Jakob Söderqvist

• Trådstartare Trådstartare hm
  • Start datum Start datum
Jakob Söderqvist
Jag satt och kollade i två timmar och hoppades att han skulle göra bra ifrån sig. Tänkte top 10 vore en bra framgång men två var riktigt kul att se! Inte bästa startfältet men att komma två är riktigt starkt. Hoppas vi får se honom mycket i framtiden och förhoppningsvis har vi i snartid en åkare i world tour.

Jakob Söderqvist

Ny etappseger för Pedersen och Jakob i ungdomströjan

Jakob Söderqvist hade även en mycket bra andradag i Tour de la Provence när det nu var enbart att köra för Lidl-Trek-laget i allmänhet och Mads Pedersen i synnerhet.
På menyn stod en ganska tuff etapp över nästan 16 mil och 1440 höjdmeter att ta. Lidl-Treks danske kapten vann även den första huvudetappen. Och som bonus för att Jakob Söderqvist höll sig väl framme i klungan (36:a) fick han behålla både andraplatsen i totalen och ledningen i ungdomstävlingen.
Tour de la Provence, andra etappen

• 1 Mads Pedersen, Lidl – Trek 3.32.35
  • 2 Axel Zingle, Cofidis +0
  • 3 Riley Pickrell, Israel – Premier Tech +0
  • 36 Jakob Söderqvist, Lidl – Trek +0
Alla resultat från Tour de la Provence första av tre huvudetapper!
Text: SCF
Foto: Lidl-Treks pressbilder

Jakob Söderqvist
Hans placering spelade ju iofs ingen roll för totalen. Tiden togs ju 5 km innan mål och inga bonussekunder delades ut heller, så alla i princip hade ju samma tid som efter prologen.

Jakob Söderqvist
Jakob Söderqvist
Dåligt drag i tråden

Och självklart inget på svt.se men Aftonbladet lyckades plocka upp nyheten ett drygt dygn senare
Vad är det här nu då?! Cykelartikel på Aftonbladet som inte handlar om fusk eller krascher! Tror knappt mina ögon.

Jakob Söderqvist
Dåligt drag i tråden

Och självklart inget på svt.se men Aftonbladet lyckades plocka upp nyheten ett drygt dygn senare
Det där kan inte sluta väl för Sebastian. Är nog lika bra han börjar leta nytt jobb direkt.

Jakob Söderqvist
Tappade ledningen idag och ligger nu trea. Inte helt säker på utvecklingen, men det såg ut som han tokjagade ikapp klungan på slutet och kom ikapp klungan på sista km, men i spurten som gick uppför orkade han inte hålla svansen och kom in 13 sekunder efter etappsegraren och nya totalledaren, fransmannen Magnier.

Även om han varit med i klungan hade det dock inte räckt, för Maginer är 14 sekunder före i totalen.

Jakob Söderqvist
Tappade ledningen idag och ligger nu trea. Inte helt säker på utvecklingen, men det såg ut som han tokjagade ikapp klungan på slutet och kom ikapp klungan på sista km, men i spurten som gick uppför orkade han inte hålla svansen och kom in 13 sekunder efter etappsegraren och nya totalledaren, fransmannen Magnier.

Även om han varit med i klungan hade det dock inte räckt, för Maginer är 14 sekunder före i totalen.
Roliga var att han hade en lagkompis i klungan, men den rosa tröjan var väl inte så viktigt?

Jakob Söderqvist

Han fångade klungan vid precis fel tillfälle vad det såg ut som ja. Kom ikapp men hann inte andas i en sekund innan det blev spurt uppför. Rätt imponerande att han lyckades fånga en klunga i sista två kilometrarna, synd bara att det inte var en platt spurt.

Jakob Söderqvist
I sedvanlig "giroordning" är det här med etappklassificeringar och **** (nästan) lite godtyckligt,

Dagens etapp har 3 stjärnor (men med avslutning uppför)
https://www.gironextgen.it/en/stage...4-verres-pian-della-mussa-balme-ala-di-stura/
1718083013288.png

medan gårdagens hade 4 stjärnor med beskrivningen "A rather rough stage despite the absence of long or very demanding climbs"

1718082936526.png

och etapp 6 på lördag, 5 stjärnor med mest korta branta backar
1718083076700.png

Jakob Söderqvist
I sedvanlig "giroordning" är det här med etappklassificeringar och **** (nästan) lite godtyckligt,

Dagens etapp har 3 stjärnor (men med avslutning uppför)
https://www.gironextgen.it/en/stage...4-verres-pian-della-mussa-balme-ala-di-stura/
Visa bilaga 705045

medan gårdagens hade 4 stjärnor med beskrivningen "A rather rough stage despite the absence of long or very demanding climbs"

Visa bilaga 705044

och etapp 6 på lördag, 5 stjärnor med mest korta branta backar
Visa bilaga 705046
Avslutningsbacken på etapp 6 (är väl fredag?) ser dock skapligt bitig ut:
1718182884739.png

Jakob Söderqvist
Lead out-jobb för Söderqvist idag.

