Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Hur ser det ut när du använder det där?
Jag brukar ju elda om jag stannar vid ett vindskydd också, en liten fyrkant av wettex är bra för att diska. Men koppen går ju inte att spegla sig i. Om @båtbensbudet vill för han gärna putsa den!
1000000086.jpg

Bikepacking
Visst får man anpassa sig efter vädret. När det behövs varm mat och dryck i varje stopp så är det viktigare med smidighet och snabbhet. Men sådana dagar så behövs det ju mer av allt och packningen sväller.

Bikepacking
Jag brukar ju elda om jag stannar vid ett vindskydd också, en liten fyrkant av wettex är bra för att diska. Men koppen går ju inte att spegla sig i. Om @båtbensbudet vill för han gärna putsa den!
Visa bilaga 708701
Alltså sotiga köksgrejer är ju bara en positiv sak både utseendemässigt och "känslomässigt", mitt problem är mer att fingrarna blir sotiga och att det är supersvårt att förvara den där kastrullen på ett sätt som fungerar. Smutsen liksom "sprids ut" över en massa grejer till slut..

De köksgrejer jag har med för att laga mat på öppen eld är jättesotiga och tjäriga och riktigt härliga, men sprit-sotet är "torrare" och smutsar ner på ett helt annat sätt imho.

Bikepacking
mitt problem är mer att fingrarna blir sotiga och att det är supersvårt att förvara den där kastrullen på ett sätt som fungerar
Jag tycker att det sotar mindre med bara en brännare än med ett helt trangia. Och färre grejer som det kan sota på. Sedan brukar jag dra av med wettex eller sand eller nåt innan jag packar. Ibland någon droppe yes. Och sedan packa i en påse.

Bikepacking
Det är inte storleken som är problemet, utan mer bränslet. På vandring så går du ju runt i det hela tiden och kan samla lämpligt sista timmen innan du stannar. På cykel så är det inte lika lätt.

Handlar väl mer om vana och framförallt om vars man smäller upp tältet? Tillhör man gruppen som föredrar skogen, eller områden där det finns en massa träd framför öppna landskap så tar det inte så lång tid att samla lite döda grenar/kvistar imho

Bikepacking
Jag tog en sista bild för dagen. Det är både press och bivvy, plus sovsäck (+5°) i säcken och luftmadrass bredvid. Finns gott om plats för förstärkningsplagg i styrpåsen också.
1000000088.jpg

Bikepacking
Provat någon av sjöarna/älvarna som ligger nästgårds? Har funderat på Kågeälven med jämna mellanrum, men det har aldrig blivit av...
Nä. Det är för vanskligt. Har hört från fiskare, som gett sig av till fiskrika vatten för att fiska och äta fisk (och inte tagit med mycket mat) som inte fått fisk och fått leta rester på grill/rastplatser. :) Kågeälven ska ju ha en del fisk. Nedre delen av Bureälven kan innehålla Pfas. Nöjesfiska? Gärna. Ha det som matvaruaffär? Nej.

Bikepacking
Nä. Det är för vanskligt. Har hört från fiskare, som gett sig av till fiskrika vatten för att fiska och äta fisk (och inte tagit med mycket mat) som inte fått fisk och fått leta rester på grill/rastplatser. :) Kågeälven ska ju ha en del fisk. Nedre delen av Bureälven kan innehålla Pfas. Nöjesfiska? Gärna. Ha det som matvaruaffär? Nej.

Nöjesfiske, föredrar att köpa fisken som hamnar på tallriken...

Bikepacking
Det blev någon sminkburk till slut. Ville att den skulle vara låg och ha skruvlock. Ja, det heter "carbon felt" på engelska och jag tror det är samma. Jag fick ett ark av en kompis.

