Sverigetempot 2024

Sverigetempot 2024
Puh, så det var en mardröm, att jag anmälde mig efter julfesten i onsdags.
Vaddå, så här det ut för mig?

Screenshot_20231211-204345525 (1)~2.jpg

Sverigetempot 2024
Lucköppning. Gör jag fel?

En sak hade jag glömt från förra året och det var att deltagarlistan inte fylls på per automatik, oavsett hur betalningen har gått till. Sedan några timmar står det återigen klart vad som behöver göras för att få liv i den (tack Benjamin!).

Runt 70 deltagares betalningar finns på kontot idag och jag ska försöka få in alla dem på deltagarlistan ikväll.

Sverigetempot 2024
Ganska många från Malmö-Lund, nära tvåhundra mil cykling upp till starten vid Riksgränsen och sedan 210 mil tillbaka ner till Smygehuk i tävlingstempo. Strongt!

Sverigetempot 2024
Ganska många från Malmö-Lund, nära tvåhundra mil cykling upp till starten vid Riksgränsen och sedan 210 mil tillbaka ner till Smygehuk i tävlingstempo. Strongt!

Det var en mental fördel för mig i alla fall. Alltid skönt att ha all logistik bakom sig och man cyklar hem, egentligen inte lönt att bryta för man ska ändå ner ;)

Sverigetempot 2024
Det var en mental fördel för mig i alla fall. Alltid skönt att ha all logistik bakom sig och man cyklar hem, egentligen inte lönt att bryta för man ska ändå ner ;)
Ligger mycket i det :)

Var det inte så Richard Larsén också resonerade när han satte rekordet på 82 timmar för Treriksröset-Smygehuk? Trots att det brukar vara bättre vindar att cykla åt andra hållet. Eller var det någon annan?

Sverigetempot 2024
Apropå logistik, VY säger att cykeln ska vara i väska. Någonstans läste jag även att det kostar extra, samt att man behöver en kupé.

Ni som gjort detta tidigare, hur har ni löst det?

Screenshot_20231212-141052.png

Sverigetempot 2024
Här står det att man måste ha egen kupé. Med egen antar jag att man menar egen för sällskapet. Sist åkte vi två i egen sovkupé med två cykelväskor.

Ser nu att man säger en cykel per kupé, men vi fick alltså in två sist.
Och man måste inte ens ha en kupé över huvud taget.

Jag har talat med konduktörer på VY:s tåg och med kundtjänst hos VY Buss (och erfarit själv). Reglerna är författade utifrån synen att det endast är standardcyklar folk vill ta med på tåg och buss. En standardcykel kan man inte få ner i en väska av typen vi använder. En cykelväska av vår typ har konduktörerna inget emot utanför kupéerna.

På deras tåg finns skidskåp och andra utrymmen att peta in "våra" väskor i. Allra smidigast blir det på tågen med hjulen separat i väskor.

Sverigetempot 2024
Och man måste inte ens ha en kupé över huvud taget.

Jag har talat med konduktörer på VY:s tåg och med kundtjänst hos VY Buss (och erfarit själv). Reglerna är författade utifrån synen att det endast är standardcyklar folk vill ta med på tåg och buss. En standardcykel kan man inte få ner i en väska av typen vi använder. En cykelväska av vår typ har konduktörerna inget emot utanför kupéerna.

På deras tåg finns skidskåp och andra utrymmen att peta in "våra" väskor i. Allra smidigast blir det på tågen med hjulen separat i väskor.

Och sen skicka väskan till Smygehuk eller hem?

Sverigetempot 2024
Fast i en sovvagn/liggvagn finns det väl normalt inget utrymme för bagage utanför kupén? Om man nu tänkte ta nattåget upp. I en vanlig sittvagn håller jag med om att det borde finnas plats för cykelväskor.

Sverigetempot 2024
Jag har tagit med cykel på nattåget på lite olika sätt, samtliga gången med en oavadderad tygväska, så lätt att den går att ta med på cykeln om man åker touring. I sovvagn kan väskan ställas i kupén med lite pusslande; åker man liggvagn finns det också plats för 1-2 cyklar i skidstället i ena änden av vagnen. Om man är några stycken och går ihop om en hel kupé skulle det också gå att ha cykelväskor i en oanvänd underbädd (har gjort så med celli när vi åkt med orkester).

Ett alternativ också, helt utan cykelväska, är att åka regionaltåg med cykelställ. Jag gjorde devis så 2021, och då kommer man upp till Kiruna, för en mysig 10-milsrull längs Torne träsk sista biten till starten.

