Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Jag vill byta till en större Chuck på min borrmaskin illa tb13 /5 ecu, vill kunna hålla lite större rundstav. Hur vet jag vilken Chuck som passar?

Har försökt titta i manualen, men inte hittat rätt info. Eller plockar man av den gamla och mäter med skjutmått?

Eller är det här kanske ett alternativ?
Screenshot_20231221-103517~2.png

Senast ändrad:
”rätt dyra” är väl ett understatement.
Frågan kommer sig av att jag inte direkt känner nån skillnad på cykelns - eller min - styrförmåga oavsett styrlager. Däribland en med CK.
Men jag ser ett kommande behov på en med riktigt billiga lager. Det får nog bli ett Ritchey.
Det är också okej. Men vad tusan. Nä, jag har ett snorbilligt no-name lager på den cykeln jag har som gått mest - det fungerar utmärkt.... och har gjort så i mer än ett varv runt jorden och mycket vintercykling. Så fina styrlager är nog mest bling och att man slipper fetta om två gånger per år.

Jag vill byta till en större Chuck på min borrmaskin illa tb13 /5 ecu, vill kunna hålla lite större rundstav. Hur vet jag vilken Chuck som passar?

Har försökt titta i manualen, men inte hittat rätt info. Eller plockar man av den gamla och mäter med skjutmått?

Eller är det här kanske ett alternativ?
Visa bilaga 672003
Kan du inte försöka hitta en reservchuck till din borrmaskin och se vad den har för spec?

På såna här moderna saker med korta stammar, hur fäster man bäst en garmin?

Om jag sätter den på sidan känns det som att knät kommer att ta den. Out front känns också exponerat. Jag kan ju göra som bilderna nedan, men gummisnoddsvarianten känns ostabil. Och outfrontfästet bakåt gör ju jobbet, men känns inte så elegant.

Några bra tips?

20231225_193637~2.JPG

20231225_193505~3.JPG

Om jag sätter den på sidan känns det som att knät kommer att ta den. Out front känns också exponerat. Jag kan ju göra som bilderna nedan, men gummisnoddsvarianten känns ostabil. Och outfrontfästet bakåt gör ju jobbet, men känns inte så elegant.

Några bra tips?

Visa bilaga 672622

Visa bilaga 672621
Alltid framför styret men på annat än Garmins fästen, ögat måste ha sitt också.

Några bra tips?

Visa bilaga 672622

Visa bilaga 672621

Alltid framför styret men på annat än Garmins fästen, ögat måste ha sitt också.
På en cykel med så där kort stam hör den knappast hemma framför styret. Då ser det ut som en landsvägscykel.

@fhloston hur mycket behöver du kunna se den? Jag har min Wahoo så som du har på översta bilden men den sitter med buntband inte gummisnodd. Annars är toptuben precis bakom stammen ett rätt bra ställe om du inte behöver kunna se den live hela tiden.

På en cykel med så där kort stam hör den knappast hemma framför styret. Då ser det ut som en landsvägscykel.

@fhloston hur mycket behöver du kunna se den? Jag har min Wahoo så som du har på översta bilden men den sitter med buntband inte gummisnodd. Annars är toptuben precis bakom stammen ett rätt bra ställe om du inte behöver kunna se den live hela tiden.
Jag föredrar att se datorn smidigt utan att behöva bryta nacken, så nära blickfånget som möjligt är modellen.

Jag börjar med att testa med gummisnoddar, jag fick inte till det med buntband. Annars lutar det nog åt k-edge.

20231225_225356.JPG

Finns säkert också garmin.

Några bra tips?

Visa bilaga 672622

Visa bilaga 672621
Såhär ser mina cyklar med dator ut, naturligtvis ungefär samma placering från sadelspets.

20231226_120346.jpg
20231226_120411.jpg
20231226_120451.jpg

20231226_120515.jpg

Det där var en elegant lösning. För mitt på topcapen är inte heller ett bra ställe då den sticker ut bakåt och går att slå till med knän eller dra med i fallet.

Såhär sitter min och där sitter den relativt säkert oavsett vad som händer, har aldrig slagit till eller av den i en krasch faktiskt. Sen kanske det inte är den snyggaste lösningen universum skådat.

IMG_3702.jpeg

Samma här.

En röd tråd där är att ingen av cyklarna ser ut att vara i samma kategori cykel som @fhloston såg ut att ha. Jag hade också kunnat tänka mig att ha datorn framför om jag körde XC.
Jag känner inte @fhloston men som jag känner till honom så trodde jag xc.
Typ att han känner Sixten och blivit pålurad en för stor cykel och måste ha 5mm stam.

Jag känner inte @fhloston men som jag känner till honom så trodde jag xc.
Typ att han känner Sixten och blivit pålurad en för stor cykel och måste ha 5mm stam.

Hehe, det är Mr Canyon som rekommenderade storleken. Jag tror att den klassas som trail (mest) det är en Neuron.

På lvg har jag outfrontfästet, men i skogen känns det bäst att den är lite skyddad av stammen och inte sticker ut för mycket. Därav är jag tveksam till topcap-fästet, men den som är med spacer och flyttar fram ser ut som något som passar mig.

Jag har kraschat på mtb med outfront, men som tur var klarade sig GPSen. Det som gick sönder var insatsen i hållaren ?.

Såhär sitter min och där sitter den relativt säkert oavsett vad som händer, har aldrig slagit till eller av den i en krasch faktiskt.
Tror jag räknar tre knäckta garminfästen här så jag borde nog satsa på något liknande.

Har du dragit ett buntband genom ett sånt där originalfäste som kommer med gummiband? Svårt att se på bilden.

Funkar en 12s 105/ultegra kassett med 12s slx växel?
Har en cykel som jag inte riktigt känner att jag behöver 11-51 på och har en hel slx grupp med växel, reglage och vevparti liggande

Funkar en 12s 105/ultegra kassett med 12s slx växel?
Har en cykel som jag inte riktigt känner att jag behöver 11-51 på och har en hel slx grupp med växel, reglage och vevparti liggande
Spontant så skulle jag säga nej (utan att ha testat), men en växel byggd för 51t kommer antagligen inte lira så bra med 30-ish som största bak.

Någon som sitter på både en SRAM T-typekedja (Transmission) och en Flattop Road-kedja och ser vad skillnaden är mellan dem?
Eller har någon länk till någon som redan tagit reda på det.

Dynamo lampa bak. Kan jag inte köpa vilken som helst utan att dra om hela sladden?
Passar den ens vill navdynamo?
"dessutom lämplig för användning med sidoordnad dynamo" Vad betyder det?

1704020502400.png

Dynamo lampa bak. Kan jag inte köpa vilken som helst utan att dra om hela sladden?
Passar den ens vill navdynamo?
"dessutom lämplig för användning med sidoordnad dynamo" Vad betyder det?

Visa bilaga 673425
Sidoordnad dynamo tolkar jag som att den "ska" användas till en sån dynamo som användes förr i tiden, som gick mot däcket. Och om jag inte minns fel så har navdynamon en annan spänning också? De brukar ligga på 2,4W istället för 0,6W

Sidoordnad dynamo tolkar jag som att den "ska" användas till en sån dynamo som användes förr i tiden, som gick mot däcket. Och om jag inte minns fel så har navdynamon en annan spänning också? De brukar ligga på 2,4W istället för 0,6W
Där ser man. Tack.
Hittade samma som gamla på bike discount så löser sig så

Här blandar du ihop spänning och effekt.
En AXA flaskdynamo för en hundring presterar 6V/3watt.
Men baklampan bryr sig nog mindre om var effekten kommer ifrån, nav eller flaska sålänge spänningen är rätt. Sedan drar den effekten som behövs.

Tillbaka
Topp