Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
IMG_7190.jpeg

IMG_7192.jpeg

IMG_7193.jpeg

IMG_7194.jpeg

I väntan på bättre tider (att bli kvitt med Covid) fick det bli en ny ramväska till hingsten. Kanske är det min tionde så skönt att kunna göra saker med lite rull när skallen är aningens dimmig.

✌?️

Bikepacking
Någon härinne som har erfarenhet av Zefals produkter?

Har tittat lite löst på bla dessa:
Kör med Topeak Versacage och vattentäta påsar från Englunds i Falkenberg. Samla koncept, halva priset. Fungerar utmärkt. Som spännrem har jag en vanlig, smal från typ närmaste bemannade bensinmack.

Bikepacking
ett sittunderlag, en sax och lite silvertejp?
Eller knö ner originalpåsen, vattenfylld och väl tillförsluten, i ett hörn av sovsäcken eller i en extratröja?
Är det packpåsar från Engelsons?

Ja det stämmer, dom utan fönster. Jag är lite osäker på om dom inte hade en påse på 7 liter tidigare, och om jag inte har några sådana i hyllorna, men jag kollar runt under dagen. Tänker jag kan provpacka en påse och trycka in den i en hållare så får du se hur det ser ut.

Bikepacking
Eller knö ner originalpåsen, vattenfylld och väl tillförsluten, i ett hörn av sovsäcken eller i en extratröja?
Ja olika DIY-lösningar kan man ju ta till men jag tänkte att en färdig grej för 500kr/40g var något som skulle vara värt att införskaffa om man tänker sig att vara ute på en längre tur. Inte alltid man känner för att dra fram sovsäcken när man ska laga mat och extratröjan tar man på sig när man stannar.

Kör man med de färdigförpackade påsarna (typ real turmat) så håller de värmen skapligt i sommartemperaturer. Men jag tänkte mig att sätta samman egna frystorkade måltider och hälla över ev färdiga real turmat-rätter i lättare påsar för att spara vikt och kunna komprimera packningen bättre.

Bikepacking
Kör med Topeak Versacage och vattentäta påsar från Englunds i Falkenberg. Samla koncept, halva priset. Fungerar utmärkt. Som spännrem har jag en vanlig, smal från typ närmaste bemannade bensinmack.
Det behövs inte. Inget besvär för min skull
Men det kan kanske vara intressant för @Jormvngandr?

Även om priset inte direkt är något problem för mig och inte direkt vikten heller så är det snarare storleken som avgör för mig. Zefals var mest för att de monteras med band, istället för med skruv i gaffelns fästen. Salsa har i sin visdom satt fästena vinklade framåt på den gaffeln jag har, och visst de har sitt Anything cage kit men deras produkter är inte enkla att få tag på här i Sverige.

Bike24 har dem i sitt sortiment, men de har varit slutsålda sen i augusti.

Bikepacking
Nån som har bikepackat denna rutt? Funkar en gravel? Finns hyfsade tältplatser utmed vägen? Bästa månad att åka?

Kan tänka mig Augusti är bästa månaden att åka, då delar av rutten inte verkar öppna förrän snön har försvunnit (såg något om Juni/Juli i kommentarerna) och den skall vara avsedd för en gravelbike, om jag fattat infon om rutten korrekt.
Denna länken om snöläget kan dessutom vara till hjälp:

Bikepacking
Bikepacking
Bikepacking
Cyklade en tvådagars tur på Österlen i Skåne, 22 timmars cykling och 20 mil. Mötte inga andra "bikepackers", enda cyklisterna jag träffade på var ett äldre par på cykelutfykt men med vanliga cyklar.

En bild från Hammars backar där det ändå var relativt lätt att ta sig fram :)

53462028568_56525eb2f1_o_d.jpg
Skulle jag leva någon annans liv än mitt eget tror jag det skulle bli ditt. ??

Bikepacking
Cyklade en tvådagars tur på Österlen i Skåne, 22 timmars cykling och 20 mil. Mötte inga andra "bikepackers", enda cyklisterna jag träffade på var ett äldre par på cykelutfykt men med vanliga cyklar.

Hur skiljer sig sommar- och vinterpackningen för dig? (Förutom varmare kläder naturligtvis...)

Senast ändrad:
Bikepacking
Hur skiljer sig sommar- och vinterpackningen för dig? (Förutom varmare kläder naturligtvis...)
Inte mycket faktiskt utan brukar ha ungefär samma. I högra packväskan verktyg och lite reservdelar, extra kedjor, lås, någon extratröja, toalettsaker, cykellampor och lite andra småsaker. Ovanpå pakethållaren en väska med sovsäcken och ibland PETflaskor med vatten om sidoväskorna är fulla och högst upp liggunderlag. I vänstra sidoväskan har jag sen all mat.:

Bikepacking

Snyggt! Jag körde förbi två bikepackers igår runt Tyringe i +2 och regn. De verkade vid gott mod, men hårt att ge sig ut i det vädret.

Bikepacking
Inte mycket faktiskt utan brukar ha ungefär samma. I högra packväskan verktyg och lite reservdelar, extra kedjor, lås, någon extratröja, toalettsaker, cykellampor och lite andra småsaker. Ovanpå pakethållaren en väska med sovsäcken och ibland PETflaskor med vatten om sidoväskorna är fulla och högst upp liggunderlag. I vänstra sidoväskan har jag sen all mat.:
Hur gör du med fötterna/sulor?

Bikepacking
Snyggt! Jag körde förbi två bikepackers igår runt Tyringe i +2 och regn. De verkade vid gott mod, men hårt att ge sig ut i det vädret.
Cyklade fre-lördag och omslaget till mildväder och regn under natten gjorde att det blev lite tufft att ta sig hem, vinden friskade i ganska ordentligt också och hade motvind hela vägen.

