Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Tack! Nya skivor beställda. Vad bygger du med för grupp? Jag letar efter något att plugga di2-hålen med.
Bygger med 2x GRX/Ultegra

Dessa i 7.5mm funkar bra (antagligen 8.5 med)
https://www.aliexpress.com/item/1005006140980331.html

Dessa passar om man behöver plugga ett av de ovala hålen

Däcksidor som börjar bli slitna "svettas" ju ut tubelessvätska -varför tätar inte vätskan dessa hål?
det gör dom. ett tag. latexen polymeriserar, lägger sig på insidan, vätskan diffunderar vidare.

men när vätskan är gammal spontanpolymeriserar latexen i en tjock hinna, ingen fri latex finns kvar att täta nya hål, det som läcker är vätskan som blir över.

ett säkert tecken att fylla på ny vätska.

det gör dom. ett tag. latexen polymeriserar, lägger sig på insidan, vätskan diffunderar vidare.

men när vätskan är gammal spontanpolymeriserar latexen i en tjock hinna, ingen fri latex finns kvar att täta nya hål, det som läcker är vätskan som blir över.

ett säkert tecken att fylla på ny vätska.
Njae, det händer med vissa däck oavsett ålder på vätskan. @DoubleD är nog närmare sanningen. Men rent praktiskt är det inget problem det bara ser lite trist ut.

Aheadstyrstam i stål, finns det? Utan att behöva sälja både njuren och levern. Jag håller på att hjälpa min far med ett projekt dom vi testar lite med

Njae, det händer med vissa däck oavsett ålder på vätskan. @DoubleD är nog närmare sanningen. Men rent praktiskt är det inget problem det bara ser lite trist ut.
fast double d skriver ju samma sak som jag ger en fördjupad förklaring till.

det finns också däck som pärlar tätvätskan på insidan, och ja - då händer det även när däcken är nya.

Jag vill hyra en bil för en sommarresa till Åre. Hyrbilen måste ha dragkrok för att kunna montera cykelställ.
Är det möjligt att försäkra detta tillval hos något hyrbilsföretag?

Alla varianter som jag hittar online antingen säger ingenting om dragkrok eller har "kontakta specifika kontoret" eller något sånt trams.

Måste man gå till ett uthyrningskontor och ordna bokningen där? Kan man som introvert inte alls göra det online?

Jag vill hyra en bil för en sommarresa till Åre. Hyrbilen måste ha dragkrok för att kunna montera cykelställ.

Alla varianter som jag hittar online antingen säger ingenting om dragkrok eller har "kontakta specifika kontoret" eller något sånt trams.

Måste man gå till ett uthyrningskontor och ordna bokningen där? Kan man som introvert inte alls göra det online?
Tillbehör på Hertz verkar bero på vilken plats och vilken bil man väljer. Trodde cykelställ osv skulle finnas men hittade inget.
Hertz är dessutom franchise så lösa tillbehör kan knasa.

Hej. Vet ej om man bara kan skriva en fråga här men testar. Jag har en äldre Skeppshult 3-växlad tantcykel, modell Natur. Cyklar 2 mil om dagen. Tror jag har navväxel om jag förstått det rätt. Kedjan hoppar då o då o jag har nu spänt så mkt som det går. Så jag funderar på om ett kedjebrev o namnbyte behövs? Men hur vet jag vilken kedja jag måste köpa? Kollat på biltema men så många o välja på. Jag jag en kedjebrytare, klarar jag det då kanske? Nav verkar ej gå o köpa på Biltema eller är jag bara dålig på o söka?
Mvh Stina

Jag slet i hård motvind i en timme på den Skånska slätten i dag. Frustrerande, men bra träning.
Ett problem är det väldiga buller som vinden skapar i öronen, det är tröttande.

Finns det någon finurlig lösning på detta?
Proppar hade fungerat, men jag tycker det är obehagligt att inte höra ordentligt vad som händer runtomkring.

