vad drar ni i er efter ett pass?

NickPick sa:
Du frågar efter konkreta svar på ett forum för internetcyklister, men godtar inte svar från två biomedicinare som jobbar med nutrition.
Herre min själ.

Jag skulle godta ett svar från vem som helst som kan visa nån vetenskaplig undersökning i ämnet. Det är mycket möjligt att de finns och att de har rätt, jag är bara nyfiken att se underliggande data.

toshiba sa:
Här var en ganska bra meta-studie: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4540168/

TL;DR, Kolhydrater är bra om man ska träna inom 8h. Protein spelar ingen roll om man äter 1 eller 3h efter träning, bäst är ett regelbundet intag under de första 48h efter träning.

Så jag fortsätter tvivla på "tidsfönstret" direkt efter träning...
Bra sammanfattning, tror det var den artikeln det pratades om i podden ”tyngre träningssnack” med Jacob Gudiol relativt nyss. Kan vara ett tips att lyssna på för den intresserade (även om det är ”några snubbar som pratar” så har de referenser som man kan hitta till det de pratar om i anknytning till sändningen).

Nu när Happy var nere extra länge fick jag cykla lite längre och blev hungrig. Risgrynsplastkorv med två matskedar jordnötssmör och en deciliter russin, kanel och kardemumma. Och sen lunch på det efter en timme.

22FF5093-99BA-4C8B-9AC5-5B48BD888728.jpeg

Jag kolhydratladdar inför pass som egentligen inte är tillräckligt långa för att kräva kolhydratladdning.
Jag trycker i mig 30 gram gelégodis var 30e minut under passen.
Jag är alldeles för generös mot mig själv med afterbike-ölen.
Jag förvånas över att jag går upp i vikt trots att jag cyklar 20 mil i veckan och springer 2 mil i veckan.

Här var en ganska bra meta-studie: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4540168/

TL;DR, Kolhydrater är bra om man ska träna inom 8h. Protein spelar ingen roll om man äter 1 eller 3h efter träning, bäst är ett regelbundet intag under de första 48h efter träning.

Så jag fortsätter tvivla på "tidsfönstret" direkt efter träning...
Nja, inte riktigt då lätt. Men nej man behöver inte hysteritrycka kolisar efter ett pass om man inte ska prestera igen samma dag. Men det kan påverkar hur fulla dina depåer är dagen efter så det beror på vad du ska göra. Beror också på hur stor din kolhydratsskuld är och hur viktigt det är med fyllda depåer för nästa pass. Gällande protein pekar det mesta på att man kan ta proteinet även innan passet vid styrketräning eller snart efter. Vid konditionsträning beror det återigen på. Även atletens ålder spelar in. Ju äldre desto viktigare med proteinintaget. Vidare pekar det mesta på att medt opti är intag på 20-25g per dos i flera omgångar under dagen, gärna även innan läggning för att stimulera proteinsyntesen under natten (när kroppen lagar saker).
Men återigen beror allt påvad du gjort och vad du ska göra, därav att många förespråkar periodisering av kosten precis som med träningen.

Här hemma går det åt en hel del jordnötter och öl, alkoholfri om det är morgon eller dag runda och "riktig" öl efter en kvällsrunda. En påse M&Ms brukar oxå finnas hemma om jag är sötsugen. När jag tänker efter så lägger jag nog mer pengar på efterbike än på självaste cykeln, Illa.

Lite olika. Ikväll blev det 200 g jordgubbssylt direkt efter att jag stannat hojen hemma, sen stretching 20 minuter, sen laga middag. Blev 200g fläskytterfilé, kokt ris (ca 1/2 dl okokt), 1/2 lök, 1/2 rödbeta, 3 vitkålsblad, ca 1 dl krossade tomater. Hungrig igen nån halvtimme efter maten, så då blev det en banan och ca. 100 g jordnötter.

Vatten + proteindricka från Lidl. Ibland på sommaren har jag tur och hittar en liten cola i kylen också.

Bilagor

• 17157986794472026454126965888446.jpg
    17157986794472026454126965888446.jpg
    620.4 KB · Besök: 27
Efter ett zwiftpass tar jag ofta en näve russin.
När jag kommer till jobbet efter cykelpendlingen så äter jag några torkade aprikoser. Har bara 4 mil till jobbet så det går inte åt så mycket energi.

