Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Blev visst ett litet styre åt Sportrunnern:
32750932-2873-4155-898A-38406860D0B9.jpeg
A497163A-902F-43D7-A083-71CC774D38D8.jpeg
BC45507C-8508-48D5-B68E-B132A94D67DC.jpeg

Rätt udda mått, men förhoppningsvis bekvämt.

Visa din Miyata!
Ibland behöver man ett andra utlåtande fick upp mellansonen på den nybyggda för en liten pulsmätning. Omdömet löd - Bra farsan, snygg färg och så,
men du vet att man skall ha dämpare fram va? ???????

Visa bilaga 698474
Kanske dags att påminna om hur länge försörjningsplikten håller tills det att barnet lärt sig hur en "riktig" cykel ska se ut? ?

Visa din Miyata!
Ibland behöver man ett andra utlåtande fick upp mellansonen på den nybyggda för en liten pulsmätning. Omdömet löd - Bra farsan, snygg färg och så,
men du vet att man skall ha dämpare fram va? ???????

Det tar ungefär trettio år till tills man inser att det är roligare med helstel också i skogen.

EDIT: flera 18-åriga var dock mycket imponerade av min helstel skogcykel förra helgen.

Visa din Miyata!
Haha, jag kan se den svepande handen ut över samlingen i garaget..."one day son, all of this will be yours...". Undrar vad en lila Miyata är värd om 30 år till?
Typ nada med tanke på att den generationen som ska handla då verkar gilla dämpade gafflar. ?

Kommer väl vara 27.5 tums dämpade S-works cyklar som är lika stekheta retro builds som Miyata är idag.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Haha, jag kan se den svepande handen ut över samlingen i garaget..."one day son, all of this will be yours...". Undrar vad en lila Miyata är värd om 30 år till?
Det där var roligt????
Kidzen tycker jag är en dåre så för dem är det bara skrot!
Möjligt att han på bilden har lite koll… mest JDM bilar som hägrar
Hyfsad kollision med VAG puritanen här??
Miyata är JDM sade jag…. Sonen, två hjul kort ja! Fniss!

Visa din Miyata!
Kul! Hur känns 610:an?
Livsfarligt att utvärdera någonting efter en sån här dag, skulle kunna hålla ett hyllningstal till motvind.

Med det sagt så tycker jag om den mer och mer, är inte riktigt överens med handpositionerna, får ev experimentera med andra bromshandtag så småningom. Ska definitivt skaffa en finare och större styrväska också, riktigt bra tillskott!

Visa din Miyata!
Innan den hamnar i yardsale-tråden tänkte jag ge alla ärade Miyatafantaster möjligheten att äga den här fantastiska Highrunnern som är i helt fel storlek för mig utan någon kostnad. Den finns i Östersund för eventuella intressenter och är halvbra uppmätt av mig till ca 46-47ct sadelrör och ca 56-57cc topprör.
20230605_215023.jpg
20230605_215034.jpg

Visa din Miyata!
Nu har mitt cykelintresse kommit tillbaka igen!
Denna Miyata Elevation 12000 köpte jag 1993 på Cykelstället i Göteborg, Har cyklat många mil med den men alltid tagit hand om den och förvarats inomhus, Tog ut den ifrån garaget igen efter nästan 10 års förvaring.
Allt är original förutom sadeln samt fälgarna som jag byggde ihop på cykelstället ( Mavic Ceramic med titanium ekrar samt blåa nipplar) Däcken + slang är förstås nya eftersom dem gamla var helt torra.
Tog en tur med cykeln idag och den går lika fint fortfarande!

Skulle gärna vilja veta hur många av dessa som såldes. Den enda jag sett, var den som blev stulen för ca 10 år sen!
IMG_5671.jpeg
IMG_5672.jpeg
IMG_5675.jpeg

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Nu har mitt cykelintresse kommit tillbaka igen!
Denna Miyata Elevation 12000 köpte jag 1993 på Cykelstället i Göteborg, Har cyklat många mil med den men alltid tagit hand om den och förvarats inomhus, Tog ut den ifrån garaget igen efter nästan 10 års förvaring.
Allt är original förutom sadeln samt fälgarna som jag byggde ihop på cykelstället ( Mavic Ceramic med titanium ekrar samt blåa nipplar) Däcken + slang är förstås nya eftersom dem gamla var helt torra.
Tog en tur med cykeln idag och den går lika fint fortfarande!

Skulle gärna vilja veta hur många av dessa som såldes. Den enda jag sett, var den som blev stulen för ett par år sen!
Visa bilaga 698769Visa bilaga 698770Visa bilaga 698771
Herregud min skapare vilket exemplar ?

