Zwift - The tråd, frågor och svar, allmänt om Zwift

funkade för mig för 1-2v sen och det verkar mycket riktigt som jag har Android 14.
Min gamla polar M400 funkar igen på nya mobilen. Kanske samma problem

Jag undrar om det är allmänt accepterat att ragga på Zwift? Är en aning förvånad över mess jag får under träningspassen från män jag inte ens har lagt märke till. Brukar ha fullt upp med att flåsa så jag läser inte förrän efteråt.. Gör absolut inte någon imponerande watt/kg utan snarare avskräckande.

Jag undrar om det är allmänt accepterat att ragga på Zwift? Är en aning förvånad över mess jag får under träningspassen från män jag inte ens har lagt märke till. Brukar ha fullt upp med att flåsa så jag läser inte förrän efteråt.. Gör absolut inte någon imponerande watt/kg utan snarare avskräckande.
Män är som vanligt dumma i huvudet.

Det ska ju komma i en uppdatering framöver att man kan välja vilken figur man vill (man/kvinna) oavsett kön. Låter tyvärr som en välbehövlig uppdatering.
Ja. Men med risk att ta diskussionen till ett större problem känns det trist att behöva klä ut sig för att undvika närmanden.

Kan man blocka användare tro?
Edit: eller rapportera användare? Borde ju finnas i varje program med chatfunktion.

Ja. Men med risk att ta diskussionen till ett större problem känns det trist att behöva klä ut sig för att undvika närmanden.
Det kan vi ju lösa på annat sätt.

Flera män får istället börja köra med kvinnlig avatar, och ge riktigt sliskiga svar på DM, följt av en bild på sin bästa gubbflås-pose.

Haha kul att ni diskuterar just detta. Såg en profil på en "tjej" som körde B klass och tryckte sjuka watt, snygg modellbild på profilen. Många följare. Kollar strava, ytterst få följare.

Efter en närmare koll så är profilen fake, det är ganska uppenbart en man som kör under falskt namn med bild från nätet. Men likväl faller män för detta. Namnet existerar inte och vikt/watt stämmer inte för en kvinna enligt bild. Men detta klassas väl ändå som fusk likväl

Erfarenheter av Apple watch och zwift? Jag har upptäckt att jag tyvärr bara ibland får pulsen från apple watch 8 in i zwift. Det verkar lite ostadigt. Använder companion appen på telefon och klocka och båda verkar vara uppdaterade. Ibland fungerar det klockrent, och ibland inte alls. Är ett extra pulsband att rekommendera om man är intresserad av att följa sin puls?

Erfarenheter av Apple watch och zwift? Jag har upptäckt att jag tyvärr bara ibland får pulsen från apple watch 8 in i zwift. Det verkar lite ostadigt. Använder companion appen på telefon och klocka och båda verkar vara uppdaterade. Ibland fungerar det klockrent, och ibland inte alls. Är ett extra pulsband att rekommendera om man är intresserad av att följa sin puls?

Spelar ingen roll vilken klocka du har, den kan ALDRIG ta korrekt puls, never!

Fungerar perfekt i vardagen, för promenader, sömn etc. Men så fort pulsen rycker, stiger snabbt och hjärtat slår fort så finns det ingen klocka som hänger med.

Pulsband är obligatoriskt. Ska du bara ha det för cykling så rekommenderas Garmin HRM Dual, fungerar både för bluetooth och Ant+. Finns dyrare pulsband med fler funktioner för löpning, simning etc.

Fungerar perfekt i vardagen, för promenader, sömn etc. Men så fort pulsen rycker, stiger snabbt och hjärtat slår fort så finns det ingen klocka som hänger med.

Pulsband är obligatoriskt. Ska du bara ha det för cykling så rekommenderas Garmin HRM Dual, fungerar både för bluetooth och Ant+. Finns dyrare pulsband med fler funktioner för löpning, simning etc.
Jag kanske ska slå till på ett sånt då. :)

Jag har använt min sportklocka från Garmin och funderat på hur ultimat det är.. det finns liksom så många pulsband, jobbigt att välja. Men gött nu vet jag :)

Tycker denna funka snudd på lika bra inomhus.
Lite synd att svettas sönder sitt Garmin-band stillasittandes
Netonet bandet går ju inte få tag på längre men Coospo bandet från amazon är också ganska billigt.Mitt funkar bra.

