Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Fast förstår jag berk rätt är det enkelt med dub och htII. Köp och montera enligt instruktion.
Vev däremot är lite krångligt

Ser trevligt ut med skivbroms och lite större sulor på Brompton. Min 20" är en äldre Tern, inte fällbar men stadig ram och skivor. Bytt till 5 växlad nexus och dämpare fram.
Ska slänga på dubbdäcken o prova pendla några dagar, får se om det funkar.
Liten update. Monterade marathon wínter (43 mm) på 20"arn. Testade 1 mil och gick bra, man sitter lite längre ned så tyngdpunkten åker ner lite vilket gynnar snöcykling i modd. 5 cm modd var inga problem, 10 var inte lika kul.

(OT) Söker pannlampa till vardagsbruk. Bred ljusbild, ett ljusläge (av/på), eller att man inte behöver klicka sig igenom alla lägen för att få på/av den. AA- eller AAA-batterier. Max en röding.

Vågar fråga men vågar inte fråga på fel ställe..

Är det bättre att släppa ut trycket ur dämparna när man ställer hojen ett slag? Jag ligger ju på typ maxtryck (pga tjock benstomme) och gissar att det sliter hårdare på tätningarna?

Vad är det som gör ett Chris King styrlager dubbelt så bra som ett Hope eller fyra gånger bättre än ett Ritchey WCS?

Vad är det som gör ett Chris King styrlager dubbelt så bra som ett Hope eller fyra gånger bättre än ett Ritchey WCS?

Bling-faktorn av en CK är klart dubbelt så hög som ett Hope och mer än fyra gånger så hög som ett Ritchey.

Dessutom verkar dom verkligen tänka på hållbarheten av produktionen (och produkten).

i dagens interndragningshets så är jag ju lite sugen på att borra i ett alustyre och styrstam för att få full internal..
men det finns inte jätte mycket att hitta med folk som borrat annat än styrändar för di2 junctions.
tänker mig 2st hål för bromshölje nära reglagen och ett hål bakom styrstammen så jag kan dra kablarna genom stammen och sen ett hål under styrstam så jag kan dra genom dustcap/styrlager.
någon som sett ett bra klipp eller rentav har borrat styre?

i dagens interndragningshets så är jag ju lite sugen på att borra i ett alustyre och styrstam för att få full internal..
men det finns inte jätte mycket att hitta med folk som borrat annat än styrändar för di2 junctions.
tänker mig 2st hål för bromshölje nära reglagen och ett hål bakom styrstammen så jag kan dra kablarna genom stammen och sen ett hål under styrstam så jag kan dra genom dustcap/styrlager.
Jag köpte precis ett nytt/beg lapierre-styre för intern dragning i kol, jag har ingen nytta av den featuren så du kan få köpa det för 550:- vilket är vad jag gav. Om du är snabb för det åker snart på pendlaren:-)

/T

hej, när man pratar om hjul och det nämns boost vad betyder det igentligen??
jag frågar åt en en kompiz ;)
Marknadsföringsnamn på modern navstandard för mtb. 110 mm fram, 148 mm bak. Lite äldre mtb har ofta 100/135. Kolla så du har samma mått på ram och gaffel.

Finns även 157 mm super boost, och sedan har vi qr och ta…

Det är risky business om något, det kan gå bra men det kan också resultera i ett utmattningsbrott. Man kan tycka att det är så liten del som borras bort att det inte borde ha någon större betydelse hållfasthetsmässigt men det som händer är något som kallas spänningskoncentration och innebär att runt hålet ökar spänningen i materialet mycket kraftigt i kombination med att hålets kanter gör att en spricka lättare startar.

Senast ändrad:
Tänkte montera bredare däck på cykeln, rätt tajt frigång i gaffeln.
47 mm på nu men hur mycket ökar diametern med tex 55 mm däck?

Jag har dock aldrig sett någon cyklist göra en "backflip seatgrab" vilket är vad jag skulle kunna tänka mig krävas för att orsaka samma sort belastning vid faktisk cykling.

Dock medhåll på att det är riskfritt att hänga cykeln i droppern, så länga man undviker att repa röret eller klämma åt det för hårt.

Menade att radien på hjulet ökar lika mycket som bredden på däcket ökar
Nästan. Däcket sitter inte fast på på botten av cirkeln men lite högre upp. Så radien ökar kring 3/4 av bredden.