Den dreglade man över i tonåren kan jag lova!
Hur många Sjöstrand och framförallt Christer i detta fall sålde har jag ingen aning om. Vi konstaterar iaf att den är sällsynt som fyrklöver.
Mkt godis på den, Miyata Qr till hjulen till och med.
Polerade LX vevar ser jag och vad är det för dämpare? Showa?

Varmt välkommen!?

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Herregud min skapare vilket exemplar ?

Den dreglade man över i tonåren kan jag lova!
Hur många Sjöstrand och framförallt Christer i detta fall sålde har jag ingen aning om. Vi konstaterar iaf att den är sällsynt som fyrklöver.
Mkt godis på den, Miyata Qr till hjulen till och med.
Polerade LX ser jag och vad är det för dämpare? Showa?

Varmt välkommen!?
Tack!
I min ungdom ville jag aldrig ha någon moppe utan en moutainbike , denna cykeln hängde i skyltfönstret och när jag såg denna så dreglade jag så byxorna blev blöta, gick in i butiken (Christer) och sa att den skulle jag bara ha, men hade inte tillräckligt med cash, men frågade om han ville ha någon handpenning, Christer sa att han ser på mig att jag ville ha den och det räckte för honom. Var inne i butiken varje helg i flera månader, hade läst sönder deras cykelkatalog med alla tillbehör, kunde den utantill, sedan på sommaren fick jag även sommarjobba där.

Det är en Showa!

Visa din Miyata!
En mycket lyckad mekdag hos och med min gode vän idag.

Planen var som nämnts ovan att plocka det göttaste av hans båda On/Off - som vid närmare koll visade sig vara en On/Off och en Sportis - och sätta ihop på den finaste ramen, den lila.

Såhär tedde sig den lila vid dagens början:
Visa bilaga 611520

Och såhär tedde sig den svarta:
Visa bilaga 611534

Den svarta är för övrigt inte svart utan mörkt mörkblå med flake i, otroligt snygg lack men tyvärr i ganska tråkigt skick.

Här har sönderdelningen påbörjats, min cykelmekovane vän sköter sig exemplariskt under mitt stränga överinseende:
Visa bilaga 611530

Trots att den lila av allt att döma inte hade varit föremål för så mycken omsorg under sina ~30 år så fanns det inte en enda detalj som kärvade vid nedplockningen. Mycket glädjande.

Med ramen rensad och grovstädad blev det tvätt med vatten och såpa:
Visa bilaga 611531

Medan ramen torkade gav vi oss på renoveringen av vev- och styrlager:
Visa bilaga 611533

Min adept gjorde mig tårögd. En naturbegåvning:
Visa bilaga 611523

Återuppbyggnaden påbörjad, humöret på topp:
Visa bilaga 611526

Original styrstam byttes mot en LWB Signature Series polerad styrstam och originalstyret från den lila byttes mot komfortstyret från den svarta. Cykeln såg åter ut som en cykel, och jag tror att det var äkta känd glädje och inte bara artighet som gjorde att leendet på min väns läppar blev bredare och bredare:
Visa bilaga 611532

Därefter fick vi ett litet sjunk när blodnivån i koffeinomloppet blev för hög. Men varsin snabb kopp och så var vi igång igen. Vajrar och växeljustering, och sen dags för testtur.

Och det var då som det gick upp för oss att min vän saknade pump, att den pump som jag hade tagit med mig hade fel munstycke och att de ventiladaptrar som jag fingrade på när jag packade för avfärd blev kvar hemma i skogen. Ett oerhört snöpligt klimax på dagen eftersom vädret var perfekt för en testrunda. Men tålamod är en dygd, och detta ger mig om inte annat anledning att komma tillbaka frampå vårsommarkanten på uppföljning när han har gett cykeln några mil. Vi måste ändå prata däck och montera pakethållare och lite annat.

Här är cykeln i all sin majestätsblå prakt efter dagens behandling, håll tillgodo:
Visa bilaga 611527
Minnes i Miyatahelgen hos min vän nådens år 2023, den där två cyklar blev en och ur vilken även Skäggiga Damen föddes som en skrumpen liten skrott?

Såsom vardande globetrotter på gränsen till kosmopolit så har min vän inte varit hemma och kunnat cykla så mycket på den. Men för några veckor sedan landade han åter på svensk mark, och häromsistens besökte han det lokala cykelköket:
IMG_4087.jpeg

Bakdäcket bytt, framdäcket blir nästa gång. Den kärnfulla beskrivningen av köksbestyren löd ”Avundsjukan höll de inombords men lovorden…. Ojoj fanns inga gränser ”Bygdens vackraste cykel” kanske var mina ord, men folk höll med.”

Glädjande nog visar han redan tendenser på kroniskt tillstånd. Just nu avhandlas olika alternativ på styren.

IMG_4088.jpeg

Som synes så är han så fri i sinnet att han kan fotografera cykeln från nds. Där är vi många som har något att lära.

Fortsättning följer.

Tillbaka
Topp