Jag vet inte om han tog över för tidigt eller inte höll tillräckligt länge men Teutenberg flög iväg som en raket för att tyvärr sedan precis bli omcyklad över mållinjen.

Sista kilometern är värd att se. Och en stund efter målgång då Jakob först sträcker armarna i luften för lagets vinst men sedan för dem till munnen i chock när han ser att Lotto-cyklisten är den som firar över mållinjen.

Tyvärr kan jag inte print screena i Discovery-appen.

Jakob Söderqvist
Jakob Söderqvist
460 watt i 30 minuter.

Skulle ju vilja hitta lite siffror på topp-tempocyklisterna med liknande längd/vikt för att jämföra. Ganna, Tarling, van Aert, Bjerg, Foss, Wærenskjold eller Kung.

Jakob Söderqvist
460 watt i 30 minuter.

Skulle ju vilja hitta lite siffror på topp-tempocyklisterna med liknande längd/vikt för att jämföra. Ganna, Tarling, van Aert, Bjerg, Foss, Wærenskjold eller Kung.
Foss guldvinnande TT-lopp i Wollongong: https://velo.outsideonline.com/road...es-for-a-time-trial-world-championship-title/

Tobias Foss i VM 2022
Time: 40:02
Average Power: 415w (5.6w/kg)

Jakob Söderqvist i SM 2024
Tid: 36:30
Snitteffekt: 452 (5,45w/kg) https://www.strava.com/activities/11680543135/analysis

Enligt PCS väger Tobias 74 och Jakob 83, så inte allt för stor skillnad i w/kg (5,60 vs 5,45). Även om det i platt tempo mer är w/cdA som avgör.

Senast ändrad:
Jakob Söderqvist
Lite siffror från VM i Glasgow hittade jag. Det loppet var ungefär en timme dock, men ändå, lägg på 20-30 watt så borde det landa i snitteffekt över 30 minuter. Tyvärr svårt att hitta de absoluta toppnamnens watt på strava.

Derek Gee 424W i 30 min (plats 17)
Mikkel Bjerg 375W i 30 min (plats 9)
Bruno Armirail 399W i 30 min (plats 20)

Hittade också denna studien: https://www.wattkg.com/power-records/

Min slutsats: Söderqvist har starka ben (och gamle Ludvigsson också, han snittade 438W i halvtimmen tror jag).

Jakob Söderqvist
Bra resultat men är ärligt talat förvånad att han inte vann. Han snittade t.ex. 80W mer än Blackmore över de 8 minuterna. Jag vet att watt inte är hela grejen men 80W är 80W.

Jakob är ganska lång och har ofta lite mer muskelmassa att släpa på än flera ak konkurrenterna.

Jag såg inte etappen men när det är så kort så påverkar ett par dåliga kurvor eller inbromsningar ganska mycket.

Jakob Söderqvist
Tappade rejält på etapp 2 och är nu 17,5 minuter efter på plats 113 i totalen.

Hugo Lennartsson är bäste svensk, 50:e plats, 1:37 efter.

Jakob Söderqvist
Och idag var han över tidsgränsen. Sist i mål.

Trist, och säkert inte bra för resten av laget med en mindre i laget.
Inte mkt platt på den etappen!
1724263899277.png

Jag kan ha fel, men jag får intrycket att han har bra tryck på platten men får det jobbigt när det blir kuperat.

Närmare åtta minuter från att klara maxtiden.
1724264007321.png

Jakob Söderqvist
Brukar vara så för tunga cyklister.
Förvisso. Sen varierar det ju en hel del hur bra tunga cyklister överlever i bergen. Ganna väger enligt Pro Cycling Stats lika mkt som Jakob och han reder sig ju rätt bra i bergen. Inte så att han går med bergsgetterna när de börjar sprätta, men han brukar ju kunna vara med och hålla fart i en del backar och har väl sällan problem med maxtider.

Jakob Söderqvist
F.ö. ingen höjdardag för någon av svenskarna i Tour de l'Avenir. De fyra andra kom samtliga in i gruppetton som belade platserna 81-115 och var 23:35 efter etappsegraren.

Jakob Söderqvist
F.ö. ingen höjdardag för någon av svenskarna i Tour de l'Avenir. De fyra andra kom samtliga in i gruppetton som belade platserna 81-115 och var 23:35 efter etappsegraren.
Förvisso en tråd om Jakob men hur ser det ut för Ludvigsson nuförtiden? Har inte hört nåt om han på länge, är han på dekis.. körde väl nåt Tdf för ett antal årsen om jag inte missminner mig.

Tillbaka
Topp