Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Dumsnålt att inte byta eller onödigt att byta kedjan som rullat 8 mil på nya cykeln när jag byter kassett och framdrev nu?
Kassetten var ju även den ny men framdrevet mer än slut..
Spara SRAM-kedjan och rotera tillbaka den senare under säsongen kanske?

Cykelkläder från Rapha uttalas det raffa eller raafa?
Vad säger expertpanelen?
firman är från början brittisk, men uttrycket lär vara hebreiskt, betyder att hela. såvitt google berättar.

såg inget konklusivt om uttalet, men förslag om rakt upp och ner raafa.

jag har köpt ett par plagg därifrån, och förstår att de har svårt gå med vinst.

Varför visas varken SVT's Morgonstudion eller TV4's Nyhetsmorgon idag, tror de att det är lördag för att det är röd dag i morgon? Borde jag inte heller jobba?
hur de räknar på tv vet jag inte.

det finns ett begrepp som heter kommunal lördag. bra att veta om man t ex ska parkera bilen till synes en vanlig vardag, men dagen före helgdag så som onsdagen före skärtorsdag, eller dagen före nationaldagen.

helgdagsaftnar är mer uppenbara 'lördagar'.

Kollat runt lite, både dina förslag och @Pfaff's, men hittade inte några 35x, en gammal cykel med fälgbromsar. Har Schwalbe maraton dubb 35x fram och dom går precis fritt från bromsen när jag skiftar hjul.

Funderat ett varv till och kom fram till att de förhållandena som var i morse inträffar typ en gång vart 5e år, om ens det. Nu ikväll när jag cyklade var det mesta plogat, lite halvslaskigt på några få ställen, och packad snö några gator. Då funkade det bra med mina slicks bak. Så tror vilka däck som helst med iaf lite mönster funkar.

Lurar på dessa

Kommer ju att ha dom året runt, vad sägs om dom?
(köper så sällan så får kolla om det är 622 jag har)

Blev Schwalbe G-One Allround ADDIX RaceGuard TLE 35-622 (och enligt källor på google är det detsamma som 700x35, så allt är frid och fröjd).

Haft det liggande ett tag nu men så blev det plötsligt vinter igen i Skåne, helt tokigt. Så fick tummarna loss och bytte till det där bak. Provkörde idag.
Mitt första intryck: mönstrat däck funkar bättre än slicks på snö och is.

Men faktiskt, så bra grepp trodde jag inte det skulle bli. Ganska imponerad, testade o bromsa några gånger där det var riktigt halt, det bara VRRRrrrr sedan hade jag stannat typ. Blir spännande om någon vecka när vi har Skånevinter igen o barmark hur rullet är.

Nu kan jag dock inte styra med sladd, fäster för bra, men det är petitesser.

Du menar att du är den drivande faktorn bakom vinst för klädföretag och med inköp av endast ett par plagg så är de chanslösa? ?
de var för dåliga.

en uppstyrd pendlarjacka med menbran och foder är osannolikt kall och svettig, på samma gång! verkligen oväntat med tanke på deras hajp. funderat på hur jag skall kunna använda denna snygga och välsydda jacka annat än till långsamma promenade, och tror det slutar med att jag inifrån slipar bort menbranet?

en väst jag köpte ger liknande upplevelse, var dessutom liten i sin storlek. ligger kvar i sin förpackning om någon är intresserad.

såna här kundupplevelser ger öar av icke-användare därute, vilka tenderar att flyta samman. firman måste ständigt jaga nya jaktmarker, vilket är mycket mer kostsamt än positiva vibbar som sprider sig av egen kraft.

det spelar spelar sedan liten roll om 90 procent av utbudet skulla vara bra.

7mesh har istället gjort mig glad! fler gånger än två:)

Gnällgubbar som kais01 är en vinstdrivande faktor företag som rapha. När en får höra, från en erkänd suris, att det här är bra. Det finns ingen bättre reklam...
försöker för min del som grundinställning hellre rekommendera och visa på öppningar än att avråda. det finns för-och nackdelar med det mesta:)

sen har vi gänget som lever efter devisen 'det finns bara en sanning. allt annat skall bekämpas.

här en typisk surgubbecykel, gruppo-optimerad:)
.

IMG_0224.jpeg

det betyder som du säkert vet
Nej
Hade jag vetat vad du menade hade jag inte frågat.

top of the line, dyr, och till synes välgjord.
Men varför skrev du då inte vad du menade?

OBS
Som jag har skrivit här tidigare har jag egen erfarenhet av både cykelbyxor och tröjor från dysterfärgmästarna Rapha (även om de nu även har har en del snyggt, synligt och färgglatt att välja på) och även om de är långt ifrån dåliga är de även långt ifrån ngn av mina favoriter åtminstone vad gäller cykelbyxor.

