Zwift - The tråd, frågor och svar, allmänt om Zwift

Oj - skulle det vara så att cog'en inte funkar med min cykel så får jag alltså införskaffa en vanlig kasett och montera, drygt!

Ja jag är lite kluven gällande detta, det är ju inte så att den kommer bli obrukbar efter 2 år.
Bara att firmware inte får fler uppdateringar.
Men trainern kanske hinner bli så pass stabil på dessa två år att det inte kommer krävas mer uppdateringar på ett tag?
den kommer inte att stödja nytt skit - men förutom kickr core precis nu så brukar det väl inte hända i alla fall...

den kommer inte att stödja nytt skit - men förutom kickr core precis nu så brukar det väl inte hända i alla fall...
helt sant! dock är min känsla att det brukar vara rätt kort tid med updates på denna typen utav prylar.
t.ex min garmin klocka (Fenix 6x pro) får ju knappt aldrig uppdateringar längre. Nya features som den har hårdvara till att använda väljer de att ändå inte lägga in mjukvarustöd för.

Är det inte lite "klassiskt" med såna här prylar att sätta begränsningar där för att folk ska köpa nytt?

Med det sagt känner jag nog fortfarande att jag kommer göra ett försök att byta till en Wahoo om inte trainern hinner komma idag, för jag hade hoppats på ett par turer i helgen.

Det enda negativa jag upplevt med den utöver cog problemet var att den inbyggda kadens ”mätningen” inte gillar hög kadens och lågt motstånd, men löste det enkelt med en extern sensor

Det enda negativa jag upplevt med den utöver cog problemet var att den inbyggda kadens ”mätningen” inte gillar hög kadens och lågt motstånd, men löste det enkelt med en extern sensor
Ok, den typen av problem känns ju sådär, oklart om jag kommer märka det dock som orutinerad? :D
Är detta även ett problem på Wahoon tro?

Jag är allt annat än rutinerad, körde en av zwift’s workouts där den ville att jag skulle ha typ 115 kadens och 160watt-. Typ trampa luft.

Hade en garmin kadens sensor liggande och den löste problemet direkt på skitcykeln

Jag är allt annat än rutinerad, körde en av zwift’s workouts där den ville att jag skulle ha typ 115 kadens och 160watt-. Typ trampa luft.

Hade en garmin kadens sensor liggande och den löste problemet direkt på skitcykeln
Det var kadensmätningen som knasade? Annars funkar lågt motstånd och erg kass -men då gäller det lägre än 160w.

EDIT. Generellt, inte hubb specifikt

Ja, allt annat funkade, körde samma med kadensmätare och då funkade allt som det skulle.
Brukar aldrig köra så låg nivå annars men det var ett av de första passen jag testade när jag gick hem den. Jag är helnöjd med zwifthub’en nu när jag haft den sen mitten på december

Ja, allt annat funkade, körde samma med kadensmätare och då funkade allt som det skulle.
Brukar aldrig köra så låg nivå annars men det var ett av de första passen jag testade när jag gick hem den. Jag är helnöjd med zwifthub’en nu när jag haft den sen mitten på december
Hur är din känsla gällande det hela?
Om du som i mina kläder har en på beställning på gång hem, hade du då försökt byta över till Wahoo'n?
Var det ngt speciellt som fick dig att väga zwifthub över wahoo kickr core?

Det var ett sånt pass som fick mig att sluta cykla Zwift i flipflops.

Hur är din känsla gällande det hela?
Om du som i mina kläder har en på beställning på gång hem, hade du då försökt byta över till Wahoo'n?
Var det ngt speciellt som fick dig att väga zwifthub över wahoo kickr core?
Jag valde hub då jag kör mountainbike och ville kunna trampa med på riktigt och inte spinna ut pga låg utväxling. Det enda som skulle få mig att byta vore om jag absolut skulle vilja kunna använda kickr Climb vilket inte går på Hub, men jag ser inte det behovet. Skulle jag byta till något framöver så blir det nog en kickr bike

Jag valde hub då jag kör mountainbike och ville kunna trampa med på riktigt och inte spinna ut pga låg utväxling. Det enda som skulle få mig att byta vore om jag absolut skulle vilja kunna använda kickr Climb vilket inte går på Hub, men jag ser inte det behovet. Skulle jag byta till något framöver så blir det nog en kickr bike
OK jag förstår, nu finns ju även cogen att köpa till Wahoo.
Svårt att se varför jag skulle välja att behålla min Zwift hub nu.

