Avgift för att cykla i skogen - framtiden är här?

• Trådstartare Trådstartare JPL
  • Start datum Start datum
Att ta (obligatoriskt) betalt för något som redan existerar tror jag få tycker är ok. Ju mer påkostat ekonomiskt och/eller arbetsmässigt något är, desto större acceptans tror jag finns för obligatorisk betalning. Gissningsvis är de flestas ribba högre än att bara sätta upp skyltar och att genomföra någon mindre åtgärd. Och ju högre ribban sätts, desto färre kommer anläggningar med obligatoriska avgifter blir det troligen.

Frivilliga avgifter för att stötta tror jag få har något problem med.

Hur fungerar det med lagstiftning som konsumentköplagen/konsumenttjänstlagen när det gäller köp av skidspår-kort? Man har ju på något sätt då betalad för en förväntad produkt, dvs välpreparerade skidspår. Har man som konsument då juridisk rätt att tex reklamera köpet om inte spåren underhålls som förväntat under perioden man köpt kort för?

Mitt tydligaste exempel var en vecka i Grövelsjön för ett antal år sedan. Det fanns inga ursäkter att låta bli att spåra men trots det gjordes ingen ny spårning under hela veckan. Spåren var riktigt dåliga pga nysnö som kom under veckan och hårt besökstryck.

Man kan ju vända på det också. Vill de ha turister så får de väl erbjuda något. Så har det funkat i alla tider fram till för några år sedan.
Men jag har inget problem med att betala för välpreparerade ”race-spår” om jag vill snabb-åka. Men om jag går ut med turskidor så har jag inget behov av sådana spår. Om de då preparerar och avgiftsbelägger även gamla leder så tvingas man betala för något man inte vill ha och som enligt allemansrätten inte borde kosta något.
Samma situation som när man avgiftsbelägger cykling på befintliga stigar.
Måste det som erbjuds vara gratis? Många som reser på semester gör det för upplevelsen av naturen och är nog beredd att betala för det.

Man får ju komma också komma ihåg att även samhället förändrats de senaste åren, vi har blivit mycket mer individualistiska och viljan att engagera sig ideellt blivit lägre. Jag skulle tro att den sista generationen eldsjälar som glatt lagt massor av timmar på att hålla leder och spår i skick är på utdöende, och att den nya mer individualistiska generationen vill ha nåt för sitt arbete, åtminstone om det primärt är okända som nyttjar det vilket nog mer och mer blir fallet på turistorter i takt med att lokalbefolkning minskar och säsongsboende utan direkt koppling till bygden blir vanligare.

Sedan finns det såklart avarter och lycksökare som vill ta betalt för ingenting, men de brukar inte bli långlivade.

Hur fungerar det med lagstiftning som konsumentköplagen/konsumenttjänstlagen när det gäller köp av skidspår-kort? Man har ju på något sätt då betalad för en förväntad produkt, dvs välpreparerade skidspår. Har man som konsument då juridisk rätt att tex reklamera köpet om inte spåren underhålls som förväntat under perioden man köpt kort för?

Mitt tydligaste exempel var en vecka i Grövelsjön för ett antal år sedan. Det fanns inga ursäkter att låta bli att spåra men trots det gjordes ingen ny spårning under hela veckan. Spåren var riktigt dåliga pga nysnö som kom under veckan och hårt besökstryck.
Det krävs väl att nån testar att driva det, men det känns ju rimligt att det borde vara så. Beror väl dock säkert vad som står i köpevillkoren också.
För några år sedan brukade jag och några vänner åka till Sälen en vecka i januari för att åka längd, ofta sköttes spåren bra men ett par år var det illa. Iom att spåren inte kostade nåt fanns det inte mycket att klaga på, även om vi ju betalade Skistar för boendet och hela veckan blev rätt kass pga dåliga spår hade vi ju inte betalt nåt för dem. Svårt att ställa krav och klaga då.

Var en dabatt förra året :)

Jag håller väl helt med honom. Är det företag som tjänar stora pengar (behöver väl inte va på just längdåkningen de tjänar sina pengar) har man rätt att ställa krav.

