[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Tjena!

Är det en automat så innebär det att bilen inte kommer veta om att det sitter ett släp bakom. (Inte på en manuell heller, men där spelar det ingen roll)
Automatlådorna idag (i de flesta bilar, inklusive Volvo) växlar annorlunda om man har släp bakom.

Ska man bara köra små bursläp till tippen spelar det ju mindre roll, men ska man kånka runt på större släp är det rätt viktigt.
Ja någon vända till tippen och cykelställ är tanken. Var något irriterande att inte kunna nyttja eco-läget fullt ut på Mercan då den inte fatta om det var en husvagn eller ett thuleställ på kroken bak…

Ja någon vända till tippen och cykelställ är tanken. Var något irriterande att inte kunna nyttja eco-läget fullt ut på Mercan då den inte fatta om det var en husvagn eller ett thuleställ på kroken bak…
Ja man vill verkligen ha möjligheten att tala om för bilen manuellt om det är släp eller inte. Inget som många använder dagligen, så det kan ju ligga några nivåer ner i menyerna. Typ där där många billtilverkare nu lägger justering av temperatur och volym på musiken...

Där är Carly bra igen.

Är det nån vits att betala för det nedersta alternativet? Verkar korkat att inte kunna använda till alla bilar, så det är givet.

Screenshot 2024-03-17 at 23.10.37.png

För övrigt har jag grottat igenom servicehistoriken som ser mycket bra ut, och det finns papper på en ickeauktoriserad service för 1500 mil sen (med byte av olja och alla filter). Tre senaste besiktningarna är helt utan anmärkningar också. Bilen har stått sen i oktober, så trött batteri känns som ett väldigt logiskt fel (gissar dessutom att det är originalbatteriet som i så fall är 8 år gammalt). Det mindre logiska är att bilen inte säger nåt om det.

Du är nog helt rätt ute med batteriet där. Vet att jag skrivit det förut, men ändå, fick felkod för kamaxelpositionsgivare eller nått liknande på Audin. I VCDS (diagnostikprogramvaran jag hade) tipsades det om att det även kunde vara dåligt batteri. Och det var det..

Felkoden försvann om jag lade av polen på batteriet en stund men kom tillbaka sen. Med nytt batteri kom den aldrig tillbaka.

Mina två senaste batteri la av helt när de la av.
Jo, men nu snackar vi rätt stor skillnad i kräm mellan 10 plusgrader härom dan, och 2 plusgrader idag. Det tyder på att det är på väg att dö tycker jag. Edit: Eller så beror det helt enkelt på att det ruttnar fort när man börjar cykla det efter att det varit oanvänt i evigheter, och då har det nog inget med tempen att göra. Inte för att den lär hjälpa till.

Du är nog helt rätt ute med batteriet där. Vet att jag skrivit det förut, men ändå, fick felkod för kamaxelpositionsgivare eller nått liknande på Audin. I VCDS (diagnostikprogramvaran jag hade) tipsades det om att det även kunde vara dåligt batteri. Och det var det..

Felkoden försvann om jag lade av polen på batteriet en stund men kom tillbaka sen. Med nytt batteri kom den aldrig tillbaka.
Jag mailade firman där jag köpte bilen och förklarade saken. Begär inte att de ska stå för fiolerna eftersom begagnat är begagnat och jag hade räknat med lite kostnader. Men jag frågade om jag åtminstone kan få köpa ett nytt batteri genom dem till rimligt pris, för fyratusen spänn är fan inte rimligt om man går och handlar i butik. ?

Ja, de två ggr jag bytt batteri på min BMW så har det börjat med diverse elektriska konstigheter. Typ att larmet går på när bilen låses upp, att klocka och färddator är nollställd, osv. Som jag läst mig till funkar IBS så att det kan stänga av förbrukare för att garantera att bilen alltid ska kunna startas. Nu senaste gången noterade jag att start/stop också slutade fungera, vilket ju är rimligt då det bygger på att tillräcklig kapacitet finns i batteriet. Har dock aldrig märkt att batteriet varit trött vid start, så om det är det är det nog hög tid att byta.