Höjden av många däck finns här:

Tittade nu i min egen länk och ser att höjden av däcken är alltid lite mer än 90% av bredden. Jag glömde att mönstret sticker upp från cirkeln som stommen formar.

CK är balla. Bra skit, men rätt dyra. Hope har ofta roligare design och är också bra - jag kör Hope!
”rätt dyra” är väl ett understatement.
Frågan kommer sig av att jag inte direkt känner nån skillnad på cykelns - eller min - styrförmåga oavsett styrlager. Däribland en med CK.
Men jag ser ett kommande behov på en med riktigt billiga lager. Det får nog bli ett Ritchey.

Frågan kommer sig av att jag inte direkt känner nån skillnad på cykelns - eller min - styrförmåga oavsett styrlager. Däribland en med CK.
Men jag ser ett kommande behov på en med riktigt billiga lager. Det får nog bli ett Ritchey.

Man märker väl aldrig skillnadef mellan nya styrlager, förutom kankse med cyklar under 2000 kr. Det finns kankse skillnader i hållbarheten, men det berör ofta mer på tätningar och underhåll.

Senast ändrad:
(OT) Söker pannlampa till vardagsbruk. Bred ljusbild, ett ljusläge (av/på), eller att man inte behöver klicka sig igenom alla lägen för att få på/av den. AA- eller AAA-batterier. Max en röding.

Vågar fråga men vågar inte fråga på fel ställe..
Jag har en variant på Lumonite Compass (en billigare som inte finns längre) Lumonite går på 1500:- Finns även Armytec wizard som är typ samma sak lite billigare. Ingen mening med de dyrare modellerna eftersom dom ändå överhettar över 1200 lm. Lampan är extremt tålig, har den när jag kryper under bilen, springer i skogen, vintertältar eller bara letar grejor på vinden. Ingen sladd som fastnar, totalt vattentät, 3 ljuslägen plus ”moonlight” läge som räcker dygn och är bra för att läsa. Dessutom kan man lossa batterilocket ett halvt varv så att den inte slår på sig själv i fickan. Den är för klen för orientering eller att cykla i bäckmörk oktoberskog, men funkar till allt annat.
Standard laddbart 18650 Li-Ion batteri som går att byta ut.

Senast ändrad:
Är det ok att hänga cykeln i dropperposten i mekstället?
Ja men vissa designer gillar fortfarande inte att man hänger cykeln i den när sadeln är sänkt. Designen är ju för att ta last uppifrån inte dragkraft.
Riktigt billiga lager går ju åt fort. Men jag tyckte inte t ex Hope heller höll tillräckligt bra för att vara värt det. Cane Creek S40 har jag landat i är den bästa kompromissen pris/hållbarhet efter många förbrukade lager av olika slag.

Jag hade ett CK för en massa år sen. Det var riktigt eländigt

Eftersom att cane creek hade patent på ”wedgen” för att låsa styröret mot övre lagret så använde dom en o-ring istället. Så det kändes istället som att man alltid hade glapp i styrlagret. Riktig kanon-konstruktion!

Det är förstås åtgärdat nu när cane creeks patent gått ut, men jag har svårt att rättfärdiga priset på CK lager oavsett.

Man märker väl aldrig skillnadef mellan nya styrlager, förutom kankse med cyklar under 2000 kr. Det finns kankse skillnader i hållbarheten, men det berör ofta mer på rättningar och underhåll.
Jo därav mina funderingar. Tittade på CKs video inifrån och blev väl inte direkt imponerad. Samma gamla CNC och mycket handarbete i en rätt skitig och gammalmodig fabrik. Men klart är arbetskraft dyrare än en helautomatiserad Taiwanesisk anläggning. Men inte nödvändigtvis bättre ifråga om precision.

Ett billigt ritchey kostnar knappt nåt. Bara att testa hur snabbt det går åt. Jag har nog bara haft ett men såg inga problem med toleranser eller finish.

Kört Ritchey ett bra tag nu och jag tycker allt de håller bra.

411058796_748051840698761_9065253960264661342_n.jpg
Denna måste ju varit med innan men jag har missat det. Så nu till frågan: Är den bra?

Tillbaka
Topp