Skulle det funka att skicka ett mail till hyrbilsföretaget i fråga?
Om du nu inte vill prata eller besöka IRL.
Lycka till!

Jag slet i hård motvind i en timme på den Skånska slätten i dag. Frustrerande, men bra träning.
Ett problem är det väldiga buller som vinden skapar i öronen, det är tröttande.

Finns det någon finurlig lösning på detta?
Proppar hade fungerat, men jag tycker det är obehagligt att inte höra ordentligt vad som händer runtomkring.
Vet en som kör med ett par slags kuddar på bandet till hjälmen. De sitter som en liten kloss framför örat på just hjälmbandet. Skall hindra en del av vindbruset som annars skulle gå direkt in i örat.

Vet en som kör med ett par slags kuddar på bandet till hjälmen. De sitter som en liten kloss framför örat på just hjälmbandet. Skall hindra en del av vindbruset som annars skulle gå direkt in i örat.

Vet du om det hindra bruset direkt eller gör att bandet ger mindre brus?

För mig är bruset mycket starkare med hjälm på. Jag vet dock inte om det är hjälmen själva eller bandet precis framför öronen som orsaker (mest) brus.

Hej. Vet ej om man bara kan skriva en fråga här men testar. Jag har en äldre Skeppshult 3-växlad tantcykel, modell Natur. Cyklar 2 mil om dagen. Tror jag har navväxel om jag förstått det rätt. Kedjan hoppar då o då o jag har nu spänt så mkt som det går. Så jag funderar på om ett kedjebrev o namnbyte behövs? Men hur vet jag vilken kedja jag måste köpa? Kollat på biltema men så många o välja på. Jag jag en kedjebrytare, klarar jag det då kanske? Nav verkar ej gå o köpa på Biltema eller är jag bara dålig på o söka?
Mvh Stina
Vet du om du har en helsmidd vev (en s.k. Fauber special)? Jag hade nämligen samma problem på en Crescent-cykel från ca. 1993, som jag har och den har bara ett kuggdrev bak (har en navväxel med 7-växlar). Du tar reda på om det är en navväxel du har genom att räkna antalet kuggdrev bak. Har du växlar men bara ett drev är det med högsta sannolikhet en cykel med navväxel.

Under länken nedan kan du se ett exempel på en helsmidd vev (veven är i ett stycke, inkl. vevaxel)
https://cykelhistoriska.se/old/vevparti2.html

Bifoga gärna en bild på hur drivlinan (trampor, kedja och baknav) på din cykel ser ut, så är det lättare att ge råd.

Mvh Stina
Nästan säkert har du nav-växel. Måste du sluta trampa en sekund när du växlar? Isåfall ska du ha en kedja för oväxlad cykel.
Nästan säkert behöver du byta kedja, kedjedrevet bak, och om möjligt även klingan fram.
För att byta kedja behöver man en kedjebrytare, för att byta drev och klinga behöver man andra verktyg, men jag kan inte säga vad på rak arm/utan bilder.
En vettig cykelmek kan göra jobbet, och med tanke på din(TS) förkunskap är det nog enklast att helt enkelt lämna in cykeln till en sådan. Var bor du ungefär så Happys samlade nörderi kan tipsa om bra lokala verkstäder?

Mvh Stina
du har ju skaffat en kedjebrytare, vilket tyder på att du vill försöka själv:)

ny kedja och bakdrev är en sannolik bot på problemet, men som du antyder kan ju felet istället sitta i växelnavet eller dess justering. sidoknäckt växelvajer är en slamkrypare.

hur är det med hoppandet? hoppar kedjan av, eller hoppar den bara till?

om du postar en skarp bild av bakdrevet sett från sidan kan vi säga mer..

