Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Står en stor container bakom verkstaden med trial and error.Alla ni som kan så himla mycket om cyklar, var hämtar ni all er kunskap ifrån? Jag inser att mycket kommer från egen erfarenhet av cykling eller mekande, men var håller ni er uppdaterade om cyklar, dess delar, alla cykelidoler, cykellopp, märkens historia osv? Finns det någon bra go-to sida eller kanal nånstans? Någon som kanske kan rekommendera en bra bok? Jag skulle i princip vilja veta allt om cyklar och alla dess delar, men vet knappt hur jag ska börja meka på en.
håller med.Happy är en lämplig sida. Sen är det bara att börja mecka
Men enligt medföljande dokumentation ska de inte återanvändas. Du går alltså i god för att det sram säger bara är nys?Jo, de får användas. De kan även återanvändas.
Jag är rätt grön när det gäller cykling och mekande jämfört med många andra här, men genom Happys forum tycker jag att jag lärt mig mycket under de senaste månaderna. Jag hittar svar på många av frågorna jag har genom att söka här. Hittar jag inte svar på Happy kan jag ofta hitta svar gm. att söka på resten av nätet, även utländska sidor. Det finns många bra videokanaler med info på Youtube, vissa hemsidor, som t.ex. Sheldon Brown och Park Tool innehåller mycket bra info där jag hittar många svar.Alla ni som kan så himla mycket om cyklar, var hämtar ni all er kunskap ifrån? Jag inser att mycket kommer från egen erfarenhet av cykling eller mekande, men var håller ni er uppdaterade om cyklar, dess delar, alla cykelidoler, cykellopp, märkens historia osv? Finns det någon bra go-to sida eller kanal nånstans? Någon som kanske kan rekommendera en bra bok? Jag skulle i princip vilja veta allt om cyklar och alla dess delar, men vet knappt hur jag ska börja meka på en.
Skrev av egen erfarenhet att jag inte haft några problem med att återanvända kedjelåsen. Flera andra har exakt samma erfarenhet.Men enligt medföljande dokumentation ska de inte återanvändas. Du går alltså i god för att det sram säger bara är nys?
Visa bilaga 704226
Jag har den här cykeln som jag fick för många år sedan av en kollega som vunnit den på något slags lotto. Jag funderade på om jag skulle bygga om den, men vet inte om ramen och andra delar i sig är värda att lägga pengarna på eller om det skulle vara som att sätta vingar och ett horn på en häst i hopp om att förvandla den till en enhörning? Lacken verkar vara ok fin, men den har stått dåligt till och samlat damm. Delar har dragit på sig rost.
Hjulen har Shimano Sora-nav, derailleur bak är Shimano Tiagra, på styrstammen står det BBB. Det mesta skulle behöva bytas ut och servas ordentligt, men kan inte lägga ut en förmögenhet heller. Är det värt det? Några tips på komponenter i så fall?
Mvh
Jag kan inte se någon rost någonstans. Är inte det mesta på den aluminium? Kanske en och annan bult/mutter/bricka i stål, men det borde inte vara några större problem att byta ut om du skulle vilja. Den ser mest ut att behöva tvättas. Blir du av med dammet så ser den säkert mycket fräschare ut. Vad är det du vill förändra på cykeln?Visa bilaga 704226
Jag har den här cykeln som jag fick för många år sedan av en kollega som vunnit den på något slags lotto. Jag funderade på om jag skulle bygga om den, men vet inte om ramen och andra delar i sig är värda att lägga pengarna på eller om det skulle vara som att sätta vingar och ett horn på en häst i hopp om att förvandla den till en enhörning? Lacken verkar vara ok fin, men den har stått dåligt till och samlat damm. Delar har dragit på sig rost.
Hjulen har Shimano Sora-nav, derailleur bak är Shimano Tiagra, på styrstammen står det BBB. Det mesta skulle behöva bytas ut och servas ordentligt, men kan inte lägga ut en förmögenhet heller. Är det värt det? Några tips på komponenter i så fall?
