Frågetråden om dämparservice

Arbetet fortskrider, dämparbenet ihopmonterat igen. Har följt denna video på youtube och det skiljer en del, tex saknas det foamrings i min gaffel. Vad är det primära syftet med sånna?
Han skriver att det är svårt att montera tillbaka dämpinsatsen, men trots att jag öppnade LSC som han också skrev så fick jag inte i den utan fick tippa ur en del olja för att kunna pressa ner den och få den att ta gänga. Får se om det påverkar dämpningen.
Gaffeln kommer direkt från fabrik, haft den liggandes sen 2018 tror jag när Jenson reade ut de, köpte en cykel till den förra våren och monterade den så jag är den första som våldför mig på den.
Nu har jag tagit isär fjäderbenet och det var riktigt geggigt inuti, olja blandat med fettklumpar jämnt utspritt över innanmätet.
Det var grön fjäder monterad och grå i kartongen så jag byter till den gråa, får se om det blir för hårt, trivdes ganska bra med den gröna.
Däremot är den gråa ca 1cm längre, så får se om det blir problematiskt att få ihop fjäderbenet. Men först behöver jag köpa mindre krympplast, den jag redan köpt var för stor diameter så veckade sig och blev inte så snyggt.
Hur vet jag om det är titan eller stålfjädrar? Fjädrarna är gråa med ljusgrå respektive grön påstruket längs med för att markera hårdhet.
Grymt!
Kylskåpsmagneten, titan är inte magnetiskt.

@Startgas foam rings ska fånga lite ytterbensolja för att förbättra smörj av innerbenet. Gaffeln har kanske packbox där man kan ha slick honey. Minns inte hur det var i mina 888 gafflar just nu. Du kan ju testa om stål el. titan med en magnet.

@Startgas foam rings ska fånga lite ytterbensolja för att förbättra smörj av innerbenet. Gaffeln har kanske packbox där man kan ha slick honey. Minns inte hur det var i mina 888 gafflar just nu. Du kan ju testa om stål el. titan med en magnet.
Okey, det är ett ganska stort utrymme där det i videon jag länkade sitter skumringar, så där ryms det mycket fett, om det är så du menar?

Skulle bara byta vajern till min fox 34 som har Scott funktion där man kan minska dämpningen. Nu började den läcka om man rör på delen där vajern sitter, runt hela där jag markerat med rött. Den läcker inte vid kompression. Den verkar ha fastnat på 110mm istället för 150mm också . Hur fixar jag detta? Ska iväg till Isaberg på lördag hade jag tänkt.
IMG_4365.jpeg

Skulle bara byta vajern till min fox 34 som har Scott funktion där man kan minska dämpningen. Nu började den läcka om man rör på delen där vajern sitter, runt hela där jag markerat med rött. Den läcker inte vid kompression. Den verkar ha fastnat på 110mm istället för 150mm också . Hur fixar jag detta? Ska iväg till Isaberg på lördag hade jag tänkt.
Visa bilaga 709299

Ta av remotedelen (lock/fjäder/blåa vredet) och kontrollera så inte nålen det blå locket är anslutet till är utskruvad för mycket. Finns en bra instruktion på hur du installerar remotedelen på Fox hemsida.
Möjligen får du nu toppa upp med olja där nålen sitter om det nu kommit ut lite för mycket olja.

Hur menar du att den fastnat på 110mm? Menar du att gaffeln inte går ut helt eller att den inte går att trycka ihop helt?

Ta av remotedelen (lock/fjäder/blåa vredet) och kontrollera så inte nålen det blå locket är anslutet till är utskruvad för mycket. Finns en bra instruktion på hur du installerar remotedelen på Fox hemsida.
Möjligen får du nu toppa upp med olja där nålen sitter om det nu kommit ut lite för mycket olja.

Hur menar du att den fastnat på 110mm? Menar du att gaffeln inte går ut helt eller att den inte går att trycka ihop helt?
Har ingen olja hemma. Hur viktigt är det att det ska vara olja där? Hittade fox video nu och då visar dom inte att det ska vara olja där.
Jag menar att det är konstant på 110mm fjädring. Det är det remoten låser den till. 150mm eller 110mm. Kan ju vara så att det är i fel läge just nu.

Jag följde video och det fanns olja kvar. Men den vill ju inte fjädra tillbaka. Så här sitter det när jag följt videon, låsskruven sitter på första pricken närmast där vajern kommer in. Nu har den inte ens 10mm den kan justera på och det är ju helt fel.
Kollar man däremot på videon efter där dom installerar remoten sitter ju den helt annorlunda. Känns som att det är svårt att veta hur det ska vara.
IMG_4368.jpeg

Så här sitter den i videon där dom installerar remoten. Där sitter låsskruven på andra pricken. Så vad gäller första eller andra? Svårt för mig att veta. Jag har ingen aning om vart låsbulten för vajern ska sitta eftersom fox inte har en guide för det även om jag kollar med serienummer. Även vid andra pricken låser den inte som den ska. Men det är ju också för en 2 stegs remote inte 3 steg som Scott har.

IMG_4369.png

Senast ändrad:

Fick den inte att låsa alls. Så jag skruvade manuellt för att se om den över huvudtaget ville låsa. Men det gjorde den inte, så känns ju som att något är trasigt. Efter att ha skruvar lite lossnade den och olja trängde ut. Så nu står jag här utan dämpare. Skulle cykla nu helgen och åkt till isberg nästa vecka med familjen.
Har ingen olja och cykelkraft butiken här i Jönköping har ju inte en enda pryl som jag behöver. Lämna in den tar för lång tid.
Så blir till att avboka campingen. #lessnabarn

Fick den inte att låsa alls. Så jag skruvade manuellt för att se om den över huvudtaget ville låsa. Men det gjorde den inte, så känns ju som att något är trasigt. Efter att ha skruvar lite lossnade den och olja trängde ut. Så nu står jag här utan dämpare. Skulle cykla nu helgen och åkt till isberg nästa vecka med familjen.
Har ingen olja och cykelkraft butiken här i Jönköping har ju inte en enda pryl som jag behöver. Lämna in den tar för lång tid.
Så blir till att avboka campingen. #lessnabarn
Hyra en cykel på Isaberg?

Har ingen olja hemma. Hur viktigt är det att det ska vara olja där? Hittade fox video nu och då visar dom inte att det ska vara olja där.
Jag menar att det är konstant på 110mm fjädring. Det är det remoten låser den till. 150mm eller 110mm. Kan ju vara så att det är i fel läge just nu.

Om du har en 150mm gaffel och den är på 110mm så har du andra bekymmer.
GRIP-enheten har inget med slaglängdsjustering att göra. Den ändrar kompression (gör oljeflödet trögare och kan låsa gaffeln) längst upp i gaffelns slaglängd.

Står den och vilar på lägre slaglängd så är det troligen något annat som är knas, t.ex. luftbensproblem.

Om du har en TALAS-gaffel så sköter luftenheten detta men jag tror knappast det på en Scott med 34a.

Din bakdämpare däremot (antar att det är en Fox Nude) har en funktion där den pneumatiskt påverkar slaglängden till viss del.

Om man sitter med en SID Ultimate (blåa) med Raceday dämparen som inte vill låsa längre.

För att slippa behöva renovera titt som tätt, vad kan man byta ut denna till som ger liknande dämpning men med längre service intervall?

Den går väl och fixa, är det inte lockouten som spräcker en O-ring?

Adreani säljer en renoveringssats, rätta mig gärna men google säger att det är en SKU 12.M14.001

Den går väl och fixa, är det inte lockouten som spräcker en O-ring?

Adreani säljer en renoveringssats, rätta mig gärna men google säger att det är en SKU 12.M14.001
Har läst om denna också men serviceintervallerna är väl relativt täta oavsett? Tänkte att man kan byta hela dämparinsatsen till en enklare (tyngre) typ Charger 2 eller liknande eller är det värt att byta till Raceday 2 dämparen? Eller är serviceintervallerna lika täta där?

Har läst om denna också men serviceintervallerna är väl relativt täta oavsett? Tänkte att man kan byta hela dämparinsatsen till en enklare (tyngre) typ Charger 2 eller liknande eller är det värt att byta till Raceday 2 dämparen? Eller är serviceintervallerna lika täta där?
Kan inte jämföra då jag bara kört Race Day och jag har inte servat i onödan. Men man märker rätt stor skillnad på funktionen i lock out när den är nyservad sen tycker jag att den sakta blir sämre.

Tycker inte heller den var svårservad, men det gick ju och stå och lufta ur mikro-bubblor i princip hur länge som helst.

Om du har en 150mm gaffel och den är på 110mm så har du andra bekymmer.
GRIP-enheten har inget med slaglängdsjustering att göra. Den ändrar kompression (gör oljeflödet trögare och kan låsa gaffeln) längst upp i gaffelns slaglängd.

Står den och vilar på lägre slaglängd så är det troligen något annat som är knas, t.ex. luftbensproblem.

Om du har en TALAS-gaffel så sköter luftenheten detta men jag tror knappast det på en Scott med 34a.

Din bakdämpare däremot (antar att det är en Fox Nude) har en funktion där den pneumatiskt påverkar slaglängden till viss del.
Var jag som inte kunde trycka hårt nog, Scott själva säger att deras dämpare är lite annorlunda och man kan välja mellan 150mm fram/bak eller ett klick på vredet så har man 110mm eller ett klick till och då är den låst.
Är nog så att det läkt ut för mycket olja i dämparen helt enkelt då om den inte låser? För hur jag än justerar på skruven låser den inte. Kan man som nödlösning tömma bara dämparen på olja? Kan man bara skriva ut justerskruven och vända på gaffeln, eller kan man skriva ut bara dämparenheten för att få ut oljan? Eller kan man vara toppa upp den utan att behöva tömma den? Den ska byggas om men vill få igång den att fungera till nästa vecka som lite nödlösning.

Senast ändrad:
Var jag som inte kunde trycka hårt nog, Scott själva säger att deras dämpare är lite annorlunda och man kan välja mellan 150mm fram/bak eller ett klick på vredet så har man 110mm eller ett klick till och då är den låst.
Är nog så att det läkt ut för mycket olja i dämparen helt enkelt då om den inte låser? För hur jag än justerar på skruven låser den inte. Kan man som nödlösning tömma bara dämparen på olja? Kan man bara skriva ut justerskruven och vända på gaffeln, eller kan man skriva ut bara dämparenheten för att få ut oljan? Eller kan man vara toppa upp den utan att behöva tömma den? Den ska byggas om men vill få igång den att fungera till nästa vecka som lite nödlösning.
Skruva dit allt efter bästa förmåga. Töm inte ut olja. Sen åker du och cyklar med barnen.

När du kommer hem igen så lämnar du in den på service.

Skruva dit allt efter bästa förmåga. Töm inte ut olja. Sen åker du och cyklar med barnen.

Fast det dämparen fungerar inte så bra nu när olja läkt ut. Kollade på hur man tar ut dämparen. Var ju busenkelt då jag inte har en med blåsa. Var på jobbet och slipade ner en hylsa precis. Så blir att ta ut dämparen imorgon och byta olja. Sportson i jkpg sålde inga flaskor men var sjysta nog att sälja lite olja i Pet flaskor. Dom hade även packningarna.

Du kan ta bort nålen, fylla på olja och långsamt trycka ihop gaffeln och progressivt fylla på mer och mer olja tills det slutar bubbla, sedan i med nålen igen. Sänk lufttrycket till 40-50 psi så blir det lättare att trycka ihop försiktigt utan att gaffeln sjunker ihop. Kör du för lite tryck sjunker den ihop och då får du för lite olja i.

Alt. ta ut enheten och gör denna procedur utanför gaffeln. Skall du ta isär en GRIP-enhet bör du ha korrekt klämma så det blir överkurs för att klara en helg.

Du kan ta bort nålen, fylla på olja och långsamt trycka ihop gaffeln och progressivt fylla på mer och mer olja tills det slutar bubbla, sedan i med nålen igen. Sänk lufttrycket till 40-50 psi så blir det lättare att trycka ihop försiktigt utan att gaffeln sjunker ihop. Kör du för lite tryck sjunker den ihop och då får du för lite olja i.

Alt. ta ut enheten och gör denna procedur utanför gaffeln. Skall du ta isär en GRIP-enhet bör du ha korrekt klämma så det blir överkurs för att klara en helg.
Jag har en 3d skrivare :) men ja man kan ju göra som du sa. Ska dock ändå ta av undre delen och göra en liten service. Men kan ju låta dämparen sitta kvar och fulla den ändå.

Det gäller bakdämparen, de så kallade nude dämparna. Gafflarna har alltid bara ändrat kompressionen som vilken annan 3-läges gaffel som helst men med remote.

Kan inte jämföra då jag bara kört Race Day och jag har inte servat i onödan. Men man märker rätt stor skillnad på funktionen i lock out när den är nyservad sen tycker jag att den sakta blir sämre.

Tycker inte heller den var svårservad, men det gick ju och stå och lufta ur mikro-bubblor i princip hur länge som helst.
Är det bara låsningen som succesivt blir sämre eller är det även dämparen i öppet läge som påverkas när låsningen blir kass?

