Avgift för att cykla i skogen - framtiden är här?

• Trådstartare Trådstartare JPL
  • Start datum Start datum
HeHe, som sagt, väldigt trist att det finns en massa fjantskallar här som angriper Allemansrätten. Det är en viktig princip som alla smarta borde försvara.

HeHe, som sagt, väldigt trist att det finns en massa fjantskallar här som angriper Allemansrätten. Det är en viktig princip som alla smarta borde försvara.
Men om en markägare, i detta fal kommunen, väljer att bygga en anläggning i enlighet med reglerna på sin mark? På den anläggningen får man nog anta att allemansrätten är utspelad. Väljer man sedan att stänga av resten av marken för tex cykling utan t ex att inrätta ett naturreservat, ja då är man rejält snecyklad.

Men om en markägare, i detta fal kommunen, väljer att bygga en anläggning i enlighet med reglerna på sin mark? På den anläggningen får man nog anta att allemansrätten är utspelad. Väljer man sedan att stänga av resten av marken för tex cykling utan t ex att inrätta ett naturreservat, ja då är man rejält snecyklad.

Nope, en anläggning är en idrottsplats eller skidbacke. Sååå trist med alla dessa försök att kalla en stig i skogen för en anläggning.

Tråkigt med alla som angriper allemansrätten här, hade hoppats på bättre från Happy !

Jag har cyklat på Billingen sen 90-talet å tycker de är kul att de äntligen händer nåt på riktigt... att de sen kommer kosta lite gör mej inte så mycket. Alla spåren är på kommunens mark så inga markägare drabbas av detta bygge... kanske några meter av Cementas mark men dem har alltid varit schyssta mot cyklister å Skövde CK.

Det jag är lite orolig för precis som trådskaparen är att de byggs å tillrätta läggs för mycket. Hoppas dem klarar av balansgången att ha kvar dem gamla rotiga/steniga stigarna ihop med nybyggen. Än så länge tycker iaf jag det ser riktigt lovande ut!
Tyvärr har man ju redan "byggt över" en del före detta naturstigar, primärt utförslöpor. Det borde du ha märkt de senaste åren och ytterligare i slutet av förra sommaren.

Ibland blir det lite trångsynt här på Happy.

Vi har en kommun som satsar sjukt mycket pengar på att sätta Billingen på kartan som cykeldestination och göra den tillgänglig för fler typer av cyklister.

Det borde precis som uppe i Falun hyllas till skyarna då det skapar mervärde för sporten/hobbyn.

Sen håller jag med om att man givetvis skall ta det varsamt med vissa bra naturstigar, men gissningsvis skulle flera av dessa vara helt igenväxta om de inte antingen slets ner av ganska frekvent cyklande eller av personal från kommunen som håller dem öppna. ?

400:-/år för ett cykelpass är riktiga småpengar om vi ställer det emot hur det nu satsas i området.

Skall bli otroligt spännande att komma dit 18-19 Maj och få vara med och inviga delar av nya parken i samband med Götaland Enduros deltävling.
Sjukt pepp. ✌️✌️

Vi har en kommun som satsar sjukt mycket pengar på att sätta Billingen på kartan som cykeldestination och göra den tillgänglig för fler typer av cyklister.

Det borde precis som uppe i Falun hyllas till skyarna då det skapar mervärde för sporten/hobbyn.

Sen håller jag med om att man givetvis skall ta det varsamt med vissa bra naturstigar, men gissningsvis skulle flera av dessa vara helt igenväxta om de inte antingen slets ner av ganska frekvent cyklande eller av personal från kommunen som håller dem öppna. ?

400:-/år för ett cykelpass är riktiga småpengar om vi ställer det emot hur det nu satsas i området.

Skall bli otroligt spännande att komma dit 18-19 Maj och få vara med och inviga delar av nya parken i samband med Götaland Enduros deltävling.
Sjukt pepp. ✌️✌️
Det är väl inte ett dugg trångsynt att tycka att kommersiell utveckling av en friluftsaktivitet som sker på ett undanträngande sätt kan vara problematisk som företeelse. Omfattningen och rimligheten i enskilda fall kan man alltid diskutera, men jag skulle nog kontra med att kalla det naivt om man inte alls ser att det kan finnas ett problem i det.