Mvh
Parktool har en väldigt bra youtube kanal där de går igenom väldigt mycket. Bra startAlla ni som kan så himla mycket om cyklar, var hämtar ni all er kunskap ifrån? Jag inser att mycket kommer från egen erfarenhet av cykling eller mekande, men var håller ni er uppdaterade om cyklar, dess delar, alla cykelidoler, cykellopp, märkens historia osv? Finns det någon bra go-to sida eller kanal nånstans? Någon som kanske kan rekommendera en bra bok? Jag skulle i princip vilja veta allt om cyklar och alla dess delar, men vet knappt hur jag ska börja meka på en.
Och bäst är gubben med mustasch.Parktool har en väldigt bra youtube kanal där de går igenom väldigt mycket. Bra start
Såhär ungefär;Någon som har tips på bra väg ut ur Gävle (centralstationen) i riktning västerut?
Skall mot Valbo och sedan Sandviken med landsvägscykel och prioriterar låg biltrafikmängd.
Okaj. Hur är vägen där förbi Forsbacka?Såhär ungefär;
Visa bilaga 704289
Drottningatan genom stan, beroende på tid på dygnet kan det vara mycket gående.. Sedan cykelbana genom Boulongern, cykelbanan fortsätter hela vägen till Valbo, vad jag har för mig.. ?
Sen över Överhärde och mot Forsbacka
Visa bilaga 704294
Vågar inte klistra in länkar från Maps för de blir aldrig som jag vill ?
Google leder dig till svar på de flesta frågor, men klar fördel om frågan ställs på engelska. Så,vad cykeldelar heter på engelska får du också googla fram.Alla ni som kan så himla mycket om cyklar, var hämtar ni all er kunskap ifrån? Jag inser att mycket kommer från egen erfarenhet av cykling eller mekande, men var håller ni er uppdaterade om cyklar, dess delar, alla cykelidoler, cykellopp, märkens historia osv? Finns det någon bra go-to sida eller kanal nånstans? Någon som kanske kan rekommendera en bra bok? Jag skulle i princip vilja veta allt om cyklar och alla dess delar, men vet knappt hur jag ska börja meka på en.
Nej inte om du köper för att äga under lång tid. Jag kör vidare på min kolfiber-racer med fälgbroms men skulle jag köpa nytt blir det skivor. Men när det händer så kommer ju budgeten att vara betydligt högre.Vet att det finns massvis med trådar om detta ämnet men med snabba svar undrar jag: Är det hjärndött att köpa en kolfiber med fälgbroms 2024 med en budget på cirka 10-12k?
Tack för svar! :)Nej inte om du köper för att äga under lång tid. Jag kör vidare på min kolfiber-racer med fälgbroms men skulle jag köpa nytt blir det skivor. Men när det händer så kommer ju budgeten att vara betydligt högre.
Definitely not a downhill bike, they're meant for bike parks with a lift or shuttle. Other than that it's down to personal preference:I am confused by the difference between enduro, XC, trail, all-mountain and downhill bikes. I ride in delsjöområdet with a fair bit of rocks and roots, which one should I go for?
Ja, det beror ju på vart i Sandviken du vill komma fram i. Ska du till Högbo så blir det där ?
Skall hela vägen till Tällberg, så Sandviken skall bara passeras.Ja, det beror ju på vart i Sandviken du vill komma fram i. Ska du till Högbo så blir det där ?
Kör man via Forsbacka kommer man fram direkt till Sandviken, ska man till Högbo blir det en omväg ?. Sen är nog vägen Bäck-Högbo trevligare än Forsbacka också.
Då skulle jag ha kört Forsbacka för då är väl Hofors nästa stopp?Skall hela vägen till Tällberg, så Sandviken skall bara passeras.
