[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

jag tycker man har mer problem med alla parkeringsappar och laddappar för olika småladdare vid tex kundbesök på mina jobbresor osv. Laddstationer med snabbladdning har aldrig krånglat hittills, endast fått vänta 10 min på ionity i uppsala då det var en massa taxibilar som hade tagit alla laddare.

Bäst har circleK varit hittills, både i sverige och norge.

jag tycker man har mer problem med alla parkeringsappar och laddappar för olika småladdare vid tex kundbesök på mina jobbresor osv. Laddstationer med snabbladdning har aldrig krånglat hittills, endast fått vänta 10 min på ionity i uppsala då det var en massa taxibilar som hade tagit alla laddare.

Bäst har circleK varit hittills, både i sverige och norge.
Förr var SuC bäst. Nu är Circle K klart attraktiva. Autocharge är ju rätt smidigt. Koppla in och ladda. Noll fippel, noll strul.

Jag vet inte om det är så enkelt. Jag är i alla fall inte trygg i att beslut tas på rationella grunder generellt.
Vätgas går i alla fall att lagra i volym som jag inte riktigt tror är seriöst att lagra i batteri. Det byggs stora batteriparker har jag förstått. Hur ser matematiken ut för att skala upp det för 10 miljarder människor? Jag tror inte riktigt på det.
Komplicerad fråga, man får nog tänka mer som vision än sanning. Sol och vind ger överskott som är svåra att lagra och momentant för mycket. Kan man lagra det som flytande väte men förbruka någorlunda omgående så har man en buffert med möjlighet till mycket effektuttag. Lämpligt för industri eller tung transport mer lokalt. Jag kan inte se att det är lämpligt till just personbilar. För att det skall fungera med vätgas krävs att elen är billigt framställd och har ett momentant överskott. Eller att man nyttjar låglasttid istället för export på vinter.

Tesla och Supercharger utan app eller annat skit är grejen.
Jo har man en Tesla verkar det onekligen fortfarande överlägset. Men har man inte en Tesla funkar det inte alltid lika bra och även om det är väl utbyggt med superchargers så finns de ju inte överallt.
Tillägg: Efter ett flertal ofta frustrerande och misslyckade besök på Teslas laddare gav jag upp dem förra sommaren. De sägs dock nu ha blivit bättre och numera kunna hantera moderna 800V-bilar så jag ger dem nog en ny chans vid behov framöver.

Senast ändrad:
Jo har man en Tesla verkar det onekligen fortfarande överlägset. Men har man inte en Tesla funkar det inte alltid lika bra och även om det är väl utbyggt med superchargers så finns de ju inte överallt.
Tillägg: Efter ett flertal ofta frustrerande och misslyckade besök på Teslas laddare gav jag upp dem förra sommaren. De sägs dock nu ha blivit bättre och numera kunna hantera moderna 800V-bilar så jag ger dem nog en ny chans vid behov framöver.
Vet inte om det förbättrats eller om jag haft tur. Men på min Europatur nu med ett antal laddningar har jag haft exakt noll teknikstrul - om man inte räknar med de fem minuter jag förlorade på att jag inte lärt mig hur jag startar laddning i Audis app. Det får väl räknas som en kompetensbrist...
Någon laddare här och där har varit trasig, men det har synts tydligt i app och på laddare, bortsett från Tesla som bara visar det i appen.
Har dock inte testat plug-n-charge som bl a Ionity har, tyvärr är upplägget sådant att jag sparar en del på att starta laddningen manuellt ?

Varför ska det öht behöva joxas med appar och skit? Varför är det inte bara att köra in, blippa sitt kreditkort, och sätta i kabeln? Så som det har funkat att tanka i flera decennier…
Det mest fantastiska är att det inte ens gick att tanka med circle k-kort på circle k-laddstationer när jag följde med en vän dit i vintras.

Varför ska det öht behöva joxas med appar och skit? Varför är det inte bara att köra in, blippa sitt kreditkort, och sätta i kabeln? Så som det har funkat att tanka i flera decennier…
Det gör det ofta, snart är det lag på det. Men precis som det funkat i flera decennier betalar man överpris om man inte använder just det bolagets "medlemskort"/app/betalkort. Och jag är snål.