Intressant funktion, jag visste inte att det funkade så. Jag hade i så fall velat tala om för bilen att det INTE sitter ett släp bakom bara för det hänger en cykel bak.
Mao, monterar man dragkrok för att veckovis ha cykel på och en gång om året köra till tippen är det en fördel att inte ha original?

Att du har något på kulan vet inte bilen om, är först när det kopplas in något i dragkontakten bilen fattar att det sitter något bakom.
Alltså inget du behöver fundera över så länge du inte har en cykelhållare med belysning.

Eller ja P-sensorerna kan ju få fnatt om det är något bakom när du försöker backa och slå på nödbromsfunktionen.

Originaldrag är alltid att föredra. Har varit med om fleratalet bilar som blivit helt knäppa när det monteras eftermarknadsdrag. Störningar i elektroniken är inte alls ovanlig.

Alltså inget du behöver fundera över så länge du inte har en cykelhållare med belysning.
Som tidigare skrivet: Det är ju det jag, och väldigt många andra här, har.
Det jag också har är ett relativt tungt släp utan belysning (30 båtkärra) Bilen tror alltså jag kör släp när jag inte gör det och tvärtom. Och det är ett problem för mig med tex filhållningsassistent som slås av helt i onödan.

Senast ändrad:
Med tanke på vilka bekymmer vi har kunnat följa på något så enkelt som en cykel så kommer ditt ägande av bilar bli ytterst intressant Makten :)

Att du har något på kulan vet inte bilen om, är först när det kopplas in något i dragkontakten bilen fattar att det sitter något bakom.

Eller ja P-sensorerna kan ju få fnatt om det är något bakom när du försöker backa och slå på nödbromsfunktionen.

Originaldrag är alltid att föredra. Har varit med om fleratalet bilar som blivit helt knäppa när det monteras eftermarknadsdrag. Störningar i elektroniken är inte alls ovanlig.

Nödbromsfunktionen borde gå att stänga av. Går knappt att parkera med den på.

Funderar på eftermarknadsdrag med volvos kabelsats, det borde funka.

Med tanke på vilka bekymmer vi har kunnat följa på något så enkelt som en cykel så kommer ditt ägande av bilar bli ytterst intressant Makten :)
Japp, det här med massa jävla automatik som bara tillför problem begriper jag mig inte på. Exempelvis: Varför ha en regnsensor som alltid gör fel istället för helt vanlig intervalltorkare? Blir tokig. Finns inget intervalläge. :cautious:?

Just nu måste jag få tag i nån programmeringsgrunka till rimligt pris. Carly är tydligen en prenumerationstjänst vilket inte framgår särskilt tydligt, och det blir plötsligt inte alls prisvärt.

Japp, det här med massa jävla automatik som bara tillför problem begriper jag mig inte på. Exempelvis: Varför ha en regnsensor som alltid gör fel istället för helt vanlig intervalltorkare? Blir tokig. Finns inget intervalläge. :cautious:?

Just nu måste jag få tag i nån programmeringsgrunka till rimligt pris. Carly är tydligen en prenumerationstjänst vilket inte framgår särskilt tydligt, och det blir plötsligt inte alls prisvärt.
Konstigt. BMWn jag hade, 2006 års modell, är fortfarande enda bilen jag haft där regnsensorn fungerat felfritt. Justerade in den när jag hämtade bilen sen funkade den bara. Mercan var ganska bra också.
Övriga bilar har haft mer eller mindre täta behov av att justera, antar att det är storlek på regndroppar mm som inte riktigt blir rätt utan justering

Ja det är skrot, det är en svår tid för bilägare som vill kunna bestämma själva över vad ens bil ska göra.
Och det går sannolikt bara på ett håll.

Ja det är skrot, det är en svår tid för bilägare som vill kunna bestämma själva över vad ens bil ska göra.
Och det går sannolikt bara på ett håll.
Fast en del automatik borde vara lagkrav
Varför är det möjligt att år 2024 köra runt i beckmörker med bara varselljus fram och helt släckt bak? Kan någon förklara det?
(Varför folk sedan verkar göra det allt oftare är en annan fråga).