I t.ex Grövelsjön kostar det ju en slant och de marknadsför längdåkning, då har man all rätt att ställa vissa krav kan jag tycka. När jag var där förra året var det utmärkt för övrigt.

Det krävs väl att nån testar att driva det, men det känns ju rimligt att det borde vara så. Beror väl dock säkert vad som står i köpevillkoren också.
För några år sedan brukade jag och några vänner åka till Sälen en vecka i januari för att åka längd, ofta sköttes spåren bra men ett par år var det illa. Iom att spåren inte kostade nåt fanns det inte mycket att klaga på, även om vi ju betalade Skistar för boendet och hela veckan blev rätt kass pga dåliga spår hade vi ju inte betalt nåt för dem. Svårt att ställa krav och klaga då.
Nu så är det väl ännu sämre, om de inte ändrat det sedan radioreportaget, att man måste köpa liftkort om man skall hyra stuga i Sälen. Vill man bara åka längd, så skall man ändå köpa liftkort.
Kan som sagt ändrats till den här säsongen.

Nu så är det väl ännu sämre, om de inte ändrat det sedan radioreportaget, att man måste köpa liftkort om man skall hyra stuga i Sälen. Vill man bara åka längd, så skall man ändå köpa liftkort.
Det är nog bara under sportlovsveckorna 7-9?

Var en dabatt förra året :)

Jag håller väl helt med honom. Är det företag som tjänar stora pengar (behöver väl inte va på just längdåkningen de tjänar sina pengar) har man rätt att ställa krav.

I t.ex Grövelsjön kostar det ju en slant och de marknadsför längdåkning, då har man all rätt att ställa vissa krav kan jag tycka. När jag var där förra året var det utmärkt för övrigt.
Håller med. Ex.vis Harsa och Högbo tar spåravgift, men då vet jag också att de är ute och spårar i princip varje morgon. När jag började åka seröst för 15-20 år sedan var det gratis i Högbo, vilket kändes lyxigt då det alltid var kanonfina spår körda med pistmaskin (vilket inte var jättevanligt då), dessutom var det upp till 4 km konstsnö om jag minns rätt. Så det känns ganska rimligt att de tar spåravgift sedan några år, även om de i år krånglat till det.

Då tycker jag det är sämre med en del anläggningar här kring Uppsala, som också tar spåravgift men drivs mer ideellt, spårning sker när den sker liksom och ibland (i ett fall ganska ofta) är det riktigt dåligt. Så jag tycker definitivt att tas det avgift har man också rätt att ställa högre krav. Och tas det ingen avgift kan jag inte ställa nåt krav alls.

Ja, det har jag hört nåt om. Har inte varit där på några år, men har också för mig de börjar ta P-avgift överallt, t.o.m. de små parkeringarna längs vägen mellan Högfjället och Tandådalen som inte ens ligger vid nån anläggning.

Ja, det har jag hört nåt om. Har inte varit där på några år, men har också för mig de börjar ta P-avgift överallt, t.o.m. de små parkeringarna längs vägen mellan Högfjället och Tandådalen som inte ens ligger vid nån anläggning.
Måste allt vara gratis då? ?

Håller med. Ex.vis Harsa och Högbo tar spåravgift, men då vet jag också att de är ute och spårar i princip varje morgon. När jag började åka seröst för 15-20 år sedan var det gratis i Högbo, vilket kändes lyxigt då det alltid var kanonfina spår körda med pistmaskin (vilket inte var jättevanligt då), dessutom var det upp till 4 km konstsnö om jag minns rätt. Så det känns ganska rimligt att de tar spåravgift sedan några år, även om de i år krånglat till det.

Då tycker jag det är sämre med en del anläggningar här kring Uppsala, som också tar spåravgift men drivs mer ideellt, spårning sker när den sker liksom och ibland (i ett fall ganska ofta) är det riktigt dåligt. Så jag tycker definitivt att tas det avgift har man också rätt att ställa högre krav. Och tas det ingen avgift kan jag inte ställa nåt krav alls.

I t.ex Tranemo tror jag inte de har avlönad personal som sköter spåren men där kostar det ändå pengar men spåren är alltid mycket bra. Då kan man ju inte klaga ändå. Men de drar ju in pengar till klubben på det sättet antar jag. Sen brukar de på slutet av säsongen sluta ta betalt när de tycker det är för dåligt så där sköts det bra.

Annrs är det oftast frivillig spåravgift häromkring där de skoterspårar i natursnö och då är det mer att det blir som det blir.

Som jag förstår det / fått det berättat för mig. Angående skidspår.

I Funäsfjällen, "betalade" man även innan det blev spåravgift. Skillnaden var att det var stugägare, butiker osv som tjänade på turister som betalade. Så man kan se det att det låg inbakat i priset.
De frångick det systemet av två anledningar, det var svårt att få alla de som "borde" betala att göra det. Det kunde också ses som orättvist att alla skulle betala även om de inte åkte längd.

För vandring har vi mig veterligen inte börjat sälja biljetter. Det kanske kommer?
En ledförening i Jämtlandsfjällen klubbade igenom ledavgift för några år sedan. Inkomsterna har enligt folk i bygden varit små medan grannosämjan har varit stor. Jag gubbgissar också att det inte längre känns lika angeläget för föreningen nu när Covid inte driver ut folk på fjället.

Vilka krav borde då kunna ställas på ett ett cykelspår om man ska ta betalt för det?
Vi kan ju här bortse från liftanläggningarnas maskinbyggada FR-banor och endurospår där man primärt tar betalt för liftkort. Vad jag vet går det t ex att skida nerför Åreskutan om man oxå skidar upp...

A) Maskinbyggda leder med mer eller artificiella hinder mm?
B) Rensade spår med spångade vattenöverfarter och vissa anpassningar tex av kurvor utför? Då med markering och löpande underhåll.
C) Markerade befintliga stigar ihopbundna till slingor markerat och eller digitalt utan annat underhåll än markeringar.
D) Krav på betalning för cykling inom avgränsat område innefattande såväl anlagda spår, markerade leder och naturliga stigar?
E) Bara liftassisterade anläggningar?

Jag är själv osäker men biljettkrav på naturliga stigar och att belägga större skogs-/fjällområden med betalningskrav känns bara fel.

Tonaliteten i kommunikationen kring spåravgifter är superviktig för att brukarens magkänsla ska bli bra. Det är ju nått i tex Funäsdalens formuleringar som retar upp folk samtidigt som samma sak inte alls triggar igång på andra håll.

Det vore intressant att se ett A/B test på formuleringar kring ledavgifter (tips på spännande examensarbete!). Vilket av följande exempel skulle generera mest pengar?
A. "Du måste betala ledavgift för att använda våra spår. Pengarna används till underhåll. Swisha här"
B. "Har du haft roligt i spåren? Swisha ett bidrag till underhåll".

Kan tillägga att jag sett alla slags formuleringar under mina resor.

Senast ändrad:
Vad jag vet går det t ex att skida nerför Åreskutan om man oxå skidar upp...

Nej.
Från Skistars hemsida:

SKI TOURING-LEDER I ÅRE​

I och omkring Åreskutan finns flera möjligheter till ski touring. Tänk på att endast gå på uppmärkta leder och att det krävs ett giltigt SkiPass för att nyttja skidanläggningen oavsett om du går uppför eller åker nedför. Håll alltid koll på väder- och lavininformation innan du ger dig ut.

Tonaliteten kommunikationen kring spåravgifter är superviktig för att brukarens magkänsla ska bli bra. Det är ju nått i tex Funäsdalens formuleringar som retar upp folk samtidigt som samma sak inte alls triggar igång på andra håll.

Det vore intressant att se ett A/B test på formuleringar kring ledavgifter (tips på spännande examensarbete!). Vilket av följande exempel skulle generera mest pengar?
A. "Du måste betala ledavgift för att använda våra spår. Pengarna används till underhåll. Swisha här"

Jag försökte ha en dialog med ledbolaget i funäs, angående formuleringen i deras cykelvillkor. Svaren var goddag yxskaft. (även från kommun och länsstyrelsen)
Jag har pratat med folk i turistnäringen där som inte alls gillar hur det hela hanteras.

