Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
här är en artikel i frågan. ny teknik är dock inte den vassaste kniven i lådan, och man har i sitt räkneexempel på ett värmebehov av 3-4 kW missat att en vettig elbil idag är utrustad med värmepump.
.
![]()
Expert: Därför är elbilen sårbar i snökaoset
Elbilen har många fördelar jämfört med klassiska bensin- och dieselbilar, även vintertid. Men att fastna i trafiken under ett långvarigt snöoväder är inte en av dem, säger Carl-Erik Stjernvall på Riksförbundet M Sverige.www.nyteknik.se
Apropå värmepump, läste på Teslaforumet att det var en hel del Teslaägare som fått iskallt i sina bilar på sistone. Det verkar vara kompressorn i värmepumpen som havererar.
det finns i flera av 18 volts ekosystemen nu sladdlösa värmepistoler som nog kan underlätta? funderat på en själv, men inte hittat någon med reglerbar temperatur. här är iaf makitas variant.Det rapporteras även om att bilen funkar bra i minus 30.
Men som teslaägare på vintern så märker man ju ibland att bilen är designad i Kalifornien ?
Vindrutetorkare som inte går att fälla upp
Infällda handtag är väl inte idealiskt på vintern
Laddlucka som är känslig för snö, vilket min förra riskokare också hade.
Och vindrutetorkarautomatiken vill jag inte ens tänka på.

ta mig in i bilen. om jag hade en tesla vill säga.Vad ska du med värmepistolen till?
ta mig in i bilen. om jag hade en tesla vill säga.
saknade annars en senast idag, då hänglåset på uthuset frusit. en del mek dra 240 v dit ut.
annars kan jag tänka den är bra när man skall foliera rutor. använder annars min värmepistol oftare än man kan tro, senast var det värma ner plastblåsor i ett kylskåp jag köpte begagnat. gissningsvis hade någon gjort rent med för kraftiga lösningsmedel.
att forma till detaljer av polykarbonat är en favorit.
Du får ställa vindrutetorkarna i serviceläge. Brukar göra det så värms de upp av defrostern.Det rapporteras även om att bilen funkar bra i minus 30.
Men som teslaägare på vintern så märker man ju ibland att bilen är designad i Kalifornien ?
Jag undersökte saken lite under dagens tur, och insåg att motorn når driftstemp på typ 20 minuter och sen håller sig prick på "nominell" temp på skalan hela tiden efter det. Däremot är kupevärmen ytterst slumpmässig. Verkar bero extremt mycket på hastighet och +ANNAT, så det kanske helt enkelt är snö och is i luftintaget till den värmeväxlaren. Ett litet bekymmer som inte gör saken bättre är att lägsta fläkthastighet är för låg och näst lägsta är för hög (för oväsen). Så det är ett jäääädra fipplande med reglagen under hela färden för att nå nån slags rimlig balans. ?det kan hända att din termostat till kylaren kärvar och inte stänger ordentligt. ganska vanligt fel..
Vindrutetorkarna går visst att fälla upp. Det är som på nyare Volvo, man måste in i menyerna och sätta dem i serviceläge.Det rapporteras även om att bilen funkar bra i minus 30.
Vindrutetorkarna går visst att fälla upp. Det är som på nyare Volvo, man måste in i menyerna och sätta dem i serviceläge.
Vindrutetorkarautomatiken! Ja fy f@n för den.
Oj! Måste testa! Men hur funkar det på elbilen? Den kan man inte "stänga av".Tjena!
Fast på Volvo behöver man ju inte in i massa menyer, det räcker ju att hålla upp spaken precis efter man stängt av bilen.
Oj! Måste testa! Men hur funkar det på elbilen? Den kan man inte "stänga av".
Vet du också hur man gör för att hålla fläkten och defrostern igång på en xc40 elbil om man inte är kvar i bilen?
Blir en ev9 så tror det är 800V?Vilken modell? Beror på om du ska ha en med 800V eller 400V.
Men du får väl fortfarande ett år eller nått på Kias abonnemang? Då laddar man helst via det på Ionity. Annars är det vettig att regga sig hos Tesla, men du behöver bara köra deras abonnemang om du laddar fullt 2gg/mån ungefär.