Ne, tänkte åka upp Kungsgården, Lumsheden, Svärdsjö, Falun, Smedsbo, Insjön, LeksandDå skulle jag ha kört Forsbacka för då är väl Hofors nästa stopp?
Hej!
Vet inte om jag klantat till det, när jag skulle montera nya TL-däck så poppade dom inte, efter en snabb googling så var det någon som rekommenderade lite Glidex (vvs-smörj med silikon) på däckskanten, sagt å gjort så poppade däcken riktigt fint och det blev tätt, men nu blev jag fundersam om det finns en risk att däcken kommer snurra/kränga på fälgen och att glidex:et kommer förstöra däcken? Någon som använt glidex?!
Jag kör till Örebro via Värmland i mitten av veckan. Så om målradien når ända till Örebro så kan jag ta med den.Någon som kan tänka sig att frakta en gammal 26 MTB från Östersund söderut?
Målet är Västerås men med ganska vid målradie.
Den här har jag och är nöjd. Borde passa.Hej allihop!
Någon som vet vilken typ av pakethållare som passar till min nishiki? (Nishiki crossroad T6)
Ska den sitta i hålet bredvid den för stänkskärm staget eller i samma?
Tänkte fråga på förhand innan jag beställer några olika!
Visa bilaga 704753
Att ta bort rost behöver inte kosta så mycket. Det är mest tidsödande. Så det beror på hur mycket du värderar din tid. Men om du har som ett delmål att lära dig meka så lär du ändå få lägga en hel del tid. Enklast är ju att köpa en ny cykel, men då lär man sig ju inte så mycket mekande.Här kommer kompletterande bilder på min Crescent rajser som jag skickade för några dagar sedan. Har nu tvättat och borstat av den.
Värst ansatt av rost verkar framgaffeln vara, men även kedja, vajer, och framkans.
Frågan är om det är lönt att försöka byta ut och fixa till den? Ett delmål är så klart att lära mig en massa mek, men vill inte behöva lägga ut mer än vad det skulle kosta att köpa en hyfsat bra liknande.
Visa bilaga 705003Visa bilaga 705004Visa bilaga 705005Visa bilaga 705006Visa bilaga 705007Visa bilaga 705008Visa bilaga 705009
Riktiga karar ska väl köra bensin?Någon som har tips på en bra batteridriven grästrimmer? Måste vara hyfsat rejält byggd, för jag kör hårt med mina maskiner.
www.toolab.se
Är du snål eller otålig? Om otålig så har jag en 2.1 rebuild kit till fatbiken som ska installeras någon dag, men det lär ju inte hända på den här sidan midsommar. Om du vill ta den här i näven och beställa en 2.1 som jag får senare alltså.På jakt efter en övre bussning för att renovera en OneUp V2-dropper, nån som vet om den* kan köpas löst? Har ett rebuild kit liggandes men just övre bussningen därifrån tog jag till en Brand-X-dropper för ett tag sedan..
* eller likvärdig, behöver inte vara just OneUps egna.
..Eller nån som har en över att sälja kanske?
Är så less på att tanka småmaskiner, speciellt när det bara skall putsas gräs.Riktiga karar ska väl köra bensin?
Men ska du va mesig finns ju![]()
Stihl Röjsåg FS 131 för både trimning och röjning| toolab.se
Stihls röjsåg FS 131 är en stark trimmer för grästrimning i alla dess slag. Röjsågen är utrustad med ett bekvämt styre som gör röjsågen lättmanövrerad och du kan...www.toolab.se
![]()
Stihl FSA 60 R Trimmer
Effektiv batteridriven trimmer i modern design. Starkast i AK-Systemet sköter trimmern effektivt både gräskanter och gräsmatta. Klippdiameter 350 mm. Ergonom...www.maskinklippet.se
(-fast batterier måste ju laddas)Är så less på att tanka småmaskiner, speciellt när det bara skall putsas gräs.