Senast ändrad:
Vet inte om det förbättrats eller om jag haft tur. Men på min Europatur nu med ett antal laddningar har jag haft exakt noll teknikstrul - om man inte räknar med de fem minuter jag förlorade på att jag inte lärt mig hur jag startar laddning i Audis app. Det får väl räknas som en kompetensbrist...
Någon laddare här och där har varit trasig, men det har synts tydligt i app och på laddare, bortsett från Tesla som bara visar det i appen.
Har dock inte testat plug-n-charge som bl a Ionity har, tyvärr är upplägget sådant att jag sparar en del på att starta laddningen manuellt ?
Har du även fått full effekt alltid? Det är det vanligaste problemet för mig. Betalningen har som sagt förbättrats påtagligt senaste året.
Laddarna är specade med hög effekt men ger betydligt lägre effekt ganska ofta. Om någon råkar stå bredvid verkar det dessutom vara så att man får dela på strömmen vilket onekligen gör att effektangivelsen känns missvisande…

Har du även fått full effekt alltid? Det är det vanligaste problemet för mig. Betalningen har som sagt förbättrats påtagligt senaste året.
Laddarna är specade med hög effekt men ger betydligt lägre effekt ganska ofta. Om någon råkar stå bredvid verkar det dessutom vara så att man får dela på strömmen vilket onekligen gör att effektangivelsen känns missvisande…
Gissningsvis är stationerna inte dimensionerade för att alla laddare ska kunna ge max effekt samtidigt. Kan säkert finnas andra begränsningar också.

Min bil toppar på 175 kW och jag har mest använt 250-350 kW laddare, som då inte går fullt. Sen är det ju svårt att veta om laddningen faller pga bilen eller laddproblem, men har inte märkt något.
Men ja, delar man så delar man. Det är ju en lösning som jag inte klassar som problem. Har dock aldrig behövt dela...

Gissningsvis är stationerna inte dimensionerade för att alla laddare ska kunna ge max effekt samtidigt. Kan säkert finnas andra begränsningar också.
Det är inte bara stationen som är begränsande; kablarna fram dit ska ju vara tillräckligt feta också. Klart man inte gräver ner svindyr kopparkabel i överdimension från närmaste ställverk i onödan.

Min bil toppar på 175 kW och jag har mest använt 250-350 kW laddare, som då inte går fullt. Sen är det ju svårt att veta om laddningen faller pga bilen eller laddproblem, men har inte märkt något.
Men ja, delar man så delar man. Det är ju en lösning som jag inte klassar som problem. Har dock aldrig behövt dela...
Men ges halv effekt pga att man har en granne känns det som ett problem för mig i alla fall.
Och för mig har jag tolkat det som att laddaren är defekt om en ger 50KW och jag ger upp och åker till nästa och den ger 230 kW som bilen klarar.

Men ges halv effekt pga att man har en granne känns det som ett problem för mig i alla fall.
Och för mig har jag tolkat det som att laddaren är defekt om en ger 50KW och jag ger upp och åker till nästa och den ger 230 kW som bilen klarar.
Om en 350 kW-laddare ger halv effekt märker jag ju inte det. Men några 50 kW har jag aldrig sett mer än vid 85+% laddning

Nyfiken förresten: om du bara får 50 kW, avbryter laddningen och startar om i SAMMA laddare, blir det då fortfarande bara 50 kW? Det är ju inte säkert att det problemet sitter i laddarens hårdvara...

Vilken körprofil har du för att komma ner i de förbrukningssiffrorna? Kona är väl inte direkt känd för att vara super-hal i luftmotståndet…

Kona är snål, även om luftmotståndet inte är ledande. Även om jag inte kom ner i @Hasse#7 s siffror, så var den mycket lätt att köra snålt.

Det visar ju att det går att bygga snåla bilar på gamla plattformar, jag förundras över hur ineffektiva en del nyare bilar kan vara...

Gissningsvis är stationerna inte dimensionerade för att alla laddare ska kunna ge max effekt samtidigt.
Det finns en tekniskt enkel lösning för det:
Använd elbilsbatterier som buffert för att höja det momentana effektuttaget,
men så vitt jag vet finns inte den (ännu) inte i praktiken. Men förhoppningsvis kommer det när tillgängligheten på elbilsbatterier ökar och priset sjunker.

Kan säkert finnas andra begränsningar också.
På många ställen i landet är elnätet så svagt att det sätter begränsningar inte enbart för laddstationer. Det var på nyheterna för en tid sedan om en ICA-handlare i norra stor-sthlm som inte fick el till sin planerade Maxi stormarknad.
Men det är långt ifrån det enda exemplet på hur eftersatt utbyggnaden av elnätet är i Sverige.
En laddstation med buffertbatterier, enl ovan, har ju bättre förutsättningar för lägre toppbelastning på elnätet.

Det finns en tekniskt enkel lösning för det:
Använd elbilsbatterier som buffert för att höja det momentana effektuttaget,
men så vitt jag vet finns inte den (ännu) inte i praktiken. Men förhoppningsvis kommer det när tillgängligheten på elbilsbatterier ökar och priset sjunker.

På många ställen i landet är elnätet så svagt att det sätter begränsningar inte enbart för laddstationer. Det var på nyheterna för en tid sedan om en ICA-handlare i norra stor-sthlm som inte fick el till sin planerade Maxi stormarknad.
Men det är långt ifrån det enda exemplet på hur eftersatt utbyggnaden av elnätet är i Sverige.
En laddstation med buffertbatterier, enl ovan, har ju bättre förutsättningar för lägre toppbelastning på elnätet.

Förra vintern sattes det upp en tillfällig laddstation med batteri i Sveg. Nu är ordinarie laddplatser hyfsat utbyggda, men batterier bör ju kunna användas även då för att jämna ut förbrukningen.

Det är inte bara stationen som är begränsande; kablarna fram dit ska ju vara tillräckligt feta också. Klart man inte gräver ner svindyr kopparkabel i överdimension från närmaste ställverk i onödan.
Om de räknat rätt är det knappast ett problem. Om två delar på 350 kW kan det ju vara begränsande, men sannolikheten att 12 bilar samtidigt kommer till en station och maxar 350 kW som i Ionity-fallet är nog försumbar. Någon bil håller på att bli klar och laddar 50-100 kW. Gissar att 12 laddare som sammanlagt ger 1,2 MW (100 kW/stolpe) är mer än enough, åtminstone utifrån hur det sett ut när jag gått runt.

Om de räknat rätt är det knappast ett problem. Om två delar på 350 kW kan det ju vara begränsande, men sannolikheten att 12 bilar samtidigt kommer till en station och maxar 350 kW som i Ionity-fallet är nog försumbar. Någon bil håller på att bli klar och laddar 50-100 kW. Gissar att 12 laddare som sammanlagt ger 1,2 MW (100 kW/stolpe) är mer än enough, åtminstone utifrån hur det sett ut när jag gått runt.
Pratade med en som drev bensinmack och han sa att utmaningen var att få kommunala elnätsbolaget att dra fram kabel. Den kabel de hade räckte inte till att ladda bilar. Men jag vet ju inte ens hur djupt däckmönster ska vara så vad vet jag :)

Pratade med en som drev bensinmack och han sa att utmaningen var att få kommunala elnätsbolaget att dra fram kabel. Den kabel de hade räckte inte till att ladda bilar. Men jag vet ju inte ens hur djupt däckmönster ska vara så vad vet jag :)
Jo, man kan så klart inte bygga laddstation var som helst. Och självklart kan man inte ta en kabel som är dimensionerad för en mack och lägga på 10 snabbladdare :-). Men där Ionity och andra byggt har de nog fått till en kabel som de beräknar behövs.

Kolla gärna upp hur fet 3-fas på 400 Volt du behöver för 1 MW.

Edit: Möjligt att vissa har 10 kV fram till stationen i och för sig.

Ja man har 20 eller 10kV i anslutning med egen transformator/er. Det går inte att köra sånthär på lågspänning :).

Men vi har som land stora utmaningar på lokalnätet med (20/10kV).

Men vi har som land stora utmaningar på lokalnätet med (20/10kV).
Tur att elnätsbolagen satsar så hårt på att göra något åt det då. Vinstmarginal på 36% på en monopolmarknad och 50% av vinsten skickas rakt i de utländska ägarnas fickor istället för att återinvesteras. Härligt.

Tur att elnätsbolagen satsar så hårt på att göra något åt det då. Vinstmarginal på 36% på en monopolmarknad och 50% av vinsten skickas rakt i de utländska ägarnas fickor istället för att återinvesteras. Härligt.

Ja de tjänar stora pengar och ändå var regleringsmodellen på väg i soptunnan.

Men det är även så att investeringarna just nu även bromsas av att vi inte är tillräckligt många som jobbar med det. Projekten ligger på kö och entreprenörer tackar nej.
Samt de naturliga begränsningarna i nätet, man behöver leverera samtidigt som man bygger.
När Ukraina drar igång snart (förhoppningsvis) kommer vi få svårt att få tag i material med antagligen.
Redan nu pratar vi över 4 års väntetid på transmissionstransformatorer t ex.

Att utländska företag kan få äga infrastruktur i vårt land är helt huvudlöst imho.

Ajaj det är synd om dem som tagit över så dåliga nät ju! Att de sedan satte priset själva på att köpa sig monopol av kritisk infrastruktur och nu har ett upplägg där de tjänar mer pengar ju sämre de levererar skall vi ignorera ?