Äter du direkt ur burken, låter fö helt vidrigt och hyfsat osunt för tänderna......
Jag har med mig s.k. klämmisar (klämpåsar) och kör med jordgubbssylt eller liknande under mina långpass istället för att köpa färdig gel från sportdryckstillverkarna. Samma mängd socker/kolhydrater till en bråkdel av kostnaden. Efter längre pass behöver jag ändå fylla på med kolhydrater, så varför inte göra slut på det jag har haft med mig på turen? Då får jag i mig kolhydrater direkt efter passet. Den här kvällen hade jag med mig 400 g sylt i två klämpåsar, vilket motsvarar ungefär 200 g kolhydrater. Jag var ute totalt nästan 3,5 timme varav 3 på rull. Drog i mig den första klämpåsen efter 1,5-2 timmar, sen behövde jag inget mer under resten av passet. Tryckte i mig den andra klämpåsen tillsammans med någon liter vatten direkt efter passet.

Svårt f.ö. att få i sig stor mängd kolhydrater utan att det får påverkan på tänderna. Enda möjligheten är att köra intravenöst intag, men det är ju förbjudet enligt UCI:s regelverk, som jag förstått det. Man får försöka göra så gott man kan med tandborstning efter kolhydratintag istället. Oavsett om man kör med sportdryck, gel, sylt eller godis som bränsle.

Jag har med mig s.k. klämmisar (klämpåsar) och kör med jordgubbssylt eller liknande under mina långpass istället för att köpa färdig gel från sportdryckstillverkarna. Samma mängd socker/kolhydrater till en bråkdel av kostnaden. Efter längre pass behöver jag ändå fylla på med kolhydrater, så varför inte göra slut på det jag har haft med mig på turen? Då får jag i mig kolhydrater direkt efter passet. Den här kvällen hade jag med mig 400 g sylt i två klämpåsar, vilket motsvarar ungefär 200 g kolhydrater. Jag var ute totalt nästan 3,5 timme varav 3 på rull. Drog i mig den första klämpåsen efter 1,5-2 timmar, sen behövde jag inget mer under resten av passet. Tryckte i mig den andra klämpåsen tillsammans med någon liter vatten direkt efter passet.

Svårt f.ö. att få i sig stor mängd kolhydrater utan att det får påverkan på tänderna. Enda möjligheten är att köra intravenöst intag, men det är ju förbjudet enligt UCI:s regelverk, som jag förstått det. Man får försöka göra så gott man kan med tandborstning efter kolhydratintag istället. Oavsett om man kör med sportdryck, gel, sylt eller godis som bränsle.
Vart köper man klämmis-påsar?

Vart köper man klämmis-påsar?
Jag köpte mina för ett par månader sedan på matabarn.se. Jag kommer dock inte in på deras hemsida nu, så de kanske har lagt ned. Mylittlemeal.se, som @clnr tipsar om, ser ut att ha liknande påsar. Det fanns 100 g- och 200 g-påsar. Jag använder båda sorter. De rymmer ca. 1 resp. 2 dl. Funkar bra att diska och sluter tätt bra, tycker jag. Kostade någon hundring för ett 10-pack med olika storlekar.

1715852499734.png

Efter ett zwiftpass tar jag ofta en näve russin.
När jag kommer till jobbet efter cykelpendlingen så äter jag några torkade aprikoser. Har bara 4 mil till jobbet så det går inte åt så mycket energi.

Om du har 4 mil till jobbet så lär det ta en stund i alla fall och gå en del energi.

Låt oss göra ett antagande om en snitteffekt på 170 w och att det tar dig säg runt en timme och en kvart. Det skulle kräva storleksordningen ~750 kcal i energi.

50g torkade aprikoser ger storleksordningen 120 kcal energi......

Nu har jag ingen aning om vad och hur du äter i övrigt men logiken "det går inte åt så mycket energi" fallerar rätt ordentligt - det går rätt mycket energi skulle jag snarare säga, sen är frågan hur dina övriga energiutgifter ser ut respektive vad som kommer in under dagen.....

Om du har 4 mil till jobbet så lär det ta en stund i alla fall och gå en del energi.