Senast ändrad:
Sverigetempot 2024
Jag har tagit med cykel på nattåget på lite olika sätt, samtliga gången med en oavadderad tygväska, så lätt att den går att ta med på cykeln om man åker touring. I sovvagn kan väskan ställas i kupén med lite pusslande; åker man liggvagn finns det också plats för 1-2 cyklar i skidstället i ena änden av vagnen. Om man är några stycken och går ihop om en hel kupé skulle det också gå att ha cykelväskor i en oanvänd underbädd (har gjort så med celli när vi åkt med orkester).

Ett alternativ också, helt utan cykelväska, är att åka regionaltåg med cykelställ. Jag devis så 2021, och då kommer man upp till Kiruna, för en mysig 10-milsrull längs Torne träsk sista biten till starten.
Aha, man kommer så långt med regionaltåg! Det är ju verkligen värt att tipsa om på hemsidan och något jag måste använda mig av i sommar.

Sverigetempot 2024
Ringde VY kundtjänst. Med cykel är sovkupé ett måste meddelade den, och tillade att endast 18-tåget är aktuellt (inga byten). De har inte släppt biljetterna än men rekommenderade gruppbokning. Min plan är att åka upp 1 juli. Några som är intresserad av gruppbokning? Eller dela kupé, om det nu är möjligt?

Sverigetempot 2024
Ringde VY kundtjänst. Med cykel är sovkupé ett måste meddelade den, och tillade att endast 18-tåget är aktuellt (inga byten). De har inte släppt biljetterna än men rekommenderade gruppbokning. Min plan är att åka upp 1 juli. Några som är intresserad av gruppbokning? Eller dela kupé, om det nu är möjligt?
Kundtjänst säger så ja. Som jag skrev igår så är det ett glapp mellan de skrivna reglerna, de som kundtjänst utgår ifrån, och verkligheten ute på tågen där tågvärdarna jobbar. Ett glapp till vår fördel.

Sverigetempot 2024
Jag undrar vad som skulle behövas för att få Vy att hänga på en resgodsvagn? Det finns sådana för 160 km/h - Snälltåget har bland annat i sina tåg till Jämtland. Vad som talar emot är möjligen att vi är utspridda på flera dagar (ankomst onsdag dag är förmodligen mest attraktiv då), om det får plats inom maximal längd på tåg, och bara viss fyrkantighet från Vy. Snälltågets vagn ska i alla fall enligt uppgift vara rätt billig i drift att haka på.

Sverigetempot 2024
Det är märkligt att det ska vara så bökigt att få med cykeln på tåget. Det funkar sjukt smidigt med flyg, och det tar bara en timme från Stockholm till Kiruna.

Plus att det funkar hur smidigt som helst att ta med cykel på tåg i övriga Europa.

Ja, det ser ut som att man kan åka buss från Kiruna till riksgränsen.

Men sen behöver man böka med låda/väska till Smygehuk, och sen hem.

Hur gjorde du?

Sverigetempot 2024
Ja, det ser ut som att man kan åka buss från Kiruna till riksgränsen.

Men sen behöver man böka med låda/väska till Smygehuk, och sen hem.

Hur gjorde du?
Vi flög upp till Kiruna och tog bussen till Riksgränsen. Det funkade supersmidigt förutom att matchningen med flyget, dagens enda flyg, och bussen var lite osynk. Vi fick vänta utanför flygplatsen i 4 timmar.
Hemresan är lite bökigare men där blev vi hämtade av brorsans son.

Cykelväskan körs från Riksgränsen till Smygehuk av PeterT.

Sverigetempot 2024
Vi flög upp till Kiruna och tog bussen till Riksgränsen. Det funkade supersmidigt förutom att matchningen med flyget, dagens enda flyg, och bussen var lite osynk. Vi fick vänta utanför flygplatsen i 4 timmar.
Hemresan är lite bökigare men där blev vi hämtade av brorsans son.

Då hade ni väska till cykeln? Skickade ni ner den till Smygehuk, eller hade ni kartong som lämnades, och sen bil från Smygehuk och hem?

Edit: Ah, ser att du uppdaterade efter att jag svarat. I år ser jag att ingen transport sker till Smygehuk, istället blir det hjälp med posthantering.

@Petert , detta bör väl kunna hantera cykelväskor också?

I’d like to send things to Smygehuk. How?​

We will not transport luggage to Smygehuk this time. Instead you will prepare and pay for the shipment of your luggage. We will transport it from the starting point to the service point, and it will be delivered to the hostel in Smygehuk.

Detailed instructions will be posted on the website in May.

More than 95% of the transport will be by train this way!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp