[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Det är ju en helt annan typ av förbränning dock; konstant och vid atmosfärstryck. Borde inte vara värre än en villapanna. Snarare renare.

Egentligen en utmärkt idé eftersom man får väldigt hög verkningsgrad när det bara är värme man vill åt. Och det behövs ju inte särskilt ofta.
Det motsätter vad jag hört i andra sammanhang men vore ju toppen om du har rätt!

(kastar in ett exempel: https://www.mestmotor.se/automotors...adliga-ar-branslevarmare-for-miljo-och-halsa/ )

Förstår din poäng men dieselvärmare är väl ofta o-filtreradevad jag förstår så om man pratar lokal-miljö har du alltså en ren elbil som släpper ut lika mycket partiklar från uppvärmningen som en gammal smuts-diesel :/
Jo, jag vet. Det ironiska är att jag jobbar med transporter och miljö och var med och larmade om just det här för länge sen... :) Men bensinvärmare är inte så farliga. Diesel är alltid skräp i alla sammanhang i personbilar tycker jag.

Känns som ni försöker lösa ett ickeproblem. Har precis gjort två resor till Åre på kort tid med elbil där temperaturen på första resan låg mellan -10 och -27 och på andra resan -5 och -13. Laddade två gånger per enkel resa med mellan 20 och 30 mil mellan stoppen (Stockholm-Hudiksvall-Åsarna-Åre). Hade bekväma 21° i bilen så behövde inte frysa.
Vad som behövs är fler laddstationer då detta helt klart är begränsande.

Hur ser det ut om man vill hålla sig borta fr de större vägarna? Har fått intrycket att det är där det främst byggs laddare vilket leder till att trafiken än mer koncentreras dit, med tillhörande hets, olyckor, köer och ev laddkaos vid större helger. Finns det öht vettiga laddare längs mindre vägar, eller är man hänvisad till de större vägarna som E4 och övriga pulsådror mot fjällen?

Är det nån som testat? Eller är elbil modus operandi att knappa in målet i navigatorn o sen köra som den säger?

Det är bara att kika på chargefinder.com och filtrera bort alla långsamladdare. Men jo, längs de mindre vägarna utan naturliga större trafikströmmar (skidbacke el dyl) så är det rätt glest mellan uttagen. Det blir långsamt bättre, men som med all marknadsekonomi gäller ju att investerare vill ha återbetalning på sina investeringar. Vilket kräver trafikflöden.

Det kräver lite planering att åka långt med elbil, alternativt flexibilitet. Men det mesta är görbart.

Är det nån som testat? Eller är elbil modus operandi att knappa in målet i navigatorn o sen köra som den säger?

Kan inte svara för hur det funkar med andra bilar än Tesla men med en sådan är det bara att knappa in var man ska och göra som bilen säger. Sen GÅR det ju att optimera lite till genom att minska marginalerna, framför allt vill den gärna ha 20-25% kvar när man kommer fram vid målet och vet man att man kan ladda där är det inga problem att komma fram med mindre.

Hur ser det ut om man vill hålla sig borta fr de större vägarna? Har fått intrycket att det är där det främst byggs laddare vilket leder till att trafiken än mer koncentreras dit, med tillhörande hets, olyckor, köer och ev laddkaos vid större helger. Finns det öht vettiga laddare längs mindre vägar, eller är man hänvisad till de större vägarna som E4 och övriga pulsådror mot fjällen?

Jag var också tidigare ett fan av att köra mindre vägar men sedan hörde jag att räddningstjänsten och Trafikverket förordar att man ska hålla sig på stora vägar just när det är stora bil-helger. Främst eftersom de stora vägarna oftast har åtskilda körfält men säkert också pga bättre plogning, bredare, bättre anpassade för mycket trafik, bättre sikt etc.

Fler laddstationer kanske behövs (vet inte pga åker sällan bil långt och sällan elbil) men det gör nog inget om de byggs längs stora leder pga ovan.

Man får ju leva med galna hets-idioter men jag har hellre en idiot i Volvo som helljusblinkar mig hela delen utan omkörningsfil på en 1+2-väg än en idiot som kör om i kurva och krön med minusgrader och snösträng (och bilen full med barn).

Jag har varit med om båda. Båda gångerna körde jag enl. Hastighetsbegränsning alt. Trafikrytm.

