Avgift för att cykla i skogen - framtiden är här?

• Trådstartare Trådstartare JPL
  • Start datum Start datum
Det är väl i slutänden en fråga om personlig moral och vad man tycker är rätt att betala för och inte. Om jag kör på skogsstigar och behöver köra en snutt på en fd skogsstig som numera är en del av en anläggning skulle jag utan dåligt samvete cykla den snutten utan att betala.

Om jag däremot utnyttjar stigar som det lagts en hel massa jobb och pengar på att anlägga och jag gör det för att jag uppskattar det jobb som lagts ner så är det klart att jag vill betala också.

I Högbo är det förvånansvärt nog frivilligt att betala för stigcyklingen. En hel del är naturstig men många stigar är mer eller mindre helt anlagda också. Där verkar de primärt se cyklingen som något som drar besökare som spenderar pengar på annat.

Jag cyklade från Ramundberget mot Fältjägarstugan och passerar då Funäsfjällens cykelspår. Jag hade då inte löst ett spårkort och hoppades att jag skulle bli stoppad. Jag funderade på hur de skulle motivera att jag behövde betala för att komma till statlig mark och led. ?

Vid överträdelse på exempelvis Billingen (ej betalad spåravgift).

Vad blir påföljden och vem delar ut eventuellt straff?

jag förstår inte vad som är tillåtet att diskutera i relation till spåravgifter, juridik enbart? huruvida avgifter är coolt eller töntigt? ekonomiska och antropologiska teorier är inte visst inte vardagsrumsfähigt. personligen tycker jag trådarna där folk killgissar om juridik ska låsas långt innan mycket av det som döms ut som "politik". partipolitik däremot bör dödas med eld, bara juridiktrådarna är värre.

Vid överträdelse på exempelvis Billingen (ej betalad spåravgift).

Vad blir påföljden och vem delar ut eventuellt straff?

Om man är i naturen utanför samhället är det bara att förklara att Här gäller Allemansrätten, och ingen har rätt att ta ut avgift.
Men egentligen borde bedragare som försöker lura folk att betala få någon påföljd. Frivilligt är helt ok såklart.

oavsett var man står politiskt, så måste man erkänna att spåravgifter och "trailpass" är en form av varufiering av något som tidigare var gratis. marx kallade det för "primitiv ackumulation", och david harvey har utvecklat det i sin kritik av "accumulation by dispossession", ackumulation genom fråntagande.

det är inte politiska begrepp, utan rent analytiska. det är frågan om att delar av naturen hängnas in, (bokstavligen eller med hot om straff/böter), och säljs tillbaka till de människor som tidigare hade fri tillgång till platsen. oftast legitimeras det med någon slags standardhöjning, t ex grus och spänger. någon skrev "det drabbar ingen fattig", men det är ju helt klart tvärtom: det drabbar ingen rik, bara mindre bemedlade. så långt rena fakta.

det är en helt normal åsikt att vara för att ta ifrån allmänheten fria ytor och ta inträde. det är så en stor del av samhället fungerar, den principen är i vårt samhälle inte alls kontroversiell. därför blir kritiken ibland konstig när det antyds att det är av princip omoraliskt att ackumulera kapital genom att hängna in allmänningar. i så fall vore det mesta i samhället principiellt mycket tveksamt, eftersom det är så stor del av hela den kapitalistiska ekonomin, som ju finansierar staten och välfärden, som bygger på att delar av naturen helt eller delvis omvandlas till en vara (hus, grisfoder, bikeparks osv) och sedan säljs till den som har råd.

det finns som jag ser det två rimliga ståndpunkter för den som är kritisk:

1) den pragmatiska kritiken: allemansrätten är en Unik Svensk Usp, som lockar turister och högutbildad arbetskraft. det är ett andningshål som måste värnas för att rika tillväxtskapande ingenjörer får en skön lite anarkistisk vibe när de ger sig ut i skogen efter jobbet. sveriges varumärke stärks och arbetarna arbetar bättre, vilket på lång sikt genererar mer tillväxt och varuförsäljning än lite fjuttiga spåravgifter kan göra. jag tror personligen att allt detta är sant, men det är inte min ståndpunkt.

