Fjärdebrunn
Aktiv medlem
Visa din vaxning! kedjan inte benen
Vad ska vi då ha dig till?Nä, jag vet inte hur man gör. Plus att jag är så svag så jag sliter knappt på kedjorna. De sliter på mig.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vad ska vi då ha dig till?Nä, jag vet inte hur man gör. Plus att jag är så svag så jag sliter knappt på kedjorna. De sliter på mig.
Byter du ut squirt kommer du längre.På 100 mil över trädgränsen startade jag med en varmvaxad kedja som redan hade gått ca 100 mil, och fått två eller tre omgångar dropp på sig.
Nydroppad något dygn innan start. Den började rassla någon gång efter 40 mil, och fick ny omgång droppar vid 47 mil (nattvila). Sen fick jag droppa på en gång till under färden, men minns inte när. Vid 100 mil hade den inte börjat rassla.
Nu ska jag koka och vaxa om den kedjan.
Varmvax är super secret med wolfram eller vad det var (jag har inte kvar påsen).
Jag droppar Squirt.
Byter du ut squirt kommer du längre.
Jag har kört Squirt sedan 2019, byter även jag när sista storflaskan snart är slut. Men finns det något annat dropvax än Silca Super Secret som enbart behöver kokande vatten för eventuell rengöring efter exorcismen av fabriksfettet? Det verkar ju vara sånt win om man vill slippa kemikalier.Nuvarande storflaska med squirt är snart slut, då har jag en smoove att testa.
Hur kommer det sig att du redan då valde Squirt istf tex SmooveJag har kört Squirt sedan 2019, byter även jag när sista storflaskan snart är slut.
Smoove säljs inte i någon butik som jag handlar från, varken online eller i verkligheten.Hur kommer det sig att du redan då valde Squirt istf tex Smoove
Jag undrar också varför inte alla fattar perfekta beslut hela tiden. Då hade ju allt varit så enkelt!Hur kommer det sig att du redan då valde Squirt istf tex Smoove
Smoove har ju funnits länge, åtminstone sedan 2016(-17?) och har omnämnts även här på Happy sedan 2018-05-14.![]()
Smoove Universal Chain Lube - SMOOVE™
Smoove™ is a long lasting bicycle chain lube for use in any terrain. Smoove™ works in dry, wet, muddy or perfect sunshine conditions. Smoove™ reduces chainsmoovelube.com
Nu finns det ju, som flera redan har skrivit, många fler alternativ att välja på.
Smoove har tänkt både på FOMOsar och oss skeptiker till influencers betalda reklamtexter maskerade som tester genom att sälja en liten prova på flaskaJag undrar också varför inte alla fattar perfekta beslut hela tiden. Då hade ju allt varit så enkelt!
bikable.se
Smoove har tänkt både på FOMOsar och oss skeptiker till influencers betalda reklamtexter maskerade som tester genom att sälja en liten prova på flaska
![]()
Den säljs här för endast 22 SEK
![]()
Kedjeolja och vax | Köp till cykel här!
En välsmord cykelkedja håller längre och ger en bättre körupplevelse. Stort utbud av oljor och vax till bra priser. Snabb leverans | Prismatch.bikable.se
Men den som vill prova själv tycker jag även bör läsa på om smörjproceduren för Smoove hos ZFC, det är tydligen inte bara att droppa på!
Åtminstone för att få bästa resultat enl honom.
Smoove säljs inte i någon butik som jag handlar från, varken online eller i verkligheten.
flcycling.se
Jag grämer mig mer om nätterna för att jag inte köpte en massa Tesla- eller Nvidiaaktier.Hur kommer det sig att du redan då valde Squirt istf tex Smoove
Smoove har ju funnits länge, åtminstone sedan 2016(-17?) och har omnämnts även här på Happy sedan 2018-05-14.![]()
Smoove Universal Chain Lube - SMOOVE™
Smoove™ is a long lasting bicycle chain lube for use in any terrain. Smoove™ works in dry, wet, muddy or perfect sunshine conditions. Smoove™ reduces chainsmoovelube.com
Nu finns det ju, som flera redan har skrivit, många fler alternativ att välja på.
