Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det har jag inte förstått!Har förstått att man inte ska använda samma produkter som till bilen.
Dom sa på cykelkraft att kallavfettning var för stark att använda runt växlarna.Det har jag inte förstått!
Har du lust att förklara närmare vad det är du har förstått men inte jag?
OkDom sa på cykelkraft att kallavfettning var för stark att använda runt växlarna.
Kallavfettning löser fett, så det kommer lösa upp smörjningen i t ex lager. Men vanlig alkalisk avfettning t ex funkar utmärkt, det är det många av de cykelspecifika är i grunden. Bilschampo funkar också bra.Dom sa på cykelkraft att kallavfettning var för stark att använda runt växlarna.
Det är inte till min mtb jag skulle ha kall avfettningen. Det var till en skeppshult Nova som vi köpte till sambon. Det var så mycket klet och skit som satt fast överallt runt kedjan, dreven och ramen.Till saken hör att reklam / social media mm har skapat en helt orealistisk bild av hur framförallt en drivlina i bruk skall se ut... det behövs egentligen sällan starka medel.
Har ingen erfarenhet av att skrubba i lampolja. Till cykeln nedan använde jag kallavfettning för att rengöra drivlinan, men jag är nybörjare på det här med cyklar. Tror du det skulle funka lika bra med lampolja? Vad är fördelen med att använda lampolja istället för kallavfettning? Är det skonsammare för miljön?Mina cyklar har aldrig sett avfettning. Ett jävla okynnestvättande med en massa starka medel. Ingen del av cykeln behöver avfettning, och det enda ställe där man kan få bekymmer är om man oljar kedjan med något riktigt klistrigt elände.
Nytvättad barncykel inför försäljning. Svårt att nå högre nivå, och jag använde en pytteliten skvätt såpa i varmt vatten, skrubbade kassett och kedja i återbrukad lampolja (i en bunke, inget spill) och sen torkade jag av hela cykeln med en trasa.
Visa bilaga 694902
I det läget är ju kallavfettning svårslaget, men ta den på en trasa och torka bort smutsen istället för att spraya på den så slipper du förstöra lagren. Om du inte ändå tänkt ta isär allt och fetta om dvs.Det är inte till min mtb jag skulle ha kall avfettningen. Det var till en skeppshult Nova som vi köpte till sambon. Det var så mycket klet och skit som satt fast överallt runt kedjan, dreven och ramen.
Ja, det är väl det där med lika löser lika som är grejen. Jag vet inte vad kallavfettning är för något men det är väl i princip en tunn olja.Har ingen erfarenhet av att skrubba i lampolja. Till cykeln nedan använde jag kallavfettning för att rengöra drivlinan, men jag är nybörjare på det här med cyklar. Tror du det skulle funka lika bra med lampolja? Vad är fördelen med att använda lampolja istället för kallavfettning? Är det skonsammare för miljön?
Visa bilaga 694906
Visa bilaga 694907
Visa bilaga 694908
På teatern använder vi vanlig matolja för att tvätta bort fetsmink. Fungerar nog även på cycklar för att få bort klet om man inte har lampolja hemma.Ja, det är väl det där med lika löser lika som är grejen. Jag vet inte vad kallavfettning är för något men det är väl i princip en tunn olja.
Var finns avfettningen du använde just nu? Min lampolja är tillbaks i sin flaska, och klegget som ligger i botten av bunken jag använder ligger i en flaska som körs till återvinningen när den är full (blir väl en liter på fem år eller så).
Jag var hemma i farsans garage och lånade hans tråg med kallavfettning, så den finns nog kvar där gissar jag. Då jag frågade honom tidigare sa han att han brukar åka till återbruket med vätskan då han byter ut kallavfettningen. Det som hamnar på botten/ i sumpen brukade han gräva ned någonstans, oklart var. ?Ja, det är väl det där med lika löser lika som är grejen. Jag vet inte vad kallavfettning är för något men det är väl i princip en tunn olja.
Var finns avfettningen du använde just nu? Min lampolja är tillbaks i sin flaska, och klegget som ligger i botten av bunken jag använder ligger i en flaska som körs till återvinningen när den är full (blir väl en liter på fem år eller så).