Det ända som är på plussidan för Zwifthuben nu är ju som jonte skrev, att man kan para HRM'en direkt till Zwifthuben. Annars är väl i princip kickr core och zwift hub i princip identiska.

Jo en kickr bike vore trevligt men helvete vad dyra dom är

Det bemötande jag fick från Zwift supporten när jag upptäckte att min enduro hoj inte var kompatibel var extremt hjälpsamt, de skickade mig en xd body utan kostnad och jag kunde behålla cog och click så jag är mer än nöjd

OK jag förstår, nu finns ju även cogen att köpa till Wahoo.
Svårt att se varför jag skulle välja att behålla min Zwift hub nu.

Det ända som är på plussidan för Zwifthuben nu är ju som jonte skrev, att man kan para HRM'en direkt till Zwifthuben. Annars är väl i princip kickr core och zwift hub i princip identiska.

Jo en kickr bike vore trevligt men helvete vad dyra dom är
Min HRM vill då inte lira med min HUB, får bara error i companion-appen när jag försöker så jag får ta den mot Zwift i Apple TV’n direkt.

Det bemötande jag fick från Zwift supporten när jag upptäckte att min enduro hoj inte var kompatibel var extremt hjälpsamt, de skickade mig en xd body utan kostnad och jag kunde behålla cog och click så jag är mer än nöjd
OK - hoppas detta fortsätter.

Min HRM vill då inte lira med min HUB, får bara error i companion-appen när jag försöker så jag får ta den mot Zwift i Apple TV’n direkt.
Sedär ja, vad kör du för HRM? Ja kanske får jag para min HRM med laptopen då ändå. Kommer köra på min gamla Garmin HRM Run tillsvidare, hoppas den ska funka.

Svårt att råda hur du ska göra. Men håll dig till antingen eller, dra inte iväg och köp en dyrare Wifi-variant. Jag tycker att man kan köra antingen Core/(Hub)-nivå eller ”bike”-nivå. Jag tycker inte att mellanvarianterna känns prisvärda. Min känsla är att de allra flesta inte har problem med uppkopplingen, men helt naturligt blir att de som har problem hörs mest. Ingen kritik till de som har problem därmed, det är naturligt och förståeligt att man är frustrerad och skriver. De gånger jag har haft droppar på min Core eller Snap mot ATV (typ två-tre gånger? På fem år) har jag varit vansinnig och velat hiva trainern genom fönstret men hindrats av att de är så j-la tunga.

Svårt att råda hur du ska göra. Men håll dig till antingen eller, dra inte iväg och köp en dyrare Wifi-variant. Jag tycker att man kan köra antingen Core/(Hub)-nivå eller ”bike”-nivå. Jag tycker inte att mellanvarianterna känns prisvärda. Min känsla är att de allra flesta inte har problem med uppkopplingen, men helt naturligt blir att de som har problem hörs mest. Ingen kritik till de som har problem därmed, det är naturligt och förståeligt att man är frustrerad och skriver. De gånger jag har haft droppar på min Core eller Snap mot ATV (typ två-tre gånger? På fem år) har jag varit vansinnig och velat hiva trainern genom fönstret men hindrats av att de är så j-la tunga.
Tycker det låter helt rimligt det du säger.
Magkänslan säger att bästa beslutet vore att returnera Zwift huben och beställa en Wahoo istället, både för supporten nu efteråt + ev. andrahandsvärde.

Dock är jag sugen på att Zwifta i helgen så om den hinner komma idag så finns de risk att jag inte kommer kunna hålla mig.

Jag kommer som sagt köra trainern direkt mot laptop. Hoppas det ska funka bra med sådan setup, så jag slipper ryggskott när jag försöker hiva ut den genom fönstret :D

Sedär ja, vad kör du för HRM? Ja kanske får jag para min HRM med laptopen då ändå. Kommer köra på min gamla Garmin HRM Run tillsvidare, hoppas den ska funka.
Netonnets för 199:-, funkar i övrigt fint men när jag ska ansluta den via companion-appen så blir det error.

