Visa din vaxning! kedjan inte benen

Som nybörjare på vaxade kedjor undrar jag vad användare menar med att kedjan är tyst. Menar ni att den är tystare än oljad kedja eller tystare än en osmord? Jag tycker de rasslar mer än en oljad kedja.
Något jag missat?

Underhållsintervallen på ca 30 mil är det baserat på när kedjor börjar gnissla eller har zero friction bestämt att det är ett bra intervall?

Mina kedjor är lika tysta som en nyoljad kedja. Däremot tycker jag att de håller sig tysta och fina längre. Jag brukar köra ca 50 mil på en vaxning innan jag toppar upp med droppvax eller helt enkelt vaxar om dom. Då är de knäpptysta och funkar perfekt hela tiden.
Om dina kedjor rasslar så kanske du inte gjorde de tillräckligt rena innan du vaxade, då fäster inte vaxet utan ligger bara utanpå den gamla oljan.

Om jag tar en nyvaxad kedja och lägger på squirt så blir den märkbart tystare, så mina kedjor är knappast ljudlösa från slowcookern. Hur dom är jämfört med oljade har jag inte orkat jämföra, men låter antagligen en aning mer.

Jag kör 40-50 mil mellan vaxningarna. Då brukar kedjan börja låta lite mer, men inte gnissla. Har kört upp till 120 mil utan att lägga på något och kedjan förde inte så mycket oväsen då heller, men antar att slitaget ökar ordentligt någonstans. 40-50 mil känns som ett rimligt intervall, känns inte nödvändigt att analysera mer än så tycker jag.

Smoove-vaxade kedjor går tämligen tyst iaf så länge man inte börjar torka bort överskottsböset. Det håller sig rätt mjukt.

Pingvinkokta, nåja värmda vaxbadade tycker jag hårdnar mer. Då kan kedjan börja låta lite.

Oljade (FL grön) kedjor går tyst till dess oljan är helt borta. 60-milare är no probs.

Jag ska testa dyrvax. Molten Speedwax eller Silca. Mollos erfarenhet ovan skapar nyfikenhet.

Jag är imponerad av att ni klarar 50 mil på en ”tyst” kedja. Tycker jag fick rengjort kedjorna väl men ändå så börjar det låta halvaktigt ”metall mot metall” efter ca 15mil. Går dock bra att cykla upp mot 30-35mil per kedja på samma ”oljud”. Dock varierar ljudet baserat på belastning och växel. Kanske bara jag som är för känslig…

På 100 mil över trädgränsen startade jag med en varmvaxad kedja som redan hade gått ca 100 mil, och fått två eller tre omgångar dropp på sig.
Nydroppad något dygn innan start. Den började rassla någon gång efter 40 mil, och fick ny omgång droppar vid 47 mil (nattvila). Sen fick jag droppa på en gång till under färden, men minns inte när. Vid 100 mil hade den inte börjat rassla.
Nu ska jag koka och vaxa om den kedjan.
Varmvax är super secret med wolfram eller vad det var (jag har inte kvar påsen).
Jag droppar Squirt.

På 100 mil över trädgränsen startade jag med en varmvaxad kedja som redan hade gått ca 100 mil, och fått två eller tre omgångar dropp på sig.
Nydroppad något dygn innan start. Den började rassla någon gång efter 40 mil, och fick ny omgång droppar vid 47 mil (nattvila). Sen fick jag droppa på en gång till under färden, men minns inte när. Vid 100 mil hade den inte börjat rassla.
Nu ska jag koka och vaxa om den kedjan.
Varmvax är super secret med wolfram eller vad det var (jag har inte kvar påsen).
Jag droppar Squirt.
Byter du ut squirt kommer du längre.

Nuvarande storflaska med squirt är snart slut, då har jag en smoove att testa.
Jag har kört Squirt sedan 2019, byter även jag när sista storflaskan snart är slut. Men finns det något annat dropvax än Silca Super Secret som enbart behöver kokande vatten för eventuell rengöring efter exorcismen av fabriksfettet? Det verkar ju vara sånt win om man vill slippa kemikalier.

Vad finns det mer för droppvax som enbart behöver kokande vatten för rengöring efter blöta turer?

beror väl på smältpunkten på vaxet. den varierar säkert men bör i alla lägen vara lägre än kokpunkten för vatten.

effektiviteten ökar högst betydligt om man tillsätter tvättmedel. använder själv via med gott resultat, men det finns skeptiker som läst sig till att det skulle kunna påverka metallen.

