Berk
Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Det var nog en stel gaffel han tänkte sig. Men det hela verkar ju lite svårt…
Kanske enklare att hitta en begagnad gaffel/ram/cykel.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det var nog en stel gaffel han tänkte sig. Men det hela verkar ju lite svårt…
Ajaj. Ja. Jag får väl delge honom de sorgliga nyheterna.Generellt saknar ju själva ramen något direkt värde, så i praktiken är det svårt att betala någon för att arbeta med en gaffel när en ny komplett ram med gaffel fås för en tusenlapp typ.
Har ramen ett stort värde kan det säkert vara värt det ändå, men gaffel + arbete kostar en del i slutänden. Jag fick en gaffel till en gammal Miyata, lackade om den hos en lackerare och kapade och gjorde egna gängor i en lånad cykelverkstad.. Sen cyklade jag 10 mil med cykeln och sen bytte jag bort ramen mot en annan ram..?
Gissar att du även har rengjort skivorna? Kontrollera även att de är plana, annars fixa.
Tack så mycket för tipset!Det står BR05S RX, vanliga Deorebelägg. Du kan köpa dem överallt. Sök på "lufta bromsar" om du tror du behöver det. Det är inte så svårt.
Du gör rent bromsskivorna med CRC Brakleen (närmsta mack har). Spruta på en trasa och torka rent, behöver inte ta av hjulen från cykeln.Tack så mycket för tipset!
Den mannen som hjälpte mig torkade skivorna med lite papper,de ser ut såhär
Behöver man ta av hela för att göra rent? Och vad rengör jag med?
Tack! Dum fråga ksk men jag tycker ränderna är svåra att få bort bara med trasa, när vi gjorde rent insidan av bromsbeläggen (?) så använde han ett fint sandpapper. Är det något man gör även på bromsskivorna eller förstör jag dom då, och om det är något man gör ,hur fint är ”fint” ? Kan man använda mirakelsvamp hahaDu gör rent bromsskivorna med CRC Brakleen (närmsta mack har). Spruta på en trasa och torka rent, behöver inte ta av hjulen från cykeln.
Det kanske inte har med ditt problem att göra, men om det nu blir så att du behöver köpa lite slitdelar kan det vara värt att veta att din cykel av oklar anledning är utrustad med olika modeller av bromsskivor fram resp bak. Framskivan ska matchas med ett ok som använder sig av Shimanos "narrow" belägg, medan bakre skivan ska ha standardbelägg. Framskivan visar slitage in på "armarna", där ska belägget inte ta.Tack så mycket för tipset!
Den mannen som hjälpte mig torkade skivorna med lite papper,de ser ut såhär
Behöver man ta av hela för att göra rent? Och vad rengör jag med?
Bytte bakväxel på sonens cykel sram x4 mot x4 modell nyare och pga tillgång longcage.
Kan det vara så att man bytt cable pull mellan generationerna?
Vad svårt att få till inställningarna i båda ändar av spannet.
Dessutom är low-skruven begränsande i båda ändar av spektra.
Jag har aldrig rört en sram växel innan (eller iaf inte på 15-20 år.)
Är jag korkad?
Fick tummen ur, tog bort däcket och kikade på fälgen:Märkte att ljudet möjligen försvann vid (orimligt) lågt däcktryck.
Tog av hjulet och lagren är bra och ekrarna till samma sida är jämnt spända. De går över varandra hela tiden så inga ligger emot varandra.
När jag tynger ner hjulet (hårt) så kan jag provocera fram ljudet framför allt på ett ställe på varvet men ibland på något till. Med (orimligt) lite luft i så försvinner ljudet. Ljudet påminner om däckkant mot fälg, men möjligtvis kan det vara från nån eker mot navet.
Hjulet är tejpat för tubeless från fabrik. Kanske får slita bort det imorgon och ersätta med ett fälgband och se om det blir bättre.

Det är en remskiva och sitter på höger sida som vanligt. Men då tror jag vi har svaret där i att det iaf inte är någon vanlig modell.Är du säker på det? Ingen av fyrkantsstandarderna har det. Vilken sida sitter drivningen på?
Klingbultar är tyvärr gjorda av mjukost och skall dras med försiktighet. Jag skulle byta ut dem asap.Tyckte att det knakade en del när jag trampade. Drog åt dessa bultar men som ni ser så lyckades jag i all min hast och flåsighet knäcka 3 av 5 ? En var paj sedan innan.
Visa bilaga 713587
Det knakar inte längre, men tror ni att det håller eller bör jag byta ut dem ASAP? ?
Aluminium - inte mjukost, men jo - det är mjukt.Klingbultar är tyvärr gjorda av mjukost och skall dras med försiktighet. Jag skulle byta ut dem asap.
Då lägger jag en beställning, tack!Klingbultar är tyvärr gjorda av mjukost och skall dras med försiktighet. Jag skulle byta ut dem asap.
