Tvätt av cykeln, tips och råd.

Alucardi

Aktiv medlem
Har förstått att man inte ska använda samma produkter som till bilen. Så har köpt kedjerengöring för cykeln. Jag undrar lite hur det är med alkalisk. Kan jag spä den och använda den på cykeln?

Dom sa på cykelkraft att kallavfettning var för stark att använda runt växlarna.
Kallavfettning löser fett, så det kommer lösa upp smörjningen i t ex lager. Men vanlig alkalisk avfettning t ex funkar utmärkt, det är det många av de cykelspecifika är i grunden. Bilschampo funkar också bra.

Eller att bara låta bli funkar med .. :p

Bilschampo till allt utom drivlina och bromsar.
Drivlinan rengörs nästan aldrig. Kan eventuellt torkas av med rengöringsservetter.
Bromsarna lämnas orörda så länge de funkar och är tysta. Kan rengöras med bromsrengöring vid behov.

Med vanligt ljummet vatten och en mjuk borste kommer man långt.
Om drivlinan är i skriande behov och våtservetter inte räcker till är vanlig grön eller gul såpa mer än tillräckligt.

Mina cyklar har aldrig sett avfettning. Ett jävla okynnestvättande med en massa starka medel. Ingen del av cykeln behöver avfettning, och det enda ställe där man kan få bekymmer är om man oljar kedjan med något riktigt klistrigt elände.

Nytvättad barncykel inför försäljning. Svårt att nå högre nivå, och jag använde en pytteliten skvätt såpa i varmt vatten, skrubbade kassett och kedja i återbrukad lampolja (i en bunke, inget spill) och sen torkade jag av hela cykeln med en trasa.

IMG_6675.jpeg

Till saken hör att reklam / social media mm har skapat en helt orealistisk bild av hur framförallt en drivlina i bruk skall se ut... det behövs egentligen sällan starka medel.
Det är inte till min mtb jag skulle ha kall avfettningen. Det var till en skeppshult Nova som vi köpte till sambon. Det var så mycket klet och skit som satt fast överallt runt kedjan, dreven och ramen.

Mina cyklar har aldrig sett avfettning. Ett jävla okynnestvättande med en massa starka medel. Ingen del av cykeln behöver avfettning, och det enda ställe där man kan få bekymmer är om man oljar kedjan med något riktigt klistrigt elände.

Nytvättad barncykel inför försäljning. Svårt att nå högre nivå, och jag använde en pytteliten skvätt såpa i varmt vatten, skrubbade kassett och kedja i återbrukad lampolja (i en bunke, inget spill) och sen torkade jag av hela cykeln med en trasa.

Visa bilaga 694902
Har ingen erfarenhet av att skrubba i lampolja. Till cykeln nedan använde jag kallavfettning för att rengöra drivlinan, men jag är nybörjare på det här med cyklar. Tror du det skulle funka lika bra med lampolja? Vad är fördelen med att använda lampolja istället för kallavfettning? Är det skonsammare för miljön?

IMG_3009.JPG

IMG_3015.JPG

IMG_3035.JPG

Det är inte till min mtb jag skulle ha kall avfettningen. Det var till en skeppshult Nova som vi köpte till sambon. Det var så mycket klet och skit som satt fast överallt runt kedjan, dreven och ramen.
I det läget är ju kallavfettning svårslaget, men ta den på en trasa och torka bort smutsen istället för att spraya på den så slipper du förstöra lagren. Om du inte ändå tänkt ta isär allt och fetta om dvs.

Har ingen erfarenhet av att skrubba i lampolja. Till cykeln nedan använde jag kallavfettning för att rengöra drivlinan, men jag är nybörjare på det här med cyklar. Tror du det skulle funka lika bra med lampolja? Vad är fördelen med att använda lampolja istället för kallavfettning? Är det skonsammare för miljön?

Visa bilaga 694906

Visa bilaga 694907

Visa bilaga 694908
Ja, det är väl det där med lika löser lika som är grejen. Jag vet inte vad kallavfettning är för något men det är väl i princip en tunn olja.

Var finns avfettningen du använde just nu? Min lampolja är tillbaks i sin flaska, och klegget som ligger i botten av bunken jag använder ligger i en flaska som körs till återvinningen när den är full (blir väl en liter på fem år eller så).

