[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

här relateras i svenska utgåvan av ams data med värmepump. lit låg effektivitet på dessa?
.
IMG_0222.png

Apropå värmepump, läste på Teslaforumet att det var en hel del Teslaägare som fått iskallt i sina bilar på sistone. Det verkar vara kompressorn i värmepumpen som havererar.

här är en artikel i frågan. ny teknik är dock inte den vassaste kniven i lådan, och man har i sitt räkneexempel på ett värmebehov av 3-4 kW missat att en vettig elbil idag är utrustad med värmepump.
.

Ja, han är "Expert" på SVT också.

25% batteri räcker mer än ett par timmar...

"Kör man en vanlig bil och har en kvarts tank kvar kanske man har 30 timmar kötid som man kan stå, medan man i en elbil är nere och tummar på reserven och kanske bara kan stå i ett par timmar."

Apropå värmepump, läste på Teslaforumet att det var en hel del Teslaägare som fått iskallt i sina bilar på sistone. Det verkar vara kompressorn i värmepumpen som havererar.

Det rapporteras även om att bilen funkar bra i minus 30.

Men som teslaägare på vintern så märker man ju ibland att bilen är designad i Kalifornien ?

Vindrutetorkare som inte går att fälla upp
Infällda handtag är väl inte idealiskt på vintern
Laddlucka som är känslig för snö, vilket min förra riskokare också hade.
Och vindrutetorkarautomatiken vill jag inte ens tänka på.

Men som teslaägare på vintern så märker man ju ibland att bilen är designad i Kalifornien ?

det finns i flera av 18 volts ekosystemen nu sladdlösa värmepistoler som nog kan underlätta? funderat på en själv, men inte hittat någon med reglerbar temperatur. här är iaf makitas variant.

edit; såg nu att makita har en reglerbar variant...DHG181Z
.
IMG_1541.jpeg

Senast ändrad:
Vad ska du med värmepistolen till?
ta mig in i bilen. om jag hade en tesla vill säga.

saknade annars en senast idag, då hänglåset på uthuset frusit. en del mek dra 240 v dit ut.

annars kan jag tänka den är bra när man skall foliera rutor. använder annars min värmepistol oftare än man kan tro, senast var det värma ner plastblåsor i ett kylskåp jag köpte begagnat. gissningsvis hade någon gjort rent med för kraftiga lösningsmedel.

att forma till detaljer av polykarbonat är en favorit.

Senast ändrad:

saknade annars en senast idag, då hänglåset på uthuset frusit. en del mek dra 240 v dit ut.

annars kan jag tänka den är bra när man skall foliera rutor. använder annars min värmepistol oftare än man kan tro, senast var det värma ner plastblåsor i ett kylskåp jag köpte begagnat. gissningsvis hade någon gjort rent med för kraftiga lösningsmedel.

Man kan tända grillen också.

Du får ställa vindrutetorkarna i serviceläge. Brukar göra det så värms de upp av defrostern.
Dörrhandtagen har hittills inte varit ett problem för mig. Om dom fryser fast har det alltid funkat att trycka på den smala delen så lossnar det (Lite WD40 nu och då skadar inte heller)
Laddluckan lämnar dock en del i övrigt att önska. Rinner alltid smältvatten längs kanterna när laddhandsken sitter i som sen fryser och luckan går sen inte att stänga.
mina torkarautomatik funkar alldeles utmärkt dvs inte alls såhär när det är vinter och mörkt. Sommartid funkar torkarautomatiken bättre, antar kamerorna måste ha ljus för att se vattnet på rutan.

det kan hända att din termostat till kylaren kärvar och inte stänger ordentligt. ganska vanligt fel..
Jag undersökte saken lite under dagens tur, och insåg att motorn når driftstemp på typ 20 minuter och sen håller sig prick på "nominell" temp på skalan hela tiden efter det. Däremot är kupevärmen ytterst slumpmässig. Verkar bero extremt mycket på hastighet och +ANNAT, så det kanske helt enkelt är snö och is i luftintaget till den värmeväxlaren. Ett litet bekymmer som inte gör saken bättre är att lägsta fläkthastighet är för låg och näst lägsta är för hög (för oväsen). Så det är ett jäääädra fipplande med reglagen under hela färden för att nå nån slags rimlig balans. ?

Vindrutetorkarna går visst att fälla upp. Det är som på nyare Volvo, man måste in i menyerna och sätta dem i serviceläge.

Vindrutetorkarautomatiken! Ja fy f@n för den.

Har idag kommit hem från en skidresa till Idre Himmelfjäll med Model Y. Lägsta temperaturen var -30° mellan Idre och Särna. Igår hade vi -28°. Enda problemet som fanns med bilen var en backspegel som inte ville fälla ut sig (dumt av mig att inte stänga av automatiken). Löste sig dock av sig själv. Dörrarna gick alltid att öppna och laddluckan ställde inte till det med problem heller.
Dock är torkarautomatiken verkligen kass.

Tjena!

