Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Vilodag på camping i Karasjok idag:
1A5CA9B6-A0AC-4A03-A0D0-CCC12F9246B1.jpeg

Nu är det inte långt kvar till Nordkap

Bikepacking
DEET är DEET... Bushman är 40% DEET liksom många andra medel.

Dock vet jag att något nordamerikansk myndighet (eller försvaret?) har en lång lista på testade insektsmedel med arm-i-bur-testet. Men jämför man olika myggmedel är det DEET som presterar bäst. Se t.ex. här:

Bikepacking
Min första bikepacking blev lyckad. Tog mig lugnt och sansat från Göteborg till Oskarshamn på tre cykeldagar. Allt förutom mat packades med och jag har lyckats använda allt förutom mina badbyxor! Varje dag berikades av regn men så småningom klarnade det upp och det mesta torkade. Enklare än väntat att hitta tältplatser. Mitt stora problem var att hitta toaletter på vägen. Någon som delar denna erfarenhet? Kul att få se Småland från sin bästa sida också. Gillar man Utvandrarna så får de en att tänka lite extra på den tiden. Lite stel i axlar och lite ont i ländryggen sista dagen myggbiten har man ockå blivit. Tältplatser blev i Tranemo och Myresjö.

Positivt överraskad av den goda hänsyn lastbilschaufförer tog på vägen. Nästan alla körde om med god marginal. Fint!

Här kommer lite bilder

PXL_20240616_092908792.jpg

Bågen redo för avfärd

PXL_20240616_184709582.jpg

Första tältplatsen i Tranemo

PXL_20240616_170348129.jpg

Cockpit

PXL_20240617_170703786.jpg

Andra tältplatsen (Myresjö)

PXL_20240618_083010283.jpg
PXL_20240618_083937957.jpg

PXL_20240618_080457277.jpg

Chill i Virserum

PXL_20240618_083738130.jpg

Snigelsmör?

Bikepacking
Min första bikepacking blev lyckad. Tog mig lugnt och sansat från Göteborg till Oskarshamn på tre cykeldagar. Allt förutom mat packades med och jag har lyckats använda allt förutom mina badbyxor! Varje dag berikades av regn men så småningom klarnade det upp och det mesta torkade. Enklare än väntat att hitta tältplatser. Mitt stora problem var att hitta toaletter på vägen. Någon som delar denna erfarenhet? Kul att få se Småland från sin bästa sida också. Gillar man Utvandrarna så får de en att tänka lite extra på den tiden. Lite stel i axlar och lite ont i ländryggen sista dagen myggbiten har man ockå blivit. Tältplatser blev i Tranemo och Myresjö.

Positivt överraskad av den goda hänsyn lastbilschaufförer tog på vägen. Nästan alla körde om med god marginal. Fint!

Här kommer lite bilder

Visa bilaga 706575
Bågen redo för avfärd

Visa bilaga 706556

Visa bilaga 706572
Cockpit

Visa bilaga 706559

Visa bilaga 706555Visa bilaga 706568
Visa bilaga 706570
Chill i Virserum

Visa bilaga 706569
Snigelsmör?
Ser härligt ut!

Hur presterade sadelväskan (och selen)? Det ser lite tungt ut... Beställde själv en sån häromdagen på rean, fast en 10 liters.

Bikepacking
Mitt stora problem var att hitta toaletter på vägen. Någon som delar denna erfarenhet?
Första gången jag sket i skogen var det En Grej. Det är det inte längre ? Mossa och stenar går fint att lyfta på.

(Är man konstant i tätbefolkade områden är det en annan grej förstås, men de brukar ju erbjuda tillgång till toaletter så länge man köper något).

Bikepacking
Ser härligt ut!

Hur presterade sadelväskan (och selen)? Det ser lite tungt ut... Beställde själv en sån häromdagen på rean, fast en 10 liters.
Jag försökte få till en högre lutning på den men utan resultat. Antingen är det för tungt eller jag som inte fick till det riktigt. Men annars har den fungerat skitbra verkligen. Lätt att få i och ur drybagen och väldigt lite svaj. Endast känt av den litegrann när jag stått och pushat i backar. Lär man inte göra med mindre packning

Bikepacking
Första gången jag sket i skogen var det En Grej. Det är det inte längre ? Mossa och stenar går fint att lyfta på.

(Är man konstant i tätbefolkade områden är det en annan grej förstås, men de brukar ju erbjuda tillgång till toaletter så länge man köper något).
Nä inget problem så men lider av artros och det är problematiskt att gå ner på huk. Kunde jag nämt ?

Bikepacking
Nä inget problem så men lider av artros och det är problematiskt att gå ner på huk. Kunde jag nämt ?
Ah, jobbigt. Att "hänga ut" från ett träd är en teknik som kan vara ... avslappnande ... och kanske också hjälpa lederna? Bad cGPT ordna en bild. Den blev sådär, men om du tänker dig båda benen som det vänstra och hänger ut mer så har du målbild för en bra bajsfit!

Bilagor

• IMG_2512.png
    IMG_2512.png
    270.8 KB · Besök: 73
Bikepacking
Någon som har erfarenhet av Thules Pack'n pedals sidoskydd?

150 spänn just nu och funderar på om jag ska chansa och ta mig till XXL imorgon.

Det jag undrar främst är om det är smidigt att sätta fast vad som helst på dem och om de känns stabila.