jag tycker istället att 2) allemansrätten och den fria naturen ska värnas för att den representerar en helt annan samhällelig princip. tänk om fler delar av samhället kunde vara fritt tillgängliga och lyda under devisen "inte störa, inte förstöra". jag anser nämligen att det är helt opolitiska fakta att miljön och klimatet behöver drastisk minskad mänsklig påverkan. den tillväxtsporrande strävan i ståndpunkt 1 tror jag är inkompatibel med det målet. allemansrätten tycker jag tvärtom bör vara inspiration för en samhällsmodell som är icke tillväxtdriven. i en sådan modell saknas incitament för att grusa upp en stig, så länge alla kan ta sig fram är allt frid och fröjd. det går inte nödvändigtvis lika fort som i en bikepark, men det är liksom hela poängen. återigen, det är vad jag tror behövs givet de vetenskapligt bevisade effekterna som ett tillväxtdrivet samhälle har på miljön och klimatet, och därmed inget stöd till någon politisk riktning, eftersom alla politiker antingen vill sporra på varufieringen av naturen, eller står för ståndpunkt 1 ovan.

Jag vill helt enkelt inte leva i en värld det allt är ordnad, också ute i naturen. Jag känner klaustrofobi när jag är på besök i mitt födelseland Nederländerna där varje kvadratmeter är planerad. Vet inte om det klassificeras som punkt 1 eller 2 (kan lägga till att jag är högutbildad arbetskraft lockad till Sverige, men jag vet inte om jag är en riktig ingenjör som skapar tillväxt).

Förhoppningsvis markägaren eller någon som gjort det på markägarens uppdrag.
Haha! Nä garanterat inte. Ev Vallentuna Stigentreprenad eller någon av dess underentreprenörer.

Men det är skönt att höra att förvaltningen fungerar fläckfritt även fast jag flyttat till söderort.

Stalle

Vad jag förstår är det en seriös satsning på gång. Allemansrätten lär väga lätt.

Läge för stigfinnare att hitta nya spår.
Det finns en del stigar i detta landet och skall vi vara helt ärliga så är det inte många som ligger under någon form av trailpass, så tror aldrig det blir ett större problem att hitta ut på cykel utanför anlagda parker.

IMG_1032.jpeg

Just Billingen är dessutom en av Sveriges större satsningar på cykel och motion i alla dess former vad jag vet. ??

Förhoppningsvis markägaren eller någon som gjort det på markägarens uppdrag.
Ja, för markägare som på 3 år inte rört barkborrefällda granar ett par kilometer in i skogen från närmsta farbar väg är uppenbarligen väldigt måna om sina träd så det vore ju hemskt om någon sågat av stammarna så att det går att komma förbi på den gamla stigen istället för att det trampas upp en ny stig runt träden. Rätt ska ju vara rätt.

Man kanske istället borde anmält markägaren för att inte själv ha tagit hand om detta då det är en risk för personskada och dessutom ett angrepp av skadedjur som de inte brytt sig om. För rätt ska ju vara rätt.

Ja, för markägare som på 3 år inte rört barkborrefällda granar ett par kilometer in i skogen från närmsta farbar väg är uppenbarligen väldigt måna om sina träd så det vore ju hemskt om någon sågat av stammarna så att det går att komma förbi på den gamla stigen istället för att det trampas upp en ny stig runt träden. Rätt ska ju vara rätt.

Man kanske istället borde anmält markägaren för att inte själv ha tagit hand om detta då det är en risk för personskada och dessutom ett angrepp av skadedjur som de inte brytt sig om. För rätt ska ju vara rätt.
det behövs mer död ved i skogen och barkborrar lever inte i synligt döda träd. så döda träd innebär ingen risk för skogen varken ur ekologiskt eller ekonomiskt perspektiv.

det behövs mer död ved i skogen och barkborrar lever inte i synligt döda träd. så döda träd innebär ingen risk för skogen varken ur ekologiskt eller ekonomiskt perspektiv.
Nä, men markägaren brydde sig inte när de nydöda träden stod upp och riskerade att falla i huvudet på de som rörde sig på stigen.

Det finns en del stigar i detta landet och skall vi vara helt ärliga så är det inte många som ligger under någon form av trailpass, så tror aldrig det blir ett större problem att hitta ut på cykel utanför anlagda parker.

Visa bilaga 678568

Just Billingen är dessutom en av Sveriges större satsningar på cykel och motion i alla dess former vad jag vet. ??
du verkar låtsas att huvudargumentet inte finns, nämligen att spåravgifter normaliseras och kan komma att hota hela allemansrätten. allemansrätten är under ständig attack från skogsägarna, och de kommer inte missa chansen att berätta för politikerna att avgifter "fungerar bra på många platser redan" och bör utvidgas till att gälla all skog.

den "risken" skulle jag vilja se siffror på. ge dig inte ut i skogen då.
mindre surt svar: jag tror det vore dåligt om skogsägare blev ansvariga för "riskerna" i skogen för frilufsare. det om något kommer innebära legitimitet för att skogen stängslas in som en virkesfabrik där ingen ska få röra sig.