Jag har kört Squirt sedan 2019, byter även jag när sista storflaskan snart är slut.
Hur kommer det sig att du redan då valde Squirt istf tex Smoove
Smoove har ju funnits länge, åtminstone sedan 2016(-17?) och har omnämnts även här på Happy sedan 2018-05-14.

Nu finns det ju, som flera redan har skrivit, många fler alternativ att välja på.

Senast ändrad:
Jag grundvaxar med syltvax. Sedan droppvax Smoove. Behövs rengöring tex för omvaxning kör jag hetspolning från kranen. Då flyger vaxet av och jag kan koka/droppa igen.

Smoove har ju funnits länge, åtminstone sedan 2016(-17?) och har omnämnts även här på Happy sedan 2018-05-14.

Nu finns det ju, som flera redan har skrivit, många fler alternativ att välja på.
Jag undrar också varför inte alla fattar perfekta beslut hela tiden. Då hade ju allt varit så enkelt!

Jag har använt Smoove i några år, man kan köpa det på exempelvis bikable.se (gamla cykelgear). Jag har en flaska kvar och kommer köra det på pendlaren och tandemhojen.

Det var back in the day the bästa all-around-flytvaxet för det håller rätt bra i väta. Men det är ett pris på det, och det är att det är besvärligare än andra vaxer att rengöra. Vanlig avfettning biter inte jättebra på det. Smooves egna avfettning biter jättebra. Squirt-rengöring tar hyfsat också. Tricket är som vanligt att smörja så lite som möjligt så att man inte får buildup, men jag klantar mig alltid nån gång.

Idag verkar det vara Effetto Mariposa Flower Power Wax som är bästa all-aroundern av flytvaxena, har emellertid inte testat det själv.

På hårdvax-cyklarna blir det nu silca super secret wax som toppoff flytvax då det är kompatibelt med hårdvaxet.

Jag undrar också varför inte alla fattar perfekta beslut hela tiden. Då hade ju allt varit så enkelt!
Smoove har tänkt både på FOMOsar och oss skeptiker till influencers betalda reklamtexter maskerade som tester genom att sälja en liten prova på flaska
Smoove_Universal_Kaedevoks_15_ml_1596027249.jpg

Den säljs här för endast 22 SEK

Men den som vill prova själv tycker jag även bör läsa på om smörjproceduren för Smoove hos ZFC, det är tydligen inte bara att droppa på!
Åtminstone för att få bästa resultat enl honom.

Smoove har tänkt både på FOMOsar och oss skeptiker till influencers betalda reklamtexter maskerade som tester genom att sälja en liten prova på flaska
Smoove_Universal_Kaedevoks_15_ml_1596027249.jpg

Den säljs här för endast 22 SEK

Men den som vill prova själv tycker jag även bör läsa på om smörjproceduren för Smoove hos ZFC, det är tydligen inte bara att droppa på!
Åtminstone för att få bästa resultat enl honom.

Smoove har ett penetration problem, och det har även jag som användare upplevt i praktiken. Dvs om man bara sätter på som vanlig kedjeolja så är det inte säkert att vätskan lyckas krypa in ordentligt i kedjelänkarna, och det märker man som att kedjan gnisslar i en enstaka länk. Tricket är att värma flaskan, och/eller värma kejdan. Jag har bara gjort det vid nyapplicering på ren kedja, vid upptoppning har det funkat bra nog att bara applicera som vanligt för mig.

Nyare generationers flytvax har inte nödvändigtvis samma problem. Effetto Mariposa Flower Power har det inte enligt ZFC. Så skulle jag välja ett flytvax idag skulle jag inte välja Smoove, utan Effetto Mariposa.

Om en av dragningskrafterna till vax är att ha en ren drivlina och en kedja som inte svärtar behöver man kolla i förväg om vaxet man väljer är av den typen. Råkar man ut för buildup med Smoove så kan jag säga att den är inte alls särskilt ren. Renare än olja, visst, men gegg kan det bli. Effetto Mariposa Flower Power sägs svärta en del, men har inte provat själv så vet inte till vilken grad. Skulle inte tro att det upplevs skitigare än Smoove.