Ja faktiskt, men det hade varit ännu bättre om Rex (vaxet de kör med där) hade en flytvax-variant som man kunde toppa upp med. Det går förstås finfint att toppa upp med Silca Super Secret, men att kunna köra med exakt samma vax som i kedjan skulle se mer ut som ett komplett paket.Wow vilken jävla game changer!!!
R2 bike vaxar och säljer färdiga kedjor nu i alla märken och kombinationer till riktigt bra priser!
Detta kommer nog underlätta tröskeln för väldigt många människor.
Helt fantastiskt säger jag. Om än inte så mycket arbete om man är erfaren och rutinerad. Men det är fortfarande en del jobb.
New products
New products: LIZARD SKINS Gloves Monitor Ignite | jet black - Wheelset 29" TR AM | NONPLUS Components 6-Hole Hubs | MCFK Carbon Rims - SHIMANO Road Shoe SHr2-bike.com
Självklart ska man ha en slow cooker med vax om man ändå ska hålla på.Ja faktiskt, men det hade varit ännu bättre om Rex (vaxet de kör med där) hade en flytvax-variant som man kunde toppa upp med. Det går förstås finfint att toppa upp med Silca Super Secret, men att kunna köra med exakt samma vax som i kedjan skulle se mer ut som ett komplett paket.
Då kan man köra med hårdvaxad kedja utan att vaxa själv en enda gång, man köper en färdigvaxad kedja, och kompletterar med kompatibelt flytvax tills kedjan är slut, jag har hört att en del gör så, men vet inte hur vettigt det är, kan tänka mig att det kräver att man kör i ganska snälla förhållanden. Silca Super Secret flytvax är så vitt jag förstår exakt samma produkt som deras hårdvax, bara finfördelat i små små partiklar som ligger i vatten.
Om man verkligen har en vaxgryta så tycker jag inte att köpa färdigvaxad kedja ger nåt nämnvärt efter det att Ufo drivetrain cleaner och Silca chain stripper gjort det så smidigt och snabbt att preppa en fabrikskejda. Man preppar en ny kedja ur förpackningen för vaxning på 15 minuter vara 10 av dessa är väntetid. Tar längre tid att smälta vaxet i grytan.
Å andra sidan kan köpa en färdigvaxad kedja vara en bra inkörsport till de tyngre cykelpysselberoendena.
Eller så någon som kör flytvax normalt, men lägger på en sån hårdvaxad färdigköpt som race-kedja när det är tävling.
Fan, min affärside skjuten i sank.Wow vilken jävla game changer!!!
R2 bike vaxar och säljer färdiga kedjor nu i alla märken och kombinationer till riktigt bra priser!
Detta kommer nog underlätta tröskeln för väldigt många människor.
Helt fantastiskt säger jag. Om än inte så mycket arbete om man är erfaren och rutinerad. Men det är fortfarande en del jobb.
New products
New products: LIZARD SKINS Gloves Monitor Ignite | jet black - Wheelset 29" TR AM | NONPLUS Components 6-Hole Hubs | MCFK Carbon Rims - SHIMANO Road Shoe SHr2-bike.com
Ta min. Som du kanske vet så har medicinsk bildanalys länge använt datormodeller inom sjukvården för att hitta cancer i röntgenbilder. På samma sätt borde man kunna göra en datormodell för att uppskatta slitage på kassetter och rekommendera när det är dags att köpa nytt. Frågan är vem som skall köpa idén, butiker tjänar ju på att man är ovarsam med sin drivlina.Fan, min affärside skjuten i sank.
Låter ju som något varje cykelservice ställe behöver . En snabb datoranlys och en såld kassett till varje kund .Ta min. Som du kanske vet så har medicinsk bildanalys länge använt datormodeller inom sjukvården för att hitta cancer i röntgenbilder. På samma sätt borde man kunna göra en datormodell för att uppskatta slitage på kassetter och rekommendera när det är dags att köpa nytt. Frågan är vem som skall köpa idén, butiker tjänar ju på att man är ovarsam med sin drivlina.