Tycker iallafall min Hub vart stabil den korta tid jag ägt den.
Kör mot macbook, allt har funkar perfekt.

Men har väl bara hunnit med 10-15 pass hittills

Snart börjar man dessutom tråna efter dubbla trainers för att slippa flytta runt familjens cyklar. Så egentligen är en bike kanske inte så dumt. Kvalitetsproblemen skrämmer bara. Begagnat känns omöjligt.
Nu betalade jag drygt 8 för min v5 på rea så jag är nöjd men 13000 för en v6 är lite väl dyrt

Snart börjar man dessutom tråna efter dubbla trainers för att slippa flytta runt familjens cyklar. Så egentligen är en bike kanske inte så dumt. Kvalitetsproblemen skrämmer bara. Begagnat känns omöjligt.
Nu betalade jag drygt 8 för min v5 på rea så jag är nöjd men 13000 för en v6 är lite väl dyrt
Jo, känner precis som du. Vi har två nu vilket fungerar skapligt till tre användare. Men nu ska den fjärde i familjen visst också köra ibland… Och då skulle det nästan, i vårt fall, krävas minst en trainer till (eller en homologisering av trainercyklarnas växelsystem plus snabblås till stolpe, etc.) Plus gräva ut källaren några kvadrat till. En bike är kanske ändå rätt rimlig? ;-)

Och som sagt. Vore jag en av de som hade regelbundna problem med dropouts etc skulle jag nog sitta på en V5-6 idag. Inget konstigt.

Jo, känner precis som du. Vi har två nu vilket fungerar skapligt till tre användare. Men nu ska den fjärde i familjen visst också köra ibland… Och då skulle det nästan, i vårt fall, krävas minst en trainer till (eller en homologisering av trainercyklarnas växelsystem plus snabblås till stolpe, etc.) Plus gräva ut källaren några kvadrat till. En bike är kanske ändå rätt rimlig? ;-)

Och som sagt. Vore jag en av de som hade regelbundna problem med dropouts etc skulle jag nog sitta på en V5-6 idag. Inget konstigt.
Jag kan rätt enkelt sätta 11s på min hoj också men det ska ändå bytas med encaps för TA och QR. Enbart QR hade kanske funkat bättre. Var gör du av cyklar utan bakhjul som för stunden inte sitter på trainern?

Jag tror jag måste ta tag i mitt projekt att bygga trainer bike av vanlig cykel.... Jag kunde inte hitta fyrkantsprofil i lämplig teleskop format.....

Jag kan rätt enkelt sätta 11s på min hoj också men det ska ändå bytas med encaps för TA och QR. Enbart QR hade kanske funkat bättre. Var gör du av cyklar utan bakhjul som för stunden inte sitter på trainern?

Jag tror jag måste ta tag i mitt projekt att bygga trainer bike av vanlig cykel.... Jag kunde inte hitta fyrkantsprofil i lämplig teleskop format.....
Just nu sitter det en cykel i varje trainer. Jag har i egenskap av flitigast användare min egna setup (Core). Fru och son, som för tillfället är rätt lika i proportionerna, delar en (Snap). Men om nu dottern också ska köra mer kommer problemen, särskilt eftersom hon vill socialcykla med sin mor. En av dem behöver använda min Core, och våra cyklar är 10-, 11- och 12-delade, 11 och 12 med genomgående axel. Cyklar bara dottern själv kan vi ställa hennes cykel på Snapen, och någonstans i källaren finns plats för den överblivna cykeln inkl bakhjul. Men ska vi ha två cyklar utan bakhjul blir det skitigare och stökigare…

Ett lyxproblem, som absolut går att lösa, men ändå. En (eller två? ?) ”bikes” hade jag haft om jag jag inte behövt pengarna till annat. Att bygga själv vore ju en cool lösning. USPen för mig är ju inställningsmöjligheterna, inte de andra finesserna.

Just nu sitter det en cykel i varje trainer. Jag har i egenskap av flitigast användare min egna setup (Core). Fru och son, som för tillfället är rätt lika i proportionerna, delar en (Snap). Men om nu dottern också ska köra mer kommer problemen, särskilt eftersom hon vill socialcykla med sin mor. En av dem behöver använda min Core, och våra cyklar är 10-, 11- och 12-delade, 11 och 12 med genomgående axel. Cyklar bara dottern själv kan vi ställa hennes cykel på Snapen, och någonstans i källaren finns plats för den överblivna cykeln inkl bakhjul. Men ska vi ha två cyklar utan bakhjul blir det skitigare och stökigare…

Ett lyxproblem, som absolut går att lösa, men ändå. En (eller två? ?) ”bikes” hade jag haft om jag jag inte behövt pengarna till annat. Att bygga själv vore ju en cool lösning. USPen för mig är ju inställningsmöjligheterna, inte de andra finesserna.

Jag fantiserade om olika lösningar inklusive att svetsa in fyrkantsrör i en gammal stålräser men landade i att första steget till framgång och rikedom borde vara att bygga en monarkliknande styrstam som går att fästa på vanlig gaffel. Kan tyvärr inte hitta tråden med mina "skisser"

Än så länge faller det på bristande relevant kompetens

Jahopp! Jag som har en Zwift Hub One på beställning som jag hoppades skulle anlända idag...
Ska man kanske köra en retur på den då och satsa på en Wahoo Kickr Core med en cog istället?

Hittade en rabattkod på zwifthuben på 10%, men känns ju som att wahoo'n känns mer "framtidssäkrad"?
Känns rätt lockande att returnera och betala 700kr mer för att få wahoon just nu ..

Hur hade ni andra gjort?

Jag hade nog returnerar den då det kan bli problem senare om något skulle hända med garantier och annat.

Du kan säkert hitta en rabattkod någon stans och få en wahoo till billigt pris . Wahoo är ett välkänt märke och väldigt populära dessutom.

Jag hade nog returnerar den då det kan bli problem senare om något skulle hända med garantier och annat.

Du kan säkert hitta en rabattkod någon stans och få en wahoo till billigt pris . Wahoo är ett välkänt märke och väldigt populära dessutom.
Tror nog att det landar i det eftersom den inte kom idag. Ska hålla utkik efter lite rabatt, och satsar på att slå till på en annars och returnera huben direkt när jag tar emot den!

Tack för input?

11 589:- för v6 nu på prisjakt, bevakar. Slår nog till om priset droppar mer framöver.

Dagens tips: om man (jag) har 2 skärmar med olika upplösning från olika utgångar på grafikkortet så har man tänkt fel.
Tänkte att det skulle vara lätt att komma ihåg att ändra mellan tvn 4k och löpbandet full hd men när det krånglar är det såklart alltid ovälkommet som nyss när jag gått i 5 min......
Blir 4k- monitor till löpbandet?

20240211_091841.jpg

Dagens tips: om man (jag) har 2 skärmar med olika upplösning från olika utgångar på grafikkortet så har man tänkt fel.
Tänkte att det skulle vara lätt att komma ihåg att ändra mellan tvn 4k och löpbandet full hd men när det krånglar är det såklart alltid ovälkommet som nyss när jag gått i 5 min......
Blir 4k- monitor till löpbandet?

Visa bilaga 680360
Hur skulle du recensera löpband med Zwift vs löpband utan Zwift? Game changer eller ”meh”?

Hur skulle du recensera löpband med Zwift vs löpband utan Zwift? Game changer eller ”meh”?
Inte alls på säkert ett halvår, men för mig som är mkt hjälpt av zwift vid cykling inomhus för att ha sällskap/ låtsas att nån ser en så räknar jag med samma effekt.
Har ju pc/43"-tv 5-6 m bort så det är ju dessutom "gratis"
Skärm/fäste/Dp-kabel......
Hjälper tom nu när jag fortfarande bara går efter op.

Jag kopplade garmin hrm run mot mobilen på gymmet och sprang på ett löpband, gick inte at koppla det löpbandet mot klocka eller mobil.
Tanken var att springa en timme, det blev två. Så att springa runt med zwift var definitivt roligare än ett kryss på väggen, och då bara på mobilen..

