Zwift - The tråd, frågor och svar, allmänt om Zwift

Efter att wahoo la ner rgt och zwift redan börjat sälja och anpassa kickr. Överraskande...
Det var säkert under-bordet-dealen i rättstvisten, att de skulle sluta med sina konkurrerande verksamheter. En kör hårdvara, en kör mjukvara - och så teamar de upp och hoppas på att bli starkare tillsammans.

Lite tråkigt att allt skall konsolideras även om jag är glad att min kickr core kan ha virtual shifting-stöd.

Det var säkert under-bordet-dealen i rättstvisten, att de skulle sluta med sina konkurrerande verksamheter. En kör hårdvara, en kör mjukvara - och så teamar de upp och hoppas på att bli starkare tillsammans.

Lite tråkigt att allt skall konsolideras även om jag är glad att min kickr core kan ha virtual shifting-stöd.
Ja, jag är uppenbart kluven eftersom jag blir sur på Zwift men inte Wahoo. Jag antar att bara de fixar det på v5 också så är väl allt förlåtet då. Samt controller för flatbar,,,

Samt controller för flatbar,,,
Om jag fattar saken rätt så ska man inte behöva en Zwift Play, utan det ska räcka med ett Zwift Click-reglage. Det verkar dock inte säljas separat utan bara i paket tillsammans med Zwift Cog.

Och enligt ZwiftInsider går det att använda den befintliga Zwift Cog med Kickr Core om man meckar lite...

Om jag fattar saken rätt så ska man inte behöva en Zwift Play, utan det ska räcka med ett Zwift Click-reglage. Det verkar dock inte säljas separat utan bara i paket tillsammans med Zwift Cog.

Och enligt ZwiftInsider går det att använda den befintliga Zwift Cog med Kickr Core om man meckar lite...
1 st löst klick-reglage hade ju varit fint som "testa-på"..

Najs! Verkar väl kräva någon firmware-uppdatering snackades det om på DC Rainmaker? Kanske värt att bara klicka hem en cog direkt och testa på Kickr:n när stödet kommer. Har längtat efter att kunna köra på en gammal rensad skräpcykel istället för (den relativa) fincykeln.

Ja, men kan man köpa lös click?
Nej det verkar inte gå.

Jag skall byta racer under året eller nästa år. Då får min gamla racer bli en ren zwift-cykel.

Om man skall göra om den till en single-speed, hur gör man för att spänna kedjan då? Behåller man bakväxeln som kedjespännare?

Hmmm, bortsett från röran med trainers, går det att få fram siffror på historisk utveckling av Zwift prenumeranter/aktiva användare?
Hittar inget mer än "ungefär en miljon prenumeranter" enligt DC Rainmaker.

Det är väl ett privat bolag, så tror inte de gör sina siffror offentliga.
Det man kan luska i är väl hur många som är online samtidigt över längre tid och försöka lista ut den vägen.

Min dum-Monark med effektvev är så himla härlig när man läser hur avancerat det är att internetcykla för er andra. Går det för långsamt eller för lätt? Vrid på vredet åt ena hållet. Går det för fort eller för tungt? Vrid på vredet åt andra hållet.

Ingen ERG och noll input när man racear, men det första fattar jag inte nyttan med eftersom det är helt verklighetsfrånvänt, och det andra beror förmodligen mer på att jag är sopig på race.

Det är klart, ska man köra Zwifts discopass med ramper hit, Z3 dit och konstant enbensrundtrampsträning kanske det är smidigt att trainern löser sådant..

Min dum-Monark med effektvev är så himla härlig när man läser hur avancerat det är att internetcykla för er andra. Går det för långsamt eller för lätt? Vrid på vredet åt ena hållet. Går det för fort eller för tungt? Vrid på vredet åt andra hållet.

Ingen ERG och noll input när man racear, men det första fattar jag inte nyttan med eftersom det är helt verklighetsfrånvänt, och det andra beror förmodligen mer på att jag är sopig på race.

Det är klart, ska man köra Zwifts discopass med ramper hit, Z3 dit och konstant enbensrundtrampsträning kanske det är smidigt att trainern löser sådant..
Blir alltid så imponerad av poster, oavsett sammanhang, där folk berättar om hur lätt dom löser problem som dom inte har :)

ok-boomer-the-office.gif

Blir alltid så imponerad av poster, oavsett sammanhang, där folk berättar om hur lätt dom löser problem som dom inte har :)
Att ni orkar, själv har jag ställt en soffa istället för en trainer framför teven och trycker mig bara igenom menyn till ”Just Watch” så är det bara att käka ostbågar och kolla på nån random cykeltysk.

Haha, roligt skrivet!?

Men, om man sätter saker i perspektiv: uppnår vi inte närapå samma sak men att vissa behöver tusen tekniska lösningar medan andra knappt behöver några?

Kan köpa argumentet att man hamnar närmare "verkligheten" om man har en massa extraknappar på styret osv, men det gnager en tanke i bakgrunden att många går på marknadsföringen och fyller tillvaron med tekniska prylar utan att egentligen få ut något av det.

Boomer out.

Att ni orkar, själv har jag ställt en soffa istället för en trainer framför teven och trycker mig bara igenom menyn till ”Just Watch” så är det bara att käka ostbågar och kolla på nån random cykeltysk.
Fast nu var det ju snarare att jag hävdar att man kan få det riktigt jävla misärigt med mycket enklare medel än de som diskuteras i tråden, inte att man ska få det bekvämare. Jag både har och kommer fortsätta spendera en hel del tid åt att ifrågasätta varför jag ens existerar när hela tillvaron är ett svettigt helvete framför Zwift.?

Samtidigt hade ju jag själv kunnat skita i tvn och Zwift och bara mosa intervaller med cykeldatorn som display.

Jaja!

Nu har jag provat ett pass med virtuella växlar.

Kör man racer med 2 delat fram som jag gör så ser jag ingen direkt fördel.

Men kör man cykel med singelklinga eller MTB så är det nog kalasbra eller om man är flera som tränar på samma trainer och byter mellan cyklar ofta.

Växlingarna känns väldigt rappa och fina

Nu har jag provat ett pass med virtuella växlar.

Kör man racer med 2 delat fram som jag gör så ser jag ingen direkt fördel.

Men kör man cykel med singelklinga eller MTB så är det nog kalasbra eller om man är flera som tränar på samma trainer och byter mellan cyklar ofta.

Växlingarna känns väldigt rappa och fina
Ja, det löser ett problem för mtb. Jag kör mtb men erg så inga prob. Jag är intresserad av att köra med två cyklar men kan iofs lika gärna fixa 11s på båda...så enda fördelen är att slippa knas med index.
Väldigt oklart om jag orkar köra två cyklar på samma och var jag gör av en cykel utan bakhjul under tiden.

På tal om index så har jag märkt att vissa kassetter bråkar med spacern. Funkar bättre med 11s lvg

Med t.ex. en Wahoo Kickr Core och Zwift play så ska virtuella växlar fungera från idag eller senast 9 februari.

From February 7th, all existing owners of Wahoo KICKR CORE trainers will be able to upgrade to virtual shifting using Zwift Play 25. Virtual shifting will be fully available to CORE + Play owners by February 9 - if you don’t have it immediately, don’t fret. In addition to virtual shifting, Zwift Play controllers put you in control of everything on Zwift from your handlebars and unlock new immersive gameplay, thanks to steering and braking controls.

Enligt nån på reddit har tydligen dcr sagt att det kommer till kickr också så småningom. Jag har inte lyckats hitta det själv men det är så klart troligt.

För 1000 spänn är det iofs billigare att sätta 11s på båda cyklar....

Ja, det löser ett problem för mtb. Jag kör mtb men erg så inga prob. Jag är intresserad av att köra med två cyklar men kan iofs lika gärna fixa 11s på båda...så enda fördelen är att slippa knas med index.
Väldigt oklart om jag orkar köra två cyklar på samma och var jag gör av en cykel utan bakhjul under tiden.

På tal om index så har jag märkt att vissa kassetter bråkar med spacern. Funkar bättre med 11s lvg
Finns en ganska ny artikel om index på zwift insider, så man ska slippa strul.

Finns en ganska ny artikel om index på zwift insider, så man ska slippa strul.
Ja, det kan så klart skilja men när jag har haft problem så har det varit pga nitade mbt kassetter där niten tar i spacern. Visst, en tunnare spacer hade löst det. Kassett med annan konstruktion löste också det.

Men ska man shimsa så är det ju kanon med 11lvg body och smalare kassett. Hjälper iofs bara åt ena hållet. Vore smart om trainers kom med extra bred body och shims i så fall.

Fast borde man inte kunna shimsa cykeln i sidled istället?

Zwift säger upp 100 anställda och Zwift HUB läggs ner.

Jahopp! Jag som har en Zwift Hub One på beställning som jag hoppades skulle anlända idag...
Ska man kanske köra en retur på den då och satsa på en Wahoo Kickr Core med en cog istället?

Hittade en rabattkod på zwifthuben på 10%, men känns ju som att wahoo'n känns mer "framtidssäkrad"?
Känns rätt lockande att returnera och betala 700kr mer för att få wahoon just nu ..

Hur hade ni andra gjort?

Jahopp! Jag som har en Zwift Hub One på beställning som jag hoppades skulle anlända idag...
Ska man kanske köra en retur på den då och satsa på en Wahoo Kickr Core med en cog istället?

Hittade en rabattkod på zwifthuben på 10%, men känns ju som att wahoo'n känns mer "framtidssäkrad"?
Känns rätt lockande att returnera och betala 700kr mer för att få wahoon just nu ..

Hur hade ni andra gjort?
Hubben kan lägga in HRM och skicka vidare i en enda Bluetooth. Core ska i o med uppdatering fått automatiskt kalibrering.
För mig är det senare mer intressant.

Just det. Hubben har väl wifi?

Har inte Wahoo'n möjlighet att paras ihop med HRM? Jag kommer ansluta zwift huben med Bluetooth till min laptop tänker jag och köra på så vis, så WiFi vet jag inte om jag hade haft användning av?

Min spontana tanke är att man borde få kompensation..

Misstänker att det kommer bli att man får betala både retur och ny frakt om man vill byta, dvs det tillkommer 50 Euro. Hade det inte varit så att zwifthuben var beställld hade jag ju köpt Kickr'n istället, just nu känner jag mig lat och will Zwifta :'D

Har inte Wahoo'n möjlighet att paras ihop med HRM? Jag kommer ansluta zwift huben med Bluetooth till min laptop tänker jag och köra på så vis, så WiFi vet jag inte om jag hade haft användning av?

Min spontana tanke är att man borde få kompensation..

Misstänker att det kommer bli att man får betala både retur och ny frakt om man vill byta, dvs det tillkommer 50 Euro. Hade det inte varit så att zwifthuben var beställld hade jag ju köpt Kickr'n istället, just nu känner jag mig lat och will Zwifta :'D
Du parar hrm direkt till zwift inte till kickr. Vad jag vet är det bara ett problem med Apple TV

Om man har problem m drops i bt kan man välja drops i wifi istället

Du parar hrm direkt till zwift inte till kickr. Vad jag vet är det bara ett problem med Apple TV

Om man har problem m drops i bt kan man välja drops i wifi istället
Det låter ju helt klart smidigare..

Ja, jag får väl utmana deras kundtjänst lite.
Tycker nog att antingen får de erbjuda lite rabatt, eller ett smidigt byte till wahoo'n...
Det är ju inte riktigt samma deal längre, kan jag tycka!

Det låter ju helt klart smidigare..

Ja, jag får väl utmana deras kundtjänst lite.
Tycker nog att antingen får de erbjuda lite rabatt, eller ett smidigt byte till wahoo'n...
Det är ju inte riktigt samma deal längre, kan jag tycka!
Jag har ju problem med både BT och wifi sen gammalt och föredrar kabel så jag är väl fel person att säga nåt om det.

De dyrare kickr har wifi och möjlighet för kabel så nog är det framtiden.

Jag har ju problem med både BT och wifi sen gammalt och föredrar kabel så jag är väl fel person att säga nåt om det.

De dyrare kickr har wifi och möjlighet för kabel så nog är det framtiden.

Jo, men vi är nog utav samma uppfattning där egentligen.
Känner dock inte att jag är beredd att betala de pengarna för de dyrare trainersarna dock.

Skulle isåfall vara om man hittar en beg, men dessa känns väldigt prisvärda ändå

Zwift hub & cog ska funka med “Alla” cyklar, vilket visade sig inte riktigt stämma med min cannondale där plasten på Cog inte går fri kedjestaget, men på min skitcykel funkar den riktigt bra, har inte haft några problem med BT dropouts, men då kör jag ju allt via companion appen på mobilen

När jag beställde min Hub i höstas så tänkte jag "åh nej, ännu en uppkopplad pryl som blir beroende av att någon annan håller app och molntjänster vid liv".

Lite trist att det gick så kort tid innan slutet :)

Hoppas någon hackar fram en öppen firmware innan dess. Har ingen aning om hur sådant brukar se ut i trainer-världen.

När jag beställde min Hub i höstas så tänkte jag "åh nej, ännu en uppkopplad pryl som blir beroende av att någon annan håller app och molntjänster vid liv".

Hoppas någon hackar fram en öppen firmware innan dess. Har ingen aning om hur sådant brukar se ut i trainer-världen.
Nåt sånt har jag inte sett på trainers men med bortsett från tramset med att köra virtual shifting på hittepå protocoll så funkar den väl utan dependencies? Förutom att den inte kommer att uppdateras.

Det är nog tveksamt att få in en linux kernel och confa upp i cmd...så enda sättet är nog att source läcker. Eller att de pressas att släppa den. Då kan vi passa på att pressa wahoo om RGT source också.

Warez dont bike....så det blir nog inget med detta

1707466739198.png

Zwift hub & cog ska funka med “Alla” cyklar, vilket visade sig inte riktigt stämma med min cannondale där plasten på Cog inte går fri kedjestaget, men på min skitcykel funkar den riktigt bra, har inte haft några problem med BT dropouts, men då kör jag ju allt via companion appen på mobilen
Oj - skulle det vara så att cog'en inte funkar med min cykel så får jag alltså införskaffa en vanlig kasett och montera, drygt!

Ja jag är lite kluven gällande detta, det är ju inte så att den kommer bli obrukbar efter 2 år.
Bara att firmware inte får fler uppdateringar.
Men trainern kanske hinner bli så pass stabil på dessa två år att det inte kommer krävas mer uppdateringar på ett tag?

Tillbaka
Topp