För några veckor sedan lovade jag återkomma med hur det går med Europaresa i elbil. Kör en Q4 med 510 km WLTP, uppdaterade versionen med förvärmning och 175 kW laddning.
Uppdatering från hemvägen: elbil funkar fortfarande lysande. Lite väntetid i dag (ca 5 min ggr två) samt en laddare med strul som behövde startas om tre gånger, så nu vet jag vad som menas med laddstrul. Men inga större problem.
Bilen däremot, buggfest!
Funkade utmärkt i 6 dagar, men på den sjunde dagen vilade han... Och då brakade helvetet löst. Bilen tappade kontakt med omvärlden och ledde oss rätt in i stau. Kartan slutade funka och visar inte längre sattelitvy. Kontakt med Audi support gav tipset att ta bort min användare och logga in igen. Men just det, bilen hade ju inte kontakt med omvärlden trots 5 pinnar, så jag förblev utloggad och tappade ännu mer funktion. Nu kan jag inte heller skicka mål till navigationen, styra laddning mm. Sen har det fortsatt.
Litet axplock av dagens buggfest (ja allt från en dags resa!)
* Ingen kontakt med nätet
* Kortvarig kontakt med nätet- då hittade den en avstängd väg som tydligen är enda vägen mellan Stuttgart och Kiel. För den sade tydligt att inga alternativ finns. Lika bra att vända?
* Avbruten navigation ca 10-15 ggr - vilket också avbryter förvärmningen som inte kan styras manuellt.
* Ruttplaneraren gav upp, den kunde inte hitta en väg mellan Stuttgart och Kiel med laddare. Man måste lägga in manuellt. Försökte ett tiotal gånger. (Det finns hundratals laddare på rutten)
* Kartbilden framför föraren frös några timmar. Kul att ha en bild där och en annan på mittenskärmen.
* Fabriksåterställning löste inget

Känns som SW-problem, men hade bilen varit så dålig hade väl köerna ringlat långa med folk som vill lämna tillbaka bilarna. Kan det vara HW tro? Återställning hjälpte ju inte.

Audi lovade återkomma i går eller senast tidigt i dag. Jag väntar på att det skall bli tidig torsdag i Audis förtrollade land.

Laddare borde funka som OKQ8:as eller Evinys. På OK pröjsar du med blipp till samma pris som deras app. På Evinys kan du betala med swish till samma pris, och det är riktigt bra priser. 4,99:-/kWh i SE3 på Evinys.

Åker nog på att köra ID av något slag, jag blir nerröstad av övriga familjen ang MY...

Laddare borde funka som OKQ8:as eller Evinys. På OK pröjsar du med blipp till samma pris som deras app. På Evinys kan du betala med swish till samma pris, och det är riktigt bra priser. 4,99:-/kWh i SE3 på Evinys.

Åker nog på att köra ID av något slag, jag blir nerröstad av övriga familjen ang MY...

Laddare borde funka som Teslas. Bara att stoppa i sladden ?

Hunden valde Teslan för vår semestersnurr uppåt i landet i år, innan har jag bara kört lokalt med den själv.

<laddladd>

Jag behöver inte äta hamburgare, pinka och köpa kaffe var tredje timme så stoppen har inget annat värde än att överraska din reskamrat med ett pruttljud.

Några tankar från en Y lr.

Behöver inte hunden kissa var fjärde timme ändå? :-)

Jag har slutat fisköra, man kommer fram fortare om man kör som vanligt. Det laddar ändå mångfaldigt fortare än man kör. Men hur långt kör du på en dag egentligen? Brukar sällan orka mer än 80-90 mil och det är 2-3 stopp (eller ett om man kör från 100-0% och kör max 90 :-))

Du kommer aldrig få någon vidare bra fart på Teslas laddare ändå, tror max 150kW. Teslas egna bilar laddar med över 250kW på 400V eftersom de inte riktigt följer standarden utan kör högre ström.

Behöver inte hunden kissa var fjärde timme ändå? :-)

Jag har slutat fisköra, man kommer fram fortare om man kör som vanligt. Det laddar ändå mångfaldigt fortare än man kör. Men hur långt kör du på en dag egentligen? Brukar sällan orka mer än 80-90 mil och det är 2-3 stopp (eller ett om man kör från 100-0% och kör max 90 :-))

Han är gammal och lat numera, slipper gärna hoppa i onödan :).

I Sverige? Sällan mer än 100, men när vi snurrar runt så kan vi aldrig ladda på natten och kör man sen bara mellan 20 och 80% så blir det 2/3 stopp om dagen även om man bara kör 30-40 mil.

Sikta på att att komma fram med 10% istället och när du börjar ha koll på läget så gasar du på och kommer fram med 5%. Du kommer kunna köra längre mellan varje laddning och får hög effekt under större del av laddningen.

Och ladda ända till 80% på Supercharger är bara segt, då börjar det gå långsamt.

Sikta på att att komma fram med 10% istället och när du börjar ha koll på läget så gasar du på och kommer fram med 5%. Du kommer kunna köra längre mellan varje laddning och får hög effekt under större del av laddningen.

Och ladda ända till 80% på Supercharger är bara segt, då börjar det gå långsamt.
Det är lite det roliga med elbil att planera bra, vara adaptiv och utnyttja reserserna effektivt.

Tillbaka
Topp