Nope, en anläggning är en idrottsplats eller skidbacke. Sååå trist med alla dessa försök att kalla en stig i skogen för en anläggning.

Tråkigt med alla som angriper allemansrätten här, hade hoppats på bättre från Happy !
Det du påstår verkar återigen inte stämma med det som står i inlägg 74. Givet att du har något intresse för att seriöst debattera frågan vore det trevligt om du kunde ge en i sammanhanget relevant referens till där anläggning definieras som endast inkluderande IP och skidbacke.

Tyvärr har man ju redan "byggt över" en del före detta naturstigar, primärt utförslöpor. Det borde du ha märkt de senaste åren och ytterligare i slutet av förra sommaren.

Jo så är de ju... en del har blivit sämre men sammantaget så är det till de bättre. Märks att betydligt fler människor cyklar däruppe nu... slitaget har ökat markant.

En grej som stör mej är att man för 2-3 år sen började bygga lite hursomhelst... kändes inte som man hade nån plan utan de blev lite som de blev med väldigt många kockar i grytan. Känns betydligt seriösare å bättre nu när dem tagit in folk som verkligen kan bygga cykelleder.

Sjukt pepp. ✌️✌️
"Vi"?

Trångsynt tror jag att du är som inte kan ha förståelse för farhågorna om du läser tråden. (som förhoppningsvis inte slår in). Nu är det kanske klockrent för dig som kommer hit och annars inte har något ut av naturen du inte hittar i eftersom du snabbt vill ut och ha din upplevelse, eller kanske göra gig och tjäna pengar på det. I den formuleringen grundar sig förvisso i att jag kanske fördomsfullt pga tidigare diskussioner, tror att du har ett mindre intresse av naturspår och naturupplevelse i sig i förhållande till exploaterade banor, men det kan jag ju ha fullständigt fel i.

Det du påstår verkar återigen inte stämma med det som står i inlägg 74. Givet att du har något intresse för att seriöst debattera frågan vore det trevligt om du kunde ge en i sammanhanget relevant referens till där anläggning definieras som endast inkluderande IP och skidbacke.

HaHa, GöranS har inte läst på och inte fattat som vanligt. Men här finns en bra förklaring. Ett byggnadsverk som inte är ett hus eller liknande.

Men en stig i skogen ingår definitivt inte här ..

HaHa, GöranS har inte läst på och inte fattat som vanligt. Men här finns en bra förklaring. Ett byggnadsverk som inte är ett hus eller liknande.

Det är snarare du som inte läst på. Läs domen i Mora-fallet och fundera på vad den innebär.
Vad Wikipedia kallar ”anläggning” är fullständigt irrelevant. Det som spelar roll är om det lagts ner arbete och pengar på att åstadkomma ex.vis ett skidspår eller en cykelled. Då är det ok att ta ut avgift för att nyttja dessa, allemansrätten inskränks inte så länge allmänheten har full tillgång till området i övrigt.

Ja, men problemet alleman upplever är när stigen till skillnad mot skidspåret fanns där från början
Skidspåret kan förvisso också ha byggts på en stig, även om det inte blir riktigt jämförbart eftersom de inte krockar användningsmässigt.

Samt utifrån @ooms resonemang ovan så borde det vara fritt fram för LS att avgiftsbelägga alla spänger i fjällen också. I praktiken tror jag det finns en stor gråskala där allt som inte avser specifikt skidspår med samma förutsättningar som i Mora är öppet för egen prövning.

Det som spelar roll är om det lagts ner arbete och pengar på att åstadkomma ex.vis ett skidspår eller en cykelled. Då är det ok att ta ut avgift för att nyttja dessa, allemansrätten inskränks inte så länge allmänheten har full tillgång till området i övrigt.
Korrekt, men det är ju en flytande skala. När har det lagts ner tillräckligt med pengar och underhåll? En befintlig skogsstig som märks med några spraykluttar med jämna mellanrum kan vi nog alla vara överens om inte är en anläggning? Så när blir den det? Kan ens en befintlig naturstig omklassas som anläggning? Har det prövats?

Att nybyggda spår i stil med Åre Björnen klassas som anläggning är nog ingen som ifrågasätter. Inte heller att en skidanläggning med regelbunden och professionell spårning räknas som anläggning.