Fast en del automatik borde vara lagkrav
Varför är det möjligt att år 2024 köra runt i beckmörker med bara varselljus fram och helt släckt bak? Kan någon förklara det?
(Varför folk sedan verkar göra det allt oftare är en annan fråga).
Because idioter.

Ärligt talat tror jag automatiken har gjort det där värre. Förut behövde man själv göra ett aktivt val och lära sig hur bilen fungerar. Det behöver man inte nu, men man kan lik förbannat fippla till det genom att manuellt ställa in nåt felaktigt. Själv kör jag med halvljus även på dan eftersom jag vet att jag syns bättre då.

Because idioter.

Ärligt talat tror jag automatiken har gjort det där värre. Förut behövde man själv göra ett aktivt val och lära sig hur bilen fungerar. Det behöver man inte nu, men man kan lik förbannat fippla till det genom att manuellt ställa in nåt felaktigt. Själv kör jag med halvljus även på dan eftersom jag vet att jag syns bättre då.
Jag var själv en idiot en kort stund en gång. Verkstaden hade satt ljuset i läge noll när de fipplade med bilen, tog en liten stund att märka. Men bilen borde då automatiskt slå över till auto (i mörker och över typ 10 km/h).

Med lite tur så får vi snart diskutera framvagnsgeometri, rollcenter och fjäderkonstanter. :)

Ser fram emot att grotta ner oss i ackerman och KPI-vinkeln t ex när det är dags för nya fälgar.
Jag forskar just i fälgoffset eftersom de nuvarande vinterhjulen är så fula att jag tänker köpa fräsiga sommarhjul och sko nuvarande dito med vinterdäck. Lite lurigt när det är olika bredd fram och bak måste jag säga.
Måste man börja brottas med hjulvinklar för att man ändrar storleken (marginellt, eftersom däcken får lägre profil) så vete fan alltså. ? Sen råkar det tydligen vara större offset på just 1-serien än på 3- och 5-serien, så det är inte helt lätt att hitta nåt som passar perfekt om man som jag tycker att BMW:s egna är bland de snyggare.

Jag har bara haft bilskrället i tre dagar men redan kört mer än 30 mil bara för att det är kul. Och jag tycker den går sååååå jäkla fint. Precis lagom på alla sätt och vis. Styv men inte stötig, förtroendeingivande, sportig men samtidigt skitbekväm körställning. Ombonad kupé som man helst bara sitter kvar i och myser när man kört klart.
Nu har jag köpt ett nytt batteri, så imorrn ska jag förhoppningsvis kunna byta medelst lånad mjukvarumojäng.

Jag forskar just i fälgoffset eftersom de nuvarande vinterhjulen är så fula att jag tänker köpa fräsiga sommarhjul och sko nuvarande dito med vinterdäck. Lite lurigt när det är olika bredd fram och bak måste jag säga.
Måste man börja brottas med hjulvinklar för att man ändrar storleken (marginellt, eftersom däcken får lägre profil) så vete fan alltså. ? Sen råkar det tydligen vara större offset på just 1-serien än på 3- och 5-serien, så det är inte helt lätt att hitta nåt som passar perfekt om man som jag tycker att BMW:s egna är bland de snyggare.

Jag har bara haft bilskrället i tre dagar men redan kört mer än 30 mil bara för att det är kul. Och jag tycker den går sååååå jäkla fint. Precis lagom på alla sätt och vis. Styv men inte stötig, förtroendeingivande, sportig men samtidigt skitbekväm körställning. Ombonad kupé som man helst bara sitter kvar i och myser när man kört klart.
Nu har jag köpt ett nytt batteri, så imorrn ska jag förhoppningsvis kunna byta medelst lånad mjukvarumojäng.
Du måste inte ha staggered (olika breda fram/bak), det är bara en designgrej på bilarna med M-paket. Själv tycker jag det är en fördel att ha samma, framförallt på xdrive så man kan skifta fram/bak och därmed hålla slitaget likvärdigt (vilket är ett måste på xdrive). Fortsätter du med stsggered är det extremt viktigt att ha rätt däckdimensioner så att rullomkrets inte skiljer det minsta.
Original verkar vara 7x16 ET40, både fram och bak. Det finns webbsidor med alla BMW:s originalfälgar där man kan leta fram de som passar, t.ex. denna:
http://www.bmwstylewheels.com/
Tyvärr verkar de sisådär på att ange ET-mått på senare år… men går iaf att se vilka modeller som ska passa F20.
Finns visst några trådar om ET-mått för F20 på Autopower också.