Tonaliteten kommunikationen kring spåravgifter är superviktig för att brukarens magkänsla ska bli bra. Det är ju nått i tex Funäsdalens formuleringar som retar upp folk samtidigt som samma sak inte alls triggar igång på andra håll.

Jag tror också att det handlar ganska mycket om att folk har en magkänsla för vad som är rimligt att betala för och vad som inte är det. När det gäller helt byggda spår i ett område där det tidigare saknats tydliga stigar/leder är det ganska intuitivt att betala. När det gäller befintliga stigar är det med tanke på allemansrätten inte lika tydligt. Vad betalar man för? Stigen eller att någon skyltat upp den? Om vi tex skulle använda en app som guidar rundor och hjälper dig hitta i virrvarret av stigar så är det kanske en tjänst man skulle vara beredd att betala för. Det är ju dessutom på något sätt frivilligt. Antingen virrar man själv så som allemansrätten tillåter eller så betalar man för att direkt komma till guldkornen. Men om någon skyltar upp den fysiskt så begränsas ju därmed de som gillar att cykla vilse.

När det gäller Funäsfjällen är det ju primärt deras förbud mot cykling på annat än skyltade leder som ogillas.

Nej.
Från Skistars hemsida:

SKI TOURING-LEDER I ÅRE​

I och omkring Åreskutan finns flera möjligheter till ski touring. Tänk på att endast gå på uppmärkta leder och att det krävs ett giltigt SkiPass för att nyttja skidanläggningen oavsett om du går uppför eller åker nedför. Håll alltid koll på väder- och lavininformation innan du ger dig ut.
Att Skistar vill att man degar är ju rätt självklart (det är ju Skistar). Däremot så är det nog lite tveksamt om de har rätt att göra det.

Samtidigt bör ju varje normalt tänkande människa förstå att pengen man betalar till Skistar går både till liftar och pister (konstsnö, preppning, skyltning osv). Och därmed betala ändå.

Stalle

Att Skistar vill att man degar är ju rätt självklart (det är ju Skistar). Däremot så är det nog lite tveksamt om de har rätt att göra det.

Samtidigt bör ju varje normalt tänkande människa förstå att pengen man betalar till Skistar går både till liftar och pister (konstsnö, preppning, skyltning osv). Och därmed betala ändå.

Stalle
Varför skulle de inte ha rätt att ta betalt inom sin anläggning?

Är anläggning = uppmärkta leder = ett antal "stolpar" som visar vägen?
Om man läser beskrivningarna av lederna så verkar många av dem gå i pistat område.
"Gå inte i bredd under liftarnas öppettider då du har mötande skidåkare."
"Det är inte tillåtet att gå upp eller åka ner i andra nedfarter än de som anges som
öppna."
osv

Stalle
Från Friluftsfrämjandet:

Det här är bra att veta om allemansrätten när du ska på äventyr på fjället.

Skidåkning​

För många är fjällen synonym med vinterns skidresor. Du får åka skidor nästan överallt i naturen, men det finns vissa undantag. Om skidspåret kan anses vara en anläggning i juridisk mening kan allemansrätten delvis eller helt upphöra. Detsamma gäller för dig som vill åka slalom i en skidbacke. Vid skidbackar räknas nämligen de markerade nedfarterna vid skidanläggningar som arbetsplats och ingår därför inte i allemansrätten.

Nej.
Från Skistars hemsida:

SKI TOURING-LEDER I ÅRE​

Traskar du med stighudar ut på fjället utanför anläggningen så är det inget som Skistar kollar o vill ha avgift för, men är du på det område där Skistar bedriver skidanläggning och betalar markägarna för att få göra det så krävs liftkort. Det står ju på hemsidan att det gäller "skidanläggningen" . Årefjällen är stora och ytan som utgör anläggning är inte stor när man ser till hela fjällen. Det är det samma på sommaren, cykla i anläggningen så betalar man xc pass eller kombinerat liftkort & xc pass. Sedan finns det andra som har synpunkter på att folk vistas utanför anläggningar men det är mer en strid med Länstyrelsen som vill begränsa tillgängligheten. Se andra trådar i det ämnet.

