heller, kan vara trevligt i vissa lägen.

Vilken sorts navigering pratar vi om?
Är det en förplanerad rutt t ex i skogen som ska följas är Wahoo Bolt helt outstanding. Den gamla versionen dessutom billig begagnad nu när det finns en ny och färgskärmen tillför inte så mycket värde. Jag använder min både i hemmaskog och alper och det fungerar klockrent varje gång med väldigt bra och tydlig skärm samt med god marginal heldags-batteritid. Kompisen får stå och kisa med ljusstyrkan på max på sin Garmin 520 eller vad det nu är för att se nåt i solljus.

Men däremot om det ska routas om live osv så är den inget vidare och kräver mobilen. Trailforks-overlay får man inte heller, kan vara trevligt i vissa lägen.
Wahoo Roam leder dig snällt tillbaka på rutten om du kör bort dig.
Den största skillnaden på V1 och V2 är (väl?) minneskapaciteten.

Har roam v1. Den har ganska få färger vilket drabbar kartan lite. V2 vill jag minnas har betydligt fler.
Färgen på sjöar är iaf rätt!
1700757540673.png

Min Sirrus 3 känns svajig i bakänden, precis som bakhjulet satt löst eller nått. Kollat men ser inget uppenbart, var börja leta fel?

1: Heter det ventilkärna på svenska?

2: Varför kladdar vissa av mina ventilkärnor igen av TL-gucka, men andra inte? Samma gucka på alla, Doc Blue.

3: Finns det något smidigt sätt att rengöra och återställa de igensmetade ventilkärnorna på?

Vete fanken. De jag har haft på min Spectral sedan våren 2022, vet inte vad det är för märke.

Edit, kan det vara så att de lättare kleggar igen vid högre däcktryck? Mest problem har jag haft med de på räsern, därefter grushojen och minst på trailhojen.

1: Heter det ventilkärna på svenska?

2: Varför kladdar vissa av mina ventilkärnor igen av TL-gucka, men andra inte? Samma gucka på alla, Doc Blue.

3: Finns det något smidigt sätt att rengöra och återställa de igensmetade ventilkärnorna på?
1 funkar väl lika bra som nåt annat?
2 det händer även den bäste. Dvs mig. Stans här vilket är precis detsamma som Doc Blue. Jag kan tro det kan bero på mängden vätska i däcket. Ibland, när jag kommer ihåg och åtminstone vid längre tids förvaring ser jag till att ventilerna står i klockan 12.
3 troligen men dock enklare och inte särskilt dyrt att köpa ventilinsatser i tiopack hos favorittysken om man inte nödvändigtvis måste ha guldpläterade eller vad det nu är som betinger löjliga priser på somliga.

Luftdämpare vs coildämpare nu när minusgraderna är här... finns det någon fördel (avseende funktion och/eller slitage) att köra det ena eller det andra i kylan.

Luftdämpare vs coildämpare nu när minusgraderna är här... finns det någon fördel (avseende funktion och/eller slitage) att köra det ena eller det andra i kylan.

Coil har som fördel att kraften av fjädern nästan inte påverkas av temperaturen. En luftdämpare tappar 10% av trycket när man tar ut cykeln från en hus med 25 grader innertemperatur till -5 grad ute. Men jag har läst att dämparen värmer upp sig när den arbetar. Jag förstår dock inte hur det kan kompensera, för att om den verkligen uppvärmer, skulle den också uppvärma till mer än 25 grader när det är 25 grader ute.

Coil har som fördel att kraften av fjädern nästan inte påverkas av temperaturen. En luftdämpare tappar 10% av trycket när man tar ut cykeln från en hus med 25 grader innertemperatur till -5 grad ute. Men jag har läst att dämparen värmer upp sig när den arbetar. Jag förstår dock inte hur det kan kompensera, för att om den verkligen uppvärmer, skulle den också uppvärma till mer än 25 grader när det är 25 grader ute.
Tack, det var ungefär vad min okvalificerad gissning landade i, men ville höra om nån mer tänkte samma!

Fast mesta av energin hamnar i luften när dämparen komprimeras. Nån som känt på dämparen om den blir varm ?

Tror nu att det var dämpningen och olja argumentet om uppvärmningen handlade om. Men samma håller väl där: om oljan skulle värmas upp när det är kallt så värmas den också upp när det är varmt ute.

Tror nu att det var dämpningen och olja argumentet om uppvärmningen handlade om. Men samma håller väl där: om oljan skulle värmas upp när det är kallt så värmas den också upp när det är varmt ute.
Oljan värms upp när det är varmt ute. Kör 2000 hm och känn på den så är det tydligt ljummet.

Minusgraderna påverkar dig som cyklist, däckens egenskaper och dämparoljans viskositet i ungefär den ordningen mer än luft vs coil kommer märkas.

Minusgraderna påverkar dig som cyklist, däckens egenskaper och dämparoljans viskositet i ungefär den ordningen mer än luft vs coil kommer märkas.

Jag är förvånad på hur bra oljan i min Pike dämpare är. Viskositeten av oljor har vanligen är riktigt stor beroende på temperaturen, men jag märker bara en små skillnad när jag kör vid minusgrader.

Jag håller med din ordning.

Sonen ringde mig på eftermiddagen att jag behövde tar med en pump när jag skulle hämta honom från sin aktivitet för att trycket i sina däck hade gott ner ute :)

Jo, det är jag med på, grunden till min fråga är väl snarare om det är större risk att dämparen tar skada, luft vs coil. Eftersom jag har förmånen att kunna välja...