Är det bara låsningen som succesivt blir sämre eller är det även dämparen i öppet läge som påverkas när låsningen blir kass?
Det beror nog på en hel del, har ex bladdern spruckit eller du tappat för mycket olja kommer ju även dämpningen bli påverkad.

Men så illa har aldrig min blivit. Tror kanske @Preacher får stötta som har mer erfarenhet här!

Ok, undrar då denna gaffel satt på en nyinköpt hoj där låsningen inte fungerar ordentligt utan låser för efter ett antal cm.

Känns som en renovering eller tom byte av dämparenheten ligger närmst...

Saknades väldigt mycket olja. Bra mycket mer än det lilla som spilldes ut för mig. Den kändes väldigt hård efteråt med samma lufttryck. Så fick faktiskt ta ut en volume spacer för att få den tillbaka som den var innan.

Det beror nog på en hel del, har ex bladdern spruckit eller du tappat för mycket olja kommer ju även dämpningen bli påverkad.

Men så illa har aldrig min blivit. Tror kanske @Preacher får stötta som har mer erfarenhet här!
Race Day (första versionen) lider av att en ingjuten tätning i en detalj deformeras/går sönder och gör att oljetrycket inte kan hållas uppe när den är *låst*

Detta syns inte som ett oljeläckage utan är internt. Andreani har ett kit med en uppbiffad version av denna detalj. Det som är synd är att det inte är en o-ring eller något lätt att byta utan just en ingjuten del.

Har denna fallerat leder det dock inte till att dämparen låser längre ned i slaget, det är oljebrist/luft som är bekymret. Då kan det räcka med att toppa upp dämparen, men det finns ju ofta en anledning till att den tappat denna oljan/fått luft introducerad, men det är en vidare diskussion.

Race Day (första versionen) lider av att en ingjuten tätning i en detalj deformeras/går sönder och gör att oljetrycket inte kan hållas uppe när den är *låst*

Detta syns inte som ett oljeläckage utan är internt. Andreani har ett kit med en uppbiffad version av denna detalj. Det som är synd är att det inte är en o-ring eller något lätt att byta utan just en ingjuten del.

Har denna fallerat leder det dock inte till att dämparen låser längre ned i slaget, det är oljebrist/luft som är bekymret. Då kan det räcka med att toppa upp dämparen, men det finns ju ofta en anledning till att den tappat denna oljan/fått luft introducerad, men det är en vidare diskussion.
Är detta åtgärdat iom RaceD ay 2 dämparen? Eller går det om man inte är intresserad av stenhård lock out eller lägst vikten gå att byta till en enklare Charger dämparen?

Känns som den var dåligt avluftad från start i så fall. Allt i ordning nu?
Ja nu funkar den perfekt. Kan även tillägga att dämparen var väldigt lätt att skruva loss. Den satt inte åtdragen. På luft sidan när jag tog bort en spacer fick jag ta i för att lossa toppen. Likaså var det fuktat under på dämparen. Känns spontant som att någon försökt göra service men misslyckats med luftningen och inte dragit åt.
Cykeln köptes begagnad för någon månad sedan. Underhåll på cykeln var tveksam men jag fick den väldigt billigt mot vad liknande kostar.

Är Fox TerraLogic gaffel någonting bra att ha på en juniorcykel för mestadels stigcykling? Har ingen erfarenhet med denna teknologi, och att den verkar vara utdöd i Fox moderna sortiment är lite oroande.

Är Fox TerraLogic gaffel någonting bra att ha på en juniorcykel för mestadels stigcykling? Har ingen erfarenhet med denna teknologi, och att den verkar vara utdöd i Fox moderna sortiment är lite oroande.
De gamla (typ 15-20 år) behövde mycket anslagsenergi för att öppna, det var nån typ av backventil med mässingsvikt å fjäder .
Polaren hade en sån och vi trodde faktiskt att den var trasig eftersom den inte gick att komprimera alls utan att studsa med framhjulet för att få den att vakna…
Kanske (hoppas) de nyare är bättre…

Hupp, köpte en beggad öhlinare här på forat, en ttx1 air och nu ska jag göra en liten service så undrar vilken olja jag kan köra i luftfjädern? Är 4 ml det handlar om och har fox 5wt , fox 20 wt och fox fluid ( blåa) hemma, självklart kommer jag köpa öhlins fjädringssmörja senare men jag vill ju få ihop stötdämparen snarast. Tänkte först använda samma blåa som i foxdämparna men när jag rev isär öhlinarn så känns den nuvarande lite tunnare så blev lite fundersam på om fox guldolja kanske är bättre ?