Vissa resor kör jag kanske inte helt enligt navigationen slår det mig, men där gjorde jag det inte med avgasbil heller. Men det är såna som jag kör ofta och har lite egna ideer om hur jag vill köra. Typiskt när jag kör till Dalarna hemifrån och kör via Södertälje-Eskilstuna och norrut till Surahammar istället för att köra genom stan där det ofta köar på ordentligt. Nån mil längre eller två men går nästan alltid fortare och ibland flera timmar fortare.

Kan inte svara för hur det funkar med andra bilar än Tesla men med en sådan är det bara att knappa in var man ska och göra som bilen säger. Sen GÅR det ju att optimera lite till genom att minska marginalerna, framför allt vill den gärna ha 20-25% kvar när man kommer fram vid målet och vet man att man kan ladda där är det inga problem att komma fram med mindre.
Det är just det där jag tycker låter astrist. Jag vill ha flexibiliteten att välja en annan väg, av olika skäl som kan uppstå under resan. Att det tar nån timme längre gör mig inget, det är roligare att köra bil än att sitta i en kö, det är roligare att köra en fin vinterväg än en brunsmetad E4 av saltkladd, osv. Nu är mina resor sällan längre än 25-30 mil, så med en vettig elbil ska det väl funka även vintertid numer om man startar fulladdad.

Jag var också tidigare ett fan av att köra mindre vägar men sedan hörde jag att räddningstjänsten och Trafikverket förordar att man ska hålla sig på stora vägar just när det är stora bil-helger. Främst eftersom de stora vägarna oftast har åtskilda körfält men säkert också pga bättre plogning, bredare, bättre anpassade för mycket trafik, bättre sikt etc.
Jag har också hört det där, och det är ju ganska naturligt att de säger så. Vid storhelger är det många ovana förare som ger sig ut på vägen, det är mycket trafik och till viss del hets. För dem är det då bättre att ha det koncentrerat till större vägar, av de skäl du nämner.

För mig innebär det dock ytterligare anledning att undvika dem. Ju mer trafik och ju fler ovana förare, desto större risk för olyckor och köer. Jag tänkte på det dagen före julafton då rekommendationen var att åka en saltad och grisig E4 norrut. Jag valde en fin vinterväg istället, förväntade mig att det skulle vara halvdan plogning men det var helt perfekt, nästan ingen trafik och kom fram med en skinande ren bil. Hörde dock på radion om ett par olyckor på E4 vid Gävle med långa köer som följd, dessutom den traditionsenliga kön längs 2+1-vägen Gävle-Tönnebro. Så oerhört skönt att slippa allt det.

Det är just det där jag tycker låter astrist. Jag vill ha flexibiliteten att välja en annan väg, av olika skäl som kan uppstå under resan. Att det tar nån timme längre gör mig inget, det är roligare att köra bil än att sitta i en kö, det är roligare att köra en fin vinterväg än en brunsmetad E4 av saltkladd, osv. Nu är mina resor sällan längre än 25-30 mil, så med en vettig elbil ska det väl funka även vintertid numer om man startar fulladdad.

Jag tror nog att man fortfarande får köra precis vilken väg man vill ;) Men visst, det är säkert sämre med laddare på mindre vägar

Känns som ni försöker lösa ett ickeproblem. Har precis gjort två resor till Åre på kort tid med elbil där temperaturen på första resan låg mellan -10 och -27 och på andra resan -5 och -13. Laddade två gånger per enkel resa med mellan 20 och 30 mil mellan stoppen (Stockholm-Hudiksvall-Åsarna-Åre). Hade bekväma 21° i bilen så behövde inte frysa.
Samma upplevelse med liknande temperaturer Göteborg ↔ Sälen, med ett laddstopp i Grums.

Nu sa jag ju inte att man måste göra så. Men på vår bil fungerar det absolut att lita till 100% på navigatorn om man vill. Vill man köra en omväg så gör man det och navigationen kommer anpassa sig. Den har dock onödigt goda marginaler, sen planerar den ju bara efter Teslas laddnätverk vilket må vara det allra största och med flest laddpunkter per plats men det byggs utav bara tusan även hos de andra också.