Nog så nära man kan komma. Biopace-dreven är ju inte helt symmetriska, som de moderna ovala.Tänkte återanvända ett par gamla biopace-drev. Vrider jag dreven som jag gjort med minsta drevet så borde jag få typ samma "klockning" som moderna ovala va?
Visa bilaga 715346
Tänkte återanvända ett par gamla biopace-drev. Vrider jag dreven som jag gjort med minsta drevet så borde jag få typ samma "klockning" som moderna ovala va?
Visa bilaga 715346
Nog så nära man kan komma. Biopace-dreven är ju inte helt symmetriska, som de moderna ovala.
Kanske det framgår bättre med bilden nedan, där jag skissat lite med rödpennan. Till vänster är vad jag menar med ett modernt ovalt drev (symmetriskt). Den inneslutna fyrhörningen är rombformad. Dreven som visas är Biopace-drev. Den inneslutna fyrhörningen är en parallellogram (ej symmetrisk).Förstår inte precis vad du menar. Kanske att de inte är ovala? Det finns också moderna som inte är ovala.
Alla drev borde har 180 graders rotationssymmetri.
Kanske det framgår bättre med bilden nedan, där jag skissat lite med rödpennan. Till vänster är vad jag menar med ett modernt ovalt drev (symmetriskt). Den inneslutna fyrhörningen är rombformad. Dreven som visas är Biopace-drev. Den inneslutna fyrhörningen är en parallellogram (ej symmetrisk).
https://en.wikipedia.org/wiki/Rhombus
https://en.wikipedia.org/wiki/Parallelogram
Visa bilaga 715359
Addendum: Nedan är en tråd som diskuterar ovala vs. assymetriska drev.
https://www.mtbr.com/threads/oval-vs-asymmetric-rings.936577/
Addendum 2: Termen "oval" kan nog appliceras på både symmetriska och assymetriska drev, till skillnad från "cirkelformade" drev (som alltid är symmetriska). Och, ja, det verkar finnas moderna drev som är ovala och symmetriska (Rotor QRings i tråden ovan) samt moderna drev som är ovala och assymetriska (Doval i tråden ovan, som liknar Biopace).
Det finns men är sämre än kedja på de flesta sätt https://en.wikipedia.org/wiki/Shaft-driven_bicycleFörmodligen en dum fråga, men varför har vi kedjor på cyklar fortfarande och inte något likt bilar har med kardanaxel/drive shaft istället?
Visa bilaga 715710
Hade väl varit smidigare med något sånt här inbyggt i ramen så man slipper smuts och regn med mera som sliter ut kedjan?
Kul att detta kom upp. Hyrde en stuga för några veckor sen där just en sådan cykel ingick att låna. Min far trampade den och undrade varför det inte fanns fler såna cyklar. Kom aldrig för mig att googla fram svaret, men nu landade det ju i knät =)Det finns men är sämre än kedja på de flesta sätt https://en.wikipedia.org/wiki/Shaft-driven_bicycle
Kedjedrift är väldigt effektivt. En kardanaxel har inga fördelar jämfört med kedja, och används endast eftersom en bil har fler problem att lösa än bara kraftöverföring. Ett motordrivet fordon med endast ett drivhjul använder kedja, tex en motorcykel!Förmodligen en dum fråga, men varför har vi kedjor på cyklar fortfarande och inte något likt bilar har med kardanaxel/drive shaft istället?
Visa bilaga 715710
Hade väl varit smidigare med något sånt här inbyggt i ramen så man slipper smuts och regn med mera som sliter ut kedjan?
Som tex BMW och Moto Guzzi.Ett motordrivet fordon med endast ett drivhjul använder kedja, tex en motorcykel!
Inga fördelar förutom att just skydda cykeln då? Jag antar att om Shimano eller andra företag skulle sätta sig ned med ett gäng ingenjörer som aldrig jobbat med cyklar innan (och därmed inte heller har någon bias i ämnet och kan tänka mer fritt) skulle komma på en lösning som funkar bättre. Kanske då inte exakt en kopia av hur det funkar för bilar, men något annat än kedja? Jag klagar inte, kedja är kul. Så som cyklar funkar idag är kul. Men det borde finnas bättre sätt tycker man?Kedjedrift är väldigt effektivt. En kardanaxel har inga fördelar jämfört med kedja, och används endast eftersom en bil har fler problem att lösa än bara kraftöverföring. Ett motordrivet fordon med endast ett drivhjul använder kedja, tex en motorcykel!
Den där lösningen är ju så korkad att klockorna stannar.Danskarna har en lösning.
Det blir besvärligt med kedjeväxelInga fördelar förutom att just skydda cykeln då?
Inte så lätt att frihjula med dock?Kugghjul är kreativt. Skulle kunna kombineras med navväxel. Kugghjulsskydd rekommenderas.
Visa bilaga 715768