Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Generellt saknar ju själva ramen något direkt värde, så i praktiken är det svårt att betala någon för att arbeta med en gaffel när en ny komplett ram med gaffel fås för en tusenlapp typ.

Har ramen ett stort värde kan det säkert vara värt det ändå, men gaffel + arbete kostar en del i slutänden. Jag fick en gaffel till en gammal Miyata, lackade om den hos en lackerare och kapade och gjorde egna gängor i en lånad cykelverkstad.. Sen cyklade jag 10 mil med cykeln och sen bytte jag bort ramen mot en annan ram..?

Generellt saknar ju själva ramen något direkt värde, så i praktiken är det svårt att betala någon för att arbeta med en gaffel när en ny komplett ram med gaffel fås för en tusenlapp typ.

Har ramen ett stort värde kan det säkert vara värt det ändå, men gaffel + arbete kostar en del i slutänden. Jag fick en gaffel till en gammal Miyata, lackade om den hos en lackerare och kapade och gjorde egna gängor i en lånad cykelverkstad.. Sen cyklade jag 10 mil med cykeln och sen bytte jag bort ramen mot en annan ram..?
Ajaj. Ja. Jag får väl delge honom de sorgliga nyheterna.

Har en köpt andrahand hybrid med skriiiikande hydrauliska bromsar , jag har fått hjälp med att rengöra bromsbeläggen men det gjorde inte så stor skillnad och fick tipset att köpa nya, men jag vet ej vad jag ska söka på eller var jag hittar såna i en fysisk butik. Här är en bild på de som sitter på nu.

Har ni några andra tips? Ena bromshandtaget går att trycka in hela vägen till styret och andra bromshandtaget går inte hela vägen o känns som att den ”tar” mer.. jag har förstått att det är någon slags vätska i slangarna. Kan man fixa det själv? Är det svårt?är det dyrt?
IMG_0032.jpeg

Senast ändrad:
Det står BR05S RX, vanliga Deorebelägg. Du kan köpa dem överallt. Sök på "lufta bromsar" om du tror du behöver det. Det är inte så svårt.

Gissar att du även har rengjort skivorna? Kontrollera även att de är plana, annars fixa.
Det står BR05S RX, vanliga Deorebelägg. Du kan köpa dem överallt. Sök på "lufta bromsar" om du tror du behöver det. Det är inte så svårt.
Tack så mycket för tipset!
Den mannen som hjälpte mig torkade skivorna med lite papper,de ser ut såhär

Behöver man ta av hela för att göra rent? Och vad rengör jag med?

Bilagor

• IMG_0034.jpeg
    IMG_0034.jpeg
    665.8 KB · Besök: 52
  • IMG_0036.jpeg
    IMG_0036.jpeg
    542.4 KB · Besök: 51

Du gör rent bromsskivorna med CRC Brakleen (närmsta mack har). Spruta på en trasa och torka rent, behöver inte ta av hjulen från cykeln.

Du gör rent bromsskivorna med CRC Brakleen (närmsta mack har). Spruta på en trasa och torka rent, behöver inte ta av hjulen från cykeln.
Tack! Dum fråga ksk men jag tycker ränderna är svåra att få bort bara med trasa, när vi gjorde rent insidan av bromsbeläggen (?) så använde han ett fint sandpapper. Är det något man gör även på bromsskivorna eller förstör jag dom då, och om det är något man gör ,hur fint är ”fint” ? Kan man använda mirakelsvamp haha

Jag skulle inte slipa skivorna. Om de är slitna/vågiga skulle jag kontrollera med skjutmått så de inte är tunnare än minmåttet, brukar finnas angivet på skivan.

Det kanske inte har med ditt problem att göra, men om det nu blir så att du behöver köpa lite slitdelar kan det vara värt att veta att din cykel av oklar anledning är utrustad med olika modeller av bromsskivor fram resp bak. Framskivan ska matchas med ett ok som använder sig av Shimanos "narrow" belägg, medan bakre skivan ska ha standardbelägg. Framskivan visar slitage in på "armarna", där ska belägget inte ta.

Bytte bakväxel på sonens cykel sram x4 mot x4 modell nyare och pga tillgång longcage.
Kan det vara så att man bytt cable pull mellan generationerna?
Vad svårt att få till inställningarna i båda ändar av spannet.
Dessutom är low-skruven begränsande i båda ändar av spektra.
Jag har aldrig rört en sram växel innan (eller iaf inte på 15-20 år.)
Är jag korkad?

Bytte bakväxel på sonens cykel sram x4 mot x4 modell nyare och pga tillgång longcage.
Kan det vara så att man bytt cable pull mellan generationerna?
Vad svårt att få till inställningarna i båda ändar av spannet.
Dessutom är low-skruven begränsande i båda ändar av spektra.
Jag har aldrig rört en sram växel innan (eller iaf inte på 15-20 år.)
Är jag korkad?

