Yes, exakt, jag håller med, det är jäkligt "speciellt". De som ligger högt upp i B klass har störst chans. Klarar att hänga med på flacken utan större problem men har kraft kvar uppför samt till spurten..
Nu är ju du en vassare cyklist än mig men för mig så tror jag egentligen att träna upp mig på mer ståcykling vore ett måste för att bli lite bättre i Zwift B kat race (jag suger just nu). Åtminstone om jag inte ändrar mitt kroppskomposition (idagsläget väger jag ca 73-74 på 182 cm). Jag pallar helt enkelt inte att leverera den watt som krävs längre perioder uppför sittande jämfört med ungtupparna. Möjligen kan jag behöva labba lite mer med kadens också för att förstå vad som passar mig bäst under hysteriska uppförssträckor.
Just B klass tycker jag är lite speciell i största allmänhet. Finns rätt gott om bitiga/tunga/råstarka cyklister där som klarar av att leverera sjuka watt på race som är mellan ca 30 min - drygt 60 min. De är asstarka men helt enkelt för tunga att klassas in i A kat men oftast ligger de jäkligt nära, dvs toppskiktet av B och dessa bestar är inget roligt att möta.

Det är kanske bättre att du försöker komma in i A klass. ?
Råstyrka är nödvändigt att ha när man cyklar, skiljer sig
extremt mycket från tex långdistanslöpning på det sättet.
Även i Vätterngrupper behövs det trots att den ju är på drygt 30 mil.
I Vätterngrupper har man ju oftast taktiken att man ska ta det lugnt och fint uppför medan man öser på rejält på flacken och utför. Det här gynnar de tyngre/starkare cyklisterna ganska mycket och missgynnar ofta flugviktarna. Sedan finns det så klart de starka jäklarna som är
både lätta i kroppen
och urstarka samtidigt.