Problemet är inte att betala för att någon tar ut avgifter för något som kostat pengar att anlägga. Problemet är att gränserna förflyttas för vad som är norm/praxis. Hade någon för 30 år sedan påpekat att det är avgiftsbelagt att vistas/tura uppför inom utförsåkningsområden så hade nog de flesta hånskrattat åt okunskapen och påtalat att det är liftåkningen du betalar för.

Har kapitalisterna flyttat kortläsaren? Om den står kvar vid liften så är det facit på vad LIFTKORTET gäller för.

Man kan kalla sand för vatten och försöka sälja det i Sahara.

Problemet är inte att betala för att någon tar ut avgifter för något som kostat pengar att anlägga. Problemet är att gränserna förflyttas för vad som är norm/praxis. Hade någon för 30 år sedan påpekat att det är avgiftsbelagt att vistas/tura uppför inom utförsåkningsområden så hade nog de flesta hånskrattat åt okunskapen och påtalat att det är liftåkningen du betalar för.

Som jag förstår det / fått det berättat för mig. Angående skidspår.

I Funäsfjällen, "betalade" man även innan det blev spåravgift. Skillnaden var att det var stugägare, butiker osv som tjänade på turister som betalade. Så man kan se det att det låg inbakat i priset.
Mycket rimligt.

IMG_0165.jpeg

Inom de senaste 24 åren så har i alla fall SLAO bytt ut ordet ”liftkort” mot ”åkpass”.

Jaha? Är inte riktigt med på kopplingen till mitt resonemang. Kan du förtydliga?
Nu hittar jag inte 30 år gammal information om regler kring skidanläggningar, men för 24 år sedan så fanns det text med att man behöver åkpass (då liftkort) för att vistas i anläggningen (åka i nedfarter).
IMG_0166.jpeg

Nu hittar jag inte 30 år gammal information om regler kring skidanläggningar, men för 24 år sedan så fanns det text med att man behöver åkpass (då liftkort) för att vistas i anläggningen (åka i nedfarter).
Visa bilaga 679968
Ja, senast jag kollade så var inte 24 lika med 30, men skol-matten kan ju ha dränerats en del.....att ta sig uppför inte är riktigt detsamma som åka nedför, men svenskan var lite svagare än matten ska erkännas. ? Och jag kan bara återkoppla från den tiden när jag befann mig i diverse anläggningar, men kanske då missuppfattade läget (vilket jag definitivt inte var ensam om i så fall). Vilka anläggningar höll du till i för 30 år sedan?

Ja, senast jag kollade så var inte 24 lika med 30, men skol-matten kan ju ha dränerats en del..... Och jag kan bara återkoppla från den tiden när jag befann mig i diverse anläggningar, men kanske då missuppfattade läget (vilket jag definitivt inte var ensam om i så fall). Vilka anläggningar höll du till i för 30 år sedan?
Så du fastnar vid att det fattas 6 år på den informationen som jag hittade?
SLAO har nog fått byta språk allt efter olika aktiviteter blomstrat inom skidvärlden. Bytet från liftkort till åkpass kan man nog inte se som en slump.
Går säkert att maila till SLAO för att se om texten från 2000 även fanns med 1994.
Kan villigt erkänna att jag aldrig läst de allmänna villkoren för åkpass/liftkort tidigare, så jag har aldrig tänkt på vad som funnits med.
”Åk inte zick-zack i liftspåret” kan man i alla fall.
1994 så höll jag mest till i Bydalen och i Åre där jag åkte utförs.

Alpina skidområden är väl klart. Där gäller speciella regler som man måste följa. Utanför i naturen gäller allemansrätten, och ingen har rätt att ta ut avgifter.