Men uppmärkning och obligatorisk avgift på befintliga stigar innebär ju per definition en undanträngning.

w
Företag sköter sig inte, om dom inte ser blänket i eggen på bilan. Detta måste man ha klart för sig.
Och jag betalar mer än gärna en skälig avgift till en förening, speciellt om dom har barn- och ungdomsverksamhet på sin "anläggning".
Men nu är det Skövde kommun det handlar om.

Jag är inte säker på att jag gillar utvecklingen kring avgifter kopplat till insats. Jag är trött på roliga tekniska stigar som helt plötsligt är grusväg (och som kommun eller företag ser som en förbättring). Skall de dessutom ha betalt så är jag antingen kriminell eller byter träningsområde.

Dock är det åter ett exempel på hur grovt naturvårdsverket missköter sitt uppdrag. Man löser inte detta genom att skriva saker på sin hemsida. Sker rättsfall eller tolkningar i domstol som går emot myndighetens åsikt så får de antingen agera (överklaga eller föreslå lagändring) eller anpassa sig. Att likt en influencer skrika ut sina åsikter utan att göra jobbet borde klassas som tjänstefel.

Det är väl inte ett dugg trångsynt att tycka att kommersiell utveckling av en friluftsaktivitet som sker på ett undanträngande sätt kan vara problematisk som företeelse. Omfattningen och rimligheten i enskilda fall kan man alltid diskutera, men jag skulle nog kontra med att kalla det naivt om man inte alls ser att det kan finnas ett problem i det.
Problemet här på Happy är att allt alltid är svart eller vitt, gråskalan är helt utsuddad.

Men så är det på de flesta forum där man kan skriva utan att ta konversationen IRL.

Jag gillar inte ens att cykla i Bikeparks och dras verkligen inte åt att köra laps i preppade leder, men jag har full respekt för de som gillar det och framförallt för företag, kommuner och andra markägare som väljer att exploatera marken för att skapa ett mervärde för massorna och driva sin vision på sin mark.

För det är omåttligt populärt idag att hänga en hel dag i Isaberg, Åre, Järvsö mfl parker och ett utmärkt sätt att placera sin kommun på friluftskartan.

Stigcykling sker i skymundan och tyvärr måste jag säga att det helt saknats en röst för detta på senare år.
Och skall vi vara ärliga så är knixig stigcykling på stökiga naturstigar något som merparten av svenska cyklister tycker är för svårt att ens ge sig på.
då lockas de till de preppade parkerna och kommersen runt dessa.

"Vi"?

Trångsynt tror jag att du är som inte kan ha förståelse för farhågorna om du läser tråden. (som förhoppningsvis inte slår in). Nu är det kanske klockrent för dig som kommer hit och annars inte har något ut av naturen du inte hittar i eftersom du snabbt vill ut och ha din upplevelse, eller kanske göra gig och tjäna pengar på det. I den formuleringen grundar sig förvisso i att jag kanske fördomsfullt pga tidigare diskussioner, tror att du har ett mindre intresse av naturspår och naturupplevelse i sig i förhållande till exploaterade banor, men det kan jag ju ha fullständigt fel i.
Jag tror du missar lite hur jag funkar och varför jag gör vad jag gör just nu.

Som jag skrev tidigare lockas jag absolut noll av bikeparks och åka lift.
Kan nog säga att +80% av allt jag cyklat på MTB är på naturstigar och helst stökiga sådana både uppför men framförallt nerför, dock var jag aldrig särskiljt bra på det men kul var det. ?
Dessutom har jag rest runt ganska friskt och cyklat massa rolig stigcykling med vänner på för mig helt okända destinationer runt om i sverige…

Och jag anser att vi skall vara rädda om våra skogar och att vi cyklister skall vårda dem och vara glada att vi har de fantastiska förutsättningar som sverige ger oss.
Även på *-Bike ??

Och för att klargöra Capital Enduro och Götaland Enduro så var vi sedan start inte tjänat några pengar på det, däremot har vi investerat ganska stora belopp i formatet i form av tidtagningsutrustning mm.
Vi omvandlar sponsorers stöd och deltagarnas startavgifter till en upplevelse och utmaning och de som gynnats av vår verksamhet är klubbar, bikeparks och kompisgäng som får betalt för att hjälpa oss, för att driva kiosken eller köra lift.

