Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Att ta bort rost behöver inte kosta så mycket. Det är mest tidsödande. Så det beror på hur mycket du värderar din tid. Men om du har som ett delmål att lära dig meka så lär du ändå få lägga en hel del tid. Enklast är ju att köpa en ny cykel, men då lär man sig ju inte så mycket mekande.
Vet du hur man gör och har du i så fall några tips?

Riktiga karar ska väl köra bensin?
Men ska du va mesig finns ju
Manligt möjligen, att andas in avgaser, svettiga hörselkåpor och störa eventuella grannar maximalt? ;)
Ser inga övriga fördelar än driftstid.

Någon som har tips på bra väg ut ur Gävle (centralstationen) i riktning västerut?
Skall mot Valbo och sedan Sandviken med landsvägscykel och prioriterar låg biltrafikmängd.
Har du redan cyklat? Isf, hur var beläggningen förbi Lumsheden?
station.png

Tänkte trampa på lördag.
Har kikat lite på vägvalet som du illustrerar i din kartbild. Kanske går att få mer flyt med den vägen?
Ja det är smidigaste vägen på cykel från stationen. Drottninggatan är promenadstråk. När du väl tagit dig ut från centrum spelar det ingen roll vilken väg du tar. Valbovägen har gcbana ut till valbo. Vägen över hagaström saknar gcbana men har väldigt lite trafik.

Jag cyklar till Tällberg på fredag och tillbaka på lördag.

Är du snål eller otålig? Om otålig så har jag en 2.1 rebuild kit till fatbiken som ska installeras någon dag, men det lär ju inte hända på den här sidan midsommar. Om du vill ta den här i näven och beställa en 2.1 som jag får senare alltså.

Tack för erbjudandet, men är nog snål då, vill inte köpa grejerna jag redan har liggandes egentligen utan enbart övre bussningen. Till saken hör kanske att jag kontaktade OneUp om det och de lovade att skicka en (de har överlag väldigt bra kundservice), men de råkade nog missa det samtidigt som de skickade några andra grejer gratis, spå jag vill inte tjata mer på dem i nuläget. :-D

Ja det är smidigaste vägen på cykel från stationen. Drottninggatan är promenadstråk. När du väl tagit dig ut från centrum spelar det ingen roll vilken väg du tar. Valbovägen har gcbana ut till valbo. Vägen över hagaström saknar gcbana men har väldigt lite trafik.

Då kanske vi möts i Lumsheden?

Ruttade om till den norra vägen där mot Mackmyravägen. Blev ungefär 1,5 km längre än tidigare rutt, men säkerligen betydligt bättre flyt.
169 km blir det med nuvarande rutt.

Går i tankarna att uppgradera gaffel, kör idag med en RockShox Reba RL SoloAir 120mm
Kör mest stigar i sthlmsterrängen och inget direkt extremt, ursvik/järvafältet.

Men vad tror happy? finns de syfte att uppgradera befintlig gaffel eller ska man sikta på en nyare gaffel?
Beggad Sid Ultimate verkar finnas för 4500, eller en Fox 34 Kashima Factory för 5000 kr.
Men kommer jag ens märka någon skillnad?

Går i tankarna att uppgradera gaffel, kör idag med en RockShox Reba RL SoloAir 120mm

Men vad tror happy? finns de syfte att uppgradera befintlig gaffel eller ska man sikta på en nyare gaffel?
Beggad Sid Ultimate verkar finnas för 4500, eller en Fox 34 Kashima Factory för 5000 kr.
Jag skulle inte köpt en SID Ultimate om du kör en stig-gaffel idag. Risk för att du blir besviken på känslan

Är reba 120mm en stig-gaffel? Om den är det men har 32mm ben, motion control och solo air, är det då mer eller mindre stig än 35mm SID med charger?

Alternativet är pike och det skiljer någa 100 gram eller mer om man väljer race day (vilket man kanske inte gör?)

Reba är inte en dålig gaffel, men en SID är bättre på alla sätt. Jag uppgradera Motion Control dämpare i min Reba till en Charger 2 dämpare, otroligt mycket bättre. Men också DebonAir på Pike är en stor förbättring. Dessutom är 35 mm gafflar styvare. Billigaste SID är en stor uppgradering. Race Dat dämpare i Ultimatw är bättre och lättare men verkar kräva mer underhåll.

Reba är inte en dålig gaffel, men en SID är bättre på alla sätt. Jag uppgradera Motion Control dämpare i min Reba till en Charger 2 dämpare, otroligt mycket bättre. Men också DebonAir på Pike är en stor förbättring. Dessutom är 35 mm gafflar styvare. Billigaste SID är en stor uppgradering. Race Dat dämpare i Ultimatw är bättre och lättare men verkar kräva mer underhåll.
Låter som både sid och pike blir en uppgradering, jag får hålla utkik på köp/sälj.
Motion control har inte imponerat i huvud taget, men uppgradera kosta typ 2.5k hos tysken om jag inte hittat fel artikel. Då känns de ju roligare med en nyare gaffel (och styvare) om man får en bättre beggad för 4k. Denna är trots allt från 2018.
Men internet verkar generellt tycka att man ska hålla sig ifrån Race day, om de inte är just tävling som gäller. Så ni har säkerligen rätt där.

Någon som har tips på en bra batteridriven grästrimmer? Måste vara hyfsat rejält byggd, för jag kör hårt med mina maskiner.
om du skall hålla dig mest till lättare sysslor med ändå ha beredskap för tyngre jobb är makita dur368 ett bra tips. tillräckligt lätt för att din äkta hälft skall gilla den.

vill du röja stig i skogen och har gott om batterier kan du överväga dur369. med oregons taggiga tråd i en större trådmatare tar den sig redan på tomgång igenom det mesta. hysteriskt stark.

skillnaden mot en bensinare är att den är bottenstark på ett annat sätt. full gas används bara helt undantagsvis.
.

IMG_8017.jpeg

här kan du läsa min recension av dessa på amazon...

dur368 vs 369?? high power vs relentless power...
Rezension aus Deutschland vom 18. Februar 2023

own both, and each gets 4 stars from me. contrary to their somewhat similar appearance, these two makita 2022 offerings are actually quite different from one another, motor front or rear being the most obvious. .

the 368 weighs 4.75 kg including batteries, spool and tread; the 369 considerably heavier at 7.1 kg. measured irl. it is definitely a more powerful machine, actually a little too powerful for its two 5.0 Ah batteries, which drain at a fast rate.

both models have dynamic torque control and thus keep their rev also under load. a good and in my view essential start. both have 3 speed settings, the 369 in addition offers a gradient speed lever.

the 368 feels light in your hands and is more than adequate for around the house, where it has an easy job with edges or heavy grass under hedges. no comparison to a household single line trimmer such as the dur181, not even close. the dur368 is here a much more competent alternative. it is still surprisingly lean on the batteries, and for continuous use, 4 pcs 5.0 Ah batteries are sufficient, together with one twin charger. it also copes willfully with heavier stuff once you power up. all in all a powerful experience, really not much more to wish for.

but here the 369 nevertheless presents itself in an even higher league. the 369 shreds heavy grass effortlessly even 'idling' at lowest speed, and with such use can be felt more discreet and quiet. full trottle on highest speed is hardly ever in use. and with a wider footprint of 43 cm it covers more ground.

there are no free lunches however, and one factor to consider is the noticeably higher weight; yet still well balanced enough to use it without harness if you prefer. i skipped the model with handlebars also with the 369, and have not missed them.

and then; battery surge.

for continuous operation with the 369 you really need at least 6 pcs of 5.0 Ah batteries, together with 4 charging slots. batteries get hot and may require cooling before charging. and for a 2-3 hour pass away from charging facilities, rather bring 8 than 6 pcs of 5.0 batteries. (or buy one or two of the backpack power supplies.) for example when clearing trails away in the woods. in spite of this; that is where i prefer the bigger machine. what a magnificent beast.

so which one then? well if you own an abundance of batteries, do not mind the extra weight, and crave for effortless power as well as a gradient speed lever; go for the relentless dur369. but for most ordinary home owners i would expect the dur368 to be a more reasonable still really powerful choice. it is also light enough so that harness, and not least handlebars should be out of the question entirely.

ps. dolmar-maskinen på bilden är en 369a med modifierat handtag. dolmar tillverkar makitas motorsågar, och även en del andra trädgårdsredskap. makitas batterier passade tills häromåret, men gör det inte längre.

Senast ändrad:
här syns den biffigare dur369 till vänster, och dur368 till höger. den större var en felleverans, kom med styre istället för enkelt fäste. så gjorde ett eget kort styre i första hand för att lätt kunna transportera den på cykeln som på bilden i förra inlägget. valde att manövrera med vänster i st f höger hand, känns helt naturligt trots att jag är högerhänt.

det blev en lyckad konvertering, den balanserar till och med bättre än originalfästet på 368, och trots att 369an är ett par kilo tyngre har jag aldrig känt längtan använda den medlevererade bärselen. trots vanligen längre pass på den tyngre.
.
IMG_0743.jpeg

provat ett gäng olika trådar och för den mindre kommit att gilla oregon starline nylium 2,7. den är skarpt femkantig och skär betydligt bättre än runda och bubbliga varianter, men väsnas en del mer. det kompenseras dock av att man t ex för gräs utan vidare kan köra på lägsta fart. den skär bra oavsett.

till den större fungerar iofs samma tråd till belåtenhet, men den sågtandade flexiblade 3,0 är ännu mer vanebildande. den är tänkt att kapas i typ 3 dm bitar och sättas fast några stycken i en speciell hållare. inte prövat detta, men tycker det verkar slösigt kassera halva tråden vid byte, och som i sig verkar meckigt. bättre tycker jag kunna mata på från en spole, en större som på bilden funkar bra, och rymmer cirka tre meter av den taggiga tråden. man skall tänka på att utgångshålet bör vara snällt mot tråden, särskilt vid kyla, då den kan upplevas en aning spröd. den gör annars processen kort med uppåt 1 cm träiga årsskott.

förstås för grövre uppgifter kan man montera en sågklinga i hårdmetall.
.

IMG_0744.jpeg
IMG_0747.jpeg

Hur sannolikt är det att växelväljarna blir utslitna? Sonen har en Canyon Endurace med Tiagra, gått ca 1000 mil. 2X10. Det är hopplöst att ställa växlarna, vi provar typ allt. Kedja, drev osv ser bra ut, vajrarna löper lätt. Men på kassetten bak vill den bara inte. Hur vi än skruvar vill den inte hoppa ett steg i taget på antingen yttersta eller innersta läget, den hoppar över att växla ett steg, klickar vi ett steg till på växelnväljaren hoppar den två.

Hur sannolikt är det att växelväljarna blir utslitna? Sonen har en Canyon Endurace med Tiagra, gått ca 1000 mil. 2X10. Det är hopplöst att ställa växlarna, vi provar typ allt. Kedja, drev osv ser bra ut, vajrarna löper lätt. Men på kassetten bak vill den bara inte. Hur vi än skruvar vill den inte hoppa ett steg i taget på antingen yttersta eller innersta läget, den hoppar över att växla ett steg, klickar vi ett steg till på växelnväljaren hoppar den två.

Osannolikt att sliten vajer är problemet. Är vajern monterad rätt på bakväxeln?

Löper vajern lätt så är det nog inte den som är problemet. Hur känns mekaniken i bakväxeln, känns den följsam i inåt/utåt-rörelsen? Kedjan är inte stel?

Kolla förresten så att växelörat och bakväxeln sitter åtdragna ordentligt. Gör de det så försök bedöma om örat är rakt. Snett öra kan göra så att det är omöjligt att få alla växlar att fungera tillfredsställande även om jag aldrig har varit med om att endast få problem längst ut.

Bakväxeln löper lätt in och ut. Inte QR så hjulet sitter rakt mao. Allt åtdraget ordentligt. Vi får skruva mer och se, fast det brukar inte vara så här svårt så nåt mysko är det.

Jag tycker allt stämmer och allt är åtdraget samt inget glapp. Men nu börjar det lira med växlarna, men nåt är ju fel för så här svårt skall det inte vara. Återkommer om jag kommer på vad det var.

@DoubleD Mitt tiagra 4700-reglage äter vajer. 2 vajrar som fransat sig på högra reglaget på på ~800 mil. Små störningar i växlingar som kändes som typ snett växelöra, syntes när jag öppnade upp.
Tack, har kollat nu och inget fransat. Nu krånglar växlarna igen på samma sätt. Har beställt nytt öra och hoppas på det, det är en spricka i det gamla såg vi nu. Även om det ser rakt ut kanske det flexar mer.

Min bakväxel har rasslat en del länge men känns som det blivit värre på sistone. Nytt hjul, kasett och kedja, smörjd, har inte gjort någon skillnad. Låter som ett urspårat godståg, en arg bålgeting eller ett rostigt tröskvärk.
Värre på de större kransarna. Vad kan det vara?
Växlingar fungerar hur bra som helst.

När jag ska centrera V-bromsar tycker jag alltid att det slutar med att ena justerskruven är max åtdragen och den andra max utskruvad. Vad gör jag för fel?

Följer denna:

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp