Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Stod fortfarande kvar idag.

Fick det här svaret från polisen när jag igår skrev och frågade om jag kunde lämna in den och på något sätt slippa förvaringsavgiften om/när den tillfaller mig.

Jag tvivlar på att markägaren (SLU kanske?) eller kommunen har rutiner för att skänka bort cyklar, så jag kommer ju inte få något kvitto på att den tillfallit mig på lagligt sätt. ?

Nåja. Jag bad i alla fall polisen göra en sökning bland anmälningar om försvunna Miyata. Förhoppningsvis blir det träff så jag slipper fundera mer på hur jag ska göra.
Äh, lämna in den bara! Jag vet inte vad det är för förvaringsavgift du menar, men i övrigt tycker jag det är vettigaste sättet för att inte cykeln bara ska slängas efter att ha stått där ett tag till. Att bara ta den är svårmotiverat och att kontakta fastighetsägare osv kommer nog vara krångligt..

Sen är ju värdet för ditt arbete osv "bara" en sliten ram som är värd en ganska liten slant - men den finns och om du avser använda den är det ju kalas om den räddas till eftervärlden imho!

Visa din Miyata!
Kan det här vara något för ett on off bygge måntro?
IMG_2895.jpeg

Visa din Miyata!
Äh, lämna in den bara! Jag vet inte vad det är för förvaringsavgift du menar, men i övrigt tycker jag det är vettigaste sättet för att inte cykeln bara ska slängas efter att ha stått där ett tag till. Att bara ta den är svårmotiverat och att kontakta fastighetsägare osv kommer nog vara krångligt..

Sen är ju värdet för ditt arbete osv "bara" en sliten ram som är värd en ganska liten slant - men den finns och om du avser använda den är det ju kalas om den räddas till eftervärlden imho!
Uppsalapolisentog ut en förvaringsavgift senast jag lämnade in en cykel. Tror att den var på 300kr då. Men det var nog 10 år sedan. Inte mycket pengar men kan vara avgörande för om en risig upphittad cykel får ett nytt liv eller inte.

Edit: Avgiften togs ut när jag hämtade ut cykeln efter tre månader. Inte när jag lämnade in den.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Hej. Köpte denna Miyata i våras i riktigt fint skick i princip bara isärplockad rengjord och ihopsatt igen. Någon som kan berätta vad modellen heter. Stx rc i jubileumsversion utom bakvxl som blivit utbytt vid något tillfälle.

Bilagor

• 20240714_145526.jpg
    20240714_145526.jpg
    1.1 MB · Besök: 114
Visa din Miyata!
Hej. Köpte denna Miyata i våras i riktigt fint skick i princip bara isärplockad rengjord och ihopsatt igen. Någon som kan berätta vad modellen heter. Stx rc i jubileumsversion utom bakvxl som blivit utbytt vid något tillfälle.
Den är jättefin, lite mörkare röd en vad vi är vana vid. Har nog inte sett den kulören innan, guldtext?
Någon har lackat den upptill från sittstaget upp till muffen mot sadelröret. Ser kul ut. Fäljarna ser ut att vara RM18 och var inte standard på någon av cyklarna så nog är den rolig alltid ☀️???

Visa din Miyata!
Hej. Det stämmernog med omlackningen som du skriver säljaren sa något om det cykeln hade varit han fars. Plåten som är del av pakethållarefästet är nog special. Miyata i guld.:)

Visa din Miyata!
Ser ut som en Miyata Elevation, möjligtvis en Elevation 500? Den kom i den färgen och vissa hade fjädring fram vad jag kan se. En del modeller är även lackerade i olika färger precis som din, men den här kombon har jag inte sett så det är nog omlackerat som tidigare nämndes.

Edit: Vilken bokstav börjar serienumret med?

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Ser ut som en Miyata Elevation, möjligtvis en Elevation 500? Den kom i den färgen och vissa hade fjädring fram vad jag kan se. En del modeller är även lackerade i olika färger precis som din, men den här kombon har jag inte sett så det är nog omlackerat som tidigare nämndes.
Elevation 500 var väl stålis i USA?
Elevation namnen tillkom i för USA marknaden då man tyckte det rimmade bra med Greg Herbolds Durango vinst 1990 och att berget man tävlade på var 10000 feet. Då räknade man således bara neråt i modellfloran efter det.
Lite give or take här men i runda slängar ganska rätt.
Elevation 12000/10000 var ju topmodeller i ett par år?☀️
I Sverige såg vi 12000/10000/2000 och möjligt att någon titanare 8000 finns i gömmorna hos någon.
Cykeln vi avhandlar ser ut som en standard Gen 2 alu/stål.

Vet någon mer rätta mig gärna?

Visa din Miyata!
Elevation 500 var väl stålis i USA?
Elevation namnen tillkom i för USA marknaden då man tyckte det rimmade bra med Greg Herbolds Durango vinst 1990 och att berget man tävlade på var 10000 feet. Då räknade man således bara neråt i modellfloran efter det.
Lite give or take här men i runda slängar ganska rätt.
Elevation 12000/10000 var ju topmodeller i ett par år?☀️
I Sverige såg vi 12000/10000/2000 och möjligt att någon titanare 8000 finns i gömmorna hos någon.
Cykeln vi avhandlar ser ut som en standard Gen 2 alu/stål.

Vet någon mer rätta mig gärna?
Grymt! Jag bara googlade och jämförde olika modeller mot cykeln, sen i dom katalogerna som finns på rag and bones hemsida. Har du sålt Miyatas eller hur kan du så mycket om modellerna här i Sverige?

Visa din Miyata!
Grymt! Jag bara googlade och jämförde olika modeller mot cykeln, sen i dom katalogerna som finns på rag and bones hemsida. Har du sålt Miyatas eller hur kan du så mycket om modellerna här i Sverige?
Farsan har cykelbutik i GBG och kände Sjöstrand som tog in merparten av cyklarna till sverige. Det blev mkt miyatapluggande under 90-talet☀️?

Visa din Miyata!
Nu när den japanska yenen står låg i jämförelse med svenska kronan funderar jag på hur smidigt/billigt man kan komma undan med att köpa en ram från det moderna Miyata? Det säljs ju en massa e-bikes men vissa tidigare år har dom även sålt ramar som ser ganska roliga/bra ut. Görs tydligen på samma sätt och hand made:
IMG_3702.png

En fullt utrustad toppmodell lvg-modell kostar strax under 6000 kr eller 90 000 yen, så ramarna kan inte vara så dyra heller? Är det skräp med moderna ramar eller värt om man vill bygga egen cykel?

Visa din Miyata!
Nu när den japanska yenen står låg i jämförelse med svenska kronan funderar jag på hur smidigt/billigt man kan komma undan med att köpa en ram från det moderna Miyata? Det säljs ju en massa e-bikes men vissa tidigare år har dom även sålt ramar som ser ganska roliga/bra ut. Görs tydligen på samma sätt och hand made:
Visa bilaga 713590

En fullt utrustad toppmodell lvg-modell kostar strax under 6000 kr eller 90 000 yen, så ramarna kan inte vara så dyra heller? Är det skräp med moderna ramar eller värt om man vill bygga egen cykel?
Säkert inga fel alls?

Visa din Miyata!
Håller på att byta drivlina på min miyata pathrunner men kan för mitt liv inte hitta en freehub body som är för 7 växlar? Någon som vet vars man kan få tag på en?

Bilagor

• 20240719_145716.jpg
    20240719_145716.jpg
    1.1 MB · Besök: 65
Visa din Miyata!
Håller på att byta drivlina på min miyata pathrunner men kan för mitt liv inte hitta en freehub body som är för 7 växlar? Någon som vet vars man kan få tag på en?
Jag har en, den högra på bild, du kan få den om du swishar för frakt.

1721584268422.png

@LWB Jag har inte glömt dig och framväxeln, måste bara hitta tid och gröva i källarförråded. Gamla cykelprylarna ligger längst in :(

Bilagor

• 1721584268916.png
    1721584268916.png
    1,014.2 KB · Besök: 29
Visa din Miyata!
Tycker det är svårt att hitta frihjulsbody till 8/9 delat också.
Man kör väl samma som till 10-delat mfl?
Tyvärr är det inte riktigt så enkelt
Vissa av Shimanos 10-delade kassetter är smalare än de 8/9-delade och de matchande bodysarna är då smalare. Detta gäller så vitt jag vet endast alu-bodys i kompletta hjul (DA och Ultegra) liksom 1a gen 10-delat DA-nav (7800)

Visa din Miyata!
Tycker det är svårt att hitta frihjulsbody till 8/9 delat också. Nytt verkar vara kört iaf.

Denna funkar väl? Är det något speciellt som måste klaffa? Finns även många kassetter vid vanlig googling. Bytte själv drev bak som skulle vara 6-delad frikrans, men ej kassett då. Det var jobbigare att behöva förklara för butiken och det blev mycket skick fram och tillbaka..

Visa din Miyata!

Denna funkar väl? Är det något speciellt som måste klaffa? Finns även många kassetter vid vanlig googling. Bytte själv drev bak som skulle vara 6-delad frikrans, men ej kassett då. Det var jobbigare att behöva förklara för butiken och det blev mycket skick fram och tillbaka..
Tror inte den funkar tyvärr, ser inte riktigt likadan ut som den gamla. Verkar finnas många varianter för olika nav även hos shimano. Kassetter finns gott om än så länge ja! ?

Visa din Miyata!
Vad är erat favoritsätt att ändra radie på metallskärmar? (Velo orange)

Har ett par breda 29" som skulle kunna bli ett par långa 26" om jag tänker rätt?

Har även tappat bort ett BB-un73 eftersom jag inte minns vilken cykel det är monterat i ??

Visa din Miyata!
Koga-Miyata-TieBreaker-NittoTechnomic - 1 (14).jpeg

Koga-Miyata-TieBreaker-NittoTechnomic - 1 (1).jpeg

Koga-Miyata-TieBreaker-NittoTechnomic - 1.jpeg
Koga-Miyata-TieBreaker-NittoTechnomic - 1 (2).jpeg
Koga-Miyata-TieBreaker-NittoTechnomic - 1 (6).jpeg

Koga-Miyata-TieBreaker-NittoTechnomic - 1 (16).jpeg

Ny Nitto Technomic stamm till TieBreakern, även XT thumbies för att matcha övriga drivlinan. Det är min enda cykel med originalstyre, känns sinnesjukt smalt.

Det ligger ute en annan till försäljning, ser ut att vara en storlek större, dessutom första gången jag ser ett Bullmoose-styre på en Koga-Miyata (inte mina bilder):

fbe25996-fc5e-40a8-a4a3-0c3f48f8f8a1 (1).jpeg

33367359-1234-4ba8-abb2-15bbc3ed9b1d (1).jpeg

Visa din Miyata!
Hittade ett par 58mm skärmar på cykelkedjan i Aspudden, nu börjar pappacykeln bli fulländad! Fast börjar lura på om det inte ska bli en mammacykel då den är snäppet för liten för mig. Sambon har klagat på art hennes 7 växlade Nexus är tung i backar så med 34-46 på 26" kommer hon kunna cykla upp på en vägg.

Slutsteget blir att pröva det dör gamla kronanstyret som är lite högre och har en del backsweep.

Har en fin stumpjumper från 94 i källaren som passar mig perfekt som skulle behövas byggas iordning. Det får bli nya pappacykeln!

1000000411.jpg

@LWB hittade dessvärre bara en framväxel i källaren, exage 300LX (FD-M300) duger den?
1000000403.jpg

Tillbaka
Topp