Du inser att jag var ironisk över eventuella paragrafryttare kring faktumet att nån röjt fram stigen?
jag tolkade det kanske fel. jag uppfattade det som något slags dragande av logiken till sin spets. men jag anser att det inte finns fog att spetsa till på det sättet. men allt är väl om det var genomironiskt.

Har inga problem att betala för dedikerade underhållna anläggningar oavsett var dom är belägna. Är det ett underhållet dedikerat MTB spår i skogen där man bara kan mosa på, så varför då inte betala en slant för det.
Sen är jag också en förespråkare för allemansrätten och tycker det också är underbart att bara ge mig ut i skogen, men då får jag vara beredd på hundägare och nedfallna träd samt överfyllda diken som man måste vada igenom. Och att skogsavverkning sker som då "förstör" stigarna jag cyklar på och tvingar mig att hitta nya ;)

Starkakrafter arbetar för ett upphävande av allemansrätten och det finns ingen egentlig motkraft som skulle kunna stoppa den utvecklingen. Tyvärr.

Jodå, forumet kunde vara en motkraft. Själv kommer jag inte betala för allemansrätten. Det är ju bättre destå fler som följer samma spår.

Edit. Även här verkar det vara många som lägger sig platt. Tråkigt.

Senast ändrad:

Visa bilaga 678568

Över 8000 konkurser 2023, så det finns uppenbarligen företag att ta av också. De flesta har nog ingen hört talas om

jag tror faktiskt också att det här forumet kunde bli en organiserande kraft. men då måste de tysta lurkarna ta ett ansvar och engagera sig. på grund av några enstaka högljudda gråtskrattare framstår det nästan som en legitim och vanlig åsikt att allemansrätten ska inskränkas istället för stärkas.

men de allra flesta cyklande frilufsare på forumet vill av naturliga skäl stärka allemansrätten. förmodligen finns också den sociala kompetensen att samla en gemansam röst just hos de tysta, snarare än bland vi socialt inkompetenta som skriver.

Men rent krasst, är inte allemansrätten förbrukad om man som kollektiv inte kan ta hand om den?

Nu talar jag enbart om populära områden som är så slitna så att stigarna skulle behövas stängas av helt för att de skulle ha en chans att återhämta sig. Men har vi inte redan haft chansen att se till att det inte ska behöva gå så långt? Eller är det rätten att fortsätta förstöra dessa områden som vi vill försvara?

Om man vill fortsätta att nyttja dessa områdena så är det väl rimligt att de som står för slitaget betalar för sig?

Vill absolut inte se lycksökare privatisera skogen, men önskar att kommunerna hade bättre verktyg för att handskas med dessa problem.

Men rent krasst, är inte allemansrätten förbrukad om man som kollektiv inte kan ta hand om den?

Nu talar jag enbart om populära områden som är så slitna så att stigarna skulle behövas stängas av helt för att de skulle ha en chans att återhämta sig. Men har vi inte redan haft chansen att se till att det inte ska behöva gå så långt? Eller är det rätten att fortsätta förstöra dessa områden som vi vill försvara?

Om man vill fortsätta att nyttja dessa områdena så är det väl rimligt att de som står för slitaget betalar för sig?

Vill absolut inte se lycksökare privatisera skogen, men önskar att kommunerna hade bättre verktyg för att handskas med dessa problem.
Vad menar du med förstöra? På vilket sätt behöver naturen återhämta sig? En stig som trampas upp av fötter och däck är inte ett bestående ärr i jordskorpan direkt. Det är för evigheten blott ett grässtrå som böjt sig när räven smugit förbi i skymningen.

Att slitage på ytskikten uppstår är inget konstigt. En stig är per definition slitage. Att det blir mer slitage med fler brukare är heller inget konstigt.

Om vi pratar bestående skador på naturen så är det väl de byggda anläggningarna som egentligen står för dessa? När det schaktas och körs ut och in massor som inte är naturliga på den platsen. Där kan vi prata förstörelse som inte självläker. Du blir av med ett gyttjehål som smutsar ner fötterna på brukaren, men du har också ändrat topografin för alltid. Vilket försvinner fortast på en tallhed tror du? 500 ton stenkross eller några lerhål och nedtrampade blåbärsris?