Så du fastnar vid att det fattas 6 år på den informationen som jag hittade?
SLAO har nog fått byta språk allt efter olika aktiviteter blomstrat inom skidvärlden. Bytet från liftkort till åkpass kan man nog inte se som en slump.
Går säkert att maila till SLAO för att se om texten från 2000 även fanns med 1994.
Kan villigt erkänna att jag aldrig läst de allmänna villkoren för åkpass/liftkort tidigare, så jag har aldrig tänkt på vad som funnits med.
”Åk inte zick-zack i liftspåret” kan man i alla fall.
1994 så höll jag mest till i Bydalen och i Åre där jag åkte utförs.
Tja, jag skrev 30 år sedan inte 25. Men 1994 i Åre, hade du då antagit att det var avgift för att tura uppför inom "anläggningen" då? Det kanske bara är jag, men min minnesbild är nog att på den tiden var den generella uppfattningen att det var fritt fram, bland annat i Åre. Så vi har väl helt enkelt olika uppfattningar om vad som var praxis på den tiden, och jag kanske var själv (eller minns fel om vad jag uppfattade helt enkelt. Man börjar ju bli gammal och glömsk.)

Alpina skidområden är väl klart. Där gäller speciella regler som man måste följa. Utanför i naturen gäller allemansrätten, och ingen har rätt att ta ut avgifter.
Är offpist där det sprängs av för eventuella laviner ett alpint område eller är det "utanför i naturen"?

Senast ändrad:
Tja, jag skrev 30 år sedan inte 25. Men 1994 i Åre, hade du då antagit att det var avgift för att tura uppför inom "anläggningen" då? Det kanske bara är jag, men min minnesbild är nog att på den tiden var den generella uppfattningen att det var fritt fram, bland annat i Åre. Så vi har väl helt enkelt olika uppfattningar om vad som var praxis på den tiden, och jag kanske var själv (eller minns fel om vad jag uppfattade helt enkelt. Man börjar ju bli gammal och glömsk.)
Kändes som att 30 år höftades lite. Anläggningarna måste formulera sig annorlunda beroende på vilka aktiviteter som växer fram alternativt blir populära.
Är det inget större intresse att skida upp för backarna, då finns det ingen som behöver ”sättas dit”.
Blir det populärt så är det bra att anläggningen, t.ex. Åre, markerar upp leder där det är lämpligt att åka med hänsyn till övriga åkare och personal. Kunnat ta betalt för det har man bevisligen kunnat göra sedan år 2000.
Skidanläggningen ingår i alla fall inte i allemansrätten och varför man skulle välja ett ställe med en massa stålskrot att åka på när det finns lugnare och finare platser att åka på.

Ingen har upptäckt att någon behöver sättas ditt. Det har varit strategimöte ev med konsulter.
Jämför med när Ryan air gör utspel om att ta bort stolar och toaletter.

Det är inte 70 åringen i vadmal som trampar träskidor uppför pisten som måste stoppas. Det är mormor och morfar som är med för att passa barnen och kanske har man upptäckt att några längdåkare fuckade business case från förra stragimöte där någon corporate idiot multiplicerade antalet bäddar med höjning av liftkortet.

Antalbäddar ja. Du vet att du ska betala pass även för bäddsoffan och överslaffen ni inte använder?

Och spjälsängen

Om det bara gäller sportlovsveckorna är det ju ok, då vill man ju ändå inte vara där pga anledningar.

Uppskattar inte när grusvägarna som man ”alltid” cyklat på helt plötsligt blir en arbetsplats där man inte har tillträde. Just här har de lagt sig ovanpå befintliga vägar och nu så har man, enligt skylten, inte tillträde till dem längre.
IMG_3257.jpeg

Skyltens hjälmkrav uppfyllde jag i alla fall.

Uppskattar inte när grusvägarna som man ”alltid” cyklat på helt plötsligt blir en arbetsplats där man inte har tillträde. Just här har de lagt sig ovanpå befintliga vägar och nu så har man, enligt skylten, inte tillträde till dem längre.
Visa bilaga 679992
Skyltens hjälmkrav uppfyllde jag i alla fall.
NIMBY
?

Tillbaka
Topp