För mig är önskan med vax att dyra kassetter och kedjor ska hålla längre tid, samt att det ska svärta mindre, hålla sig renare längre tid och vara enklare att rengöra utan att behöva använda aggressiva eller dyra lösningsmedel. Att det har lägst friktion har också en viss teoretisk betydelse för jag gillar optimera grejer. Jag kan ta en viss kompromiss i fråga om hur ofta man behöver vaxa om och hur bra det håller i väta, men det får inte vara för uselt.

När jag kikade på alternativ till Smoove med den kravprofilen så landade jag på hårdvax med kompatibelt flytvax som top-off. Nu har jag cyklat en (1) tur med hårdvax (Silca) så lite tidigt än att utvärdera, så får se hur det går.

Smoove säljs inte i någon butik som jag handlar från, varken online eller i verkligheten.

Wow vilken jävla game changer!!!

R2 bike vaxar och säljer färdiga kedjor nu i alla märken och kombinationer till riktigt bra priser!

Detta kommer nog underlätta tröskeln för väldigt många människor.

Helt fantastiskt säger jag. Om än inte så mycket arbete om man är erfaren och rutinerad. Men det är fortfarande en del jobb.

Jag grämer mig mer om nätterna för att jag inte köpte en massa Tesla- eller Nvidiaaktier.

Då det begav sig var det en sådan hallelujastämning på Squirt, och hos tillverkaren stod det faktiskt ett tag att man _aldrig_ behövde rengöra kedjan igen efter första appliceringen. Bara att hälla på mer Squirt tills det var dags att kassera kedjan. Det där är ändrat nu, skulle gissa att det är ZFCs förtjänst.

R2 bike vaxar och säljer färdiga kedjor nu i alla märken och kombinationer till riktigt bra priser!

Helt fantastiskt säger jag. Om än inte så mycket arbete om man är erfaren och rutinerad. Men det är fortfarande en del jobb.

Ja faktiskt, men det hade varit ännu bättre om Rex (vaxet de kör med där) hade en flytvax-variant som man kunde toppa upp med. Det går förstås finfint att toppa upp med Silca Super Secret, men att kunna köra med exakt samma vax som i kedjan skulle se mer ut som ett komplett paket.

Då kan man köra med hårdvaxad kedja utan att vaxa själv en enda gång, man köper en färdigvaxad kedja, och kompletterar med kompatibelt flytvax tills kedjan är slut, jag har hört att en del gör så, men vet inte hur vettigt det är, kan tänka mig att det kräver att man kör i ganska snälla förhållanden. Silca Super Secret flytvax är så vitt jag förstår exakt samma produkt som deras hårdvax, bara finfördelat i små små partiklar som ligger i vatten.

Om man verkligen har en vaxgryta så tycker jag inte att köpa färdigvaxad kedja ger nåt nämnvärt efter det att Ufo drivetrain cleaner och Silca chain stripper gjort det så smidigt och snabbt att preppa en fabrikskejda. Man preppar en ny kedja ur förpackningen för vaxning på 15 minuter vara 10 av dessa är väntetid. Tar längre tid att smälta vaxet i grytan.

Å andra sidan kan köpa en färdigvaxad kedja vara en bra inkörsport till de tyngre cykelpysselberoendena.

Eller så någon som kör flytvax normalt, men lägger på en sån hårdvaxad färdigköpt som race-kedja när det är tävling.

Ja faktiskt, men det hade varit ännu bättre om Rex (vaxet de kör med där) hade en flytvax-variant som man kunde toppa upp med. Det går förstås finfint att toppa upp med Silca Super Secret, men att kunna köra med exakt samma vax som i kedjan skulle se mer ut som ett komplett paket.

Då kan man köra med hårdvaxad kedja utan att vaxa själv en enda gång, man köper en färdigvaxad kedja, och kompletterar med kompatibelt flytvax tills kedjan är slut, jag har hört att en del gör så, men vet inte hur vettigt det är, kan tänka mig att det kräver att man kör i ganska snälla förhållanden. Silca Super Secret flytvax är så vitt jag förstår exakt samma produkt som deras hårdvax, bara finfördelat i små små partiklar som ligger i vatten.

Om man verkligen har en vaxgryta så tycker jag inte att köpa färdigvaxad kedja ger nåt nämnvärt efter det att Ufo drivetrain cleaner och Silca chain stripper gjort det så smidigt och snabbt att preppa en fabrikskejda. Man preppar en ny kedja ur förpackningen för vaxning på 15 minuter vara 10 av dessa är väntetid. Tar längre tid att smälta vaxet i grytan.