Ja, det är väl det där med lika löser lika som är grejen. Jag vet inte vad kallavfettning är för något men det är väl i princip en tunn olja.

Var finns avfettningen du använde just nu? Min lampolja är tillbaks i sin flaska, och klegget som ligger i botten av bunken jag använder ligger i en flaska som körs till återvinningen när den är full (blir väl en liter på fem år eller så).
På teatern använder vi vanlig matolja för att tvätta bort fetsmink. Fungerar nog även på cycklar för att få bort klet om man inte har lampolja hemma.

Jag var hemma i farsans garage och lånade hans tråg med kallavfettning, så den finns nog kvar där gissar jag. Då jag frågade honom tidigare sa han att han brukar åka till återbruket med vätskan då han byter ut kallavfettningen. Det som hamnar på botten/ i sumpen brukade han gräva ned någonstans, oklart var. ?

Men smart det där med återanvändningen av lampolja. Förmodligen skulle farsan också kunna återanvända kallavfettningen på samma sätt, bara åka till återvinningen med skiten som hamnar i sumpen.

Kemi är inte min starka sida, men jag läste just på lite och såg att lampolja i princip är en renare form av fotogen, samt även i princip samma sak som paraffin. Intressant då jag sett att en del här vaxar kedjan med paraffin eller paraffinliknande grejer.

Jag vet inte heller vad kallavfettningen innehåller och vad som skiljer den från lampolja. Lampolja, fotogen och paraffin är ju brännbara (bränslen), men jag tvivlar på att det går att bränna kallavfettning. Knappast diskmedel heller, även om det också löser fett.

Jag ska nog testa att tvätta i lampolja nästa gång och se hur det funkar. Har en flaska ståendes hemma. Det funkar kanske lika bra att ha en plastbalja med lampolja hemma för att tvätta delar i, som det gör att stå i farsans garage, med kallavfettning.

1714027653832.png

Kallavfettning = petrokemiskt lösningsmedel.
Består av (lack-)nafta.
Hög- eller lågaromatisk i olika proportioner.
Ju mer högaromatisk desto starkare doft och sämre för miljön.
Ibland med tillsatser av tex paraffiner, alkohol och någon tensid(ytaktivt) för att funka hjälpligt på våta ytor eller reducera doften.
Tar bort framförallt olja, fett, asfalt, tjära.

Ett billigt och effektivt substitut som rengöringsmedel är helt vanlig diesel.
Brukar själv använda det på någon gammal ingrodd kassett eller kedja när man (motvilligt) måste hjälpa någon kompis/släktning som kört åratal med klisterolja.

Kallavfettning = petrokemiskt lösningsmedel.
Består av (lack-)nafta.
Hög- eller lågaromatisk i olika proportioner.
Ju mer högaromatisk desto starkare doft och sämre för miljön.
Ibland med tillsatser av tex paraffiner, alkohol och någon tensid(ytaktivt) för att funka hjälpligt på våta ytor eller reducera doften.
Tar bort framförallt olja, fett, asfalt, tjära.

Ett billigt och effektivt substitut som rengöringsmedel är helt vanlig diesel.
Brukar själv använda det på någon gammal ingrodd kassett eller kedja när man (motvilligt) måste hjälpa någon kompis/släktning som kört åratal med klisterolja.
Det känns lite som en djungel det här med rengöring av smådelar på cykeln, typ kedjor och kassetter. Många förslag om vilken vätska man bör använda. Jag funderar på att skaffa någon liknande smådelstvätt/verkstadstvätt, som på min bild ovan, som kanske rymmer ca. 30 liter. Frågan är bara vad jag ska fylla den med för vätska. Jag vill ju gärna kunna ha den stående för att lätt kunna använda vid behov. Inte hålla på att byta vätskor, med allt paltande som det innebär.

Finns det någon fördel med att använda kedjespray/klisterolja? Vilka är alternativen? Jag känner till vaxning (efter att ha kollat tråden här på Happy). Själv har jag använt både 5-56 och klisterolja (CRC Chain lube/klisterolja/kedjeolja) på mina kedjor, men vet inte om de är optimala medel. Koka i olja och sedan torka av, har jag hört nämnas av någon. Troligen farsan.