Men som du avslutar, ja, exakt så är det. Och även en 50-mils-resa är rätt odramatisk eftersom du kan lägga laddstoppet nånstans mellan 15 och 35 mil, när det känns som att du har lust.

ska bli med elbil om en vecka, vad behöver man för appar osv för laddning med mera? blir en Kia så lär väl ha ett gäng olika nätverk?

Eller finns det ett bra alternativ där de bakat ihop flera olika laddnätverk i ett kort? prisskillnad?

Jag har också hört det där, och det är ju ganska naturligt att de säger så. Vid storhelger är det många ovana förare som ger sig ut på vägen, det är mycket trafik och till viss del hets. För dem är det då bättre att ha det koncentrerat till större vägar, av de skäl du nämner.

För mig innebär det dock ytterligare anledning att undvika dem. Ju mer trafik och ju fler ovana förare, desto större risk för olyckor och köer. Jag tänkte på det dagen före julafton då rekommendationen var att åka en saltad och grisig E4 norrut. Jag valde en fin vinterväg istället, förväntade mig att det skulle vara halvdan plogning men det var helt perfekt, nästan ingen trafik och kom fram med en skinande ren bil. Hörde dock på radion om ett par olyckor på E4 vid Gävle med långa köer som följd, dessutom den traditionsenliga kön längs 2+1-vägen Gävle-Tönnebro. Så oerhört skönt att slippa allt det.
Nackdelen är väl när du kommer till noppikoski och laddaren på trollet är paj. Men det finns oftast enstaka laddare med jämna mellanrum efter mindre vägar, inga 250kW men dock.

ska bli med elbil om en vecka, vad behöver man för appar osv för laddning med mera?
Du behöver varenda jäkla app som finns i app store tror jag. Varenda nasare ska ha sin egen halvtrasiga skitapp. Får väl se om EU lyckas sätta ner foten någon gång.

ChargeFinder är grym för att hitta laddstationer och kolla status, men tyvärr ser man inte vilken app man behöver förrän man står och läser på burken.

Jo det framgår i Chargefinder om man kollar priserna. Undvik samlingsappar, det är ofta en rejäl extrakostnad att ladda t.ex. med Elli.

Jag laddar normalt sett hos Tesla efterom det brukar gå fort, bilen förvärmer mot dem och det är bara att stoppa i sladden så funkar det. Men har även OKQ8/Eon/Virta-kort (samma) samt Mer, Incharge och nån till då det fanns behov av dem förr när det inte var så utbyggt.

Men ta det vartefter det behov dyker upp skulle jag säga. OKQ8 och CircleK bygger ut stenhårt och finns på massor av ställen så de två tillsammans med Tesla så kommer du väldigt långt.

ska bli med elbil om en vecka, vad behöver man för appar osv för laddning med mera? blir en Kia så lär väl ha ett gäng olika nätverk?

Eller finns det ett bra alternativ där de bakat ihop flera olika laddnätverk i ett kort? prisskillnad?

Det beror ju lite på var du rör dig. När jag hade en Hyundai använde jag i praktiken Eon, Tesla (open for all) och eways för det mesta. Någon enstaka annan någon gång.

Som andra skriver, kolla rutten med chargefinder och kolla vilka som finns på vägen. ABRP säger sig kunna föreslå var det är lämpligt att stanna med tanke på din bilmodell och hur mycket du hade i batteriet vid start

Sen är det ju lite annorlunda om man vill destinationsladda också, där är det lite spretigare och ofta små lokala operatörer. Ofta funkar Easypark att betala med.

Sen är det ju lite annorlunda om man vill destinationsladda också, där är det lite spretigare och ofta små lokala operatörer. Ofta funkar Easypark att betala med.

På de Easypark destinationsladdare jag har använt (Tänndalen och Göteborg) har jag kunnat betala med eways. Jag har ett ewayskort att blippa med då.

Mycket hänger ju på om du har egen laddstolpe hemma eller inte. Då behöver du mest appar till de större laddnätverken du passerar på din rutt, det avgörs ju helt av var du kör. Tesla open for all är ju ofta mindre dyra än de andra och ett bra ställe att starta. Ok's app gäller på en del ställen, Circle K börjar få en del laddare också. Ska du långsam-ladda på hemmaplan är det bra att skaffa blipp/laddkort på de ställen du laddar ofta på. För mig blev det Incharge och Eways innan jag fick egen stolpe. Easypark har du väl redan kanske. När man åker nya vägar får man slänga ett öga på Chargefinder och se om man kan behöva nån ny app. Alltid lättare att ladda ned i soffan hemma än när man står där vid stolpen.