Å andra sidan kan köpa en färdigvaxad kedja vara en bra inkörsport till de tyngre cykelpysselberoendena.

Eller så någon som kör flytvax normalt, men lägger på en sån hårdvaxad färdigköpt som race-kedja när det är tävling.
Självklart ska man ha en slow cooker med vax om man ändå ska hålla på.
Är ju hela grejen liksom. Att toppa upp med super secret är bara för att förlänga mellan vaxbadet.

Har 5 kedjor i rotation per cykel, kör jag får 30-40 mil + top up som ger ytterligare 30 mil så kan jag köra minst 300 mil innan vaxbadet åker fram. Beroende på väder såklart och ibland längre distans än så.

Att köpa färdigvaxad är för att kunna köra direkt utan att avfetta ny kedja.
Tror inte din 15 minuter process är lika 100% ren som 1 omgång i lampolja + 2 i gånger i olika burkar med ny chain stripper/ufo cleaner. Självklart är 90% av tiden väntetid

Men att betala 3-400kr extra för att spara tid är värt mycket ? jämfört med tidigare färdigvaxade kedjor som gick att köpa för 1500-2000 kr.

Har vaxat/fettat av kedjor till vänner innan men nu kan de ju köpa färdiga. De behöver varken köpa några extra glasburkar, avfettning eller skaffa rätt kompetens.

Folk med pengar betalar gärna för att hoppa över en massa steg och att spara tid

Fan, min affärside skjuten i sank.

Fan, min affärside skjuten i sank.
Ta min. Som du kanske vet så har medicinsk bildanalys länge använt datormodeller inom sjukvården för att hitta cancer i röntgenbilder. På samma sätt borde man kunna göra en datormodell för att uppskatta slitage på kassetter och rekommendera när det är dags att köpa nytt. Frågan är vem som skall köpa idén, butiker tjänar ju på att man är ovarsam med sin drivlina.

Ta min. Som du kanske vet så har medicinsk bildanalys länge använt datormodeller inom sjukvården för att hitta cancer i röntgenbilder. På samma sätt borde man kunna göra en datormodell för att uppskatta slitage på kassetter och rekommendera när det är dags att köpa nytt. Frågan är vem som skall köpa idén, butiker tjänar ju på att man är ovarsam med sin drivlina.
Låter ju som något varje cykelservice ställe behöver . En snabb datoranlys och en såld kassett till varje kund .

Pingvin syltvax trivs bra i kastrull. Bara värma lugnt och slå av när det har smält. Kedjan blir stiff värre. När vaxet i kastrullen, billigt hos Stadsmissionen, har stelnat avslöjas hur ren kedjan var när det doppades?
Samma här , varför krångla med crockpots etc. Går lika bra med en gammal kastrull och lite tålamod när det ska vaxas. Gäller att ha så låg värme att vaxet inte börjar koka. Rör runt lite i det smälta vaxet o låt det svalna. Lagom att plocka upp kedjan när vaxet börjar skinna sig. När kedjan svalnat drar jag den över något runt föremål så att länkarna ledas upp. Går nog att göra med kedjan monterad på cykel men man får räkna med vaxflagor kommer att flyga omkring.

Jag grämer mig mer om nätterna för att jag inte köpte en massa Tesla- eller Nvidiaaktier.

Då det begav sig var det en sådan hallelujastämning på Squirt, och hos tillverkaren stod det faktiskt ett tag att man _aldrig_ behövde rengöra kedjan igen efter första appliceringen. Bara att hälla på mer Squirt tills det var dags att kassera kedjan. Det där är ändrat nu, skulle gissa att det är ZFCs förtjänst.

Tycker det stämmer om man som jag torkar av Squirtkedjan ordentligt efter påläggning dagen innan. Efter ett tag kan man ju hitta lite påbyggnad på växeldreven men det är ju lätt borttaget och knappast ett problem..

Är man solskenscyklist funkar det utmärkt, håller med. Vad jag borde gjort från början var att se till att alltid hålla Squirt lättflytande genom att tillsätta vatten då det behövs, och denna video upplever jag gjorde skillnad! Den länkades nog för några sidor sedan men tål att upprepas, iaf för er som använder smörjor som penetrerar dåligt:

Jag brukar med fördel förvärma Smoove-flarran lite. Då beter sig vaxet helt annorlunda.