Låt oss göra ett antagande om en snitteffekt på 170 w och att det tar dig säg runt en timme och en kvart. Det skulle kräva storleksordningen ~750 kcal i energi.

50g torkade aprikoser ger storleksordningen 120 kcal energi......

Nu har jag ingen aning om vad och hur du äter i övrigt men logiken "det går inte åt så mycket energi" fallerar rätt ordentligt - det går rätt mycket energi skulle jag snarare säga, sen är frågan hur dina övriga energiutgifter ser ut respektive vad som kommer in under dagen.....
Jag kunde absolut ha uttryckt mig mer beskrivande och inte så kortfattat och otydligt som jag gjorde.
Äter frukost innan jag åker hemifrån, så vad jag menade (men inte skrev) var att det inte går åt så mycket extra energi för att kunna umgås med andra personer på ett civiliserat sätt tills det är dags för lunch.
Ska försöka vara tydligare i hur jag förmedlar information i framtiden. :-)

Jag kunde absolut ha uttryckt mig mer beskrivande och inte så kortfattat och otydligt som jag gjorde.
Äter frukost innan jag åker hemifrån, så vad jag menade (men inte skrev) var att det inte går åt så mycket extra energi för att kunna umgås med andra personer på ett civiliserat sätt tills det är dags för lunch.
Själv skulle jag vara både hungrig och grinig utan mat fram till lunch om jag startade dagen med 40km. Kanske du inte är så tung/stor?

Jag gissar att om du klämmer 2x40km fem dagar i veckan till och från jobbet och dessutom tränar ytterligare på helgerna, så antar jag att du inte har några större viktproblem.

Jag köpte mina för ett par månader sedan på matabarn.se. Jag kommer dock inte in på deras hemsida nu, så de kanske har lagt ned. Mylittlemeal.se, som @clnr tipsar om, ser ut att ha liknande påsar. Det fanns 100 g- och 200 g-påsar. Jag använder båda sorter. De rymmer ca. 1 resp. 2 dl. Funkar bra att diska och sluter tätt bra, tycker jag. Kostade någon hundring för ett 10-pack med olika storlekar.

Visa bilaga 699645
Tack. Gillar den snälla designen! Passar en jättebaby som mig. :-)

Visa bilaga 699645
Vem vågar prova energi i snabbförpackning? ?

Men mest gör vi väl fortfarande av med bara genom att passivt leva ännu ett dygn?

Dvs, man behöver inte äta väsentligt extra för att man är fysiskt aktiv? För det är ju rätt få i väst som nätt och jämnt får i sig så mycket de behöver under ett dygn för att kroppen ska överleva ännu ett dygn. Så det finns att ta av där för att rulla till jobbet ändå.

Tror både Pontzer och Smil lagt ut texten en hel del kring detta med vår nära konstanta förbränning oavsett aktivitet. Pontzer har jag inte läst men det är svårt att knäcka Smil på akademisk nivå.

Men det är gott att äta. Det är ju argument nog.

Men mest gör vi väl fortfarande av med bara genom att passivt leva ännu ett dygn?

Dvs, man behöver inte äta väsentligt extra för att man är fysiskt aktiv? För det är ju rätt få i väst som nätt och jämnt får i sig så mycket de behöver under ett dygn för att kroppen ska överleva ännu ett dygn. Så det finns att ta av där för att rulla till jobbet ändå.

Tror både Pontzer och Smil lagt ut texten en hel del kring detta med vår nära konstanta förbränning oavsett aktivitet. Pontzer har jag inte läst men det är svårt att knäcka Smil på akademisk nivå.

Det beror på hur fysiskt aktiv man är. Om jag tränar ca 20 h/v behöver jag få i mig nästan dubbelt så mycket kcal som när jag är fysiskt inaktiv, om jag vill hålla vikten konstant.

Dagens Swiftpass blir att överösas av all mediabevakning inför konserterna...det var någon som skrev om Zwift tidigare i tråden...sorry...

För att bli mer seriös så fyller jag på med det som finns...det handlar om att få i sig energi. Så fett och protein i bra kombination.