Fast på Volvo behöver man ju inte in i massa menyer, det räcker ju att hålla upp spaken precis efter man stängt av bilen.
Oj! Måste testa! Men hur funkar det på elbilen? Den kan man inte "stänga av".

Vet du också hur man gör för att hålla fläkten och defrostern igång på en xc40 elbil om man inte är kvar i bilen?

Vilken modell? Beror på om du ska ha en med 800V eller 400V.
Men du får väl fortfarande ett år eller nått på Kias abonnemang? Då laddar man helst via det på Ionity. Annars är det vettig att regga sig hos Tesla, men du behöver bara köra deras abonnemang om du laddar fullt 2gg/mån ungefär.
Blir en ev9 så tror det är 800V?

Jag undersökte saken lite under dagens tur, och insåg att motorn når driftstemp på typ 20 minuter och sen håller sig prick på "nominell" temp på skalan hela tiden efter det. Däremot är kupevärmen ytterst slumpmässig. Verkar bero extremt mycket på hastighet och +ANNAT, så det kanske helt enkelt är snö och is i luftintaget till den värmeväxlaren. Ett litet bekymmer som inte gör saken bättre är att lägsta fläkthastighet är för låg och näst lägsta är för hög (för oväsen). Så det är ett jäääädra fipplande med reglagen under hela färden för att nå nån slags rimlig balans. ?
20 minuter är långsamt, men inte orimligt. ett ytterligare test du kan göra är att känna på slangarna till kylaren innan motorn nått arbetstemperatur. de skall vara kalla innan termostaten öppnar.

termostatbyte är ett enkelt och på verkstad billigt utfört jobb värt att pröva även i tveksamma fall. man kan också montera ur termostaten och se i en kastrull med vatten man värmer upp till kokning sedan avsvalning hur den beter sig. det är som sagt ganska vanligt att byte krävs.

back in the days satte man gärna in en vintertermostat:)

min egen bil, en audi a2 har den tveksamma finessen att ange tempen stabilt till 90 grader även när den inte är det. bara vid uppvärmningsfasen kan man lita på visad temperatur, sedan krävs större avvikelser.

Blir en ev9 så tror det är 800V?
Stämmer bra. Då kommer du helst vilja ladda på Ionity och andra 800V-laddare. De du hittar som har 300kW+ kommer vara 800, resten kan du räkna med att dom är 400. Kör på Kias abonnemang och satsa på Ionity, Porsche Center med öppna laddare osv med 300+, sen kan du ta ner Teslas app och regga ett kort så har du det som back-up.
Sen kan ladda ner Chargefinder, bra app för att söka efter laddstationer där du också ser beläggning och hur länge respektive bil har stått på laddaren.

Sen är sista tipset att kolla dina normala långfärder för att se vad det finns för stationer på vägen, vart dom ligger och situation (hur många laddare och matställen/toa osv).

Stämmer bra. Då kommer du helst vilja ladda på Ionity och andra 800V-laddare. De du hittar som har 300kW+ kommer vara 800, resten kan du räkna med att dom är 400. Kör på Kias abonnemang och satsa på Ionity, Porsche Center med öppna laddare osv med 300+, sen kan du ta ner Teslas app och regga ett kort så har du det som back-up.
Sen kan ladda ner Chargefinder, bra app för att söka efter laddstationer där du också ser beläggning och hur länge respektive bil har stått på laddaren.

Sen är sista tipset att kolla dina normala långfärder för att se vad det finns för stationer på vägen, vart dom ligger och situation (hur många laddare och matställen/toa osv).
Tack, antar att det går rätt snabbt och vänja sig men med lite lagomt bök de första gångerna..

Behöver nya sommardäck inför semestern. Prio lågt däckljud.
Premiumdäck så inga indien/china varinater. Vad rekar experterna?

Letade däck med fokus på (ljud)komfort förra året. Valet föll på Michelin Primacy 4 och är sjukt nöjd. Finns kanske ännu bättre, men de var i alla fall märkbart bättre än de Continental (premium contact tror jag) som satt på bilen original. Kan inte uttala mig om prestanda på bana eller livslängd ?.

/J

Letade däck med fokus på (ljud)komfort förra året. Valet föll på Michelin Primacy 4 och är sjukt nöjd. Finns kanske ännu bättre, men de var i alla fall märkbart bättre än de Continental (premium contact tror jag) som satt på bilen original. Kan inte uttala mig om prestanda på bana eller livslängd ?.

/J
Bra tips, kollade även in Pirelli Scorpion Verde

Vindrutetorkarna går visst att fälla upp. Det är som på nyare Volvo, man måste in i menyerna och sätta dem i serviceläge.

Vindrutetorkarautomatiken! Ja fy f@n för den.

Serviceläget var jag medveten om, det jag menar med uppfällda är som bilden. Det går inte med My 2023.

Men som @Helkama raisu säger, så kan man göra så för att värmen ska tina dem. Så långt har jag inte tänkt ?

Screenshot_20240107-131158.jpg

Serviceläget var jag medveten om, det jag menar med uppfällda är som bilden. Det går inte med My 2023.

Men som @Helkama raisu säger, så kan man göra så för att värmen ska tina dem. Så långt har jag inte tänkt ?

Visa bilaga 674476

om du har en 2023 så finns det värmeslingor under glaset där dom är nedfällda. sätter du bilen på avfrostning så behöver du inte mickla med torkarna

Tjena!

Fast på Volvo behöver man ju inte in i massa menyer, det räcker ju att hålla upp spaken precis efter man stängt av bilen.
Jo så var det ju. Men visst var det även en genvägsknapp på skärmen? Har förträngt Volvo Crosscountry för att inte bryta ihop av saknaden. Har aldrig åkt så bra som när jag hade förmånen att rulla en XC70 D5 AWD 2015. Man borde ha maxat en 2016 och lagt order på sista årgången. Fulländad bil.

Jag har DeWalts batteridrivna värmepustol på jobbet. Ett väldigt bra verktyg måste jag säga!

Som sagt… men bra för hyrbilsfirmorna, om inte annat. Ett dussintal Tesla-ägare, bara på en hyrbilsfirma i Mora alltså. Och bara denna helg.

Som sagt… men bra för hyrbilsfirmorna, om inte annat. Ett dussintal Tesla-ägare, bara på en hyrbilsfirma i Mora alltså. Och bara denna helg.

Tur att det bara är elbilar som pajar!

För några (40?) år sedan fanns det någon sorts gardin att dra ner framför kylaren på vissa bilar. Vet inte om den var automatisk, fjärrstyrd eller helt manuell.

Liknande
Goodyear efficientgrip performance 2, bland det bästa och tystaste du kan ha.

Jag kör med Goodyear Eagle F1 assymetric på min XC70.
Köpte dem mest för sina fina egenskaper på torr men framförallt våt asfalt.
De är även riktigt fina ljudmässigt.

Sett att en del däck har mindre slitdjup, dvs färre mm gummi.
Tex Michelin Primacy 4 verkar ha 3 mm mindre om nu kommentarerna på gummifirmornas sidor stämmer

Nädå. Har hänt mig på två bilar genom åren. Det är ganska vanliga fel.
Verkar vanligare

"Väl på biluthyrningen insåg Jonas att han inte var ensam om att ha problem med kupévärmaren i elbilen.
– Han (biluthyraren, reds anm) sa att de hade haft ett dussintal Tesla-ägare som de hade hjälpt med hyrbilar denna helgen, säger Jonas. "

Tjena!

En gång rasade kupefläkten på en S70, då blir det fort kallt i bilen.
Golf i snöstorm resulterade i att friskluftsintaget snöade igen, då blir det immigt rätt fort.
V50, kondensorn till AC dog på semesterresa, inte så farligt varmt så det gick att uthärda
V70, ac-kompressorn packade ihop. +30 grader ute. Fick stanna nio gånger på 35 mil för att andas och fylla på vattenflaskorna.
Allt detta har jag råkat ut för. S70n var tio år, V50 var tre år drygt och V70n fyra år. Golfen hade ju inte så mycket åldern att göra.
Så inga direkt lastgamla bilar heller. Iaf inte V50 och V70.

Verkar vanligare

"Väl på biluthyrningen insåg Jonas att han inte var ensam om att ha problem med kupévärmaren i elbilen.
– Han (biluthyraren, reds anm) sa att de hade haft ett dussintal Tesla-ägare som de hade hjälpt med hyrbilar denna helgen, säger Jonas. "

Inget säger att det dussintalet hade problem med kupevärmen, kan ju varit helt andra problem också. Ställer mig skeptisk till den artikeln överlag.

Jag kör med Goodyear Eagle F1 assymetric på min XC70.
Köpte dem mest för sina fina egenskaper på torr men framförallt våt asfalt.
De är även riktigt fina ljudmässigt.

Tjena!

Du kan ju inte vara ljudkänslig om du tycker Eagle F1 är tysta. Ruskigt bra grepp har dom, men tysta är dom inte. Har haft dom på tre olika bilar.
GY Efficientgrip ska man ha om man vill ha däck med lägre ljud.

Nädå. Har hänt mig på två bilar genom åren. Det är ganska vanliga fel.

Har idag kommit hem från en skidresa till Idre Himmelfjäll med Model Y. Lägsta temperaturen var -30° mellan Idre och Särna. Igår hade vi -28°. Enda problemet som fanns med bilen var en backspegel som inte ville fälla ut sig (dumt av mig att inte stänga av automatiken). Löste sig dock av sig själv. Dörrarna gick alltid att öppna och laddluckan ställde inte till det med problem heller.
Dock är torkarautomatiken verkligen kass.
Har du inte uppdaterat till senaste version? P sensor och torkfunktion blev helt plötsligt ok. Förut gick det inte att manuellköra torkare i auto/farthåll utan sexiga knappar

Tillbaka
Topp