Min Garmin och min Polar klocka mäter i alla fall på mig puls lika bra som ett pulsband så det där med pulsmätning via klocka är nog väldigt individuellt. Pulsband klart smidigare att använda i alla fall

Netonet bandet går ju inte få tag på längre men Coospo bandet från amazon är också ganska billigt.Mitt funkar bra.

Min Garmin och min Polar klocka mäter i alla fall på mig puls lika bra som ett pulsband så det där med pulsmätning via klocka är nog väldigt individuellt. Pulsband klart smidigare att använda i alla fall
Sprang 8km med både pulsband och klocka springer man någorlunda jämt så är det inte mycket som skiljer kanske max 3 slag .Men mesta av tiden så visade de samma .Men visst ska man köra intervaller så hinner inte klockan med .Har garmin fr955 och polar h10 körde pulsbandet med min reservklocka en garmin fr45

Har väl inte funnits pulsmätning med AW senaste månaderna? Man (GPLama) har sagt att stöd för AW ska komma på riktigt under Q1 - tror inte mitt sprintande är intensivt nog för att avvikelsen ska bli ett problem :D

Har väl inte funnits pulsmätning med AW senaste månaderna? Man (GPLama) har sagt att stöd för AW ska komma på riktigt under Q1 - tror inte mitt sprintande är intensivt nog för att avvikelsen ska bli ett problem :D
Det funkar som sagt ibland. Under tiden jag skrev det ursprungliga inlägget satt jag med dator och zwift igång för att se om det funkade och då fungerade det då och då. Men jag köpte ett pulsband enligt rekommendationen och det fungerade direkt. Skönt att slippa krångel. Bra också med mer precis mätning då jag har hjärtproblem i släkten och gärna vill se att allt ser ok ut (sen att jag inte är läkare etc. är en helt annan sak - men det känns bra att se så bra som möjligt vad kroppen gör när man stressar den).

Har ju motvilligt återaktiverat Zwift-abonnemanget. Drog igång ett pass igår, och påmindes om att Zwift är ok men inte jättekul, lyssna på snabb musik är ok men inte jättekul, men kombinationen Zwift och snabb musik är fan riktigt jävla skitkul!
Tycker det är hur kul som helst, men beror på vilka banor, vissa banor typ alla i neoky mår jag illa av, eller är totalt oinspirerad. Orginal Makuri gillar jag, Frankrike, Scotland, finns väl en del grymma i Watopia oxå typ sand & sequitas mm, sen beror det ju på humör, kör alltid all in, på de flesta spurter oxå. Sen är det ju kul att cykla mtb eller numera gravel i Djungeln och cykla om de många på racer! :-) flinar lika mycker varje gång!

Sen är ju intervallerna i erg mode grymma oxå.
Zwift är ju hur kul som helst, speciellt jämfört med fultrainer i början på 2000 talet och stirra in i en vägg...

Tycker det är hur kul som helst, men beror på vilka banor, vissa banor typ alla i neoky mår jag illa av, eller är totalt oinspirerad. Orginal Makuri gillar jag, Frankrike, Scotland, finns väl en del grymma i Watopia oxå typ sand & sequitas mm, sen beror det ju på humör, kör alltid all in, på de flesta spurter oxå. Sen är det ju kul att cykla mtb eller numera gravel i Djungeln och cykla om de många på racer! :-) flinar lika mycker varje gång!

Sen är ju intervallerna i erg mode grymma oxå.
Zwift är ju hur kul som helst, speciellt jämfört med fultrainer i början på 2000 talet och stirra in i en vägg...
Erg mode har ju främst varit min grej. Välja ett program och så är det bara att köra nästa varje gång man drar igång spelet.