Med förstöra menar jag att det går så långt så att man inte kan fortsätta använda stigen för sitt syfte, inte att det är något fult i naturen (skulle iofs räkna spår av dubb på sten som något fult i naturen)

Tex en nedförsbacke som ovana åkare bromsar nedför, resultatet blir att små rötter slits av vilket gör att massorna regnar bort i nästa skyfall. Kvar har vi grova rötter och sten, vilket minskar tillgängligheten.

Annat exempel är lerhål som växer sig större och större.

Post your "I didn't pay" - stories here. För att uppmuntra andra och försvara Allemansrätten ! ?

Med förstöra menar jag att det går så långt så att man inte kan fortsätta använda stigen för sitt syfte, inte att det är något fult i naturen (skulle iofs räkna spår av dubb på sten som något fult i naturen)

Håller med om spår av dub, riktigt fult!

Tex en nedförsbacke som ovana åkare bromsar nedför, resultatet blir att små rötter slits av vilket gör att massorna regnar bort i nästa skyfall. Kvar har vi grova rötter och sten, vilket minskar tillgängligheten.

Det är dock mycket personligt. Jag tycker om stök och situationen du beskriver ger mer stök. En bra exempel är Bräckebäcksleden i Åre. Den måste man betala för och de underhålls men har rejäla håll emellan stora rötter, yummi!

Annat exempel är lerhål som växer sig större och större.

Det är inte bra, både fult och jobbigt. Spänger är det enda byggda jag tycker är ok i skogen.

Cykling​

Att cykla i naturen är härligt och enligt allemansrätten får du cykla både i naturen och på enskilda vägar. Men tänk på att inte cykla över en tomt, plantering eller mark som lätt kan skadas.
Markägare får inte sätta upp skyltar som förbjuder cykling utan tillstånd från kommunen, till exempel en skylt som hindrar dig från att cykla på en enskild väg. När du cyklar i närheten av ett hus är det dock viktigt att ta hänsyn. De som bor i huset ska kunna känna sig ostörda. Hur nära huset du kan cykla beror på hur stor risken är att störa.

Här får du inte cykla​

Det är inte tillåtet att cykla över planteringar, trädgårdar, plantskolor, parkplanteringar, skogsplanteringar och andra känsliga områden, exempelvis åkrar med växande gröda.

Anpassa cyklingen efter naturen​

Det går bra att cykla skonsamt i naturen. Genom att anpassa ditt vägval och körsätt skadar du inte marken i onödan.

Tänk särskilt på att​

• undvika mjuka stigar, särskilt på våren och hösten, när det är blött i markerna
  • undvika att cykla över känsliga marktyper som lavmarker, berghällar med mossor och lavar, mjuka ängsmarker, mossar och kärrmarker, för att nämna några exempel
  • anpassa körsätt efter underlag
  • grovmönstrade däck lätt skadar stigar och ömtålig mark.

Det finns inget allmänt förbud mot att cykla på motionsspår och vandringsleder. Men eftersom de är anlagda för dem som går eller springer måste du ta det lugnt och räkna med att de som springer eller går har företräde.

Var också uppmärksam på att cykling i bland annat motionsspår kan vara förbjuden på grund av lokala ordningsföreskrifter som kommunen har beslutat om. Lokal information finns på respektive kommuns webbplats och ofta också på informationsskyltar i anslutning till berörda motionsspår.

Återkommande cykling på samma plats eller cykling i grupp​

Det är alltid bra att fråga markägaren om lov om du planerar att cykla regelbundet i ett visst naturområde. Extra viktigt är det när du arrangerar organiserad eller regelbunden cykling på annans skogsmark. Skaderisken är stor och då har du som arrangör ett särskilt ansvar. Du måste även anmäla samråd hos länsstyrelsen om dina cykelarrangemang kan komma att väsentligt ändra naturmiljön.

Kommun och polis kan reglera​

Kommunen eller polisen kan reglera cykling på motionsspår och vandringsleder. Det sker genom lokala trafikföreskrifter eller lokala ordningsföreskrifter. Vägmärket "Cykelåkning förbjuden" visar var du inte får cykla.
Du måste själv ta reda på vad som gäller. Information får du från kommunen eller polisen.

Särskilda regler i nationalparker och naturreservat​

I nationalparker och naturreservat kan särskilda regler gälla för cykling. Det kan vara helt förbjudet, eller bara tillåtet på vissa leder.
På anslagstavlor i områdena ser du vad som gäller. Du kan också få mer information om dessa regler från kommunen eller länsstyrelsen.