Bikepacking
Maximalt dålig timing, @velovin ... Här (söder om Gränna) spenderade jag en timme i förrgår, då det var både åska och regn på ingående. Det värsta passerade men efter en timme fick jag ge mig av iallafall, i regnet. Men, fram till dess var det uppehåll. :)
20240628_154522.jpg

Senast ändrad:
Bikepacking
Ni som har cyklat lite längre turer på flera veckor, hur lång tid/dag eller /vecka cyklar ni normalt och hur långa distanser handlar det om /dag eller /vecka? Jag experimenterar nu lite med lågintensiv träning och hög volym, så jag är intresserad av att höra vad som kan vara rimliga nivåer. De enda referensramar jag har själv är fjällvandringar på upp till 1-1,5 veckas längd och liknande.

Jag tänker mig inte några heroiska insatser, motsvarande RAAM e. dyl, utan vad som kan vara rimligt att klara av över tid utan att bränna ut sig alldeles på några få dagar. Kanske är det som att fråga hur långt ett snöre är. Kanske man kör så länge som man tycker det känns ok eller tills man blir trött, sen vilar man, och sen på't igen när man är redo. Jag misstänker att det finns väldigt många olika nivåer, kanske lika många som det finns bikepackers. Jag tycker ändå det skulle vara intressant att höra om några erfarenheter från er i tråden.

Bikepacking
Det beror på. Cyklar inte så långa turer, men jag har väl 10 mil/dag som riktmärke på mina amatörturer. Har ofta rätt mycket packning. Men det kan bli mer, och mindre. Beror på väder/vind, höjdmeter, vägar, packning, form osv. Lägger man in nån vilodag piggnar man ju till. Slimmar man packningen lär man komma längre per dag. "Måste" man undvika oväder kan man klämma fler mil.

Bikepacking
Ni som har cyklat lite längre turer på flera veckor, hur lång tid/dag eller /vecka cyklar ni normalt och hur långa distanser handlar det om /dag eller /vecka? Jag experimenterar nu lite med lågintensiv träning och hög volym, så jag är intresserad av att höra vad som kan vara rimliga nivåer. De enda referensramar jag har själv är fjällvandringar på upp till 1-1,5 veckas längd och liknande.

Jag tänker mig inte några heroiska insatser, motsvarande RAAM e. dyl, utan vad som kan vara rimligt att klara av över tid utan att bränna ut sig alldeles på några få dagar. Kanske är det som att fråga hur långt ett snöre är. Kanske man kör så länge som man tycker det känns ok eller tills man blir trött, sen vilar man, och sen på't igen när man är redo. Jag misstänker att det finns väldigt många olika nivåer, kanske lika många som det finns bikepackers. Jag tycker ändå det skulle vara intressant att höra om några erfarenheter från er i tråden.
Brukar få in cirka fem timmar rulltid.

Bikepacking

Jag har cyklat en hel del i europa, och stannar nästan alltid på campingplatser. Och då blir det detta som styr, var nästa ligger. Brukar bli ca 7-10 mil / dag. Gillar oxå att sightsinga en del på fina ställen, då kan det bli en kort dag, el vilodag.

Så ska man cykla långt tycker jag man behöver fler veckor, inte att stressa varje dag.

Bikepacking
Mötte den här killen utanför Gävle i lördags:
Han har trampat upp genom en stor del av Europa, rundat Bottenviken, upp till Nordkap och nu på väg söderut genom Sverige. Befinner sig nu i Köping.
Ganska så ordentlig tur får man ändå säga.

Bikepacking

Jag har som mest provat på att träna cykling och jag kom 5800 km på 52 dagar i sadeln, över totalt en 73 dagars resa. Drygt 110 km per cykeldag med distanser på 70-160 km per dag och 5-10 timmar i sadeln. La till två dygnsetapper på 420 km vardera som drog upp snittet, och jag gjorde tre längre uppehåll hos vänner plus några turistdagar i olika städer. Det mesta kändes helt rimligt.

Bikepacking
Tillägg till packningen: olja från Biltema. Det korta regn(o)vädret fick drivlinan att protestera högljutt. Nu harmoniskt och rofyllt igen.

Tillbaka
Topp