Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Rullar de bra på asfalt också? Tyvärr så har jag inte grus direkt utanför dörren även om jag önskade det. Jag har en Grizl, tror den tar 55 fram och 50 bak, vet inte hur marginalen är utöver de rekommendationerna.
både thunderburt och raceking protection rullar bra på asfalt. jag tror: thunderburt går lite tystare än raceking på asfalt, men raceking håller fler mil. rk blir kanske tajt i din ram, men tb verkar funka.

jag tror också, som dylan i videon, att det bara är aerodynamiken som är nackdelen med xc-däck. när det kommer till bikepacking så är väl den aspekten mindre viktig än inom grustävling. när jag bikepackar tycker jag det är mycket värt att slippa fundera på underlaget, och huruvida däcken kommer fungera på en väg jag bara sett på kartan. jag tycker också att onormalt breda fälgar gör bikepacking trevligare. packning på cykeln kan få däck att kränga som inte kränger utan packning.

många "känner" nog att xc-däck rullar sämre, för att de är något tyngre och inte ger riktigt lika rapp känsla vid accelerationer. kanske känns det också trögare, om en testar med samma cykel, för att utväxlingen blir något tyngre med större diameter på hjulen.

Bikepacking
en uppfattning som länge hånats om en råkat skriva det på happy, men numer är det en helt okontroversiell åsikt inom grusracing i usa
en helt okontroversiell åsikt.

-länkar till en youtubevideo där en person förklarar varför han gör det, där kommentarer hyllar honom för att tänka out of the box. ?

Tänkte mig kanske något lite mer konkret

Bikepacking
du får gärna komma med något motargument, istället för att anmärka på mitt ordval. jag tror han har rätt.
Jag tror inte att mtb däck generellt är snabbare än grusdäck.

Att det finns ett gäng väldigt snabba xc däck som ibland kanske t.om kan rulla snabbare än graveldäck innebär inte att mtb däck generellt sett är snabbare.

Ifall man kommunicerar genom text så tror jag helt enkelt att man får leva med att det finns ett visst fokus på ordval och formuleringar.

Bikepacking
Jag tror inte att mtb däck generellt är snabbare än grusdäck.

Att det finns ett gäng väldigt snabba xc däck som ibland kanske t.om kan rulla snabbare än graveldäck innebär inte att mtb däck generellt sett är snabbare.

Ifall man kommunicerar genom text så tror jag helt enkelt att man får leva med att det finns ett visst fokus på ordval och formuleringar.
aha, du läste detta
Får du plats med Thunder burt så är dom bland som snabbaste däcken nu kan ha. Mtb däck är generellt snabbare än gravel. Dom är 53 mm.
ganska ogeneröst. i meningen innan skriver niklassson om thunder burt, så jag tror de flesta förstod att det var mtb-däck av den kalibern som avsågs. inte highroller II.

Bikepacking
Jag tror såhär. Huvudprincipen som gör däck snabba är dess stomme, en stomme som är följsam. Däckets mönster spelar mindre roll.

Grusdäck är en relativt ny företeelse, däcken var till en början ganska smala 35-38 mm, växte sedan till 42mm och nyligen vuxit till 45-50mm. För att ett smalare grusdäck ska vara punkasäkert krävs en ganska biffig stomme. När de sedan växer i bredd tycks tillverkare använda samma stomme i en större dimension. Då blir de slöa.

Snabba XC däck ligger ett snäpp framför grusdäcken i utveckling där man nyligen gått till 2,4” i bredd, stommen kan då göras följsam. De smalare bredderna av samma modell (lämpliga för grusåka) får samma snabba stomme.

Man har alltså anlänt till nästan samma däck men från två olika håll, men har då olika egenskaper.

En tredje variant är att komma in helt från sidan som Janne H har gjort med sina däck, Rene Herse. Förhoppningsvis får vi liknande produkter från andra tillverkare i framtiden.

Bikepacking
Jag tror såhär. Huvudprincipen som gör däck snabba är dess stomme, en stomme som är följsam. Däckets mönster spelar mindre roll.

Grusdäck är en relativt ny företeelse, däcken var till en början ganska smala 35-38 mm, växte sedan till 42mm och nyligen vuxit till 45-50mm. För att ett smalare grusdäck ska vara punkasäkert krävs en ganska biffig stomme. När de sedan växer i bredd tycks tillverkare använda samma stomme i en större dimension. Då blir de slöa.

Snabba XC däck ligger ett snäpp framför grusdäcken i utveckling där man nyligen gått till 2,4” i bredd, stommen kan då göras följsam. De smalare bredderna av samma modell (lämpliga för grusåka) får samma snabba stomme.