Moroten är att se alla kids som vi ger en möjlighet att cykla med nummerplåt.
De är så sjukt viktiga i detta.

På swecup är det annorlunda, där kan man tjäna en slant motsvarande typ 15% av arbetet man lägger ner ?

Korrekt, men det är ju en flytande skala. När har det lagts ner tillräckligt med pengar och underhåll? En befintlig skogsstig som märks med några spraykluttar med jämna mellanrum kan vi nog alla vara överens om inte är en anläggning? Så när blir den det? Kan ens en befintlig naturstig omklassas som anläggning? Har det prövats?

Att nybyggda spår i stil med Åre Björnen klassas som anläggning är nog ingen som ifrågasätter. Inte heller att en skidanläggning med regelbunden och professionell spårning räknas som anläggning.

Men uppmärkning och obligatorisk avgift på befintliga stigar innebär ju per definition en undanträngning.
Jag tror de flesta håller med att nivån är hög. Inte bara på spåren utan på kring saker så som toaletter, mat, parkering och övrig service.

Här är vad som vägde in i HFD att Vasa spåret är en anläggning.

IMG_1864.jpeg

Om du läser vad jag skrev så påstod jag inte att du har fel utan att det du skriver inte stämmer med det som står i inlägg 74. De två delarna är:
  1. Det blir allt vanligare med olika former av anläggningar, för vilka tvingande avgift tas ut för nyttjandet. (Skidspår, vandrings-, cykel-, kanot- och ridleder m.m.) [Citat från inlägg 74]
  2. en anläggning är en idrottsplats eller skidbacke. [Citat från inlägg 95]
Om du anser att jag inte fattat innebär det alltså att jag har fel i att 2 inte stämmer överrens med 1, d.v.s. att 2 och 1 i dina ögon är kompatibla vad det gäller definitionen av anläggning. För mig framstår det som orimligt.

Notera även att jag ber om en relevant referens som ger stöd för din definition. En wikipediaartikel är i mitt tycke inte relevant då den knappast är gångbar vad det gäller att avgöra vad som faktiskt gäller i någon sorts laglig mening.

Slutligen noterar jag att du fortsatt inte håller dig till en saklig debatteknik. Första meningen i ditt svar tillför ingenting i sak. Tror du dig vinna något med att uttrycka dig på det sättet? I så fall, vad?

Om jag läser eller lyssnar på en debatt och en av deltagarna slänger ur sig oförskämdheter/osakligheter får jag lätt en känsla av att den personen inte har något att komma med i sak. Jag tenderar då att bli negativt inställd till personen och ta dennas argument på mindre allvar. Jag gissar att det inte är ditt syfte när du slänger ur dig osakligheter.

Jag ser ingen motsats i att å ena sidan underhålla vissa stigar, eller delar av stigar för att minska slitage, och att den som cyklar där betalar för det och å andra sidan cykla på vanlig stig.

Jag cyklar mycket i Funäsfjällen, och betalar för det. De har gjort en del stigar mer lättillgängliga för familjen som vill testa, och inte är intresserade av stök. De har också dragit om lite så att man inte pangar ner i myren, där skidspåret annars går. Jag ser det som en anläggning, även om den inte har ett staket runt sig.

Det jag ser som ett problem är att risken att det blir begränsningar i att cykla utanför dessa underhållna stigar, så som de försöker med i Funäsfjällen genom att formulera sig att man "bara cyklar på markerad cykelled". Jag struntar i den formuleringen och väntar på att någon ska anmäla mig. Och cyklar vidare på alla stigar och leder.
Jag har frågat både Härjedalens kommun och Länsstyrelsen vad det anser om formuleringen, och om den kan anses som en digital skylt som hindrar allemansrätten, fysiska sådana är inte tillåtna. Bägge svarade ungefär "vaddå? Är det ett problem?" och hänvisade till varandra.
Jag antar att man behöver göra en formell anmälan.