Synd med zwift hub, jag hade gärna kört med ett skräpdrev fram och sån ss body. Men gärna med axs kopplat till trainern

Hmmm, bortsett från röran med trainers, går det att få fram siffror på historisk utveckling av Zwift prenumeranter/aktiva användare?
Från DC Rainmaker: https://www.dcrainmaker.com/2024/01/peak-zwift-always-tuesday.html

A History of Peak Zwift:

So, historically, what has Peak Zwift been at numbers-wise? Ask and you shall receive. Some of these stats I’ve tracked, and then cross-confirmed with historical stats from ZwiftInsider and GPLAMA:

2018: ~8,500
2019: 13,064
2020: 34,940 (rare April peak, due to COVID)
2021: 49,114
2022: 42,199
2023: 40,039
2024: Update: 43,387, Jan 23rd (Was 42,452 for Jan 9th and 41,861 for Jan 16th)

Again, as a reminder, this is for max concurrent users on Zwift at one time. This is not total paying accounts. Zwift doesn’t disclose that number publicly, but the general consensus is that the number is likely in the 750,000-900,000

Tror nog att det landar i det eftersom den inte kom idag. Ska hålla utkik efter lite rabatt, och satsar på att slå till på en annars och returnera huben direkt när jag tar emot den!

Tack för input?
Blev det byte?
Ser att kickr'n ser aningen smidigare ut än Huben.
Dels är den fällbar, dels sitter inte strömkontakten gömd undertill.

Inget som spelar roll ifall trainern har en permanent hörna, däremot ifall man vill plocka bort den mellan passen.

Blev det byte?
Ser att kickr'n ser aningen smidigare ut än Huben.
Dels är den fällbar, dels sitter inte strömkontakten gömd undertill.

Inget som spelar roll ifall trainern har en permanent hörna, däremot ifall man vill plocka bort den mellan passen.
Nä... ? När den stora lådan anlände så kunde jag inte hålla mig.
Kokade väl ner det hela till att för min del är det i princip samma pryl, pallade inte skicka tillbaks och köpa Wahoon utan 10% rabatten.

Precis som du säger är den andra ihopfällbar, men det var inte mycket mindre den blev utav att fällas ihop. Min kommer vara stående hela tiden dessutom.

Nu är den monterad och jag ska bli av med Zwift-oskulden ikväll när barnen är nattade.

Hade jag inte redan haft den vid dörren hade jag nog köpt Wahoon, men nu blev det såhär... ?

Kan någon förklara för mig vad jag gör för fel. Jag brukar köra mina z2 pass med Zwifts pacer Maria som ska ligga kring 2.2 w/kg. Denna rotation är det min hatbana Sugar Cookie där jag i nedförsbacke på grus måste hålla 0,7-1 w/kg högre än alla andra. Det gör att jag går upp i puls. Vad gör jag för fel? Är inte så hög level så har inte låst upp alla feta cyklar. Körde Scott Addict RC och däcken Rapide CLX.

Klipper in en graf på passet så att ni får en bättre uppfattning.

Kan någon förklara för mig vad jag gör för fel. Jag brukar köra mina z2 pass med Zwifts pacer Maria som ska ligga kring 2.2 w/kg. Denna rotation är det min hatbana Sugar Cookie där jag i nedförsbacke på grus måste hålla 0,7-1 w/kg högre än alla andra. Det gör att jag går upp i puls. Vad gör jag för fel? Är inte så hög level så har inte låst upp alla feta cyklar. Körde Scott Addict RC och däcken Rapide CLX.

Klipper in en graf på passet så att ni får en bättre uppfattning.
pace robotarna, är 175cm och 75 kg. Du kanske väger mindre ?
Beror väl kanske på var i klungan du ligger, bra vara nära pace gubben.
Jag kör dem rätt sällan numera tyckte det funka bättre innan de blev officiella.
Racer på grus kräver ju mer watt,(tidigare 30-40 watt) men de flesta borde väl köra racer på den banan.

De som sitter på gamla klienter får det jobbigare eftersom zwift gjorde gruset mer lättrullat i slutet på förra året. Sen har jag en teori om att tungisar straffas extra på grus jämfört med lättisar men den är nog inte sann. Det känns så för mig i alla fall

Jag är en tjockis i cykelsammanhang, lite under 84 kg. Kollade segmentet som var nedförsbacke nu i efterhand. Hade snittwatt på en bit över 250 vilket är ca 3 w/kg alltså en bra bit över annonserade 2.2 w/kg som också gör att jag lämnar zon 2. Förstår inte vad det är med mig och grus på zwift. Ligger också alltid i klungan. På asfalt räcker den utannonserade watten för att hänga med.

Tillbaka
Topp