Kompisar som kör Effetto Mariposa är lyriska men kedjorna ser inte så snygga ut.

squirt och smoove som det ständigt återkommes till i tråden är klassikerna, uppenbart prioriterade för race day, och håller rätt applicerade länge per applikation.

men om kerins tester stämmer bör de de bort från kedjan om det möts smuts. för den blir i större utsträckning än för de modernare droppvaxerna kvar; land locked som han uttrycker sig. och kedjan slits därmed vidare med frenesi även om man droppar på fräsch produkt. förutom slitage rapporteras ansamling av svart smuts som en bieffekt av att upprepat utan mellanliggande rengöring använda dessa produkter. det man nog vill bort från när man byter från oljebaserat till vax.

det finns några alternativ om man istället bekvämare bara vill droppa på och köra vidare. förstås är det inte idealiskt med dessa heller, men mindre skadligt. det kan upplevas som en nackdel med dessa att de lämpligen appliceras oftare. men kedjan behöver inte heller med samma nödvändighet vila ett antal timmar före användning.

de jag tänker på är effeto mariposa, ceramic speed ufo v2 och tru tension banana slip all weather tungsten resp race. session s-wax och silca super secret drip har även de nästan lika bra resultat.

man behöver knappast kassera sin inköpta smoove och squirt, för så stora är inte skillnaderna. men i första hand race day och solskenscykling med dessa? ja om man inte som jag råkat köpa stolpskottet squirt low temp. vilken bromskloss. vad man pysslat med där vet jag inte, men det blir en trög och högst onjutbar seg känsla i kedjan, särskilt i kyla.
.
IMG_1512.jpeg

Jag brukar inte tvätta skivorna med multispray, men jag skulle tro att det går. Spruta friskt, torka av och en snabb avtorkning med t-röd på trasa.

squirt och smoove som det ständigt återkommes till i tråden är klassikerna, uppenbart prioriterade för race day, och håller rätt applicerade länge per applikation.

men om kerins tester stämmer bör de de bort från kedjan om det möts smuts. för den blir i större utsträckning än för de modernare droppvaxerna kvar; land locked som han uttrycker sig. och kedjan slits därmed vidare med frenesi även om man droppar på fräsch produkt. förutom slitage rapporteras ansamling av svart smuts som en bieffekt av att upprepat utan mellanliggande rengöring använda dessa produkter. det man nog vill bort från när man byter från oljebaserat till vax.

det finns några alternativ om man istället bekvämare bara vill droppa på och köra vidare. förstås är det inte idealiskt med dessa heller, men mindre skadligt. det kan upplevas som en nackdel med dessa att de lämpligen appliceras oftare. men kedjan behöver inte heller med samma nödvändighet vila ett antal timmar före användning.

de jag tänker på är effeto mariposa, ceramic speed ufo v2 och tru tension banana slip all weather tungsten resp race. session s-wax och silca super secret drip har även de nästan lika bra resultat.

man behöver knappast kassera sin inköpta smoove och squirt, för så stora är inte skillnaderna. men i första hand race day och solskenscykling med dessa? ja om man inte som jag råkat köpa stolpskottet squirt low temp. vilken bromskloss. vad man pysslat med där vet jag inte, men det blir en trög och högst onjutbar seg känsla i kedjan, särskilt i kyla.
.
Visa bilaga 703336
Ja, smooven mörknar gradvis på kedjan. Nu efter ca 20 mil torråka på senaste droppningen blir man rätt svart om fingrarna men vaxet känns inte det minsta grusigt och kedjan går tyst och fint. Där brukar jag förära kedjan varmvattenspolning så vaxet släpper innan jag droppar nytt. Förövrigt åkte kedjan på för ett år sedan och har då även gått som trainerkedja utan mätbart slitage. På crossen samlas en del grus då vaxet håller sig lite mjukt och klibbigt. Därav oftare spolning.

Har en ny syltvaxad kedja i påse sedan förra sommaren. Då den gamla inte har slitits märkbart har jag inte bytt. Ett kassettdrev, tredje ovanifrån, går inte ljudlöst så jag tänkte byta ändå.

här har man kört all in på smörja?‍?
.
Visa bilaga 703880
Har gjort ett vetenskapligt test på Silca nu.
Körde lite rulle inomhus med nyvaxad kedja och fnaset från kedjan åkte in på golvet i gästrummet. Har varit snorhalt på golvet där i flera månader, men nu så börjar man få grepp när man går in där.

Tillbaka
Topp