Bikepacking
Ah, jobbigt. Att "hänga ut" från ett träd är en teknik som kan vara ... avslappnande ... och kanske också hjälpa lederna? Bad cGPT ordna en bild. Den blev sådär, men om du tänker dig båda benen som det vänstra och hänger ut mer så har du målbild för en bra bajsfit!

Vill man lyxa till det och ta en långkörare kan en längre spännrem erbjuda välkommen avlastning :)

Bikepacking
Än är turen långt ifrån över, vägen ner från Nordkap över Norges kust är lång och jag hoppas den kommer bjuda på spektakulär natur
Hur går det?
Har du kommit fram till Nordkap?
Hoppas att du har haft en fin tur, och att resan ner genom Norge
blir solig och med många trevliga norrmän.
Lycka till!

Bikepacking
Hur går det?
Har du kommit fram till Nordkap?
Hoppas att du har haft en fin tur, och att resan ner genom Norge
blir solig och med många trevliga norrmän.
Lycka till!
Tack! Det går inte så fort upp till Nordkap, vädergudarna verkar vilja annat. Det regnar ganska skapligt och Yr har utfärdat gul varning för regn, översvämningar och jordskred. Sitter just nu och glassar på ett torrt och varmt hotellrum och torkar upp mitt genomblöta tält. Vädret imorgon verkar inte bli något bättre, men jag jobbar mig så sakteliga uppåt. Det tar den tid det tar

Bikepacking
Tack! Det går inte så fort upp till Nordkap, vädergudarna verkar vilja annat. Det regnar ganska skapligt och Yr har utfärdat gul varning för regn, översvämningar och jordskred. Sitter just nu och glassar på ett torrt och varmt hotellrum och torkar upp mitt genomblöta tält. Vädret imorgon verkar inte bli något bättre, men jag jobbar mig så sakteliga uppåt. Det tar den tid det tar
Låter som en mycket bra strategi.
Bon voyage.

Bikepacking
Någon som har erfarenhet av Thules Pack'n pedals sidoskydd?

150 spänn just nu och funderar på om jag ska chansa och ta mig till XXL imorgon.

Det jag undrar främst är om det är smidigt att sätta fast vad som helst på dem och om de känns stabila.
Fick dem för 20kr i XXLs fyndlåda så testar iaf

Bikepacking

Här kommer lite bilder

Visa bilaga 706575
Bågen redo för avfärd

Cockpit

Visa bilaga 706555

Chill i Virserum

Snigelsmör?
Jag försökte få till en högre lutning på den men utan resultat. Antingen är det för tungt eller jag som inte fick till det riktigt. Men annars har den fungerat skitbra verkligen. Lätt att få i och ur drybagen och väldigt lite svaj. Endast känt av den litegrann när jag stått och pushat i backar. Lär man inte göra med mindre packning

Vilken best till sadleväska!

Om du inte upplevde svajj med den där sadelväske-setupen är det jag som beställer en sån med 10L påsen Dirrrrrekt!

Bikepacking
Lite lyxigare bike packing. Alpe Adria ?

Bilagor

• 20240527_200705.JPG
    20240527_200705.JPG
    728.5 KB · Besök: 82
  • 20240529_185304.JPG
    20240529_185304.JPG
    897.8 KB · Besök: 79
  • 20240530_173237.JPG
    20240530_173237.JPG
    752.2 KB · Besök: 72
  • 20240531_152346.JPG
    20240531_152346.JPG
    835.3 KB · Besök: 81
  • 20240530_123903.JPG
    20240530_123903.JPG
    807.2 KB · Besök: 85
  • 20240529_170259.JPG
    20240529_170259.JPG
    998.6 KB · Besök: 77
  • 20240529_174746.JPG
    20240529_174746.JPG
    1.2 MB · Besök: 80
  • 20240527_200353.JPG
    20240527_200353.JPG
    981.4 KB · Besök: 82
  • 20240531_151236.JPG
    20240531_151236.JPG
    1.1 MB · Besök: 87
  • 20240528_131717.JPG
    20240528_131717.JPG
    1.2 MB · Besök: 80
Bikepacking
Hur är kvaliteten på AliExpress prylarna?
Mycket Bang for the buck?
Har använd ramväskan, som är från Newbooler, till pendling ett par månader. Hittills håller den riktigt bra. Dragkedjorna känns bra. Även grejorna från Rhinowalk och Rockbros känns bra, med YKK dragkedjor. De sälj även på svenska sidor men för typ dubbla priset. Mycket Bang for the buck. Långa leveranstider

Bikepacking
Har använd ramväskan, som är från Newbooler, till pendling ett par månader. Hittills håller den riktigt bra. Dragkedjorna känns bra. Även grejorna från Rhinowalk och Rockbros känns bra, med YKK dragkedjor. De sälj även på svenska sidor men för typ dubbla priset. Mycket Bang for the buck. Långa leveranstider
Rockbros finns ofta på Amazon också, deras hårda grejor är rätt bra. Där skulle jag lita på dragkedjorna. En hel del kinagrejor står det YKK på dragkedjorna fast det är något annat. Men funkar det så funkar det!

Bikepacking

Rockbros köpte jag ett kit med småväskor av för ett tag sedan, där den mindre väskan har fått en permanent plats ovanpå ramen. Medans den större har fått respass pga Salsas egna som är anpassad till min ram (mest pga Salsas är en pain in the ass att plocka bort och sätta dit)

Rhinowalk har fått rätt ok betyg på reddit som billiga nybörjarväskor, så jag är sugen på att testa deras sadelväska men är osäker på stabiliteten, hur mycket vatten den pallar osv.

Tillbaka
Topp