Om du har otur kan du har bytt mellan Shimano och Sram cable pull.

Testa att ställa in B och limit x2 grovt utan kedja först. Det brukar vara lättare. Kan inte sram men har inte hört att nåt ändrats

Märkte att ljudet möjligen försvann vid (orimligt) lågt däcktryck.

Tog av hjulet och lagren är bra och ekrarna till samma sida är jämnt spända. De går över varandra hela tiden så inga ligger emot varandra.

När jag tynger ner hjulet (hårt) så kan jag provocera fram ljudet framför allt på ett ställe på varvet men ibland på något till. Med (orimligt) lite luft i så försvinner ljudet. Ljudet påminner om däckkant mot fälg, men möjligtvis kan det vara från nån eker mot navet.

Hjulet är tejpat för tubeless från fabrik. Kanske får slita bort det imorgon och ersätta med ett fälgband och se om det blir bättre.
Fick tummen ur, tog bort däcket och kikade på fälgen:
IMG_20240715_164451.jpg
Slet bort tejpen, slipade ner, satte på fälgband och tillbaka med samma slang och däck och... knäpptyst!

Jaha, Nobby nic performance, om det inte står TLR på dem är det ändå TLR? Enligt tillverkaren är 26'' 2.25 folding TLR. Tyvärr ser det ut som det nog är en ny version

Min gamla spinningcykel som frugan använder ibland hade börjat låta illa. BB hade börjat gängas ut. Ser ut som en vanlig 4-kantsmodell fast vänstergängad från non drive-side. Jag skruvade ur och kände på grejerna så jag öste på lite fett överallt och skruvade åt det igen så blev det bra. Blev ändå lite nyfiken så jag sökte lite på nätet och hittar inte direkt nåt om vänstergängad från non drive-side. Är det så ovanligt som det verkar?

Tyckte att det knakade en del när jag trampade. Drog åt dessa bultar men som ni ser så lyckades jag i all min hast och flåsighet knäcka 3 av 5 ? En var paj sedan innan.

1000012892.jpg

Det knakar inte längre, men tror ni att det håller eller bör jag byta ut dem ASAP? ?

Tyckte att det knakade en del när jag trampade. Drog åt dessa bultar men som ni ser så lyckades jag i all min hast och flåsighet knäcka 3 av 5 ? En var paj sedan innan.

Visa bilaga 713587

Det knakar inte längre, men tror ni att det håller eller bör jag byta ut dem ASAP? ?
Klingbultar är tyvärr gjorda av mjukost och skall dras med försiktighet. Jag skulle byta ut dem asap.

Då frihjulet börjat låta illa och verkar vara av dålig kvalitet, är ett formula rx-142 och svår att hitta. Lokala cykelhandlare kan inte ordna hjul inom närtid, så blir till att försöka beställa.

Sitter en sram nx kassett 12vxl på ett boost 148 mm med center lock till skivan.
Nx kassetten är för shimano hyperglide splines.

Skulle följande komplett hjul fungera utan problem? Bara att byta?

12vxl funkar på Shimano hyperglide 11 speed?

Tack på förhand!

Bilagor

• P_20240725_195750.jpg
    P_20240725_195750.jpg
    413.9 KB · Besök: 21
  • P_20240725_190801.jpg
    P_20240725_190801.jpg
    409.6 KB · Besök: 21
  • P_20240725_190758.jpg
    P_20240725_190758.jpg
    366.8 KB · Besök: 20
Tänkte återanvända ett par gamla biopace-drev. Vrider jag dreven som jag gjort med minsta drevet så borde jag få typ samma "klockning" som moderna ovala va?

IMG_3211.jpeg

Tänkte återanvända ett par gamla biopace-drev. Vrider jag dreven som jag gjort med minsta drevet så borde jag få typ samma "klockning" som moderna ovala va?

Visa bilaga 715346
Nog så nära man kan komma. Biopace-dreven är ju inte helt symmetriska, som de moderna ovala.

Addendum: Sen kan man möjligen spegelvända dreven också. Men jag vet inte vad den praktiska skillnaden blir. Bara att du får en kortare, brantare stigning till ytterläget på det ena sättet och en längre, flackare stigning på det andra sättet. Testa och se om du känner någon skillnad.

Förstår inte precis vad du menar. Kanske att de inte är ovala? Det finns också moderna som inte är ovala.