Skit in, skit ut!Jag kan göra en riktigt riktigt dålig datormodell
Spelar ingen roll vad ni matar in. Jag gsranterar att det blir skit ut oavsettSkit in, skit ut!
Samma här , varför krångla med crockpots etc. Går lika bra med en gammal kastrull och lite tålamod när det ska vaxas. Gäller att ha så låg värme att vaxet inte börjar koka. Rör runt lite i det smälta vaxet o låt det svalna. Lagom att plocka upp kedjan när vaxet börjar skinna sig. När kedjan svalnat drar jag den över något runt föremål så att länkarna ledas upp. Går nog att göra med kedjan monterad på cykel men man får räkna med vaxflagor kommer att flyga omkring.Pingvin syltvax trivs bra i kastrull. Bara värma lugnt och slå av när det har smält. Kedjan blir stiff värre. När vaxet i kastrullen, billigt hos Stadsmissionen, har stelnat avslöjas hur ren kedjan var när det doppades?
Jag grämer mig mer om nätterna för att jag inte köpte en massa Tesla- eller Nvidiaaktier.
Då det begav sig var det en sådan hallelujastämning på Squirt, och hos tillverkaren stod det faktiskt ett tag att man _aldrig_ behövde rengöra kedjan igen efter första appliceringen. Bara att hälla på mer Squirt tills det var dags att kassera kedjan. Det där är ändrat nu, skulle gissa att det är ZFCs förtjänst.
Tycker det stämmer om man som jag torkar av Squirtkedjan ordentligt efter påläggning dagen innan. Efter ett tag kan man ju hitta lite påbyggnad på växeldreven men det är ju lätt borttaget och knappast ett problem..
Orkar man smörja efter varje tur så kan man köra med godtycklig multispray både som rengöring och smörjning.
Ja, smooven mörknar gradvis på kedjan. Nu efter ca 20 mil torråka på senaste droppningen blir man rätt svart om fingrarna men vaxet känns inte det minsta grusigt och kedjan går tyst och fint. Där brukar jag förära kedjan varmvattenspolning så vaxet släpper innan jag droppar nytt. Förövrigt åkte kedjan på för ett år sedan och har då även gått som trainerkedja utan mätbart slitage. På crossen samlas en del grus då vaxet håller sig lite mjukt och klibbigt. Därav oftare spolning.squirt och smoove som det ständigt återkommes till i tråden är klassikerna, uppenbart prioriterade för race day, och håller rätt applicerade länge per applikation.
men om kerins tester stämmer bör de de bort från kedjan om det möts smuts. för den blir i större utsträckning än för de modernare droppvaxerna kvar; land locked som han uttrycker sig. och kedjan slits därmed vidare med frenesi även om man droppar på fräsch produkt. förutom slitage rapporteras ansamling av svart smuts som en bieffekt av att upprepat utan mellanliggande rengöring använda dessa produkter. det man nog vill bort från när man byter från oljebaserat till vax.
det finns några alternativ om man istället bekvämare bara vill droppa på och köra vidare. förstås är det inte idealiskt med dessa heller, men mindre skadligt. det kan upplevas som en nackdel med dessa att de lämpligen appliceras oftare. men kedjan behöver inte heller med samma nödvändighet vila ett antal timmar före användning.
de jag tänker på är effeto mariposa, ceramic speed ufo v2 och tru tension banana slip all weather tungsten resp race. session s-wax och silca super secret drip har även de nästan lika bra resultat.
man behöver knappast kassera sin inköpta smoove och squirt, för så stora är inte skillnaderna. men i första hand race day och solskenscykling med dessa? ja om man inte som jag råkat köpa stolpskottet squirt low temp. vilken bromskloss. vad man pysslat med där vet jag inte, men det blir en trög och högst onjutbar seg känsla i kedjan, särskilt i kyla.
.
Visa bilaga 703336
Har gjort ett vetenskapligt test på Silca nu.