Nej
Hade jag vetat vad du menade hade jag inte frågat.

OBS
Som jag har skrivit här tidigare har jag egen erfarenhet av både cykelbyxor och tröjor från dysterfärgmästarna Rapha (även om de nu även har har en del snyggt, synligt och färgglatt att välja på) och även om de är långt ifrån dåliga är de även långt ifrån ngn av mina favoriter åtminstone vad gäller cykelbyxor.
Man gillar olika. Jag har 2 par av raphas 3/4 bibs och det är mina mest älskade cykelplagg. Möjligt i konkurens med perfetto regntröjan.

Kan vi inte komma överens om att vi ser olika ut, har olika preferenser och helt enkelt gillar olika?

Man gillar olika. Jag har 2 par av raphas 3/4 bibs och det är mina mest älskade cykelplagg. Möjligt i konkurens med perfetto regntröjan.

Kan vi inte komma överens om att vi ser olika ut, har olika preferenser och helt enkelt gillar olika?

NEJ! Säljer man en dedikerad pendlarjacka ska den fungera för alla, oavsett temperatur, hur hårt man cyklar eller hur varm man brukar bli.

jag gillar verkligen jackan. men den är så tät att den endast fungerar vid frånvaro av fysisk aktivitet. svårt att cykla då.

det har uppnåtts viss förbättring när jag klippt bort täta inre muddar nere vid handlederna. men något mer måste till.

tvivlar inte på att rapha även gör fantastiska produkter. men efter två försök gav jag upp. det hade sannolikt inte hänt om rapha hade idkat lite kontroll på vad de säljer

jag skrev uppstyrd eftersom jag menade det. som jag mött det ett ganska vanligt och bekant uttryck som innebär att någon eller något är gärna lite överdrivet iordningsställt, inte utan inslag av ironi. men ser till min förvåning att det inte finns med i saol. ännu.

det finns dock gott om sökträffar på 'vara uppstyrd', varav en del handlar om en som jag uppfattar det mer ursprunglig betydelse att politiken eller annan makthavare sas tagit hand om ett problem. man får förmoda på ett lite överdrivet sätt.

sen sökte jag på engelska motsvarigheten 'being sorted', närmast direkt översättningsbart, kan gälla personer, prylar, eller t ex hotell. inte heller det förekommer i deras dictionaries, men på sajter som berättar om slang finner man en ganska bra definition, 'get one's shit together'.

Min lysrörsbelysning i garaget orkar inte dra igång (blinkar bara till) när temperaturen är under nollan, vad är mest sannolikt problemet: själva lysrören eller armaturerna?

jag skrev uppstyrd eftersom jag menade det. som jag mött det ett ganska vanligt och bekant uttryck som innebär att någon eller något är gärna lite överdrivet iordningsställt, inte utan inslag av ironi. men ser till min förvåning att det inte finns med i saol. ännu.

det finns dock gott om sökträffar på 'vara uppstyrd', varav en del handlar om en som jag uppfattar det mer ursprunglig betydelse att politiken eller annan makthavare sas tagit hand om ett problem. man får förmoda på ett lite överdrivet sätt.

sen sökte jag på engelska motsvarigheten 'being sorted', närmast direkt översättningsbart, kan gälla personer, prylar, eller t ex hotell. inte heller det förekommer i deras dictionaries, men på sajter som berättar om slang finner man en ganska bra definition, 'get one's shit together'.
Min bild av ordet uppstyrd är att man har bringat ordning och reda i något som tidigare varit sämre hanterat. Dock ingen aning om det är så personerna som använt ordet tänkt sig det eller om jag missuppfattat det.

Min bild av ordet uppstyrd är att man har bringat ordning och reda i något som tidigare varit sämre hanterat. Dock ingen aning om det är så personerna som använt ordet tänkt sig det eller om jag missuppfattat det.

Jo, delar den uppfattningen. Att något behöver styras upp beror på att det är oordning typ, IMHO.

Jo, delar den uppfattningen. Att något behöver styras upp beror på att det är oordning typ, IMHO.

Det verkar behövas lite uppstyrning här:

Kan detta vara ännu ett exempel på modeord?

Ser ut att vara en modernare typ av armatur (är det T5-rör också?), så jag gissar att det inte är några glimtändare utan att det sköts elektroniskt.
@Pfaff brukar ha koll på sånt där, om jag minns rätt.
Han verkar vad jag förstår vara på varmare breddgrader och leta efter Pepe's Bodega, får testa att köpa ett eller två nya rör och kolla om det gör någon skillnad.
Andra köldrelaterade grejer: Inget varmvatten i handfaten (men dock badkaret och duschen) på övervåningen, sambons växlar har kanske frusit (ej fått rapport för dagen), och dieselbilen är trögstartad men underlättar om batteriet har laddats med Ctekladdare över natten. Heja kylan!

