Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

En eker fläkte upp fälgen, antar att jag har fått en gren in i ekrarna eller vad kan ha hänt?
Kanske.
Svårt att veta utifrån endast en bild
Om du inte vill köpa en ny fälg och ekra om hela hjulet, kan du kanske prova med en stor nippelbricka
Typ den från Sapim
Oval%20washer.jpg

Endast 16 eurocent

Letar efter gummipluttar som man stoppar i m5-hål istället för en skruv där man inte har något monterat för tillfället, finns det ett mer officiellt ord?
Täcklock skruv kan vara ett namn.

Bilagor

• IMG_7102.jpeg
    IMG_7102.jpeg
    283.2 KB · Besök: 37
Om du inte vill köpa en ny fälg och ekra om hela hjulet, kan du kanske prova med en stor nippelbricka
Typ den från Sapim
Jag tror det blir svårt att få in en sån bricka i fälgen (11x19mm)
Det får nog bli att köpa ny fälg. Kollar på DT fälgar och om jag förstått det rätt så kan jag använda mina gamla nipplar men måste använda "washers" som kommer med (om det inte är eyelet)?
Sen ska jag bara veta vilket innermått, 25mm (M462) verkar inte så dyr men inte så happykorrekt :]

Senast ändrad:
Insåg till mitt förtret att varken bromsar eller adapter kom med några skruvar. Googlade och ser att de ser ut såhär. Vad fyller pluppen för funktion?
IMG_1663.jpeg

Var tvungen att förstora för att fatta att det skulle in en "fixeringspinne" efteråt. :)
Och kör man denna varianten så sitter det en snap ring där istället.

1710235573447.png

Med originaladaptern följer skruv av en längd med vill jag minnas, men man behöver ofta byta skruven och anpassa den till stagets tjocklek.

det låter lite och kan ge viss friktion.

toleransen för slitage på trissor är mycket stor, man kan nästan slita ner till kullagret utan att något dramatiskt händer.

när det gäller eagle är dessa narrow-wide. hamnar kedjan fel sliter den snart så trissans nreda tänder blir smalare. under tiden går de trögt...

Vi med grx 400 sysslar inte med kullager, men ständig debatt om rören ska fettas eller inte
min post gällde trissor på eagle:) de har kullager. använder förresten dessa utmärkta trissor på ett flera av mina cyklar, trots att ingen har eagle. eventuellt kvitter brukar för min del komma från vaxade kedjor när de blir torra...

Sökte men hittade ingen bra tråd så chansar på en OT-fråga istället för att skräpa ner med en tråd till:

Har en Hikoki C18DBL där bladet inte går rakt i förhållande till plattan. Kvittar för att kapa saker men rätt irriterande så fort man vill ha lite precision. Diffar ett par mm där jag håller fingrarna, tillräckligt för att bladet ska hugga lätt om man inte passar sig. Köpt begagnad rätt billigt och fanns väl kanske ett skäl till priset..

Nåväl. Tips på hur man kan åtgärda detta på andra sätt än att hitta lämpligt skruvhål att fästa den sneda delen av ramen i skruvstädet med och bända?

IMG_3950.JPG

Hur ser infästningen ut mellan maskinen och anhållet? Är den skruvad?

Edit: bildgooglade lite. Ser inte ut att gå att justera där.

Har du snurrat klingan och sett att den är "lika sned" hela tiden? Kan ju vara axeln som är sned med.

Förmodar att det dels inte är en maskin med världens högsta precision från första början, och att en välriktad smäll när man tappat den kan ha orsakat skevheten..

Sökte men hittade ingen bra tråd så chansar på en OT-fråga istället för att skräpa ner med en tråd till:

Har en Hikoki C18DBL där bladet inte går rakt i förhållande till plattan. Kvittar för att kapa saker men rätt irriterande så fort man vill ha lite precision. Diffar ett par mm där jag håller fingrarna, tillräckligt för att bladet ska hugga lätt om man inte passar sig. Köpt begagnad rätt billigt och fanns väl kanske ett skäl till priset..

Nåväl. Tips på hur man kan åtgärda detta på andra sätt än att hitta lämpligt skruvhål att fästa den sneda delen av ramen i skruvstädet med och bända?

Visa bilaga 685945
Det är ju plåt som håller i bottenplattan, du får rikta upp den helt enkelt, om inte klingan är skev men den borde du upptäcka rätt snabbt visuellt, metoder är våld och kraft, vill man kapa med precision ner till 10dels millimeter så krävs det sänksåg med skena ...

Jag gillar att driva runt på mina gamla cykel med 9 delad shimano kassett bak. Har tiagra 4500 reglage där gummit börjar bli trött. Verkar inte finnas nytt gummi att hitta, finns det moderna lvg reglage som funkar med gammalt 9 växlat?