1714033568826.png

Finns det någon fördel med att använda kedjespray/klisterolja? Vilka är alternativen? Jag känner till vaxning (efter att ha kollat tråden här på Happy). Själv har jag använt både 5-56 och klisterolja (CRC Chain lube/klisterolja/kedjeolja) på mina kedjor, men vet inte om de är optimala medel. Koka i olja och sedan torka av, har jag hört nämnas av någon. Troligen farsan.

Visa bilaga 694944
Ja, den lär väl inte regna bort, det kanske kan ses som en fördel. Klisteroljan skall du skippa på cykelkedjan.

Visa bilaga 694906

Visa bilaga 694907

Visa bilaga 694908
Finns en utmärkt tråd i ämnet såpa https://happyride.se/forum/threads/...-om-foertvalad-tallolja-i-samhaellet.3441988/. @weldion
Skulle klägget bli för samvetstungande går det väl att lämna in det med på återvinningen.

Senast ändrad:
Det känns lite som en djungel det här med rengöring av smådelar på cykeln, typ kedjor och kassetter. Många förslag om vilken vätska man bör använda. Jag funderar på att skaffa någon liknande smådelstvätt/verkstadstvätt, som på min bild ovan, som kanske rymmer ca. 30 liter. Frågan är bara vad jag ska fylla den med för vätska. Jag vill ju gärna kunna ha den stående för att lätt kunna använda vid behov. Inte hålla på att byta vätskor, med allt paltande som det innebär.
Jag gillar det jag läste i Canyons "handbok" gällande rengöring av kedjor.

"Olja in och torka av överflödet" vid behovdet. Enkelt och fungerar bra.
Det gäller bara att hitta rätt olja som man tycker är billig och bra.
Jag har provat med vax men det funkar inte för mig inser jag.

Till att tvätta cykeln har jag en mjuk borste som jag doppar i en hink med vatten och liiiite såpa i. Till delar med olja (kassett, kedja) har jag en särskild borste så jag inte skitar ner resten av cykeln med olje-bös.
Sen spolar jag av med vattenslang.
Torkar efter det av dämpare m.m. med en trasa, lägger på en droppe olja på däparkolvarna innan jag motionerar dämparna och droppern så oljan fördelas.

Jag brukar sist torka av kedjan litet snabbt med en trasa.

Det går gör-fort att göra. I början höll jag på mer noggrannt, men nu har jag fått upp farten.
Jag har tillgång till vattenslang och ett ställe där jag har min tvätthink med grejjerna redo så jag bara kan sätta igång när jag har feeling.

Visa bilaga 694902
Lampolja och kallavfettning är i grunden nafta. Kallavfettning innehåller dock även lipider som gör att man kan skölja av oljan med vatten. Lampolja + såpa/diskmedel är i princip samma sak.

Lampolja och kallavfettning är i grunden nafta. Kallavfettning innehåller dock även lipider som gör att man kan skölja av oljan med vatten. Lampolja + såpa/diskmedel är i princip samma sak.
Där kommer du in på ett problem med kallavfettning, sköljning med vatten. Kallavfettnings ska inte hamna i avloppen, i alla fall om man saknar oljeavskiljare.

Kan inte riktigt förstå vad man ska ha massa kemikalier till för regelbunden användning. Själv spolar jag med vatten om det har varit lerig eller väldigt dammigt och kompletterar med lite extra rengöring med hjälp av babywipers. Babywipers innehåller snälla vegetabiliska oljor, lika löser lika alltså. Håller drivlinan ren på ett enkelt sätt med dessa och det är inga problem om man gör det regelbundet.

Rekommenderar att faktiskt läsa vad det står på förpackningen om man envisas men att slabba med kemikalier. Inte alltid speciellt trevliga hälso- eller miljöegenskaper.

Edit: Babywipers har även den fördelen att man enkelt kan göra sig själv ren från olja och skit efter mek.

Senast ändrad:
Där kommer du in på ett problem med kallavfettning, sköljning med vatten. Kallavfettnings ska inte hamna i avloppen, i alla fall om man saknar oljeavskiljare.

Kan inte riktigt förstå vad man ska ha massa kemikalier till för regelbunden användning. Själv spolar jag med vatten om det har varit lerig eller väldigt dammigt och kompletterar med lite extra rengöring med hjälp av babywipers. Babywipers innehåller snälla vegetabiliska oljor, lika löser lika alltså. Håller drivlinan ren på ett enkelt sätt med dessa och det är inga problem om man gör det regelbundet.