Visa bilaga 676068
Utan att ha kört live ännu kan jag konstatera att

1: Biltema-bollarna är stenhårda även tömda på luft, men det är nog vad som krävs för att det inte skall bli för svajigt

2: Det är förvånansvärt läskigt att kliva upp på en 1dm högre hoj

3: Det krävs nog en mer stabil hållare för framhjulet. Något bör enkelt kunna mekas ihop mha fyra yogablock och silvertejp.
Tillbaka till Biltema? Tyckte jag såg något liknande
1706094795390.png

Visa bilaga 676068
Utan att ha kört live ännu kan jag konstatera att

1: Biltema-bollarna är stenhårda även tömda på luft, men det är nog vad som krävs för att det inte skall bli för svajigt

2: Det är förvånansvärt läskigt att kliva upp på en 1dm högre hoj

3: Det krävs nog en mer stabil hållare för framhjulet. Något bör enkelt kunna mekas ihop mha fyra yogablock och silvertejp.
Jag köpte också biltema-bollarna men lämnade tillbaka dom då dom verkligen var stenhårda och gav lika mycket flex som en träkloss. Funderar på vem som vill perforera fötterna med dom...

Jag köpte också biltema-bollarna men lämnade tillbaka dom då dom verkligen var stenhårda och gav lika mycket flex som en träkloss. Funderar på vem som vill perforera fötterna med dom...
Efter några rundor har jag faktiskt pumpat i lite luft i dem.. tror det kan funka bra på sikt.

Enda baksidan är väl bandets längd, 95cm känns kort för en fullvuxen - Garmins band är typ 130cm.. Kan man byta Andersson-bandet?

Enda baksidan är väl bandets längd, 95cm känns kort för en fullvuxen - Garmins band är typ 130cm.. Kan man byta Andersson-bandet?
Jag mätte mitt band, ca 102 cm icke utsträckt.
Jag har mitt inställt på kanske 80 cm, och jag väger över 100 kg.

Den ska ju ändå sitta över magen och under bröstkorgen. Man får vara bra stor för att bandet skall vara för litet.

Alla ni som har Kickr Core (säkert andra Kickrs också för den delen:

Det verkar som att Wahoo släppt en ny firmware som för det första lägger till autokalibrering (nytt för Core) så man slipper spin down.

Men också nån slags förberedelse för virtual shifting. Kommer säkert en produkt motsvarande click & cog inom kort, något jag ser fram emot (för då kan jag bygga/köpa en mycket billigare trainercykel).

Lustigt att de väntade så länge. Om det nu gick så lär det väl inte vara annorlunda än på v5. Sådan är kapitalismen. Ingen hör den fattiges bön. (Ja, nu hörde de till sist)

Cog är intressant. Undrar om jag inte bara kunde sätta på ss och växla mellan 9s och 12s? Kör bara erg

Är ni många som växlar cykel? Jobbigt med olika axlar och en cykel utan bakhjul måste bli av någonstans

Det verkar som att Wahoo släppt en ny firmware som för det första lägger till autokalibrering (nytt för Core) så man slipper spin down.

Men också nån slags förberedelse för virtual shifting. Kommer säkert en produkt motsvarande click & cog inom kort, något jag ser fram emot (för då kan jag bygga/köpa en mycket billigare trainercykel).
ok, cool!
Inget släppt för kickr v4-v6 vad jag kan se nu.

KICKR CORE Firmware v1.3.17 - 22 January 2024
Updated: optimizations and general improvements
This update is actually the precursor to virtual shifting in zwift for users of the kickr core.
The bit that is missing is implementing the code into zwift itself and i'm guessing that's in the works, and maby even (speculation) the reason they had to roll back the 1.57 update?

Hmmm, har du källa på att de verkligen lagt till autokalibrering till Wahoo Kickr Core?

Verkar något luddigt det hela, någon skriver om problem också så frågan är om man ska vänta. Å andra sidan kan ju någon av er andra här prova först. ?

1706257299089.png

Hmmm, har du källa på att de verkligen lagt till autokalibrering till Wahoo Kickr Core?

Verkar något luddigt det hela, någon skriver om problem också så frågan är om man ska vänta. Å andra sidan kan ju någon av er andra här prova först. ?

Visa bilaga 677481
Nej jag ljög eventuellt.

Allt baserat på internet-hörsägen men det var tydligen inte inkluderat Kickr Core. Däremot V5.

Jag mätte mitt band, ca 102 cm icke utsträckt.
Jag har mitt inställt på kanske 80 cm, och jag väger över 100 kg.

Den ska ju ändå sitta över magen och under bröstkorgen. Man får vara bra stor för att bandet skall vara för litet.
+1
Jag har både Andersson och Garmin pulsband och håller jag dem bredvid varandra och jmf verkar de vara lika långa (jag har inte mätt).

Tillbaka
Topp