[OT] Visa din 3D-print

[OT] Visa din 3D-print
Första bilen är ju första lagret. Där ser man det tydligast. Syns också i botten av färdig print, se under, där det bara är ett antal hela lager och aldrig någon infill. Lite trist, har ju gärna slät fint botten, både på undersidan och i facken. Syns inte på toppen av printen.

Ska pröva köra ut en till med raft.

Visa bilaga 671438
Rafts ger ju tyvärr inte så snygga undersidor heller.

Men dina övriga lager ser ju bra ut, då är det antagligen bara justering av bottenplattan som spökar.

Vad kör du för temperatur på plattan? Hur varmt har du i rummet?

[OT] Visa din 3D-print
Har ni testat att diska byggytan så att allt fett från fingrarna försvinner? Brukar hjälpa hos mig när inte första lagret blir slätt och fint. Tänker att på vissa partier ser det fint ut och bitvis fullt med bubblor, alltså @ol__ bild..
Gott tips. Rengör med något mix jag läst om, blandat fönsterputs, vatten och lite diskmedel om jag minns rätt? Kanske ska gå till inköp av lite riktig isopropanol? ?

Rafts ger ju tyvärr inte så snygga undersidor heller.

Men dina övriga lager ser ju bra ut, då är det antagligen bara justering av bottenplattan som spökar.

Vad kör du för temperatur på plattan? Hur varmt har du i rummet?
Tror det är 60 initaltemperatur, sen 55. Rummet kan vara problemet. Står i källaren där det nu är 10-15 grader.

[OT] Visa din 3D-print
Gott tips. Rengör med något mix jag läst om, blandat fönsterputs, vatten och lite diskmedel om jag minns rätt? Kanske ska gå till inköp av lite riktig isopropanol? ?

Tror det är 60 initaltemperatur, sen 55. Rummet kan vara problemet. Står i källaren där det nu är 10-15 grader.
Jag använder bara ljummet vatten och en droppe yes i en vanlig disksvamp / tvättsvamp, typ som när man diskar en tallrik alltså. Spolar av och torkar med papper eller handduk, vilket som råkar finnas närmast tillhands. Har funkat fint för mig...?
Kan tänka mig att isopropanol är praktiskt om man inte kan ta loss byggytan!

[OT] Visa din 3D-print

Temperaturen kan absolut vara ett problem, jag upplever att PLA gärna reser sig från bedden när det går en bit under 20 i rummet.

Jag har byggt in min i ett skåp, och låter den "förvärma" ibland upp till en timme om bottenlageret är viktigt.

[OT] Visa din 3D-print
Jag använder bara ljummet vatten och en droppe yes i en vanlig disksvamp / tvättsvamp, typ som när man diskar en tallrik alltså. Spolar av och torkar med papper eller handduk, vilket som råkar finnas närmast tillhands. Har funkat fint för mig...?
Kan tänka mig att isopropanol är praktiskt om man inte kan ta loss byggytan!
Har faktiskt aldrig tagit loss plattan helt, bara torkat av på plats. Inte velat ha problem med att behöva omjustera ?
Temperaturen kan absolut vara ett problem, jag upplever att PLA gärna reser sig från bedden när det går en bit under 20 i rummet.

Jag har byggt in min i ett skåp, och låter den "förvärma" ibland upp till en timme om bottenlageret är viktigt.
Ok. Har tankar om att bygga in, alternativt köpa sånt där folietält. Kanske ska försöka realisera lite snabbare då.

[OT] Visa din 3D-print
Har faktiskt aldrig tagit loss plattan helt, bara torkat av på plats. Inte velat ha problem med att behöva omjustera ?

Ok. Har tankar om att bygga in, alternativt köpa sånt där folietält. Kanske ska försöka realisera lite snabbare då.
Jag tejpade upp ett tält av byggplast första vintern.
Såg ut som nån slags illegalt lab ?

Köksskåp från Ikea blev en bättre lösning

[OT] Visa din 3D-print
Jag tejpade upp ett tält av byggplast första vintern.
Såg ut som nån slags illegalt lab ?

Köksskåp från Ikea blev en bättre lösning
Tror jag tjackar ett sånt här och skär sönder och silvertejpar ihop till en kub. Säkert funkis ?

[OT] Visa din 3D-print
Tack @Muba för en bra kopia på originalet (som inte verkar säljas längre).

IMG_2749.jpeg

IMG_1759.jpeg

[OT] Visa din 3D-print
Uppdatering på mitt problem. Lite mer googling styrkte teorin om att munstycken var för nära plattan. Testade att torka av med Gripen (kemisk ren bensin). Efter det kunde jag öka z-offset men fortfarande ha bra vidhäftning ? Printen tar några timmar till innan den är klar, men första lagret ser väääldigt mycket bättre ut.
(samma inställningar som tidigare, raft får jag utforska i framtiden)

Tack för inspel @Smiler och @N_sandstrom!