20 minuter är långsamt, men inte orimligt. ett ytterligare test du kan göra är att känna på slangarna till kylaren innan motorn nått arbetstemperatur. de skall vara kalla innan termostaten öppnar.Jag undersökte saken lite under dagens tur, och insåg att motorn når driftstemp på typ 20 minuter och sen håller sig prick på "nominell" temp på skalan hela tiden efter det. Däremot är kupevärmen ytterst slumpmässig. Verkar bero extremt mycket på hastighet och +ANNAT, så det kanske helt enkelt är snö och is i luftintaget till den värmeväxlaren. Ett litet bekymmer som inte gör saken bättre är att lägsta fläkthastighet är för låg och näst lägsta är för hög (för oväsen). Så det är ett jäääädra fipplande med reglagen under hela färden för att nå nån slags rimlig balans. ?
Stämmer bra. Då kommer du helst vilja ladda på Ionity och andra 800V-laddare. De du hittar som har 300kW+ kommer vara 800, resten kan du räkna med att dom är 400. Kör på Kias abonnemang och satsa på Ionity, Porsche Center med öppna laddare osv med 300+, sen kan du ta ner Teslas app och regga ett kort så har du det som back-up.Blir en ev9 så tror det är 800V?
Tack, antar att det går rätt snabbt och vänja sig men med lite lagomt bök de första gångerna..Stämmer bra. Då kommer du helst vilja ladda på Ionity och andra 800V-laddare. De du hittar som har 300kW+ kommer vara 800, resten kan du räkna med att dom är 400. Kör på Kias abonnemang och satsa på Ionity, Porsche Center med öppna laddare osv med 300+, sen kan du ta ner Teslas app och regga ett kort så har du det som back-up.
Sen kan ladda ner Chargefinder, bra app för att söka efter laddstationer där du också ser beläggning och hur länge respektive bil har stått på laddaren.
Sen är sista tipset att kolla dina normala långfärder för att se vad det finns för stationer på vägen, vart dom ligger och situation (hur många laddare och matställen/toa osv).
Letade däck med fokus på (ljud)komfort förra året. Valet föll på Michelin Primacy 4 och är sjukt nöjd. Finns kanske ännu bättre, men de var i alla fall märkbart bättre än de Continental (premium contact tror jag) som satt på bilen original. Kan inte uttala mig om prestanda på bana eller livslängd ?.Behöver nya sommardäck inför semestern. Prio lågt däckljud.
Premiumdäck så inga indien/china varinater. Vad rekar experterna?
Buller ingår i EU:s däcksmärkningBehöver nya sommardäck inför semestern. Prio lågt däckljud.
Bra tips, kollade även in Pirelli Scorpion VerdeLetade däck med fokus på (ljud)komfort förra året. Valet föll på Michelin Primacy 4 och är sjukt nöjd. Finns kanske ännu bättre, men de var i alla fall märkbart bättre än de Continental (premium contact tror jag) som satt på bilen original. Kan inte uttala mig om prestanda på bana eller livslängd ?.
/J
Vindrutetorkarna går visst att fälla upp. Det är som på nyare Volvo, man måste in i menyerna och sätta dem i serviceläge.
Vindrutetorkarautomatiken! Ja fy f@n för den.
Serviceläget var jag medveten om, det jag menar med uppfällda är som bilden. Det går inte med My 2023.
Men som @Helkama raisu säger, så kan man göra så för att värmen ska tina dem. Så långt har jag inte tänkt ?
Visa bilaga 674476
Aha, jag har bara slagit på värmen ? tack för tipset!om du har en 2023 så finns det värmeslingor under glaset där dom är nedfällda. sätter du bilen på avfrostning så behöver du inte mickla med torkarna
Jo så var det ju. Men visst var det även en genvägsknapp på skärmen? Har förträngt Volvo Crosscountry för att inte bryta ihop av saknaden. Har aldrig åkt så bra som när jag hade förmånen att rulla en XC70 D5 AWD 2015. Man borde ha maxat en 2016 och lagt order på sista årgången. Fulländad bil.Tjena!