Det känns lite som en djungel det här med rengöring av smådelar på cykeln, typ kedjor och kassetter. Många förslag om vilken vätska man bör använda. Jag funderar på att skaffa någon liknande smådelstvätt/verkstadstvätt, som på min bild ovan, som kanske rymmer ca. 30 liter. Frågan är bara vad jag ska fylla den med för vätska. Jag vill ju gärna kunna ha den stående för att lätt kunna använda vid behov. Inte hålla på att byta vätskor, med allt paltande som det innebär.Kallavfettning = petrokemiskt lösningsmedel.
Består av (lack-)nafta.
Hög- eller lågaromatisk i olika proportioner.
Ju mer högaromatisk desto starkare doft och sämre för miljön.
Ibland med tillsatser av tex paraffiner, alkohol och någon tensid(ytaktivt) för att funka hjälpligt på våta ytor eller reducera doften.
Tar bort framförallt olja, fett, asfalt, tjära.
Ett billigt och effektivt substitut som rengöringsmedel är helt vanlig diesel.
Brukar själv använda det på någon gammal ingrodd kassett eller kedja när man (motvilligt) måste hjälpa någon kompis/släktning som kört åratal med klisterolja.
Ja, den lär väl inte regna bort, det kanske kan ses som en fördel. Klisteroljan skall du skippa på cykelkedjan.Finns det någon fördel med att använda kedjespray/klisterolja? Vilka är alternativen? Jag känner till vaxning (efter att ha kollat tråden här på Happy). Själv har jag använt både 5-56 och klisterolja (CRC Chain lube/klisterolja/kedjeolja) på mina kedjor, men vet inte om de är optimala medel. Koka i olja och sedan torka av, har jag hört nämnas av någon. Troligen farsan.
Visa bilaga 694944
Finns en utmärkt tråd i ämnet såpa https://happyride.se/forum/threads/...-om-foertvalad-tallolja-i-samhaellet.3441988/. @weldionHar ingen erfarenhet av att skrubba i lampolja. Till cykeln nedan använde jag kallavfettning för att rengöra drivlinan, men jag är nybörjare på det här med cyklar. Tror du det skulle funka lika bra med lampolja? Vad är fördelen med att använda lampolja istället för kallavfettning? Är det skonsammare för miljön?
Visa bilaga 694906
Visa bilaga 694907
Visa bilaga 694908
Jag gillar det jag läste i Canyons "handbok" gällande rengöring av kedjor.Det känns lite som en djungel det här med rengöring av smådelar på cykeln, typ kedjor och kassetter. Många förslag om vilken vätska man bör använda. Jag funderar på att skaffa någon liknande smådelstvätt/verkstadstvätt, som på min bild ovan, som kanske rymmer ca. 30 liter. Frågan är bara vad jag ska fylla den med för vätska. Jag vill ju gärna kunna ha den stående för att lätt kunna använda vid behov. Inte hålla på att byta vätskor, med allt paltande som det innebär.
Lampolja och kallavfettning är i grunden nafta. Kallavfettning innehåller dock även lipider som gör att man kan skölja av oljan med vatten. Lampolja + såpa/diskmedel är i princip samma sak.Mina cyklar har aldrig sett avfettning. Ett jävla okynnestvättande med en massa starka medel. Ingen del av cykeln behöver avfettning, och det enda ställe där man kan få bekymmer är om man oljar kedjan med något riktigt klistrigt elände.
Nytvättad barncykel inför försäljning. Svårt att nå högre nivå, och jag använde en pytteliten skvätt såpa i varmt vatten, skrubbade kassett och kedja i återbrukad lampolja (i en bunke, inget spill) och sen torkade jag av hela cykeln med en trasa.
Visa bilaga 694902
Där kommer du in på ett problem med kallavfettning, sköljning med vatten. Kallavfettnings ska inte hamna i avloppen, i alla fall om man saknar oljeavskiljare.Lampolja och kallavfettning är i grunden nafta. Kallavfettning innehåller dock även lipider som gör att man kan skölja av oljan med vatten. Lampolja + såpa/diskmedel är i princip samma sak.
Absolut, men i grund och botten samma produkt.Där kommer du in på ett problem med kallavfettning, sköljning med vatten. Kallavfettnings ska inte hamna i avloppen, i alla fall om man saknar oljeavskiljare.