Man har alltså anlänt till nästan samma däck men från två olika håll, men har då olika egenskaper.

En tredje variant är att komma in helt från sidan som Janne H har gjort med sina däck, Rene Herse. Förhoppningsvis får vi liknande produkter från andra tillverkare i framtiden.

Delvis så kan jag tänka mig att det ligger något i det. Skulle väl inte vara första gången cykelbranchen skulle ha en intressant metod att ta fram grejer? Men hoppas att det kan finnas annat som tillverkarna värdesätter också som påverkar processen.

Jag har en uppsättning av race king i 29x2.2" och upplever dom som riktigt obehagliga tvålkoppar som man helst bara cyklar rakt fram på, även med bredare fälgar. Men då verkar dom väga 200gram mindre än mina cinturato H i 622x50mm (465 vs 670) också. Trots att dom är bredare

Bikepacking
Personligen tycker jag att mina WTB Ranger är grymma bikepackingdäck. De gör jobbet på asfalt och stig, men de kommer verkligen till sin rätt på grusvägar med tungt lastad cykel. Men trots sin Fast Rolling så skulle jag vilja hävda att 29*3,0 har svårt att bli några fartfantomer.

Bikepacking
Har provat lite olika däck, och vid ren touring halkar jag näst intill alltid "tillbaka till" Schwalbe Greenguard Marathon, gärna 37-bredd. Tycker det är en gyllene medelpunkt. Bra punkteringsskydd. Lättrullade om man ser till hur driftsäkra dom är. Funkar på grus om det inte är väldigt löst.
Den dagen jag väl kommer iväg för att cykla över alperna, då blir det högst troligtvis ett par sådana.
Men visst, i löst grus är dom allt annat än bäst. Mjukare stig är bara att glömma. Dock har jag inte cyklat så mycket på enbart löst grus eller stig på mina turer, det är mer en ganska blandad kompott med "allt" och företrädesvis hårdgjord väg (asfalt och grus) och då har dom fungerat mycket bra.

Bikepacking
Det där stämmer inte riktigt för just Thunder Burt, åtminstone vad gäller vikten
Mina tidigare TB på 2,1" vägde <465g
ThunderBurt_2_1.JPG

Dagens 54-622 TB väger inte under 550g enl Schwalbes egen reklamtext, en ökning på ~20%

Bikepacking
Har provat lite olika däck, och vid ren touring halkar jag näst intill alltid "tillbaka till" Schwalbe Greenguard Marathon, gärna 37-bredd. Tycker det är en gyllene medelpunkt. Bra punkteringsskydd. Lättrullade om man ser till hur driftsäkra dom är. Funkar på grus om det inte är väldigt löst.
Den dagen jag väl kommer iväg för att cykla över alperna, då blir det högst troligtvis ett par sådana.
Men visst, i löst grus är dom allt annat än bäst. Mjukare stig är bara att glömma. Dock har jag inte cyklat så mycket på enbart löst grus eller stig på mina turer, det är mer en ganska blandad kompott med "allt" och företrädesvis hårdgjord väg (asfalt och grus) och då har dom fungerat mycket bra.
Gillar också Marathon Greenguard i 37 och 40 mm, synd bara att de nu ändrat mönstret, tror det nya är sämre.

Bikepacking
Gillar också Marathon Greenguard i 37 och 40 mm, synd bara att de nu ändrat mönstret, tror det nya är sämre.

Man får testa sig fram, helt enkelt. Priserna har iaf hoppat upp ungefär 75% på bara ett par veckor. I början av året kostade dom nya varianterna runt 175, nu är det snarare 320, iaf i oligopolet inom Sverige. Har inte kollat närmare än så, mitt gamla par har många mil kvar i sig.

Bikepacking
Tubeless har löst nästa alla punka problem bara köpra på snabba däck. tar typ 1 min att köra i en plugg och cykla vidare.

Cyklat i kenya och mexico på riktgt dåliga vägar med thunderburt . Många pluggar går det åt men lätt värt de.

Bikepacking
Det där stämmer inte riktigt för just Thunder Burt, åtminstone vad gäller vikten
Mina tidigare TB på 2,1" vägde <465g
Visa bilaga 687332

Dagens 54-622 TB väger inte under 550g enl Schwalbes egen reklamtext, en ökning på ~20%
Betyder låg vikt per automatik snabbt däck? Kanske till en viss grad men tror det handlar om vår vikten sitter. Lätt stomme och tung slitbana borde vara snabbare än det omvända.