Slitaget ökar väl bland annat för att de drar dit folk för att tjäna pengar.
I sådan miljö borde inte locals betala och det gör de säkert inte heller. Värre stadsnära. Det måste nog baseras på ideellt arbete eller möjligen betalning baserat på ägande om nyttjandet inte täcks av allemansrätten

Till sist är det nog så att volymen måste upp på makadam och de är lika glada för det.

Hur funkar det med företag som bedriver verksamhet på spåren?
Va igår på Billingen å åkte längdskidor och då hade Träningskonsulten skidkurs å var ordentligt ivägen för oss motionärer!

Dem bör väl betala hyra för att nyttja anläggningen? En idrottsförening betalar ju hyra för fotbollsplaner å idrottshallar.
Ett företag som drar in ganska stora summor på eventen som igår måste väl ändå betala hyra? Kan väl inte räcka med att lösa spårkort?

Va igår på Billingen å åkte längdskidor och då hade Träningskonsulten skidkurs å var ordentligt ivägen för oss motionärer!

Dem bör väl betala hyra för att nyttja anläggningen? En idrottsförening betalar ju hyra för fotbollsplaner å idrottshallar.
Ett företag som drar in ganska stora summor på eventen som igår måste väl ändå betala hyra? Kan väl inte räcka med att lösa spårkort?
Om det är ett seriöst företag har de minst ordnat tillstånd fr anläggningens huvudman, ofta brukar det även finnas nåt ytterligare samarbete dem emellan.

träningskonsulten skapar ju jobb och tillväxt och stärker sveriges konkurrenskraft. de ska väl snarare ha betalt och avlysta spår som belöning för deras idoga arbete med att göra ekonomiskt meningslöst gratismotionerande till en del av ekonomin.

oavsett var man står politiskt, så måste man erkänna att spåravgifter och "trailpass" är en form av varufiering av något som tidigare var gratis. marx kallade det för "primitiv ackumulation", och david harvey har utvecklat det i sin kritik av "accumulation by dispossession", ackumulation genom fråntagande.

det är inte politiska begrepp, utan rent analytiska. det är frågan om att delar av naturen hängnas in, (bokstavligen eller med hot om straff/böter), och säljs tillbaka till de människor som tidigare hade fri tillgång till platsen. oftast legitimeras det med någon slags standardhöjning, t ex grus och spänger. någon skrev "det drabbar ingen fattig", men det är ju helt klart tvärtom: det drabbar ingen rik, bara mindre bemedlade. så långt rena fakta.

det är en helt normal åsikt att vara för att ta ifrån allmänheten fria ytor och ta inträde. det är så en stor del av samhället fungerar, den principen är i vårt samhälle inte alls kontroversiell. därför blir kritiken ibland konstig när det antyds att det är av princip omoraliskt att ackumulera kapital genom att hängna in allmänningar. i så fall vore det mesta i samhället principiellt mycket tveksamt, eftersom det är så stor del av hela den kapitalistiska ekonomin, som ju finansierar staten och välfärden, som bygger på att delar av naturen helt eller delvis omvandlas till en vara (hus, grisfoder, bikeparks osv) och sedan säljs till den som har råd.

det finns som jag ser det två rimliga ståndpunkter för den som är kritisk:

1) den pragmatiska kritiken: allemansrätten är en Unik Svensk Usp, som lockar turister och högutbildad arbetskraft. det är ett andningshål som måste värnas för att rika tillväxtskapande ingenjörer får en skön lite anarkistisk vibe när de ger sig ut i skogen efter jobbet. sveriges varumärke stärks och arbetarna arbetar bättre, vilket på lång sikt genererar mer tillväxt och varuförsäljning än lite fjuttiga spåravgifter kan göra. jag tror personligen att allt detta är sant, men det är inte min ståndpunkt.

jag tycker istället att 2) allemansrätten och den fria naturen ska värnas för att den representerar en helt annan samhällelig princip. tänk om fler delar av samhället kunde vara fritt tillgängliga och lyda under devisen "inte störa, inte förstöra". jag anser nämligen att det är helt opolitiska fakta att miljön och klimatet behöver drastisk minskad mänsklig påverkan. den tillväxtsporrande strävan i ståndpunkt 1 tror jag är inkompatibel med det målet. allemansrätten tycker jag tvärtom bör vara inspiration för en samhällsmodell som är icke tillväxtdriven. i en sådan modell saknas incitament för att grusa upp en stig, så länge alla kan ta sig fram är allt frid och fröjd. det går inte nödvändigtvis lika fort som i en bikepark, men det är liksom hela poängen. återigen, det är vad jag tror behövs givet de vetenskapligt bevisade effekterna som ett tillväxtdrivet samhälle har på miljön och klimatet, och därmed inget stöd till någon politisk riktning, eftersom alla politiker antingen vill sporra på varufieringen av naturen, eller står för ståndpunkt 1 ovan.