Nästan säkert har du nav-växel. Måste du sluta trampa en sekund när du växlar? Isåfall ska du ha en kedja för oväxlad cykel.
Nästan säkert behöver du byta kedja, kedjedrevet bak, och om möjligt även klingan fram.
För att byta kedja behöver man en kedjebrytare, för att byta drev och klinga behöver man andra verktyg, men jag kan inte säga vad på rak arm/utan bilder.
En vettig cykelmek kan göra jobbet, och med tanke på din(TS) förkunskap är det nog enklast att helt enkelt lämna in cykeln till en sådan. Var bor du ungefär så Happys samlade nörderi kan tipsa om bra lokala verkstäder?
Jag har haft motsvarande problem som Stina (kedjan hoppar) på cykel med navväxel (och helsmidd vev). Jag var till två lokala cykelverkstäder, ingen av dem hade rätt lösning på problemet, men föreslog en massa andra kostsamma lösningar som inte hade löst problemet (köp ny cykel, byt kedja etc). En av verkstäderna nämnde t.o.m att detta var ett "fenomen" på cyklar med helsmidd vev, som det inte fanns någon lösning till och att man fick leva med det. Det slutade med att jag fick lösa problemet själv, för dessa verkstäder hade uppenbarligen inte kompetensen att sätta sig in i problemet.

Problemet i mitt fall var att kedjan var spänd då jag hade t.ex. vänsterpedalen uppe men kedjan var slak då pedalen var nere (eller om det var tvärtom). Det berodde i sin tur på att kedjehjulet inte var fullt centrerat kring vevaxeln, vilket i sin tur berodde på att jag en gång bytt vev pga ett haveri. Den nya veven var inte riktigt kompatibel med orginaldrevet så det blev ett glapp mellan vev och klinga på ca. 0-1 mm. Detta gjorde att klingan rörde sig en aning då jag t.ex. växlade mellan att trampa eller bromsa.

Efter att ha bytt ut framdrevet till ett begagnat som passade perfekt till veven (inget glapp) så går cykeln som en klocka.

Addendum: Jag fick ett kostnadsförslag från en av verkstäderna, som trodde att det skulle kosta ca. 1000-1500 kr att lösa problemet om jag lämnade in cykeln. Jag löste det genom att köpa ett begagnat framdrev för 40:- hos en tredje lokal cykelverkstad och byta ut det själv.

Senast ändrad:
Bor i Jkpg.

du har ju skaffat en kedjebrytare, vilket tyder på att du vill försöka själv:)

ny kedja och bakdrev är en sannolik bot på problemet, men som du antyder kan ju felet istället sitta i växelnavet eller dess justering. sidoknäckt växelvajer är en slamkrypare.

hur är det med hoppandet? hoppar kedjan av, eller hoppar den bara till?

om du postar en skarp bild av bakdrevet sett från sidan kan vi säga mer..
Hej. Har bifogat bilder men vet ej var de hamnade så lägger till här med.. Oklart vad som händer.. Men helt plötsligt hänger den bara där.

Bilagor

• Screenshot_20240416-215920_Gallery.jpg
    Screenshot_20240416-215920_Gallery.jpg
    164.3 KB · Besök: 51
  • Screenshot_20240416-215906_Gallery.jpg
    Screenshot_20240416-215906_Gallery.jpg
    112.6 KB · Besök: 49
  • Screenshot_20240416-215926_Gallery.jpg
    Screenshot_20240416-215926_Gallery.jpg
    155.3 KB · Besök: 45
  • Screenshot_20240416-215854_Gallery.jpg
    Screenshot_20240416-215854_Gallery.jpg
    124.5 KB · Besök: 47
Jag brukar ta genvägen att direkt infoga bild på den plats markören står.

1713368439952.png

Då slipper man först bifoga filen och sedan placera den.

Såhär fint är det på min white... kan man korta iaf bromsslangen genom att skruva isär klumparna, va?

Bilagor

• IMG_3174.jpeg
    IMG_3174.jpeg
    363.5 KB · Besök: 55
Jag har fått en ny Canyon levererad och har således en bra transportkartong i wellpapp över. Tänkte skänka den mot avhämtning till någon behövande men hittar inget skänkes i Köp & Sälj. Vad gör jag?