Kan inte riktigt förstå vad man ska ha massa kemikalier till för regelbunden användning. Själv spolar jag med vatten om det har varit lerig eller väldigt dammigt och kompletterar med lite extra rengöring med hjälp av babywipers. Babywipers innehåller snälla vegetabiliska oljor, lika löser lika alltså. Håller drivlinan ren på ett enkelt sätt med dessa och det är inga problem om man gör det regelbundet.
Rekommenderar att faktiskt läsa vad det står på förpackningen om man envisas men att slabba med kemikalier. Inte alltid speciellt trevliga hälso- eller miljöegenskaper.
Edit: Babywipers har även den fördelen att man enkelt kan göra sig själv ren från olja och skit efter mek.
En klistrig olja, t ex FL gröna har fördelen att den inte förbrukas/åker av vid blöta och/eller skitiga rundor så lätt. Vinterpendling genom Stockholm (Nacka-Solna) var inga problem. Tyst drivlina som fick taglig avtorkning och omsmörjning någon gång ibland när cykeln rengjordes. Minimalt med jobb. En flyktig olja kan sticka efter 5 mil i sommarväder.Finns det någon fördel med att använda kedjespray/klisterolja? Vilka är alternativen? Jag känner till vaxning (efter att ha kollat tråden här på Happy). Själv har jag använt både 5-56 och klisterolja (CRC Chain lube/klisterolja/kedjeolja) på mina kedjor, men vet inte om de är optimala medel. Koka i olja och sedan torka av, har jag hört nämnas av någon. Troligen farsan.
Visa bilaga 694944
Nu kommer snart standardinlägg kring kedjesmörj.?En klistrig olja, t ex FL gröna har fördelen att den inte förbrukas/åker av vid blöta och/eller skitiga rundor så lätt. Vinterpendling genom Stockholm (Nacka-Solna) var inga problem. Tyst drivlina som fick taglig avtorkning och omsmörjning någon gång ibland när cykeln rengjordes. Minimalt med jobb. En flyktig olja kan sticka efter 5 mil i sommarväder.
Babywipes FTW, sedan tvätta ur med ny olja.Min erfarenhet av Finish Line gröna var att jag hade väldigt fin drivlina så länge jag sköljde av mtb:n efter varje skogsruna. Hade en mack på vägen hem där jag kunde låna en vattenkran och kanna, det var nog för att hålla den ren. Men så fort man började slarva med avsköljningen satte det sig och man var tvungen att ta en runda med olja eller avfettning för att få den fin igen.
Och hushållspapper går ju bara sönder när man torkar cykeln. Ta hellre cellduk.
Jag lägger vantarna på alla gamla sänglinnen och bomullstrasor allt eftersom de slits ut. Efter ett par hundra tvättar luddar de inte ens och får ett andra liv innan de åker ut.Och hushållspapper går ju bara sönder när man torkar cykeln. Ta hellre cellduk.
Babywipes är ju förvisso petroleumbaserade och bidrar med massa plast i miljön, återvinningsbarhet tvivelaktig när inkladdade med oljesmuts, en gammal trasa som ändå kommer kastas måste ju vara bättre? Men visst har du rätt om inte hälla avfettning i avloppet...lite extra rengöring med hjälp av babywipers. Babywipers innehåller snälla vegetabiliska oljor, lika löser lika alltså. Håller drivlinan ren på ett enkelt sätt med dessa och det är inga problem om man gör det regelbundet.
Rekommenderar att faktiskt läsa vad det står på förpackningen om man envisas men att slabba med kemikalier. Inte alltid speciellt trevliga hälso- eller miljöegenskaper.
Edit: Babywipers har även den fördelen att man enkelt kan göra sig själv ren från olja och skit efter mek.
Det finns pappersbaserade våtservetter även om de är ovanliga i Sverige (!). Man får leta lite.Babywipes är ju förvisso petroleumbaserade och bidrar med massa plast i miljön, återvinningsbarhet tvivelaktig när inkladdade med oljesmuts, en gammal trasa som ändå kommer kastas måste ju vara bättre? Men visst har du rätt om inte hälla avfettning i avloppet...
Gick genast och kollade och det framgår inte riktigt, du menar själva ”pappret”? Skulle iofs inte förvåna mig…Babywipes är ju förvisso petroleumbaserade och bidrar med massa plast i miljön, återvinningsbarhet tvivelaktig när inkladdade med oljesmuts, en gammal trasa som ändå kommer kastas måste ju vara bättre? Men visst har du rätt om inte hälla avfettning i avloppet...