Du måste inte ha staggered (olika breda fram/bak), det är bara en designgrej på bilarna med M-paket. Själv tycker jag det är en fördel att ha samma, framförallt på xdrive så man kan skifta fram/bak och därmed hålla slitaget likvärdigt (vilket är ett måste på xdrive). Fortsätter du med stsggered är det extremt viktigt att ha rätt däckdimensioner så att rullomkrets inte skiljer det minsta.
Original verkar vara 7x16 ET40, både fram och bak. Det finns webbsidor med alla BMW:s originalfälgar där man kan leta fram de som passar, t.ex. denna:
http://www.bmwstylewheels.com/
Tyvärr verkar de sisådär på att ange ET-mått på senare år… men går iaf att se vilka modeller som ska passa F20.
Finns visst några trådar om ET-mått för F20 på Autopower också.
Det var en bra sida! Märkligt det där med att det måste vara samma rullomkrets. Det är ju en diff emellan liksom. Är det för att systemet felaktigt detekterar hjulsläpp och försöker kompensera för det, tro?

Vet ej om man kan lita på detta, men bilen finns med rätt många olika dimensioner från fabrik. Har 16" vinterhjul på nu, sommarhjulen är 17" och jag tänker mig 18". Större än så är nog total overkill och bara obekvämt.

Edit: Är det inte så enkelt att det blir lite trögstyrt med breda däck även fram?

Screenshot 2024-03-19 at 07.47.43.png

Edit: En del av de där kombinationerna har ju uppenbarligen INTE samma rullomkrets fram och bak.

Senast ändrad:
Det var en bra sida! Märkligt det där med att det måste vara samma rullomkrets. Det är ju en diff emellan liksom. Är det för att systemet felaktigt detekterar hjulsläpp och försöker kompensera för det, tro?

Vet ej om man kan lita på detta, men bilen finns med rätt många olika dimensioner från fabrik. Har 16" vinterhjul på nu, sommarhjulen är 17" och jag tänker mig 18". Större än så är nog total overkill och bara obekvämt.

Edit: Är det inte så enkelt att det blir lite trögstyrt med breda däck även fram?

Visa bilaga 686968
Kabeltrummor med ett par varv eltejp runt är *inte* bekvämt på vägarna runt Stockholm, eller i Sverige överhuvudtaget.
Välj inte däck med lägre profil än 45%. Dvs håll dig på 17" som störst.

Det är i princip omöjligt att få däck i olika dimension att ha samma omkrets, t o m däck i samma dimension kommer ha olika omkrets om det är olika däcksmodell/tillverkare. På Subaru brukar/de det stå att däcken skulle hålla sig inom 5% omkrets fram/bak. Men om det är typ Haldex och den inte tycker det är släpp och aktiverar så spelar det ingen roll.

Visa bilaga 686968

Edit: En del av de där kombinationerna har ju uppenbarligen INTE samma rullomkrets fram och bak.
Olika rullomkrets kan skada fördelningslådan. Läser man på forum finns det lite olika uppfattningar hur känsligt det är, men jag chansar inte. När jag frågat Bavaria (nu senast i vintras när jag fick punktering) svarade de också att det inte fick skilja för mycket.
Det är faktiskt så att har man staggered ska man egentligen ha BMW-godkända däck (de är märkta med en stjärna), då är de speciellt tillverkade/kontrollerade att ha samma rullomkrets. Jag tycker det låter lite bullshit, men enligt de som kan kan det tydligen skilja annars. Även om detta finns en hel del skrivit på t.ex. autopower-forumet.

Det är väl ingen gammal Visco på den, BMW har inte varit intressant sen e30 så vet inte vad det sitter i den. Så nära som möjligt är väl alltid bra då diffen arbetar mindre men samtidigt så snurrar alla hjulen olika långt hela tiden ändå.

Vissa diffar fixar inte att jobba med varvtalsskillnaden hela tiden utan går då sönder. BMW har väl generellt gjort läxan mer noga än så.

ET är en sak, den ändras med fälgens bredd. Vill du få helt rätt på det så behöver du få reda på vad bilen har för KPI. Samt om man vill bredda ut eller in eller 50/50, osv.

Välj inte däck med lägre profil än 45%. Dvs håll dig på 17" som störst.

Tjena!

Att säga generellt att 45 är en gräns är ju inte så rätt eftersom det 45 skiljer sig rätt mycket beroende på däckbredd.
Jag hade 18" på min 116 och det var inga problem med bekvämlighet, då hade jag sportchassit vilket Makten inte har.
Men det är skillnad på däck och däck också. BMWs (eller rättare sagt alla) runflat däck är värdelösa när det kommer till komfort och väghållning. Spårade som f-n med dom på, sen satte jag på GoodYear Eagle F1 (ej XL) och det blev som en helt ny bil. Då gick jag ändå upp i däckbredd vilket normalt sätt gör bilen spårigare.
Ja, jag provade två andra i princip identiska 1-serie med samma däck och dom betedde sig precis likadant.

Visa bilaga 686968

Det där en en generell lista för F20 som inte tar hänsyn till x-drive.
Det är väldigt känsligt på BMW och man ska inte överstiga 2% skillnad, finns alldeles för många som rasat fördelningslådor tack vare fel däck.

Vissa diffar fixar inte att jobba med varvtalsskillnaden hela tiden utan går då sönder. BMW har väl generellt gjort läxan mer noga än så.

ET är en sak, den ändras med fälgens bredd. Vill du få helt rätt på det så behöver du få reda på vad bilen har för KPI. Samt om man vill bredda ut eller in eller 50/50, osv.

Jo BMW har inte gjort läxan mer noga än så.

Bästa sättet att hålla koll på ET, bredd, profil med mera är att använda https://www willtheyfit.com
Då ser man exakt skillnad mellan storlekarna.
Jag körde med 245 breda däck, 225 är bättre för vardagskörning, men jag tycker det är kul att köra fort i kurvor och ville ha mer grepp.

Tjena!

Att säga generellt att 45 är en gräns är ju inte så rätt eftersom det 45 skiljer sig rätt mycket beroende på däckbredd.
Jag vet, men jag iddes inte vara så generell, utan höll mig på Maktens bil med dess effekt och där han mestadels kör och med hänsyn till att han har klagat över dålig asfalt.

Med tanke på vad ett haveri på fördelningslådan kostar så försöker iaf jag göra livet så behagligt för den som möjligt. Hittills har det gått bra, fortf efter 24.000 mil och 15 år fungerar den. 205/55/16 på vinterdäcken och 225/45/17 på sommar dito. Runt om.
På min Volvo S60 med Haldex rasade den, men det berodde på annat än däcken. Erfarenheten gör dock att jag är rädd om lådan.

En fördel för Makten är att bilen har just dimensionerna 205/55/16, 225/45/17, etc. Det är vanliga dimensioner och därmed relativt billiga.

Och ja, runflat är skit. Dyrt och dåligt.

...

Välkommen till sekten.

En sida som är riktigt bra att ha bokmärkt:

Välkommen till sekten.

En sida som är riktigt bra att ha bokmärkt:
Den där är fantastiskt bra! Bara att knappa in chassinummer, och vips kan man hitta exakt vilka delar bilen är byggd av och därmed vilken variant av reservdel man ska köpa! Utöver att se hur allt sitter ihop ner till minsta skruv förstås, vilket man också gör.

Ok, så lika stora och breda hjul runtom verkar rimligt med tanke på allt det ovanstående. Nu sitter det 195/55 16" på som vinterhjul och det är väldigt bekvämt. Det där med kass asfalt är ju mycket en vintergrej som åtgärdas när det blir varmare, så jag tror inte det skulle vara problematiskt att gå på 235/40 18" eller nåt sånt.

Och ja, alla verkar hata "run flat"-däcken, så det ska vi undvika. Kikar febrilt på blocket men det är inte lätt att veta om det passar när de flesta inte skriver ut offset/ET.