Kan detta vara ännu ett exempel på modeord?
Gjorde en snabb sökning i SvD:s historiska arkiv och första träffen på ordet är från 1982, men då handlade det om rörelsen i en mekanisk konstruktion. I mer bildlig betydelse var första träffen från 1994, så användningen är inte helt ny.

Antalet träffar i denna sökning för senare år:

2023: 3
2022: 2
2021: 2
2020: 6
2019: 1
2018: 3
2017: 1

M.a.o. inget uppenbart stöd för att det skulle vara ett modeord vars förekomst ökat de senaste åren.

T5 brukar ha ett drivdon istället för en glimtändare.

Ska man byta ”vanligt” (icke-T5) lysrör gör man det med fördel till ett LED-rör IMHO.
Så länge de inte är seriekopplade ja, för då måste man koppla om för att LED-rören ska funka. Bytte själv till LED-rör i vårt hobbyrum i somras, och det blev grymt bra. Bättre ljus, tänder direkt, inget brum fr drosslarna, och lägre elförbrukning.

Det finns även T5-LED, men vet inte hur det funkar i en armatur utan glimtändare. När man byter till LED ersätts ju glimtändaren med en annan plugg (som bara är en bygling som jag förstått), oklart för mig hur det görs i en armatur utan glimtändare.

Så länge de inte är seriekopplade ja, för då måste man koppla om för att LED-rören ska funka. Bytte själv till LED-rör i vårt hobbyrum i somras, och det blev grymt bra. Bättre ljus, tänder direkt, inget brum fr drosslarna, och lägre elförbrukning.

Det finns även T5-LED, men vet inte hur det funkar i en armatur utan glimtändare. När man byter till LED ersätts ju glimtändaren med en annan plugg (som bara är en bygling som jag förstått), oklart för mig hur det görs i en armatur utan glimtändare.
Än så länge har jag efter idogt googlande inte hittat några 105 cm T5 LED till försäljning. Det blir nog att initialt köpa två nya standard-T5 för att se om det är lysrören det är fel på eller om en eller båda armaturerna är kassa. Har armaturer med T8-lysrör (glimtändare) i andra garagerummet och de har inte haft några problem med kylan.

Än så länge har jag efter idogt googlande inte hittat några 105 cm T5 LED till försäljning.
Här kanske du kan hitta lite info om varför det är svårt att hitta rätt lysrör:

Här kanske du kan hitta lite info om varför det är svårt att hitta rätt lysrör:
Nu är det ju inte LED-rören som fasas ut…

Att SIE har svårt att hitta 105 cm T5 LED rör tror jag mer beror på att 105 cm T5 inte verkar finnas öht. De verkar vara 55, 85 och 115cm. Och 115 cm T5 LED finns det massor av.

Nu är det ju inte LED-rören som fasas ut…

Att SIE har svårt att hitta 105 cm T5 LED rör tror jag mer beror på att 105 cm T5 inte verkar finnas öht. De verkar vara 55, 85 och 115cm. Och 115 cm T5 LED finns det massor av.
Får kolla imorrn om tumstocken är bättre än minnet.

Vad heter den där grejen som är som en slags mutter och sitter i en tunn aluram så att man kan skruva fast tex drickahållaren. Insatsgänga/helicoil är det ju inte men nästan. Det är nästan som en metallexpandermutter. Vi har en som bara snurrar...

Svarar mig själv: blindnitmutter verkar vara åt rätt håll.

Senast ändrad:
Vad heter den där grejen som är som en slags mutter och sitter i en tunn aluram så att man kan skruva fast tex drickahållaren. Insatsgänga/helicoil är det ju inte men nästan. Det är nästan som en metallexpandermutter. Vi har en som bara snurrar...

Svarar mig själv: blindnitmutter verkar vara åt rätt håll.
Popnut är ett annat namn.

Var hittar man lösa "skärm-skruvar"? Såg tidigare i tråden att de kallas Daruma skruvar. Men är de möjliga att köpa löst? Behöver 4st till cykeln jag hämtade på hittegodset idag.
20240111_130021.jpg
Här saknas det.

20240111_130026.jpg
Vad jag behöver.

Ska sätta ny kassett, ska jag lätta på fett någonstans i bytet? Tycker bodyn glappar lite också, kan man fixa det själv eller lämna in hjulet?

Ska sätta ny kassett, ska jag lätta på fett någonstans i bytet? Tycker bodyn glappar lite också, kan man fixa det själv eller lämna in hjulet?

Jag brukar inte använda fett när jag monterar kassett på Shimano HG body. På Sram XD lägger jag lite fett på splinsen på bodyn.

Om man kan drå åt bodyn själva berör mycket på vilket nav det är. Vilket har du? Och är du säkert på att det är bodyn och inte navlager?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp