Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Vet någon var man kan få tag på gpx till årets version av Halvvättern? Hittar äldre versioner på nätet men bansträckningen är inte samma...

Alla ni som kan så himla mycket om cyklar, var hämtar ni all er kunskap ifrån? Jag inser att mycket kommer från egen erfarenhet av cykling eller mekande, men var håller ni er uppdaterade om cyklar, dess delar, alla cykelidoler, cykellopp, märkens historia osv? Finns det någon bra go-to sida eller kanal nånstans? Någon som kanske kan rekommendera en bra bok? Jag skulle i princip vilja veta allt om cyklar och alla dess delar, men vet knappt hur jag ska börja meka på en.

Alla ni som kan så himla mycket om cyklar, var hämtar ni all er kunskap ifrån? Jag inser att mycket kommer från egen erfarenhet av cykling eller mekande, men var håller ni er uppdaterade om cyklar, dess delar, alla cykelidoler, cykellopp, märkens historia osv? Finns det någon bra go-to sida eller kanal nånstans? Någon som kanske kan rekommendera en bra bok? Jag skulle i princip vilja veta allt om cyklar och alla dess delar, men vet knappt hur jag ska börja meka på en.
Står en stor container bakom verkstaden med trial and error.

Läs även manualerna till delarna som du pysslar med. Både SRAM och Shimano har jättebra manualer som visar hur man installerar, justerar och på en del komponenter även hur man servar dem.
Är du bara intresserad så lär informationen fastna och du förstår vad du skall göra om t.ex. inte växelföraren vill byta växel på ett bra sätt.

Jag är rätt grön när det gäller cykling och mekande jämfört med många andra här, men genom Happys forum tycker jag att jag lärt mig mycket under de senaste månaderna. Jag hittar svar på många av frågorna jag har genom att söka här. Hittar jag inte svar på Happy kan jag ofta hitta svar gm. att söka på resten av nätet, även utländska sidor. Det finns många bra videokanaler med info på Youtube, vissa hemsidor, som t.ex. Sheldon Brown och Park Tool innehåller mycket bra info där jag hittar många svar.

Addendum:

Senast ändrad:
Men enligt medföljande dokumentation ska de inte återanvändas. Du går alltså i god för att det sram säger bara är nys?
Skrev av egen erfarenhet att jag inte haft några problem med att återanvända kedjelåsen. Flera andra har exakt samma erfarenhet.
Är du orolig att återanvända kedjelåset, köp då ett storpack från lämpligt ställe.

Senast ändrad:
20240607_072334.jpg

Jag har den här cykeln som jag fick för många år sedan av en kollega som vunnit den på något slags lotto. Jag funderade på om jag skulle bygga om den, men vet inte om ramen och andra delar i sig är värda att lägga pengarna på eller om det skulle vara som att sätta vingar och ett horn på en häst i hopp om att förvandla den till en enhörning? Lacken verkar vara ok fin, men den har stått dåligt till och samlat damm. Delar har dragit på sig rost.

Hjulen har Shimano Sora-nav, derailleur bak är Shimano Tiagra, på styrstammen står det BBB. Det mesta skulle behöva bytas ut och servas ordentligt, men kan inte lägga ut en förmögenhet heller. Är det värt det? Några tips på komponenter i så fall?

Mvh

Visa bilaga 704226
Jag har den här cykeln som jag fick för många år sedan av en kollega som vunnit den på något slags lotto. Jag funderade på om jag skulle bygga om den, men vet inte om ramen och andra delar i sig är värda att lägga pengarna på eller om det skulle vara som att sätta vingar och ett horn på en häst i hopp om att förvandla den till en enhörning? Lacken verkar vara ok fin, men den har stått dåligt till och samlat damm. Delar har dragit på sig rost.

Hjulen har Shimano Sora-nav, derailleur bak är Shimano Tiagra, på styrstammen står det BBB. Det mesta skulle behöva bytas ut och servas ordentligt, men kan inte lägga ut en förmögenhet heller. Är det värt det? Några tips på komponenter i så fall?

Mvh

Komponenter behöver nästan aldrig bytas ut. Upplever du problem med cykeln?

Saker som kan blir sliten efter mycket användning är kedjan, kassett, bromsklossar och vajer, men då skulle vi behöva skarpa närbild för att bedöma det.

Någon som har tips på bra väg ut ur Gävle (centralstationen) i riktning västerut?
Skall mot Valbo och sedan Sandviken med landsvägscykel och prioriterar låg biltrafikmängd.

Visa bilaga 704226

Mvh
Jag kan inte se någon rost någonstans. Är inte det mesta på den aluminium? Kanske en och annan bult/mutter/bricka i stål, men det borde inte vara några större problem att byta ut om du skulle vilja. Den ser mest ut att behöva tvättas. Blir du av med dammet så ser den säkert mycket fräschare ut. Vad är det du vill förändra på cykeln?

Det jag reagerar på är gaffeln. Styrröret är ju oversized och gjort för Ahead, men gaffeln ser ut att vara en entumsvariant i stål. Mycket märkligt. Gjorde Crescent verkligen så?

Jag vet att Crescent körde satte alugafflar på sina racers omkring år 2000, så förste ägaren kanske har bytt ut den?

Parktool har en väldigt bra youtube kanal där de går igenom väldigt mycket. Bra start

Någon som har tips på bra väg ut ur Gävle (centralstationen) i riktning västerut?
Skall mot Valbo och sedan Sandviken med landsvägscykel och prioriterar låg biltrafikmängd.
Såhär ungefär;

1717752861220.png

Drottningatan genom stan, beroende på tid på dygnet kan det vara mycket gående.. Sedan cykelbana genom Boulongern, cykelbanan fortsätter hela vägen till Valbo, vad jag har för mig.. ?

Sen över Överhärde och mot Forsbacka

1717753221960.png

Vågar inte klistra in länkar från Maps för de blir aldrig som jag vill ?

Vet att det finns massvis med trådar om detta ämnet men med snabba svar undrar jag: Är det hjärndött att köpa en kolfiber med fälgbroms 2024 med en budget på cirka 10-12k?

Såhär ungefär;

Visa bilaga 704289

Drottningatan genom stan, beroende på tid på dygnet kan det vara mycket gående.. Sedan cykelbana genom Boulongern, cykelbanan fortsätter hela vägen till Valbo, vad jag har för mig.. ?

Sen över Överhärde och mot Forsbacka

Visa bilaga 704294

Vågar inte klistra in länkar från Maps för de blir aldrig som jag vill ?
Okaj. Hur är vägen där förbi Forsbacka?
Hade ruttat på detta sätt först:
IMG_0272.jpeg

Google leder dig till svar på de flesta frågor, men klar fördel om frågan ställs på engelska. Så,vad cykeldelar heter på engelska får du också googla fram.

Vet att det finns massvis med trådar om detta ämnet men med snabba svar undrar jag: Är det hjärndött att köpa en kolfiber med fälgbroms 2024 med en budget på cirka 10-12k?
Nej inte om du köper för att äga under lång tid. Jag kör vidare på min kolfiber-racer med fälgbroms men skulle jag köpa nytt blir det skivor. Men när det händer så kommer ju budgeten att vara betydligt högre.

I am confused by the difference between enduro, XC, trail, all-mountain and downhill bikes. I ride in delsjöområdet with a fair bit of rocks and roots, which one should I go for?
Definitely not a downhill bike, they're meant for bike parks with a lift or shuttle. Other than that it's down to personal preference:
• Big burly bike that's fun when ridden fast downhill, but kind of boring on flats and uphill? Enduro/all mountain.
• Nimble bike that you can pedal hard and fast, but it's going to feel a bit nervous on steep rocky descents? XC bike.
• Do it all that's competent up, down and on undulating terrain? Trail bike.

Okaj. Hur är vägen där förbi Forsbacka?
Hade ruttat på detta sätt först:
Visa bilaga 704310
Ja, det beror ju på vart i Sandviken du vill komma fram i. Ska du till Högbo så blir det där ?

Kör man via Forsbacka kommer man fram direkt till Sandviken, ska man till Högbo blir det en omväg ?. Sen är nog vägen Bäck-Högbo trevligare än Forsbacka också.

Ja, det beror ju på vart i Sandviken du vill komma fram i. Ska du till Högbo så blir det där ?

Kör man via Forsbacka kommer man fram direkt till Sandviken, ska man till Högbo blir det en omväg ?. Sen är nog vägen Bäck-Högbo trevligare än Forsbacka också.
Skall hela vägen till Tällberg, så Sandviken skall bara passeras.

Jag har ett Assa låshus modell c410.
Någon fjäder verkar ha släppt eller gått av eftersom "tungan" inte åker ut.
Någon som haft liknande problem? Tänkte öppna huset i helgen o se om jag kan lösa det.
17177818618597077416667923977775.jpg

Hej!

Vet inte om jag klantat till det, när jag skulle montera nya TL-däck så poppade dom inte, efter en snabb googling så var det någon som rekommenderade lite Glidex (vvs-smörj med silikon) på däckskanten, sagt å gjort så poppade däcken riktigt fint och det blev tätt, men nu blev jag fundersam om det finns en risk att däcken kommer snurra/kränga på fälgen och att glidex:et kommer förstöra däcken? Någon som använt glidex?!

Ja, precis! Hur är det med glidex?
Med tubeless alltså.

Någon som kan tänka sig att frakta en gammal 26 MTB från Östersund söderut?

Målet är Västerås men med ganska vid målradie.

Hej allihop!

Någon som vet vilken typ av pakethållare som passar till min nishiki? (Nishiki crossroad T6)

Ska den sitta i hålet bredvid den för stänkskärm staget eller i samma?

Tänkte fråga på förhand innan jag beställer några olika!

IMG_0517.jpeg

Hej allihop!

Någon som vet vilken typ av pakethållare som passar till min nishiki? (Nishiki crossroad T6)

Ska den sitta i hålet bredvid den för stänkskärm staget eller i samma?

Tänkte fråga på förhand innan jag beställer några olika!

Visa bilaga 704753
Den här har jag och är nöjd. Borde passa.

Här kommer kompletterande bilder på min Crescent rajser som jag skickade för några dagar sedan. Har nu tvättat och borstat av den.

Värst ansatt av rost verkar framgaffeln vara, men även kedja, vajer, och framkans.

Frågan är om det är lönt att försöka byta ut och fixa till den? Ett delmål är så klart att lära mig en massa mek, men vill inte behöva lägga ut mer än vad det skulle kosta att köpa en hyfsat bra liknande.
20240610_201313.jpg
20240610_201348.jpg
20240610_201433.jpg
20240610_201325.jpg
20240610_201509.jpg
20240610_201603.jpg
20240610_201518.jpg

Här kommer kompletterande bilder på min Crescent rajser som jag skickade för några dagar sedan. Har nu tvättat och borstat av den.

Värst ansatt av rost verkar framgaffeln vara, men även kedja, vajer, och framkans.

Frågan är om det är lönt att försöka byta ut och fixa till den? Ett delmål är så klart att lära mig en massa mek, men vill inte behöva lägga ut mer än vad det skulle kosta att köpa en hyfsat bra liknande.
Visa bilaga 705003Visa bilaga 705004Visa bilaga 705005Visa bilaga 705006Visa bilaga 705007Visa bilaga 705008Visa bilaga 705009
Att ta bort rost behöver inte kosta så mycket. Det är mest tidsödande. Så det beror på hur mycket du värderar din tid. Men om du har som ett delmål att lära dig meka så lär du ändå få lägga en hel del tid. Enklast är ju att köpa en ny cykel, men då lär man sig ju inte så mycket mekande.

Senast ändrad:
På jakt efter en övre bussning för att renovera en OneUp V2-dropper, nån som vet om den* kan köpas löst? Har ett rebuild kit liggandes men just övre bussningen därifrån tog jag till en Brand-X-dropper för ett tag sedan..

* eller likvärdig, behöver inte vara just OneUps egna.

..Eller nån som har en över att sälja kanske?

1718097772073.png

Någon som har tips på en bra batteridriven grästrimmer? Måste vara hyfsat rejält byggd, för jag kör hårt med mina maskiner.

Senast ändrad:
Någon som har tips på en bra batteridriven grästrimmer? Måste vara hyfsat rejält byggd, för jag kör hårt med mina maskiner.
Riktiga karar ska väl köra bensin?
Men ska du va mesig finns ju

På jakt efter en övre bussning för att renovera en OneUp V2-dropper, nån som vet om den* kan köpas löst? Har ett rebuild kit liggandes men just övre bussningen därifrån tog jag till en Brand-X-dropper för ett tag sedan..

* eller likvärdig, behöver inte vara just OneUps egna.

..Eller nån som har en över att sälja kanske?
Är du snål eller otålig? Om otålig så har jag en 2.1 rebuild kit till fatbiken som ska installeras någon dag, men det lär ju inte hända på den här sidan midsommar. Om du vill ta den här i näven och beställa en 2.1 som jag får senare alltså.

IMG_0538.jpeg

Riktiga karar ska väl köra bensin?
Men ska du va mesig finns ju
Är så less på att tanka småmaskiner, speciellt när det bara skall putsas gräs.

Tillbaka
Topp