Bikepacking
Vi får inte glömma att vi pratar om bikepacking här, inte racing. Ett däck måste hålla många hundra mil, helst utan en massa punkteringar.
Jag har ett par Conti RaceKing 2.2 som jag kommer testa så fort frihjulen dyker upp till hjulen de sitter på. Jag är mycket nyfiken på hur XC däck presterar. Feta däck är komfortabelt.

Bikepacking
Hej!
Tänkte ge mig ut på längre en grus touring runda. vill köra Trans German rutten och tänkte cykla dit men vill helst cykla så mycket grus som möjligt dit. Är det någon som vet om man kan hitta unmapping Sweden rutten som gpx fil någonstans. Tänkte cykla sthlm örebro och sedan hoppa på unmapping rutten ner till Helsingborg. sen ta mig ner till Gedser, Danmark och ta båten till Rostock och sen vidare.

Någon som har tips på om det finns några färdiga rutter på delar av denna runda eller andra tips på färdvägar och hur man hittar bästa gruset?

ha det fint / Mårten
Mmmmm "Trans German" låter...mysigt på ngt kinky sätt!

Bikepacking
Det bikepackas på olika sätt, för vissa är det racing.
Optimalt däck kan därför skilja sig, att det är snabbt är absolut viktigast imho.

Jag inte vistas inte mycket på asfalt eller lättare grus.
Här är det rötter, lera, vindfällor och steniga områden som gäller så för för mig är det ett med bra dämpning, lättrullat och hållbart som gäller.
Sen att den delen av landet där man bor har snö ca 4-5 månader om året, minskar utbudet rejält...

Bikepacking
Jag inte vistas inte mycket på asfalt eller lättare grus.
Här är det rötter, lera, vindfällor och steniga områden som gäller så för för mig är det ett med bra dämpning, lättrullat och hållbart som gäller.
Sen att den delen av landet där man bor har snö ca 4-5 månader om året, minskar utbudet rejält...
Vad är skillnaden mellan lättrullat och snabbt?

Bikepacking
Bikepacking betyder bara "cykla med väskor, med övernattning". Alla tolkar det som de vill. De som cyklar
jättelänge kallar det touring.

Och jag tror att det är ganska ovanligt att när man är ute och cyklar med väskor för att övernatta så gör ett däck med mer grepp att man kommer fram till sin lägerplats fortare än ett däck som är lättrullat.

Omvänt förhållande kan vara när man cyklar ner för ett brant berg bland stock och sten, men jag tror det är ovanligare än att man cyklar med väskor för att övernatta på vanliga grus och asfaltsvägar.

Bikepacking
Hehe, såg bilden och tänkte att det där ser EXAKT ut som jag testat att göra några gånger. Ofta har jag använt en mindre tarp som då resulterar i närapå exakt samma utseende som på bilden du länkar Lejon. Tror det är en ypperlig lösning, speciellt som cykeln sitter fast när man sover.

Jag har gått vidare till litet enpersonstält. Dels för att det är mer ändamålsenligt, dels för att det är ganska gött att stänga om sig och därmed slippa plocka bort mördarsniglar osv från alla sina grejer på morgonen.

Jag hade aldrig pallat sova under tarp utan insektsskydd under sommarhalvåret så då blir det genast lite mer avancerat med "bara en tarp". Jag brukade hänga upp ett myggnät i sadeln som sen hängde ner och runt liggunderlaget, vilket fungerade dugligt.

IMG_8207.jpeg

IMG_8210.jpeg

Bikepacking
Hehe, såg bilden och tänkte att det där ser EXAKT ut som jag testat att göra några gånger. Ofta har jag använt en mindre tarp som då resulterar i närapå exakt samma utseende som på bilden du länkar Lejon. Tror det är en ypperlig lösning, speciellt som cykeln sitter fast när man sover.

Jag har gått vidare till litet enpersonstält. Dels för att det är mer ändamålsenligt, dels för att det är ganska gött att stänga om sig och därmed slippa plocka bort mördarsniglar osv från alla sina grejer på morgonen.

Jag hade aldrig pallat sova under tarp utan insektsskydd under sommarhalvåret så då blir det genast lite mer avancerat med "bara en tarp". Jag brukade hänga upp ett myggnät i sadeln som sen hängde ner och runt liggunderlaget, vilket fungerade dugligt.

Visa bilaga 688400

Visa bilaga 688401
Tack. Jag kör nog på med min bivvy med inbyggt insektskydd trots allt. Komplettera med en vanlig tarp kanske kan vara ett alternativ framöver.

Tillbaka
Topp