Nyttja denna tråd kan vara ett alternativ:

Hej!
Här kommer lite rookiefrågor

Tänker sätta på pakethållare fram på min 90-tals Mtb och fästa den i hjulbulten som har snabbkoppling. ”Hjulbulten” blir då för kort. Hur hade ni gjort, sökt efter en längre snabbkoppling eller bytt till en fast bult? Jag antar att man behöver ta bort en del grejer i navet i så fall.

IMG_4633.jpeg
IMG_4632.jpeg

En följdfråga inför det här att sätta på korg. Jag har ju en gammal Alivio fälgbroms. Är den enklaste lösningen att byta till V-bromsar för att komma ifrån den centrerade vajern? Fästet till korgen är ganska grovt som synes.

IMG_4634.jpeg

Jag hade kikat på det alternativet ändå om möjligt. Skulle det funka att köra canti-hängaren under korgens infästning eller blir det för tajt?
Nä, den hamnar lite olyckligt mitt på. Det finns säkert någon variant av lösning där man kan sätta skarven 1 - 2 högre upp. Men då är nog byte till V-broms smidigare. Om den får plats under korgfästet.

Nä, den hamnar lite olyckligt mitt på. Det finns säkert någon variant av lösning där man kan sätta skarven 1 - 2 högre upp. Men då är nog byte till V-broms smidigare. Om den får plats under korgfästet.
Ja, så kan det bli. Tänk bara på att byte till v-broms troligen också kräver byte av bromshandtag!

Hej!

Tänker sätta på pakethållare fram på min 90-tals Mtb och fästa den i hjulbulten som har snabbkoppling. ”Hjulbulten” blir då för kort. Hur hade ni gjort, sökt efter en längre snabbkoppling eller bytt till en fast bult? Jag antar att man behöver ta bort en del grejer i navet i så fall.

Visa bilaga 694692

En följdfråga inför det här att sätta på korg. Jag har ju en gammal Alivio fälgbroms. Är den enklaste lösningen att byta till V-bromsar för att komma ifrån den centrerade vajern? Fästet till korgen är ganska grovt som synes.

Visa bilaga 694696
Går det inte att justera längden på nedre wiredelen vid Y-kopplingen?
Det gjorde jag vid motsvarande problem.

Går det inte att justera längden på nedre wiredelen vid Y-kopplingen?
Det gjorde jag vid motsvarande problem.
Tyvärr så går det bara att justera den ena. Den andra är fixerad. Men det finns säkert någon gör det själv lösning så man kan få skarven 7-8 centimeter längre upp. Men frågan är hur mycket man orkar hålla på för en korgs skull.

Tyvärr så går det bara att justera den ena. Den andra är fixerad. Men det finns säkert någon gör det själv lösning så man kan få skarven 7-8 centimeter längre upp. Men frågan är hur mycket man orkar hålla på för en korgs skull.
Det finns ju många olika typer av lösningar för sådana där cantileverbromsar. Många verkar ha en vajer som löper från vänster till höger sida + en mittvajer som drar uppåt och är fäst med en fästsskruv. Det borde vara enklare att hitta en sådan del hos någon LBS + kanske några vajerstumpar, än att byta ut hela bromsen, om du nu tänkt sätta dit en V-broms. Å andra sidan är väl V-bromsar effektivare än cantilever. Passar fästena och du hittar en V-broms som passar är det väl bara att köra.

1713956755754.png

Addendum: De flesta s.k. "center pull brakes" (bromsar med centraldragning?) har en liknande konstruktion. Finns säkert LBS:er som har sådana reservdelar eller gamla lik i förråden som de kan plocka delar från.

1713957382946.png

Senast ändrad:
Hej!

Visa bilaga 694692Visa bilaga 694691

Visa bilaga 694696
Hade samma fundering för några veckor sedan men löste det genom sätta fästa korgen i gummibeklädda slangklämmor.

Tillbaka
Topp