Jag tänkte säga att det verkar finnas en del laddare ändå så kanske kan funka med elbil men nu ska man ha femtioelva appar för att åka en bit? Betalkort är inget för moderna bilägare?

Såg denna lista: (är det verkligen så dyrt?)

Supersnabbladdare

Circle K: 5,65 kr/kWh
E.ON: 7,35 kr/kWh
InCharge: 4,60-7,10 kr/kwh (beroende på tid på dygnet)
Ionity: 8,70 kr/kWh
Mer: 6,90 kr/kWh
OKQ8: 5,49
Recharge: 6,29 kr/kWh
Tesla Supercharger för Tesla-ägare: 3,15 kr/kwh
Tesla Supercharger för andra elbilsfabrikat: 4,31 kr/kwh

Snabbladdare ⋝ 50 kW

Circle K: 5,29 kr/kWh
E.ON: 6,95 kr/kWh
InCharge: 4,80-5,80 kr/kWh (beroende på tid på dygnet)
Mer: 6,20 kr/kWh
OKQ8: 5,29 kr/kWh
Recharge: 5,79 kr/kWh

Destinationsladdning

E.ON: 5,75 kr/kWh
Mer: 5,60 kr/kWh
OKQ8: 3,40 kr/kWh
Recharge: 4,99 kr/kWh

Det är ju en helt annan typ av förbränning dock; konstant och vid atmosfärstryck. Borde inte vara värre än en villapanna. Snarare renare.

Egentligen en utmärkt idé eftersom man får väldigt hög verkningsgrad när det bara är värme man vill åt. Och det behövs ju inte särskilt ofta.
oavsett är det skämskudde på lukten från dessa värmares avgaser.

och en förbränningsmotors dåliga verkningsgrad är ju 'bättre' än annars när det istället för mekaniskt arbete endast är värme man vill åt. en typisk bilmotor drar på tomgång cirka en liter i timmen

min egen dieselbil saknar bränslevärmare, men har ett 900 watts värmeelement monterat i kupens värmekrets. en tuff uppgift för generatorn med motorn på tomgång, t ex om man står fast och behöver värme. varva lite ger bättre förutsättningar. inte helt optimalt. man kan iofs inofficiellt stänga av elelementet, men motorn har oavsett för bra verkningsgrad för att hålla driftstemperatur på tomgång i minusgrader, om kupen skall värmas.

men gissar att de som i skåne just sitter över natten fast i snön är tacksamma om de har en bränslevärmare monterad. även dessa är dock i viss mån strömberoende och man gör klokt i att starta motorn med jämna mellanrum med omtanke om att återställa laddningen i startbatteriet.

Senast ändrad:
bränsleåtgången kan man nog ändå hävda är jämförbar mellan bränslevärmare och tomgångskörning? problemet är att när man börjar komma nedåt 0,5 liter i timmen räcker det inte för att hålla kupen varm, oavsett värmekälla.

ska man sitta fast hela natten är det nog oavsett bra att inte gå in i ett stopp med under 15 liter bränsle i tanken. på sommaren låter jag det utan vidare gå under 5. då har jag 10 mil kvar, men ett oförutsett stopp är inget bekymmer.

är det någon här som vet hur mycket auktionsradie man bör 'spara' för ändamålet med en elbil för att på motsvarande sätt klara en natt så som de just nu har det i skåne? utan värmepump skulle man killgissa något liknande, alltså typ 20 mil, men med värmepump borde detta kunna minskas med en faktor. 3? 4??

Tomgångskörning är ju bättre än bränslevärmare. Tar ju bara 0,5 l/timme på en diesel

Ja fast bränslevärmaren går på det flesta dieslar så fort det är under 5-7plusgrader ute. Endast motorn räcker inte för att få värme i bilen.

Syrran har suttit fast i kön på E22 nu i 13 timmar, tomgångskörning och värmaren igång. Även om det inte är särskillt kallt där så är det skönt att ha igång bilen.

Var värre när jag skulle till jobbet i morse, -37 på termometern. Då var jag tacksam för en bensinmotor som ger mycket spillvärme :)

Ja fast bränslevärmaren går på det flesta dieslar så fort det är under 5-7plusgrader ute. Endast motorn räcker inte för att få värme i bilen.

