Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Kör med Topeak Versacage och vattentäta påsar från Englunds i Falkenberg. Samla koncept, halva priset. Fungerar utmärkt. Som spännrem har jag en vanlig, smal från typ närmaste bemannade bensinmack.Någon härinne som har erfarenhet av Zefals produkter?
Har tittat lite löst på bla dessa:
![]()
Z Adventure Fork Pack - Waterproof bag and universal fork holder
The Z Adventure Fork Pack is a front bag that can be mounted on any type of fork. Ideal for bikepacking!www.zefal.com
ett sittunderlag, en sax och lite silvertejp?Kanske varit uppe förut men någon som sett en liknande produkt som finns i lager i europeiska webb-shoppar?
Är det packpåsar från Engelsons?vattentäta påsar från Englunds i Falkenberg. Samla koncept, halva priset. Fungerar utmärkt. Som spännrem har jag en vanlig, smal från typ närmaste bemannade bensinmack.
Jag köper helst något färdigsytt som kanske håller ihop bättre än något jag själv tejpar ihop.ett sittunderlag, en sax och lite silvertejp?
Eller knö ner originalpåsen, vattenfylld och väl tillförsluten, i ett hörn av sovsäcken eller i en extratröja?ett sittunderlag, en sax och lite silvertejp?
Är det packpåsar från Engelsons?
Packpåsar | Underlättar packningen - Engelsons
Här kan du hitta flera olika packpåsar i olika färger för att underlätta din packning.www.engelsons.se
Ja olika DIY-lösningar kan man ju ta till men jag tänkte att en färdig grej för 500kr/40g var något som skulle vara värt att införskaffa om man tänker sig att vara ute på en längre tur. Inte alltid man känner för att dra fram sovsäcken när man ska laga mat och extratröjan tar man på sig när man stannar.Eller knö ner originalpåsen, vattenfylld och väl tillförsluten, i ett hörn av sovsäcken eller i en extratröja?
Det behövs inte. Inget besvär för min skullTänker jag kan provpacka en påse och trycka in den i en hållare så får du se hur det ser ut.
Ja, felcitat från min sida, det gällde Engelsonspåsarna i Versacage.Det behövs inte. Inget besvär för min skull
Men det kan kanske vara intressant för @Jormvngandr?
Kör med Topeak Versacage och vattentäta påsar från Englunds i Falkenberg. Samla koncept, halva priset. Fungerar utmärkt. Som spännrem har jag en vanlig, smal från typ närmaste bemannade bensinmack.
Det behövs inte. Inget besvär för min skull
Men det kan kanske vara intressant för @Jormvngandr?
Jag köper helst något färdigsytt som kanske håller ihop bättre än något jag själv tejpar ihop.
Jag kan testa sy en åt dig om det inte är superbrådskande! Hojta i PM om du är sugen! ?Kanske varit uppe förut men någon som sett en liknande produkt som finns i lager i europeiska webb-shoppar?
Finns dessa också, jag är väldigt nöjd med min. Håller temperaturen länge, inget negativt att säga om den.Jag köper helst något färdigsytt som kanske håller ihop bättre än något jag själv tejpar ihop.
Finns dessa också, jag är väldigt nöjd med min. Håller temperaturen länge, inget negativt att säga om den.
Går att få tag på hos Amazon ibland och kanske andra ställen också för bättre fraktpriser.
Låter som ett intressant erbjudande, skickar pm.Jag kan testa sy en åt dig om det inte är superbrådskande! Hojta i PM om du är sugen! ?
Nån som har bikepackat denna rutt? Funkar en gravel? Finns hyfsade tältplatser utmed vägen? Bästa månad att åka?
![]()
Of Milk and Navvies (Mjolkevegen and Rallarvegen)
Of Milk and Navvies is a bikepacking route that links Mjølkevegen and Rallarvegen, two established gravel cycling routes through the Norway.bikepacking.com
www.haugastol.no
Bra info här: https://cyclenorway.com/routes/overviewNån som har bikepackat denna rutt? Funkar en gravel? Finns hyfsade tältplatser utmed vägen? Bästa månad att åka?
![]()
Of Milk and Navvies is a bikepacking route that links Mjølkevegen and Rallarvegen, two established gravel cycling routes through the Norway.bikepacking.com
Nån som har bikepackat denna rutt? Funkar en gravel? Finns hyfsade tältplatser utmed vägen? Bästa månad att åka?
![]()
Skulle jag leva någon annans liv än mitt eget tror jag det skulle bli ditt. ??Cyklade en tvådagars tur på Österlen i Skåne, 22 timmars cykling och 20 mil. Mötte inga andra "bikepackers", enda cyklisterna jag träffade på var ett äldre par på cykelutfykt men med vanliga cyklar.
En bild från Hammars backar där det ändå var relativt lätt att ta sig fram :)
![]()
Hur skiljer sig sommar- och vinterpackningen för dig? (Förutom varmare kläder naturligtvis...)Cyklade en tvådagars tur på Österlen i Skåne, 22 timmars cykling och 20 mil. Mötte inga andra "bikepackers", enda cyklisterna jag träffade på var ett äldre par på cykelutfykt men med vanliga cyklar.
Inte mycket faktiskt utan brukar ha ungefär samma. I högra packväskan verktyg och lite reservdelar, extra kedjor, lås, någon extratröja, toalettsaker, cykellampor och lite andra småsaker. Ovanpå pakethållaren en väska med sovsäcken och ibland PETflaskor med vatten om sidoväskorna är fulla och högst upp liggunderlag. I vänstra sidoväskan har jag sen all mat.:Hur skiljer sig sommar- och vinterpackningen för dig? (Förutom varmare kläder naturligtvis...)