Jo, det är jag med på, grunden till min fråga är väl snarare om det är större risk att dämparen tar skada, luft vs coil. Eftersom jag har förmånen att kunna välja...
Svårt att se att det skulle göra något skillnad ur det perspektivet. Fryser oljan för mycket kommer båda få problem, men då är det ge-upp-kallt långt innan dess. Med reservation för att jag sällan cyklar under -10 som göteborgare men då har jag iaf inte märkt nåt särskilt på den punkten.

Det är ju onekligen mer saker som riskerar att få problem med luftfjäder. Från framgafflar upplever jag att fjäder fungerade bättre på vintern än luft. Pajade en luftgaffel, aldrig coilen. Klent urval och coilgaffeln var iofs dyrare/finare.

Rätt underhållet lär båda valen duga. Jag hade valt coil för att jag INBILLAR mig att det fungerar bättre i kyla. Trist att fippla med pumpen på vintern också tänker jag, men åas är luftfjäder nästan alltid lättare och enklare att justera....

Lita på känslan?

Gäller en cyklaohandla-cykel, och pendling.
Vinterdäck utan dubb, finns det?

Det jag tänker på är egentligen gummiblandningen i första hand, men även mönstret.
Har senaste åren kört med dubb fram (Schwalbe maraton) och slicks bak. Bor i Skåne och det är mest regn och ibland ishalka på vintrarna, och det har funkat bra med min uppsättning. Problemet är vid snö, speciellt ett lager nysnö, då blir det svårt att komma framåt eftersom man bara slirar.

En gång när jag köpte begagnad bil satt det några riktigt dåliga däck på, köpte den på väg till en annan ort så hann inte köpa nya. Har alltid köpt bra däck oavsett hur skrotig bil jag haft, så tog väl för givet att dom var ok. Det var 2-3 plusgrader, först gled jag in i en bil, blev bara en lätt bump dock. Tänkte det måste varit en oljefläck. Sen höll jag på att inte kunna stanna vid ett rödljus, torr asfalt. Det var billiga däck som blev som hårdplast vid några plusgrader.

Så, behöver man bekymra sig om gummiblandningen? Och mönstret, spelar roll om det är "grovt" mönster, eller typ som gummidubbar eller vad det kallas?
Kommer att ha dom sommar och vinter, orkar inte skifta på den, men rullet spelar inte så stor roll när jag cyklar o handlar.

Senast ändrad:
Gäller en cyklaohandla-cykel.
Vinterdäck utan dubb, finns det?

Det jag tänker på är egentligen gummiblandningen i första hand, men även mönstret.
Har senaste åren kört med dubb fram (Schwalbe maraton) och slicks bak. Bor i Skåne och det är mest regn och ibland ishalka på vintrarna, och det har funkat bra med min uppsättning. Problemet är vid snö, speciellt ett lager nysnö, då blir det svårt att komma framåt eftersom man bara slirar.

En gång när jag köpte begagnad bil satt det några riktigt dåliga däck på, köpte den på väg till en annan ort så hann inte köpa nya. Har alltid köpt bra däck oavsett hur skrotig bil jag haft, så tog väl för givet att dom var ok. Det var 2-3 plusgrader, först gled jag in i en bil, blev bara en lätt bump dock. Tänkte det måste varit en oljefläck. Sen höll jag på att inte kunna stanna vid ett rödljus, torr asfalt. Det var billiga däck som blev som hårdplast vid några plusgrader.

Så, behöver man bekymra sig om gummiblandningen? Och mönstret, spelar roll om det är "grovt" mönster, eller typ som gummidubbar eller vad det kallas?
Kommer att ha dom sommar och vinter, orkar inte skifta på den, men rullet spelar inte så stor roll när jag cyklar o handlar.

Conti Top Contact Winter verkar vara poppis här. Jag har inte provat den. Jag kör Schwalbe Marathon Almotion som har klart greppigare gummi än andra Marathon däck. Inte en riktigt vinterdäck, men jag har överlevt snökaoset i Stockholm den här veckan.

Conti Top Contact Winter verkar vara poppis här. Jag har inte provat den. Jag kör Schwalbe Marathon Almotion som har klart greppigare gummi än andra Marathon däck. Inte en riktigt vinterdäck, men jag har överlevt snökaoset i Stockholm den här veckan.

Kollat runt lite, både dina förslag och @Pfaff's, men hittade inte några 35x, en gammal cykel med fälgbromsar. Har Schwalbe maraton dubb 35x fram och dom går precis fritt från bromsen när jag skiftar hjul.

Funderat ett varv till och kom fram till att de förhållandena som var i morse inträffar typ en gång vart 5e år, om ens det. Nu ikväll när jag cyklade var det mesta plogat, lite halvslaskigt på några få ställen, och packad snö några gator. Då funkade det bra med mina slicks bak. Så tror vilka däck som helst med iaf lite mönster funkar.

Lurar på dessa

Kommer ju att ha dom året runt, vad sägs om dom?
(köper så sällan så får kolla om det är 622 jag har)

Kollat runt lite, både dina förslag och @Pfaff's, men hittade inte några 35x, en gammal cykel med fälgbromsar. Har Schwalbe maraton dubb 35x fram och dom går precis fritt från bromsen när jag skiftar hjul.

Funderat ett varv till och kom fram till att de förhållandena som var i morse inträffar typ en gång vart 5e år, om ens det. Nu ikväll när jag cyklade var det mesta plogat, lite halvslaskigt på några få ställen, och packad snö några gator. Då funkade det bra med mina slicks bak. Så tror vilka däck som helst med iaf lite mönster funkar.

Lurar på dessa

Conti Top Contact finns i 37 mm. Det borde passa om en 35 mm dubbdäck passar.

Lurar på dessa

Jag har haft Gone på gruscykeln, de funkar bra.

Tillbaka
Topp