Rekommenderar att faktiskt läsa vad det står på förpackningen om man envisas men att slabba med kemikalier. Inte alltid speciellt trevliga hälso- eller miljöegenskaper.

Edit: Babywipers har även den fördelen att man enkelt kan göra sig själv ren från olja och skit efter mek.
Absolut, men i grund och botten samma produkt.

Om du vill göra egna babywipes så kan man med fördel göra det med hushållspapper och vanlig matolja (eller babyolja), lika löser lika och allt det där, förvaras i sluten låda. Gammal babyolja är mineralolja, nyare babyolja är vegetabiliska oljor.

Sand kan vara lite drygt att få bort utan att skapa en massa mikrorepor i lacken. Går åt en massa vatten då tycker jag (har dock inte testat med tryckluft).

Visa bilaga 694944
En klistrig olja, t ex FL gröna har fördelen att den inte förbrukas/åker av vid blöta och/eller skitiga rundor så lätt. Vinterpendling genom Stockholm (Nacka-Solna) var inga problem. Tyst drivlina som fick taglig avtorkning och omsmörjning någon gång ibland när cykeln rengjordes. Minimalt med jobb. En flyktig olja kan sticka efter 5 mil i sommarväder.

En klistrig olja, t ex FL gröna har fördelen att den inte förbrukas/åker av vid blöta och/eller skitiga rundor så lätt. Vinterpendling genom Stockholm (Nacka-Solna) var inga problem. Tyst drivlina som fick taglig avtorkning och omsmörjning någon gång ibland när cykeln rengjordes. Minimalt med jobb. En flyktig olja kan sticka efter 5 mil i sommarväder.
Nu kommer snart standardinlägg kring kedjesmörj.?

Min erfarenhet av Finish Line gröna var att jag hade väldigt fin drivlina så länge jag sköljde av mtb:n efter varje skogsruna. Hade en mack på vägen hem där jag kunde låna en vattenkran och kanna, det var nog för att hålla den ren. Men så fort man började slarva med avsköljningen satte det sig och man var tvungen att ta en runda med olja eller avfettning för att få den fin igen.

Och hushållspapper går ju bara sönder när man torkar cykeln. Ta hellre cellduk.

Min erfarenhet av Finish Line gröna var att jag hade väldigt fin drivlina så länge jag sköljde av mtb:n efter varje skogsruna. Hade en mack på vägen hem där jag kunde låna en vattenkran och kanna, det var nog för att hålla den ren. Men så fort man började slarva med avsköljningen satte det sig och man var tvungen att ta en runda med olja eller avfettning för att få den fin igen.

Och hushållspapper går ju bara sönder när man torkar cykeln. Ta hellre cellduk.
Babywipes FTW, sedan tvätta ur med ny olja.

lite extra rengöring med hjälp av babywipers. Babywipers innehåller snälla vegetabiliska oljor, lika löser lika alltså. Håller drivlinan ren på ett enkelt sätt med dessa och det är inga problem om man gör det regelbundet.

Babywipes är ju förvisso petroleumbaserade och bidrar med massa plast i miljön, återvinningsbarhet tvivelaktig när inkladdade med oljesmuts, en gammal trasa som ändå kommer kastas måste ju vara bättre? Men visst har du rätt om inte hälla avfettning i avloppet...

Babywipes är ju förvisso petroleumbaserade och bidrar med massa plast i miljön, återvinningsbarhet tvivelaktig när inkladdade med oljesmuts, en gammal trasa som ändå kommer kastas måste ju vara bättre? Men visst har du rätt om inte hälla avfettning i avloppet...
Det finns pappersbaserade våtservetter även om de är ovanliga i Sverige (!). Man får leta lite.

Gick genast och kollade och det framgår inte riktigt, du menar själva ”pappret”? Skulle iofs inte förvåna mig…
Innehöll dessutom ett gäng kemikalier, förvisso inget hälsofarligt, som är helt onödiga.
Har tidigare köpt en annan sort som var mest någon vegetabilisk olja och levde kvar i den tron att alla är ungefär lika. Tack för info! ?

Många bra tips här. Enklast är ju periodiskt underhåll. Cykeln jag skulle tvätt svar nog inte tvättad sedan den var ny och man hade nog använt fett till kedjan istället för olja.

Tillbaka
Topp