För några veckor sedan lovade jag återkomma med hur det går med Europaresa i elbil. Kör en Q4 med 510 km WLTP, uppdaterade versionen med förvärmning och 175 kW laddning.
Uppdatering från hemvägen: elbil funkar fortfarande lysande. Lite väntetid i dag (ca 5 min ggr två) samt en laddare med strul som behövde startas om tre gånger, så nu vet jag vad som menas med laddstrul. Men inga större problem.
Bilen däremot, buggfest!
Funkade utmärkt i 6 dagar, men på den sjunde dagen vilade han... Och då brakade helvetet löst. Bilen tappade kontakt med omvärlden och ledde oss rätt in i stau. Kartan slutade funka och visar inte längre sattelitvy. Kontakt med Audi support gav tipset att ta bort min användare och logga in igen. Men just det, bilen hade ju inte kontakt med omvärlden trots 5 pinnar, så jag förblev utloggad och tappade ännu mer funktion. Nu kan jag inte heller skicka mål till navigationen, styra laddning mm. Sen har det fortsatt.
Litet axplock av dagens buggfest (ja allt från en dags resa!)
* Ingen kontakt med nätet
* Kortvarig kontakt med nätet- då hittade den en avstängd väg som tydligen är enda vägen mellan Stuttgart och Kiel. För den sade tydligt att inga alternativ finns. Lika bra att vända?
* Avbruten navigation ca 10-15 ggr - vilket också avbryter förvärmningen som inte kan styras manuellt.
* Ruttplaneraren gav upp, den kunde inte hitta en väg mellan Stuttgart och Kiel med laddare. Man måste lägga in manuellt. Försökte ett tiotal gånger. (Det finns hundratals laddare på rutten)
* Kartbilden framför föraren frös några timmar. Kul att ha en bild där och en annan på mittenskärmen.
* Fabriksåterställning löste inget
Känns som SW-problem, men hade bilen varit så dålig hade väl köerna ringlat långa med folk som vill lämna tillbaka bilarna. Kan det vara HW tro? Återställning hjälpte ju inte.
Audi lovade återkomma i går eller senast tidigt i dag. Jag väntar på att det skall bli tidig torsdag i Audis förtrollade land.