Syrran har suttit fast i kön på E22 nu i 13 timmar, tomgångskörning och värmaren igång. Även om det inte är särskillt kallt där så är det skönt att ha igång bilen.

Var värre när jag skulle till jobbet i morse, -37 på termometern. Då var jag tacksam för en bensinmotor som ger mycket spillvärme :)
Nej, bränslevärmaren går inte normalt, man löser ev brist med elektrisk värme

En V70 diesel får väl anses rätt normal och då är det såhär: Volvo V70 2011 har som inställning att välja att köra dieselvärmare för extra snabb uppvärmning. Tror verkligen inte det finns någon elektrisk extravärme och dieseln tar ett tag att få upp värmen, så jag och fler har den nog påslagen som stöd vid kallstart om en glömt sätta timern. Kör en HVO luktar värmaren dessutom popcorn.

Tjena!

Jo, har man en fabriksmonterad värmare så går den igång automatiskt under en viss temperatur. Iallafall på Volvo, BMW, Mercedes, Peugeot, alla VAG m.m.

Om man köpte en V70 diesel av sista generationen men inte valde något utrustningspaket så fick man med värmare men kunde inte styra den själv. Den startar bara när man startar bilen.

Det är dessutom ett jävla bök att stänga av många av dom, vilket inte ä roligt när man måste arbeta under bilen med tändningen igång.

Så har det inte varit på mina sista 3 bilar, Seat, MB eller Hyundai. Alla startar bränslevärmaren manuellt

Supersnabbladdare

Snabbladdare ⋝ 50 kW

Destinationsladdning

Blir i sådana fall ganska så dyrt om man hamnar på en superladdare hos Ionity.

Supersnabbladdare

Snabbladdare ⋝ 50 kW

Destinationsladdning

Pappa hade en XC40 recharge och nu en XE30 men har vägrat köra lång sträckor på el av den anledning att den måste laddas.
I somras körde han flera distanser på 50-100 mil och jag fixade Teslaappen för att kunna ladda.

Kan säga att jag fick extremt positivt feedback både på hur välbyggt/utbyggt Teslas stationer är, hur smidigt det var att använda och väldigt billigt/prisvärt.

Vi kollade på några andra stationer som var betydligt krångligare och inte lika bra appar. Typ dubbelt så dyrt och inte möjlighet till snabbladdning.

Någon med mer insyn som kan förklara varför Tesla är så fruktansvärt mycket bättre än alla andra aktörer? På Listan finns liksom bla. EON som inte gör annat än att sälja/tillverka el men ändå är de så dyra och värdelösa.
Att Tesla låste upp sina stationer till alla bilar var ett genidrag

Jag hade en XC70 av sista årsmodell (2016) på den var det valbart om dieselvärmaren skulle hjälpa till vid kallt väder. Man fick komma ihåg att stänga av det om man skulle köra kort och in garaget, annars kändes det inte hälsosamt i garaget.

bränsleåtgången kan man nog ändå hävda är jämförbar mellan bränslevärmare och tomgångskörning? problemet är att när man börjar komma nedåt 0,5 liter i timmen räcker det inte för att hålla kupen varm, oavsett värmekälla.

ska man sitta fast hela natten är det nog oavsett bra att inte gå in i ett stopp med under 15 liter bränsle i tanken. på sommaren låter jag det utan vidare gå under 5. då har jag 10 mil kvar, men ett oförutsett stopp är inget bekymmer.

är det någon här som vet hur mycket auktionsradie man bör 'spara' för ändamålet med en elbil för att på motsvarande sätt klara en natt så som de just nu har det i skåne? utan värmepump skulle man killgissa något liknande, alltså typ 20 mil, men med värmepump borde detta kunna minskas med en faktor. 3? 4??

Jag hittade ett inlägg på reddit om en som testat Tesla camping mode, med just tanke på snökaos och bilköer.

Vid - 9 ute och 21 inne drog bilen 2% per timme. I tråden rapporterar flera om lägre förbrukning.

Nu på radion intervjuade de en fossilbilist som sa att de insnöade med elbil på E22 inte kunde ha bilen igång, vilket är snömos.