Fast på Volvo behöver man ju inte in i massa menyer, det räcker ju att hålla upp spaken precis efter man stängt av bilen.
Jag har DeWalts batteridrivna värmepustol på jobbet. Ett väldigt bra verktyg måste jag säga!ta mig in i bilen. om jag hade en tesla vill säga.
saknade annars en senast idag, då hänglåset på uthuset frusit. en del mek dra 240 v dit ut.
annars kan jag tänka den är bra när man skall foliera rutor. använder annars min värmepistol oftare än man kan tro, senast var det värma ner plastblåsor i ett kylskåp jag köpte begagnat. gissningsvis hade någon gjort rent med för kraftiga lösningsmedel.
att forma till detaljer av polykarbonat är en favorit.
De där värmeslingorna är inte mycket att hurra för när det är vinter i Jämtland.om du har en 2023 så finns det värmeslingor under glaset där dom är nedfällda. sätter du bilen på avfrostning så behöver du inte mickla med torkarna
Det är nog en bil som passar bättre i skåne.De där värmeslingorna är inte mycket att hurra för när det är vinter i Jämtland.
Som sagt… men bra för hyrbilsfirmorna, om inte annat. Ett dussintal Tesla-ägare, bara på en hyrbilsfirma i Mora alltså. Och bara denna helg.
![]()
9 minus i Teslan – tvingades byta bil
På väg hem från en skidsemester i fjällen körde Jonas Kanje, 49, sin Tesla med nio minusgrader inne i kupén. Sju timmar senare var han tvungen att byta bil för att inte frysa ihjäl. – Det är praktuselt av Tesla, säger Jonas.www.expressen.se
För några (40?) år sedan fanns det någon sorts gardin att dra ner framför kylaren på vissa bilar. Vet inte om den var automatisk, fjärrstyrd eller helt manuell.
Goodyear efficientgrip performance 2, bland det bästa och tystaste du kan ha.Behöver nya sommardäck inför semestern. Prio lågt däckljud.
Väldigt sällan kupevärmen pajar på fossilbilar.
Jag kör med Goodyear Eagle F1 assymetric på min XC70.Behöver nya sommardäck inför semestern. Prio lågt däckljud.
Det har hänt mig. Körde med huvudet ut genom sidorutan för att kunna se något, det frös till is på insidan. Det kom och gick med oregelbundna mellanrum.
Nädå. Har hänt mig på två bilar genom åren. Det är ganska vanliga fel.Väldigt sällan kupevärmen pajar på fossilbilar.
Nädå. Har hänt mig på två bilar genom åren. Det är ganska vanliga fel.
Verkar vanligare![]()
9 minus i Teslan – tvingades byta bil
På väg hem från en skidsemester i fjällen körde Jonas Kanje, 49, sin Tesla med nio minusgrader inne i kupén. Sju timmar senare var han tvungen att byta bil för att inte frysa ihjäl. – Det är praktuselt av Tesla, säger Jonas.www.expressen.se
"Väl på biluthyrningen insåg Jonas att han inte var ensam om att ha problem med kupévärmaren i elbilen.
– Han (biluthyraren, reds anm) sa att de hade haft ett dussintal Tesla-ägare som de hade hjälpt med hyrbilar denna helgen, säger Jonas. "
Jag kör med Goodyear Eagle F1 assymetric på min XC70.
Köpte dem mest för sina fina egenskaper på torr men framförallt våt asfalt.
De är även riktigt fina ljudmässigt.
Nädå. Har hänt mig på två bilar genom åren. Det är ganska vanliga fel.
Har du inte uppdaterat till senaste version? P sensor och torkfunktion blev helt plötsligt ok. Förut gick det inte att manuellköra torkare i auto/farthåll utan sexiga knapparHar idag kommit hem från en skidresa till Idre Himmelfjäll med Model Y. Lägsta temperaturen var -30° mellan Idre och Särna. Igår hade vi -28°. Enda problemet som fanns med bilen var en backspegel som inte ville fälla ut sig (dumt av mig att inte stänga av automatiken). Löste sig dock av sig själv. Dörrarna gick alltid att öppna och laddluckan ställde inte till det med problem heller.
Dock är torkarautomatiken verkligen kass.