För kortare pass...inget speciellt...samma koncept i alla fall: fett och protein

Det beror på vad du är ute efter - att "leva" eller att prestera.
Poängen är ju att man dels blir mer energieffektiv i den aktiviteten man gör = den kostar mindre och mindre energi varje gång, respektive att man ändrar beteende för att spara energi vilket gör att totalförbrukningen håller sig hyfsat konstant.

Samlarfolket rör sig stora sträckor och är fysiskt aktiva, men sen när de inte gör det sitter de på huk och slickar i sig honung och slösar så lite energi som möjligt. Deras "aktivitet" är ju inte något som tillkommer utan deras vanliga livsstil, för oss västerlänningar kommer ju "aktiviteten" ofta on top. De är heller inte ute efter att prestera bättre varje gång de ska ut och samla utan det handlar ju om att få ihop energibalansen för dagen, inte att utveckla så mycket effekt som möjligt eller få så stora biceps som möjligt.

Det är ju poängen bakom resonemanget "du kan inte gå ner i vikt av träning" för det tenderar göra att spontan aktivitet istället minskar då kroppen vill vara i jämvikt respektive att efter man gått ner de där första kilona så minskar energikostnaden för aktiviteten så fortsätter man träna som gjort med samma intensitet / frekvens så stannar viktnedgången för att grundkostnaden att överleva blivit lägre i och med vikttappet, vi blivit mindre slösiga under aktiviteten, respektive vi minskar spontan aktivitet och sparar mer energi i övrigt.

I den här "jämviktsprocessen" börjar kroppen också nedreglera kostsamma processer som fortplantning och andra hormonstyrda processer - därav relativ energibristproblematiken och att man kan hamna i situationen att man inte minskar i vikt fast man borde vara i ett underskott, men istället reglerar kroppen ned en massa annat.

Så visst vill man bara "överleva" går det utmärkt att cykla 4 mil till jobbet och strunta i att tillföra ytterligare energi. Men det skulle inte jag rekommendera om syftet med aktiviteten också är att bli starkare / bättre på sin aktivitet - och sen beror det ju på "var vi börjar någonstans" - otränad? överviktig? osv.

Det beror på vad du är ute efter - att "leva" eller att prestera.
Poängen är ju att man dels blir mer energieffektiv i den aktiviteten man gör = den kostar mindre och mindre energi varje gång, respektive att man ändrar beteende för att spara energi vilket gör att totalförbrukningen håller sig hyfsat konstant.

Samlarfolket rör sig stora sträckor och är fysiskt aktiva, men sen när de inte gör det sitter de på huk och slickar i sig honung och slösar så lite energi som möjligt. Deras "aktivitet" är ju inte något som tillkommer utan deras vanliga livsstil, för oss västerlänningar kommer ju "aktiviteten" ofta on top. De är heller inte ute efter att prestera bättre varje gång de ska ut och samla utan det handlar ju om att få ihop energibalansen för dagen, inte att utveckla så mycket effekt som möjligt eller få så stora biceps som möjligt.

"Sitta på huk och slicka i sig honung" - life goal!

Tack för klargörandet att du äter mer än några torkade aprikoser under dagen! Men hur ser det ut på kvällen, kvällsmat? Kvällsfika? Och under helgen?

Kvarg, jordgubbssylt och kakao... Kvarg för proteinet, jordgubbssylt för kolhydraterna och kakao för smaken. ?

IMG_3241.JPG

Addendum: Drygt en timme efter avslutat pass blev det en lite rejälare måltid. Kyckling, ris, vitkål, rödbeta, lök, tomat.

IMG_3243.JPG

Addendum 2: En banan slinker ned 30 minuter senare.

IMG_3244.JPG

Addendum 3: Detta var intaget efter ett 90 minuters löppass (15k) på kvällen, strax före läggdags. Ganska representabelt för vad jag äter direkt efter ett träningspass av den karaktären.

https://www.jogg.se/Traning/Pass.aspx?id=24297923

Senast ändrad:
Testade att cykla 4 mil till jobbet idag efter en frukost bestående av en skål gröt och två koppar kaffe. Enligt Garmin gick det åt 1100 kcal (253 W i snitteffekt) Nu med ca 45 minuter kvar till lunch är jag varken trött, grinig eller hungrig. Gjorde jag något fel då?

Tillbaka
Topp