Senast ändrad:
Man kan ju jämföra med sörmlandsleden. De finns befintliga stigar, föreningen Sörmlandsleden pratar med markägaren och märker upp dessa befintliga stigar. Sen säger man att man inte får cykla där. Något som innan var tillåtet.

Så... precis som Jonte skriver ovan. Det är när man märker upp en befintlig stig och börjar ta pröjs/skriva regler om det som det blir knas.

Stalle

Betala aldrig. Never !!
En gång till! En gång till! En gång till! En gång till! En gång till! En gång till! En gång till! En gång till! En gång till! En gång till! En gång till! En gång till! En gång till! En gång till! En gång till! En gång till! En gång till! En gång till! En gång till! En gång till! En gång till!

Jag skall börja ta betalt för "Stalles gula" i Täby. Kommer bli stormrik.

Stalle
förmodligen är det inte en jättebra affärsidé med speciellt stor tillväxtpotential. och statens uppgift är att, med michael heinrichs begrepp, värna det "allmänkapitalistiska intresset" och med olika styrmedel, förbud, konkurrenslagar och subventioner se till att inte marknadshämmande kapitalister står ivägen för andra kapitalister med större samhällelig betydelse. i det här fallet tror jag det är otaktiskt av svenska staten att urholka det svenska varumärket till förmån för några småkrämare. (men det är alltså inte min egentliga bevekelsegrund, se ovan)

Det är väl i slutänden en fråga om personlig moral och vad man tycker är rätt att betala för och inte. Om jag kör på skogsstigar och behöver köra en snutt på en fd skogsstig som numera är en del av en anläggning skulle jag utan dåligt samvete cykla den snutten utan att betala.

Om jag däremot utnyttjar stigar som det lagts en hel massa jobb och pengar på att anlägga och jag gör det för att jag uppskattar det jobb som lagts ner så är det klart att jag vill betala också.

I Högbo är det förvånansvärt nog frivilligt att betala för stigcyklingen. En hel del är naturstig men många stigar är mer eller mindre helt anlagda också. Där verkar de primärt se cyklingen som något som drar besökare som spenderar pengar på annat.

Är ju gratis att cykla i tex hjulsjö på deras fantastiska leder, ändå så brukar jag och många andra swisha nånting för underhåll av leder så ser inget konstigt med att betala…..

Det är väl i slutänden en fråga om personlig moral och vad man tycker är rätt att betala för och inte. Om jag kör på skogsstigar och behöver köra en snutt på en fd skogsstig som numera är en del av en anläggning skulle jag utan dåligt samvete cykla den snutten utan att betala.

Om jag däremot utnyttjar stigar som det lagts en hel massa jobb och pengar på att anlägga och jag gör det för att jag uppskattar det jobb som lagts ner så är det klart att jag vill betala också.

I Högbo är det förvånansvärt nog frivilligt att betala för stigcyklingen. En hel del är naturstig men många stigar är mer eller mindre helt anlagda också. Där verkar de primärt se cyklingen som något som drar besökare som spenderar pengar på annat.
Intressant det om Högbo, för när det gäller skidåkningen har de verkligen krånglat till det i år som jag skrev i inlägg #70 med en salig blandning av betal- och gratisspår som delvis är gemensamma (och då förväntas de som inte betalt vända om och åka mot åkriktningen…).

Jag är mest intresserad av vem det är som ska hålla den där bilan med blänkande egg du pratade om, när det nu är det folkvalda som är huvudman för anläggningen.
En mobb med högafflar och facklor är drömmen. Men jag är pragmatisk, så jag bryr mig inte vem som sätter press på de som inte sköter sig. Lika lite som jag bryr mig om vem som är ägare/huvudman.

Tillbaka
Topp