[OT] Visa din 3D-print
Det var några här som printat pepparkaksformar? Vad är lämplig väggtjocklek för att hålla och samtidigt skära bra?
Jag snodde bara färdiga formar från thingiverse och skrev ut... Men det verkar inte spela så stor roll, vissa var 1,5mm i spets medans andra var tunnare, ingen skillnad i resultatet tyckte jag märktes.

[OT] Visa din 3D-print
Uppdatering på mitt problem. Lite mer googling styrkte teorin om att munstycken var för nära plattan. Testade att torka av med Gripen (kemisk ren bensin). Efter det kunde jag öka z-offset men fortfarande ha bra vidhäftning ? Printen tar några timmar till innan den är klar, men första lagret ser väääldigt mycket bättre ut.
(samma inställningar som tidigare, raft får jag utforska i framtiden)

Tack för inspel @Smiler och @N_sandstrom!
Jag löste mitt problem idag också. Det visade sig vara två problem.

1) Först var det nåt skräp på heat bed'en. Såg inte det, en liten svart filamentbit som hade bitit sig fast där. Det gjorde ju att det var som en (väldigt låg) puckel på mitten på byggplattan! Ja... gissa hur bra det blev då. Det märktes ju av att det var olika resultat på olika ställen av plattan. Det var något jag inte blev klok på.

2) Det andra var att jag skrev ut långa saker som sträckte sig mot sidorna av byggplattan. Där hade jag visst rengjort lite dåligt så det släppte pga det (också). Skrev ut en testbit och kollade exakt var den ska vidhäfta sedan rengjorde jag ordentligt där med IPA.

Så dessa två saker var det alltså, små enkla saker egentligen. Jag som har för bråttom som vanligt. Men nu är allt i ordning igen. Ska printa järnet nu! ?

[OT] Visa din 3D-print
Lustigt.
Jag har inte gjort rent min platta på säkert ett år nu, och tycker det funkar bättre än nånsin förr.

Går bara och anar hur allt ska falla samman såfort jag behövt ta fram IPAn

[OT] Visa din 3D-print
Snyggt! Men det här med batterier i kylskåpet är väl lite av en myt?
Ja det är nog en myt och (o)vana jag ärvt av min far tror jag? gör nog varken från eller till på lagringstiden. Möjligen sämre i kyl än rumstemperatur pga luftfuktigheten? men förvarar jag dom någon annanstans hittar jag väll aldrig mina batterier igen?

[OT] Visa din 3D-print
Snyggt! Kullagrade indikatorer var ju stil och finess ?
Men hur funkar det med olika navbredder? Olika spacers? Hur funkar centering av indikatorerna?
Tackar! ?
Ja precis, olika spacers beroende på navbredd (använder egentligen bara 12x148 och 15x110 men kan printa nya om behov uppstår). Jag fäste tillfälligt en tredje aluminiumprofil i hjulets plats, för att linjera/centrera den utstickande armen och indikatorerna. De två indikatorerna öppnar/stänger symmetriskt när man roterar gängstången (som ska kapas och få ett eget printat vred).

IMG_2337 - kopia.JPG
IMG_2340 - kopia.JPG

[OT] Visa din 3D-print
Aha, coolt, så du håller kvar stansen och sedan stoppar i den andra och trycker till lite lätt? Ser ju fiffigt ut, ska prova till nästa år :)
(jag gjorde en hjärtform men det hade ju kunnat utvecklas lite)
Nä, tyvärr, så bra var det inte.. ;)
Printade först formen med alla detaljer men insåg att den kommer man inte långt med. Då fastnar deg i alla små utrymmen. Då föll poletten ner var det även fanns en med bara de yttre konturena.. ?
Jag bakade i 2 steg. Först konturena, sen passa in form 2 för att trycka lite lätt.
En vidareutv hade varit en yttre och en inre form som du skriver, alt att de inre detaljerna är 2mm offset:ade och inte går igenom degen.

Skall erkänna att en del porschar såg mer ut som algrens bilar efter gräddning, men vissa blev bra... ?

[OT] Visa din 3D-print
Jag har ett problem som jag har hittat en lösning på, och undrar om någon skulle kunna hjälpa till med?
Denna pryl skulle ligga på 250-300st beroende på dagskurs, vet inte om jag tycker det är värt det riktigt, skulle behöva fler än en dessutom.
skulle någon kunna hjälpa mig att printa, skulle ev kunna få en polare att cadda först om det hjälper, men osäker..
Den ska hålla för en lampa på TT pinnar.

Tillbaka
Topp