Edit: Jag har alltså en uppsättning fina 17-tummare, men jag tycker de är rätt jäkla fula. Den här bilen ser väldigt mycket bättre ut med rätt hjul. Såna här är det:

24048-M383-BMW-17-Zoll-Felgen-1er-F20-F21-2er-F22-Styling-M383-Winterraeder-Winterreifen_1-333...jpg

Varför envisas egentligen BMW med de där run-flat-däcken när alla verkar vara rungande överrens om att det är kass?

Varför envisas egentligen BMW med de där run-flat-däcken när alla verkar vara rungande överrens om att det är kass?
Oklart, kanske för att slippa skicka bärgare när folk får punka under de år Mobile Care gäller. Vill minnas det står i villkoren där att punktering ej omfattas med hänvisning till att bilen är utrustad med RF-däck.

Det suger ju svårt att behöva bärgare för punka, ja. Typ nästan värt att ha med ett nödhjul löst i trunken om man ska åka långt och har plats (vilket jag har).

Edit: Blir klart svårare för tillverkaren att få plats med dolt hjul om bilen har bakhjulsdrift. Är nog en delförklaring. De flesta andra bilar är ju framhjulsdrivna sen ett par årtionden i alla fall. Och många av de fyrhjulsdrivna är SUV:ar.

Det suger ju svårt att behöva bärgare för punka, ja. Typ nästan värt att ha med ett nödhjul löst i trunken om man ska åka långt och har plats (vilket jag har).

Edit: Blir klart svårare för tillverkaren att få plats med dolt hjul om bilen har bakhjulsdrift. Är nog en delförklaring. De flesta andra bilar är ju framhjulsdrivna sen ett par årtionden i alla fall. Och många av de fyrhjulsdrivna är SUV:ar.
Nu har jag ägt bil i snart 25 år, och snittar väl strax under 2000 mil/år, oräknat ganska många mil i hyrbil. Jag har drabbats av punktering tre gånger. En gång när jag skulle sätta på sommardäcken hade ett däck pyst under hela vintern. En gång hittade jag bilen med punka på min egen uppfart på morgonen. Och en gång (på ca 40-50000 mil alltså) fick jag punktering på vägen hem. Hur kör ni som ser det som ett problem att ringa bärgare? Jag fattar ju om man ofta kör runt på norrländska grusvägar, men det gäller väl ganska få...

Ja, de flesta punkor är ju en skruv eller spik som fastnar i däcket som leder till pyspunka. Då får man ju varningen och kan kolla upp och köra till däckverkstan själv. Har själv drabbats av det tre gånger under de 20 år jag ägt bil. Och nu i vintras då första gången ”riktig punktering” och bärgad, men då var det fjädern som gått av och punkterat däcket. Dvs hade inte gått att köra vidare även om jag haft reservhjul.

Jag kör strax under 5000 mil om året och har haft en punka. Det är inte så farligt.

Men precis som alltid med sånt här skit så var det en lördag kväll, det regnade, det hade regnat hela dagen, jag hade spenderat hela dagen i leran på Vallåsen, hela bilen full med våta leriga kläder, 1 timme väntan på bärgare, väl framme vid verkstan fanns inte fler hyrbilar, fick vänta 1,5 på att sambon sprudlande av glädje fick köra och hämta mig och fylla sin bil med min cykel och alla skitiga grejer. Var hemma runt 23 och maten som skulle åkt på grillen när jag kom hem lockade inte så värst.
Ska jag långt slänger jag in i ett reservhjul men jag har väl lite mer hjul i garaget än genomsnittet, hade jag haft det så hade jag varit iväg på en kvart igen. Jag verkligen avskyr den här fördumningen av folk med hänvisning till ens egen säkerhet. Lär ut hur man byter som krav för körkortet istället, det är lika svårt som Lego för treåringar.

Tjena!
Jo BMW har inte gjort läxan mer noga än så.

Trist.