Snyggt! Jag körde förbi två bikepackers igår runt Tyringe i +2 och regn. De verkade vid gott mod, men hårt att ge sig ut i det vädret.Cyklade en tvådagars tur på Österlen i Skåne, 22 timmars cykling och 20 mil. Mötte inga andra "bikepackers", enda cyklisterna jag träffade på var ett äldre par på cykelutfykt men med vanliga cyklar.
![]()
Hur gör du med fötterna/sulor?Inte mycket faktiskt utan brukar ha ungefär samma. I högra packväskan verktyg och lite reservdelar, extra kedjor, lås, någon extratröja, toalettsaker, cykellampor och lite andra småsaker. Ovanpå pakethållaren en väska med sovsäcken och ibland PETflaskor med vatten om sidoväskorna är fulla och högst upp liggunderlag. I vänstra sidoväskan har jag sen all mat.:
Samma läderkängor som jag har på sommaren, men när det regnade som igår är de inte optimala. .Hur gör du med fötterna/sulor?
Cyklade fre-lördag och omslaget till mildväder och regn under natten gjorde att det blev lite tufft att ta sig hem, vinden friskade i ganska ordentligt också och hade motvind hela vägen.Snyggt! Jag körde förbi två bikepackers igår runt Tyringe i +2 och regn. De verkade vid gott mod, men hårt att ge sig ut i det vädret.
Ja, det låter ju logiskt. Van vill ju släpa på så lite som möjligt oavsett årstid.Inte mycket faktiskt utan brukar ha ungefär samma. I högra packväskan verktyg och lite reservdelar, extra kedjor, lås, någon extratröja, toalettsaker, cykellampor och lite andra småsaker. Ovanpå pakethållaren en väska med sovsäcken och ibland PETflaskor med vatten om sidoväskorna är fulla och högst upp liggunderlag. I vänstra sidoväskan har jag sen all mat.:
Jag har kört rissini, varmakoppen och ölkorv, banger, liten plats och kräver vatten!!Någon som har någon lista med vettig info på käk man kan ha med sig på en trip?
På en enkel övernattning, så har jag lite ideer som pasta, ost, grönt (typ spenat) och någon form av protein.
Men om man skall vara ute under flera dagar och helst inte spenderar pengar på svindyr frystorkad mat?
Jägarsnus, som snacks t.ex, bra eller dålig ide?
+1Jag har kört rissini, varmakoppen och ölkorv, banger, liten plats och kräver vatten!!
Frukost, gröt med chiafrön, socker och jordnötter på!
Bra skit. Om man cyklar ihållande i flera dagar och med packning så kommer det att bli svårt att hålla blodsockret uppe och du kan närapå äta så mycket som du står ut med utan att vomera ? . Att äta mycket vid få tillfällen hjälper inte, men att ladda med lite och ofta gör det. Jag har kört hasselnötter, mandel, jordnötter, russin och choklad, m&m eller liknande. Packat i tomma 1-liters Brämhults juiceflaskor och dagsbehovet i tomma 25 cl drickyoghurtflaskor så håller det stilen även över tid.Jägarsnus, som snacks t.ex, bra eller dålig ide?
Jag äter ofta vegetariskt + fisk men jag gillar grovt bröd, honung, makrillsfile i tomatsås, nötter, mörk chokolad, färskpasta med fyllning (tortellini?).Någon som har någon lista med vettig info på käk man kan ha med sig på en trip?
På en enkel övernattning, så har jag lite ideer som pasta, ost, grönt (typ spenat) och någon form av protein.
Men om man skall vara ute under flera dagar och helst inte spenderar pengar på svindyr frystorkad mat?
Jägarsnus, som snacks t.ex, bra eller dålig ide?
Jag löser frukost genom att ta med @Moses95 så löser han gröten - kalasgod! Mer utförligt recept behövs nog däremot för att man ska kunna kopiera den. Det är chiafrön och socker som är hemligheten va?Jag har kört rissini, varmakoppen och ölkorv, banger, liten plats och kräver vatten!!
Frukost, gröt med chiafrön, socker och jordnötter på!
Instämmer, gröt i bare är väl tunt. En klämburk flytande honung hjälper till, och på tur bekymrar jag mig inte så mycket om ifall jordnötssmöret på mackorna är både saltat och sötat. ?Havregrynsgröt i sig lite för kalorisnålt för min smak.
Jag blev en gång den lycklige förmånstagaren till en sådan portion när @Moses95 lättade sin packning och jag kan bara instämma. Visst var det gojibär i också?Jag löser frukost genom att ta med @Moses95 så löser han gröten - kalasgod! Mer utförligt recept behövs nog däremot för att man ska kunna kopiera den. Det är chiafrön och socker som är hemligheten va?
Cyklade en tvådagars tur på Österlen i Skåne, 22 timmars cykling och 20 mil. Mötte inga andra "bikepackers", enda cyklisterna jag träffade på var ett äldre par på cykelutfykt men med vanliga cyklar.
![]()
Här kommer några recept från boken jag nämnde. dimensionerat för 4 persKöp den här. Många bra och enkla recept. Vissa kräver torkning hemma men majoriteten inte. https://www.calazo.se/bocker/svenska-bocker/fjallmat/
| MIDDAG | ||
| Falafel | ||
| Couscous | 2dl | |
| falafelmix | 2dl | |
| Ajvar | 8msk | |
| solroskärnor | 2 dl | |
| Rissotto | ||
| Jasminris, 10min | 4dl | |
| Rökt korv | 200g | |
| Torkad tomat | 8st | |
| Parmesan | 200g | |
| Krämig pasta med tomat | ||