Alla drev borde har 180 graders rotationssymmetri.
Kanske det framgår bättre med bilden nedan, där jag skissat lite med rödpennan. Till vänster är vad jag menar med ett modernt ovalt drev (symmetriskt). Den inneslutna fyrhörningen är rombformad. Dreven som visas är Biopace-drev. Den inneslutna fyrhörningen är en parallellogram (ej symmetrisk).

https://en.wikipedia.org/wiki/Rhombus

https://en.wikipedia.org/wiki/Parallelogram
biopacemtb.jpg

Addendum: Nedan är en tråd som diskuterar ovala vs. assymmetriska drev.
https://www.mtbr.com/threads/oval-vs-asymmetric-rings.936577/

Addendum 2: Termen "oval" kan nog appliceras på både symmetriska och assymmetriska drev, till skillnad från "cirkelformade" drev (som alltid är symmetriska). Och, ja, det verkar finnas moderna drev som är ovala och symmetriska (Rotor QRings i tråden ovan) samt moderna drev som är ovala och assymmetriska (Doval i tråden ovan, som liknar Biopace).

Senast ändrad:
Kanske det framgår bättre med bilden nedan, där jag skissat lite med rödpennan. Till vänster är vad jag menar med ett modernt ovalt drev (symmetriskt). Den inneslutna fyrhörningen är rombformad. Dreven som visas är Biopace-drev. Den inneslutna fyrhörningen är en parallellogram (ej symmetrisk).

https://en.wikipedia.org/wiki/Rhombus

https://en.wikipedia.org/wiki/Parallelogram
Visa bilaga 715359

Addendum: Nedan är en tråd som diskuterar ovala vs. assymetriska drev.
https://www.mtbr.com/threads/oval-vs-asymmetric-rings.936577/

Addendum 2: Termen "oval" kan nog appliceras på både symmetriska och assymetriska drev, till skillnad från "cirkelformade" drev (som alltid är symmetriska). Och, ja, det verkar finnas moderna drev som är ovala och symmetriska (Rotor QRings i tråden ovan) samt moderna drev som är ovala och assymetriska (Doval i tråden ovan, som liknar Biopace).

Då förstod jag dig rätt. Tycker dock att "symmetrisk" är fel ord. "Asymmetriska" drev du visar upp har fortfarande 180 grad rotationssymmetri. Du/MTBR menar tre spegelsymmetrier (två linjer och mittpunkten). Men alla icke-runda drev jag har sett har åtminstone 180 grad rotationssymmetri.

Osymetric drev är också "asymmetriska" och det är de enda jag har sett där man kanske skulle märka skillnaden med en riktigt oval drev.

Förmodligen en dum fråga, men varför har vi kedjor på cyklar fortfarande och inte något likt bilar har med kardanaxel/drive shaft istället?

IMG_3809.jpeg

Hade väl varit smidigare med något sånt här inbyggt i ramen så man slipper smuts och regn med mera som sliter ut kedjan?

Förmodligen en dum fråga, men varför har vi kedjor på cyklar fortfarande och inte något likt bilar har med kardanaxel/drive shaft istället?

Visa bilaga 715710

Hade väl varit smidigare med något sånt här inbyggt i ramen så man slipper smuts och regn med mera som sliter ut kedjan?
Kedjedrift är väldigt effektivt. En kardanaxel har inga fördelar jämfört med kedja, och används endast eftersom en bil har fler problem att lösa än bara kraftöverföring. Ett motordrivet fordon med endast ett drivhjul använder kedja, tex en motorcykel!

Kedjedrift är väldigt effektivt. En kardanaxel har inga fördelar jämfört med kedja, och används endast eftersom en bil har fler problem att lösa än bara kraftöverföring. Ett motordrivet fordon med endast ett drivhjul använder kedja, tex en motorcykel!
Inga fördelar förutom att just skydda cykeln då? Jag antar att om Shimano eller andra företag skulle sätta sig ned med ett gäng ingenjörer som aldrig jobbat med cyklar innan (och därmed inte heller har någon bias i ämnet och kan tänka mer fritt) skulle komma på en lösning som funkar bättre. Kanske då inte exakt en kopia av hur det funkar för bilar, men något annat än kedja? Jag klagar inte, kedja är kul. Så som cyklar funkar idag är kul. Men det borde finnas bättre sätt tycker man?

Inga fördelar förutom att just skydda cykeln då?
Det blir besvärligt med kedjeväxel
och med navväxel kan man använda rem, som även den medför vissa problem/nackdelar
Men en annan lösning som har använts länge för oväxlade och navväxlade cyklar är ett helkapslat kedjeskydd.
full%2Bchaincase.jpg

Har bytt från HG till Microspline body på ett DT 350. Nu frihjular det inte som det ska om man drar bakaxeln till rätt moment utan det går trögt som fan. Har gjort allt jag kunde tänka ut själv som att laborera med olika mängder fett eftersom de brukar vara känsliga för det samt att trippelkolla att fjädrar och det sitter som det ska. Har alltså bara bytt body och endcap.

Någon som haft liknande problem och sitter på en lösning?

Tillbaka
Topp