Nu har jag ägt bil i snart 25 år, och snittar väl strax under 2000 mil/år, oräknat ganska många mil i hyrbil. Jag har drabbats av punktering tre gånger. En gång när jag skulle sätta på sommardäcken hade ett däck pyst under hela vintern. En gång hittade jag bilen med punka på min egen uppfart på morgonen. Och en gång (på ca 40-50000 mil alltså) fick jag punktering på vägen hem. Hur kör ni som ser det som ett problem att ringa bärgare? Jag fattar ju om man ofta kör runt på norrländska grusvägar, men det gäller väl ganska få...
De senaste två gångerna jag varit med om punka har det varit på farsans bil under fiskesemester på just norrländska grusvägar och då är det ju skönt att slippa bärgare. Men har nog bara kört punka under färd på egen bil en gång, då hade jag båt på släp så då hade bärgare varit lite jobbigt men klart det hade gått det med.

De senaste två gångerna jag varit med om punka har det varit på farsans bil under fiskesemester på just norrländska grusvägar och då är det ju skönt att slippa bärgare. Men har nog bara kört punka under färd på egen bil en gång, då hade jag båt på släp så då hade bärgare varit lite jobbigt men klart det hade gått det med.
Ja skall man terrängköra i Norrland är det så klart helt rimligt att ha med ett reservdäck. Större risk, och där lär inte bärgaren komma på en halvtimme som min gjorde.
Men att därför släpa runt på reservhjul tiotusentals mil på motorvägar känns ju lite överdrivet kan jag tycka.
Största risken är väl att man lyckas dra ett rejält svenskt malusfinansierat potthål, men då är risken för två förstörda fälgar stor, dvs ett reservhjul hjälper inte.

Har faktiskt dragit ner i ett potthål med en hyrbil i Skottland, det gick åt två fälgar.. Smala kurviga vägar med häckar på båda sidor och rätt snabb trafik, det var svårt att hinna se det hålet i tid.

Den hade faktiskt reservhjul, jag bytte det hjul där det gick hål i fälgen, sen fixades resten med bärgare ett par dagar senare. Jättekul att lasta ur tre cyklar och massa packning på den där smala vägen i mörkret för att komma åt reservhjulet!

Ja skall man terrängköra i Norrland är det så klart helt rimligt att ha med ett reservdäck. Större risk, och där lär inte bärgaren komma på en halvtimme som min gjorde.
Men att därför släpa runt på reservhjul tiotusentals mil på motorvägar känns ju lite överdrivet kan jag tycka.
Största risken är väl att man lyckas dra ett rejält svenskt malusfinansierat potthål, men då är risken för två förstörda fälgar stor, dvs ett reservhjul hjälper inte.
Jag kallar inte grusvägar för terrängkörning iofs men är man lite längre bort är det ju bra med reservhjul. Men visst kan man argumentera för att det är onödigt. Nu kom jag på en gång till när jag fick punka, det var nog bara 2 år sedan, då var vi ändå 25 mil hemifrån och däcket hade råkat bli ganska kasst så hade nog inte gått att köra vidare på. Då är det ju rätt smidigt att bara byta och köra tänker jag. Men folk är olika med, jag är emot allt som handlar om att ringa efter hjälp, installera appar och hålla på när det är väldigt enkelt att bara byta hjul.

Jag kallar inte grusvägar för terrängkörning iofs men är man lite längre bort är det ju bra med reservhjul. Men visst kan man argumentera för att det är onödigt. Nu kom jag på en gång till när jag fick punka, det var nog bara 2 år sedan, då var vi ändå 25 mil hemifrån och däcket hade råkat bli ganska kasst så hade nog inte gått att köra vidare på. Då är det ju rätt smidigt att bara byta och köra tänker jag. Men folk är olika med, jag är emot allt som handlar om att ringa efter hjälp, installera appar och hålla på när det är väldigt enkelt att bara byta hjul.
Och på ämnet, eftersom jag klagat så mycket på min urusla nästan nya Volvo: vid punka tryckte jag på OnCall-knappen, damen i andra änden svarade snabbt, hon såg var jag var och en halvtimme senare kom bärgaren. Smidigt och kostade inget mer än själva reparationen. 1,5 timme efter punkan var jag hemma med hyrbil trots att det var sen kväll.

Tillbaka
Topp