HD har ju redan avgjort detta för över 10 år sedan. Det är ok att ta ut avgifter för nyttjande av skidspår och liknande (dit anlagda stigar för cykling räknas) om man lägger ner arbete på och har kostnader för skötsel och underhåll av dessa. Det strider inte mot allemansrätten, enligt HD.
Njae. Nu har jag inte kollat, men såvitt jag minns har det prövats i förvaltningsrätt och fått grönt ljus där, men inte civilrättsligt och absolut inte i HD. Väl?

Edit efter koll:
Det är Högsta förvaltningsdomstolen (HFD) som har prövat frågan, inom ramen för en s.k. laglighetsprövning enligt kommunallagen: https://lagen.nu/dom/hfd/2012:70. Jag har däremot aldrig sett det prövas civilrättsligt, tror inte det har skett.

HFD fäste vikt vid dels att Vasaloppet lade ner betydande kostnader på snö- och spårtillverkning, dels att spåren inte hindrade friluftslivet. Om man tänker sig att någon bygger hopp och berms i skogen, och att dessa skär av befintliga stigar, är det inte alls säkert - snarare föga troligt - att bedömningen skulle bli densamma.

Senast ändrad:
För de som vill köra på anlagda banor osv så ser jag inga problem med att folk betalar, då det kostar att hålla spåren körbara. (verkar dessutom mest vara ett problem i de södra delarna av landet, än så länge...)

Men för de av oss som gillar att hitta egna stigar/rutter med hjälp av djurstigar osv så ser jag helst till att slippa betala och behålla de bästa smultronen för mig själv utan att en massa pengakåta miffon skall förstöra naturen och förminska allemansrätten till förmån för pengar...

Vad menar du med förstöra? På vilket sätt behöver naturen återhämta sig? En stig som trampas upp av fötter och däck är inte ett bestående ärr i jordskorpan direkt. Det är för evigheten blott ett grässtrå som böjt sig när räven smugit förbi i skymningen.

Att slitage på ytskikten uppstår är inget konstigt. En stig är per definition slitage. Att det blir mer slitage med fler brukare är heller inget konstigt.

Om vi pratar bestående skador på naturen så är det väl de byggda anläggningarna som egentligen står för dessa? När det schaktas och körs ut och in massor som inte är naturliga på den platsen. Där kan vi prata förstörelse som inte självläker. Du blir av med ett gyttjehål som smutsar ner fötterna på brukaren, men du har också ändrat topografin för alltid. Vilket försvinner fortast på en tallhed tror du? 500 ton stenkross eller några lerhål och nedtrampade blåbärsris?
Onekligen är det så, det stora hotet mot allemansrätten och naturområden som fjällkedjan är kommersiell exploatering. Den utvecklingen borde för oss alla vara prio ett att stoppa och det skulle kanske kunna gå om man går ihop och agerar som en kraft i samma riktning men det kräver att man ser bortom egna intressen.

Kan någon bara förtydliga. Skall denna avgift gälla att generellt cykla på Billingen, eller är det på specifika spår motsvarande en Bike park?

Onekligen är det så, det stora hotet mot allemansrätten och naturområden som fjällkedjan är kommersiell exploatering. Den utvecklingen borde för oss alla vara prio ett att stoppa och det skulle kanske kunna gå om man går ihop och agerar som en kraft i samma riktning men det kräver att man ser bortom egna intressen.

Ja precis. En bra början vore om alla här vägrar betala.

Och tydligt talar om att allemansrätten gäller, och där har ingen rätt att ta ut avgift.

So get to it !!

Ja precis. En bra början vore om alla här vägrar betala.

Och tydligt talar om att allemansrätten gäller, och där har ingen rätt att ta ut avgift.

So get to it !!
Med risk för att krascha tråden. Allemansrätten är ingen lag. Markägare eller arrendator kan söka tillstånd för att bedriva verksamhet, i detta fall lär tillståndet vara på kommunal nivå och kommunen är alltså både arrangör och kontrollmyndighet. Normalt skall då uppdragsgivaren säkerställa att obehöriga inte kan vistas på området, antingen genom inhängnad eller skyltning. Det innebär alltså att kommunen måste ta ansvar för risker och skador på tredje part om jag betalat för att kunna cykla ostört och inte tar med risker med fotgängare, hundar etc. Jag tror att den juridiska biten kan bli nog så svår om det avser alla stigar.

Tillbaka
Topp