Bikepacking
Ja, det låter ju logiskt. Van vill ju släpa på så lite som möjligt oavsett årstid.

Bikepacking
Någon som har någon lista med vettig info på käk man kan ha med sig på en trip?
På en enkel övernattning, så har jag lite ideer som pasta, ost, grönt (typ spenat) och någon form av protein.
Men om man skall vara ute under flera dagar och helst inte spenderar pengar på svindyr frystorkad mat?

Jägarsnus, som snacks t.ex, bra eller dålig ide?

Bikepacking
På en enkel övernattning, så har jag lite ideer som pasta, ost, grönt (typ spenat) och någon form av protein.
Men om man skall vara ute under flera dagar och helst inte spenderar pengar på svindyr frystorkad mat?

Jag har kört rissini, varmakoppen och ölkorv, banger, liten plats och kräver vatten!!

Frukost, gröt med chiafrön, socker och jordnötter på!

Bikepacking
Jag har kört rissini, varmakoppen och ölkorv, banger, liten plats och kräver vatten!!

+1
Till frukost kör jag gröt som jag packar portionsvis i fryspåsar hemma. 1 dl rågflingor, 1 dl riven kokos, 1 dl solrosfrön, salt. Känner man sig riktigt i gasen och det inte är för varmt ute kan man lägga i en klick smör eller kokosolja i varje påse också för att det inte ska gnissla så mycket om knäna.

En bit god, lagrad ost och hårt torkad smakrik salami som man skär bitar av gör tom. nudlar njutbara, iaf efter ett par dagars cykling när vrålhungern börjar göra sig påmind.

Bra skit. Om man cyklar ihållande i flera dagar och med packning så kommer det att bli svårt att hålla blodsockret uppe och du kan närapå äta så mycket som du står ut med utan att vomera ? . Att äta mycket vid få tillfällen hjälper inte, men att ladda med lite och ofta gör det. Jag har kört hasselnötter, mandel, jordnötter, russin och choklad, m&m eller liknande. Packat i tomma 1-liters Brämhults juiceflaskor och dagsbehovet i tomma 25 cl drickyoghurtflaskor så håller det stilen även över tid.

Bikepacking

Jag äter ofta vegetariskt + fisk men jag gillar grovt bröd, honung, makrillsfile i tomatsås, nötter, mörk chokolad, färskpasta med fyllning (tortellini?).

En annan lösning om du har med dig trangiakök är bulgur eller couscous redan blandat med kryddor samt en stor förpackning matlagningsgrädde. Då kan man koka upp vatten och grädde i önskad proportion, hälla i önskad mängd av matblandningen, röra om och låta stå med lock tills vattnet tagits upp. Väldigt enkelt men ändå gott. Tärna över en fetaost på det så blir det toppen.
Jag brukar t.ex blanda couscous, salt, svartpeppar, curry, lökpulver och vitlökspulver.

Stekta äggmackor är ju svårslaget också.

Havregrynsgröt i sig lite för kalorisnålt för min smak.

Senast ändrad:
Bikepacking

Jag löser frukost genom att ta med @Moses95 så löser han gröten - kalasgod! Mer utförligt recept behövs nog däremot för att man ska kunna kopiera den. Det är chiafrön och socker som är hemligheten va?

Bikepacking
Havregrynsgröt i sig lite för kalorisnålt för min smak.
Instämmer, gröt i bare är väl tunt. En klämburk flytande honung hjälper till, och på tur bekymrar jag mig inte så mycket om ifall jordnötssmöret på mackorna är både saltat och sötat. ?

Jag löser frukost genom att ta med @Moses95 så löser han gröten - kalasgod! Mer utförligt recept behövs nog däremot för att man ska kunna kopiera den. Det är chiafrön och socker som är hemligheten va?
Jag blev en gång den lycklige förmånstagaren till en sådan portion när @Moses95 lättade sin packning och jag kan bara instämma. Visst var det gojibär i också?

1/2 OT, men på dagsturer kör jag blåbärssoppa i ovan nämnda drickyoghurtflaskor. Mycket kolhydrater, uthärdlig smak även efter många timmar och ett bra sätt att få i sig både karbs och vatten.

Bikepacking

Herregud!
Svårt nog att cykla med packning på Hammars backar på sommaren.

Bikepacking
Många bra tips och ideer på mat man kan laga under tur osv, så tack för dem.

Roade mig med att slänga ihop någon form av matsedel, för en enkel övernattningstur. Är den värd att spinna vidare på eller är det bara till att börja om?

Frukost: overnight oats med chiafrön och jägarsnus (möjligen med en skvätt honung för lite mer sötma)
Lunch: Varma koppen med nudlar
Middag: bulgur/cous-cous eller linser tillsammans någon form av "köttkonserv" (fågel, fisk eller rött kött är oväsentligt) och grönsaker som är enkla att packa med sig.
Snacks: Jägarsnus gjord med blandade nötter, torkad frukt och mörk choklad. beroende på säsong så kan man plocka bär längs vägen.

Bikepacking
Köp den här. Många bra och enkla recept. Vissa kräver torkning hemma men majoriteten inte. https://www.calazo.se/bocker/svenska-bocker/fjallmat/
Här kommer några recept från boken jag nämnde. dimensionerat för 4 pers

MIDDAG
Falafel
Couscous2dl
falafelmix2dl
Ajvar8msk
solroskärnor2 dl
Rissotto
Jasminris, 10min4dl
Rökt korv200g
Torkad tomat8st
Parmesan200g