Velocipeden
Aktiv medlem
Frågetråden om dämparservice
Grymt!Arbetet fortskrider, dämparbenet ihopmonterat igen. Har följt denna video på youtube och det skiljer en del, tex saknas det foamrings i min gaffel. Vad är det primära syftet med sånna?
Han skriver att det är svårt att montera tillbaka dämpinsatsen, men trots att jag öppnade LSC som han också skrev så fick jag inte i den utan fick tippa ur en del olja för att kunna pressa ner den och få den att ta gänga. Får se om det påverkar dämpningen.
Gaffeln kommer direkt från fabrik, haft den liggandes sen 2018 tror jag när Jenson reade ut de, köpte en cykel till den förra våren och monterade den så jag är den första som våldför mig på den.
Nu har jag tagit isär fjäderbenet och det var riktigt geggigt inuti, olja blandat med fettklumpar jämnt utspritt över innanmätet.
Det var grön fjäder monterad och grå i kartongen så jag byter till den gråa, får se om det blir för hårt, trivdes ganska bra med den gröna.
Däremot är den gråa ca 1cm längre, så får se om det blir problematiskt att få ihop fjäderbenet. Men först behöver jag köpa mindre krympplast, den jag redan köpt var för stor diameter så veckade sig och blev inte så snyggt.
Hur vet jag om det är titan eller stålfjädrar? Fjädrarna är gråa med ljusgrå respektive grön påstruket längs med för att markera hårdhet.
Kylskåpsmagneten, titan är inte magnetiskt.