Jag har med mig s.k. klämmisar (klämpåsar) och kör med jordgubbssylt eller liknande under mina långpass istället för att köpa färdig gel från sportdryckstillverkarna. Samma mängd socker/kolhydrater till en bråkdel av kostnaden. Efter längre pass behöver jag ändå fylla på med kolhydrater, så varför inte göra slut på det jag har haft med mig på turen? Då får jag i mig kolhydrater direkt efter passet. Den här kvällen hade jag med mig 400 g sylt i två klämpåsar, vilket motsvarar ungefär 200 g kolhydrater. Jag var ute totalt nästan 3,5 timme varav 3 på rull. Drog i mig den första klämpåsen efter 1,5-2 timmar, sen behövde jag inget mer under resten av passet. Tryckte i mig den andra klämpåsen tillsammans med någon liter vatten direkt efter passet.
Svårt f.ö. att få i sig stor mängd kolhydrater utan att det får påverkan på tänderna. Enda möjligheten är att köra intravenöst intag, men det är ju förbjudet enligt UCI:s regelverk, som jag förstått det. Man får försöka göra så gott man kan med tandborstning efter kolhydratintag istället. Oavsett om man kör med sportdryck, gel, sylt eller godis som bränsle.