Hupp, köpte en beggad öhlinare här på forat, en ttx1 air och nu ska jag göra en liten service så undrar vilken olja jag kan köra i luftfjädern? Är 4 ml det handlar om och har fox 5wt , fox 20 wt och fox fluid ( blåa) hemma, självklart kommer jag köpa öhlins fjädringssmörja senare men jag vill ju få ihop stötdämparen snarast. Tänkte först använda samma blåa som i foxdämparna men när jag rev isär öhlinarn så känns den nuvarande lite tunnare så blev lite fundersam på om fox guldolja kanske är bättre ?
Kör du guldvarianten, det blir utmärkt i den luftfjädern tills du får fatt i OE olja. Kör aldrig för mycket i TTX Air bara, 2ml för mycket och den kan få tendenser att vilja bli stuck down.

Jag har en gammal Marzocchi MZ Race där dämparen har gett upp. Den komprimeras inte mer än 2cm. Skulle det gå att lämna hela vänstra innerbenet tomt och bara köra med coilen i högerbenet?

Jag antar att det inte är optimalt men det är ingenting av värde för mig så det gör inte allt för mycket om det potentiellt skulle skada lite. Den skall inte användas till mer än lugn stigcykling.

Det är alltså en sån här dämpare:
1721294755131.jpeg

Jag har en gammal Marzocchi MZ Race där dämparen har gett upp. Den komprimeras inte mer än 2cm. Skulle det gå att lämna hela vänstra innerbenet tomt och bara köra med coilen i högerbenet?

Jag antar att det inte är optimalt men det är ingenting av värde för mig så det gör inte allt för mycket om det potentiellt skulle skada lite. Den skall inte användas till mer än lugn stigcykling.

Visa bilaga 712968

Utan någon dämpning så blir det där ju en hoppstylta av rang dessvärre.

Visa bilaga 712968
Kommer att tänka på att nåt år efter den gaffeln så lyckades ju Marz göra en sån stängd, gasladdad cartridge som sörplade ytterbensolja, så att den gick mot hydrolåst av vanlig körning. Det fanns fulhack för: http://marzocchiworkshop.blogspot.com/2013/02/workshop-fixing-5533-and-dj-cartridge.html?m=1

Kanske att nåt sånt kan funka på den där också.

Gafflar som hette MZ nånting hade även elastomer istf. dämpare, kanske en skönt retro väg att gå...

Nån som har koll på vart man kan köpa viceblock till 8 mm kolvstång, tror det heter viceblock, menar iallafall ett sånt där aluminium block som är 2 delat med olika hål i för att låsa fast tex kolvstång på stötdämparen utan å mosa sönder den. Hitta på ebay men kosta mer i frakt å tull än vad själva blocket kosta? preacher har säkert koll ?

Nån som har koll på vart man kan köpa viceblock till 8 mm kolvstång, tror det heter viceblock, menar iallafall ett sånt där aluminium block som är 2 delat med olika hål i för att låsa fast tex kolvstång på stötdämparen utan å mosa sönder den. Hitta på ebay men kosta mer i frakt å tull än vad själva blocket kosta? preacher har säkert koll ?
Preacher har koll!
Är inte Rock shox 8mm bland annat?
Vill du komma undan *billigt* så borra hål i en träbit och såga itu, funkar förvånansvärt bra.

Preacher har koll!
Är inte Rock shox 8mm bland annat?
Vill du komma undan *billigt* så borra hål i en träbit och såga itu, funkar förvånansvärt bra.
Mjo, jag borrade i en träbit men den orkade inte hålla i, ska prova med en tjockare så kanske det går, den som gjorde förra servicen har dragit åt så in i hel…. fick knappt isär luftburken med remdragarn, har värmt med picka också för det sitter nog locktite å ? tack för tipset på bike components ?

Mjo, jag borrade i en träbit men den orkade inte hålla i, ska prova med en tjockare så kanske det går, den som gjorde förra servicen har dragit åt så in i hel…. fick knappt isär luftburken med remdragarn, har värmt med picka också för det sitter nog locktite å ?
Kläm en ren slang runt skaftet så brukar det greppa, och så "strapwrench", bästa vännen.?

Tillbaka
Topp