Med ovanstående siffror bör ju 50% batteri räcka uppåt 25 timmar.

Edit räknefel ?

Senast ändrad:
Någon med mer insyn som kan förklara varför Tesla är så fruktansvärt mycket bättre än alla andra aktörer? På Listan finns liksom bla. EON som inte gör annat än att sälja/tillverka el men ändå är de så dyra och värdelösa.
Att Tesla låste upp sina stationer till alla bilar var ett genidrag
Dom flesta företag drivs med avkastningskrav på sina investeringar. Tesla har drivits som en tech-startup där man haft en aggressiv tillväxtstrategi utan initiala vinstkrav.
Detta i kombination med en exceptionell period i världshistorien med nollräntor och extremt stor tillgång på riskkapital gjorde att dom lyckades nå en kritisk massa innan investerarna tröttnade.
Tur och skicklighet. :)

Jag hade en XC70 av sista årsmodell (2016) på den var det valbart om dieselvärmaren skulle hjälpa till vid kallt väder. Man fick komma ihåg att stänga av det om man skulle köra kort och in garaget, annars kändes det inte hälsosamt i garaget.
Jag är lite nyfiken på exakt en sån (2016 D4) framåt sommaren eventuellt, att köpa som "sista dieselbil" innan man eventuellt går över helt till elbil längre fram.

Vad tyckte du om bilen?
Några kända fel eller nackdelar?
Man tycker ju att den borde vara relativt fri från barnsjukdomar iochmed sista årsmodellen.

Jag är lite nyfiken på exakt en sån (2016 D4) framåt sommaren eventuellt, att köpa som "sista dieselbil" innan man eventuellt går över helt till elbil längre fram.

Vad tyckte du om bilen?
Några kända fel eller nackdelar?

Jag hade en 2016 D4 fyrhjulsdrift. Min fd sambo har den nu, så den finns fortfarande i "närheten".

Jag tyckte den var bra, vi har inte haft några problem med det mekaniska. Bytte startbatteri efter 7 år.
Problem med Volvo on call som varken verkstad eller kundtjänst lyckades lösa. (gick inte att nå bilen för att slå på dieselvärmaren). Men det går ju att leva utan, bilen stod dessutom för det mesta i garage, så jag köpte till el-motorvärmare.

Jag hittade ett inlägg på reddit om en som testat Tesla camping mode, med just tanke på snökaos och bilköer.

Vid - 9 ute och 21 inne drog bilen 2% per timme. I tråden rapporterar flera om lägre förbrukning.

Nu på radion intervjuade de en fossilbilist som sa att de insnöade med elbil på E22 inte kunde ha bilen igång, vilket är snömos.

Edit räknefel ?

vasst googlat:) 2 procent per timme låter ju spontant som en rätt effektiv lösning, och att värmepumpen gör sitt jobb på ett bra sätt.

det betyder samtidigt att de som hade mindre än 50 procent när trafiken på e22an stoppade upp mitt på dagen igår nu börjar få det problematiskt. det gäller förstås även de bränslebilar som hade mindre än säg 25 liter i tanken.

bra att ha goda reserver vintertid..

Så har det inte varit på mina sista 3 bilar, Seat, MB eller Hyundai. Alla startar bränslevärmaren manuellt
kan till listan lägga frugans toyota verso från 2013. manuell knapp, och värmaren går bara om motorn är igång. det kostar cirka 15k att få till fjärrstyrd pausvärme.

Edit räknefel ?

Varför i hela friden skulle nån vid sina sinnens fulla bruk ställa 21 grader som börtemperatur i bilen om man räknar med att sitta fast en längre stund? :oops: Har folk inga kläder med sig?

Edit: Nu har jag ingen koll på tempen i min fossilbil från bronsåldern, men den blir inte varm (eller snarare fisljummen även med värmen på max) inuti förrän efter kanske en halvtimmes körning när det är 5-10 minusgrader. Alltså måste jag ha vinterkläder på mig i bilen oavsett. Kommer därmed inte frysa ihjäl om jag fastnar nånstans. ?

Jag är rätt snål av mig men i bilen har jag aldrig några kläder någonsin om jag åker längre än fem minuter, i en bensinbil har man ju värme i överflöd. I en elbil kan man väl spara en hel del på att sänka värmen antar jag.

Tillbaka
Topp