Det är ju plåt som håller i bottenplattan, du får rikta upp den helt enkelt, om inte klingan är skev men den borde du upptäcka rätt snabbt visuellt, metoder är våld och kraft, vill man kapa med precision ner till 10dels millimeter så krävs det sänksåg med skena ...
Klingan spikrak, axeln spikrak. Det är därför det ändå funkar bra att använda den så länge man siktar med klingan/handen och inte tittar på plattan för noga.
Jag anar också att det är våld som gäller, men välriktat sådant. Får hitta en bra fästpunkt.

Jag gör egentligen inga direkta precisionsjobb. Den är inte ens kompatibel med skena utan adapter. Kapa ner djupet på en skrivbordsskiva är väl så mycket finlir jag ägnat mig och åt det gick ju bra. Däremot att den är liten och lätt nog att gå ner i cykelryggan för byggen är en bra feature.

Jag gillar att driva runt på mina gamla cykel med 9 delad shimano kassett bak. Har tiagra 4500 reglage där gummit börjar bli trött. Verkar inte finnas nytt gummi att hitta, finns det moderna lvg reglage som funkar med gammalt 9 växlat?

Minns att du behöver reglage som tar mekanisk/vajer-broms (antar jag). De flesta moderna är istället för hydrauliska bromsar.

Klingan spikrak, axeln spikrak. Det är därför det ändå funkar bra att använda den så länge man siktar med klingan/handen och inte tittar på plattan för noga.
Jag anar också att det är våld som gäller, men välriktat sådant. Får hitta en bra fästpunkt.

Jag gör egentligen inga direkta precisionsjobb. Den är inte ens kompatibel med skena utan adapter. Kapa ner djupet på en skrivbordsskiva är väl så mycket finlir jag ägnat mig och åt det gick ju bra. Däremot att den är liten och lätt nog att gå ner i cykelryggan för byggen är en bra feature.
Allt går ju, mäter man hur den sågar så går det ju att kapa en planka som jigg så det blir rätt, men så som det ser ut på bilden så har den hamnat på hårt gold och skevat på något sätt

Svårt med 9-delat tror jag. Däremot har jag byggt flera cyklar med Clarisreglage som är bra på alla vis! Kompatibla med "alla" bakväxlar, bra ergonomi, ganska snygga, billiga. Kan inte se något negativt egentligen, givet att man klarar sig med 8-delat (och det gör man, tänker jag). Tror dock inte de är kompatibla med din niodelade bakväxel och det måste såklart till en ny kassett, men den operationen och allt framtida underhåll är enkelt och billigt framöver.

Allt går ju, mäter man hur den sågar så går det ju att kapa en planka som jigg så det blir rätt, men så som det ser ut på bilden så har den hamnat på hårt gold och skevat på något sätt
Man ser rätt tydligt live när man vänder och vrider på den att den är böjd här. Så jag var väl egentligen redan inställd på att våld krävdes men ville dubbelkolla med internet först :)

1710363677514.png

Minns att du behöver reglage som tar mekanisk/vajer-broms (antar jag). De flesta moderna är istället för hydrauliska bromsar.
Tolkar den hemsidan som att alla 10 växlade reglage passar 9 växlat rakt av?

Svårt med 9-delat tror jag. Däremot har jag byggt flera cyklar med Clarisreglage som är bra på alla vis! Kompatibla med "alla" bakväxlar, bra ergonomi, ganska snygga, billiga. Kan inte se något negativt egentligen, givet att man klarar sig med 8-delat (och det gör man, tänker jag). Tror dock inte de är kompatibla med din niodelade bakväxel och det måste såklart till en ny kassett, men den operationen och allt framtida underhåll är enkelt och billigt framöver.

9 känns redan snålt, men lite träning så klarar man sig nog. Vill helst behålla så mycket som möjligt. De där reglagen är ju riktigt snygga ?. Men det går alltså inte att bara byta reglagen, behålla gamla kassetten och derailleur och bara "förlora" största alternativt minsta drevet?

9 känns redan snålt, men lite träning så klarar man sig nog. Vill helst behålla så mycket som möjligt. De där reglagen är ju riktigt snygga ?. Men det går alltså inte att bara byta reglagen, behålla gamla kassetten och derailleur och bara "förlora" största alternativt minsta drevet?
Det här är en fråga där det är supersvårt att vara tvärsäker, men tror 9-delar är knepigt. Tror inget är kompatibelt med 9-delat förutom 9-delat, och sådant går inte att få tag i nytt längre.

Jag kan VERKLIGEN ha fel ska sägas!?

Edit: och det hade jag såklart. @nisseson och @Berk to the rescue!

Senast ändrad:
Det här är en fråga där det är supersvårt att vara tvärsäker, men tror 9-delar är knepigt. Tror inget är kompatibelt med 9-delat förutom 9-delat, och sådant går inte att få tag i nytt längre.

Jag kan VERKLIGEN ha fel ska sägas!?
Förstår! Google ger väldigt diplomatiska resultat.. funkar, funkar inte.. Du har rätt i att med claris systemet får man möjlighet att köpa nytt vid behov.. Får se hur det landar. Kanske går att skriva ut nya hoods på 3d skrivaren, hade hoppats på att slippa den lösningen.

Tillbaka
Topp