Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Har bytt från HG till Microspline body på ett DT 350. Nu frihjular det inte som det ska om man drar bakaxeln till rätt moment utan det går trögt som fan. Har gjort allt jag kunde tänka ut själv som att laborera med olika mängder fett eftersom de brukar vara känsliga för det samt att trippelkolla att fjädrar och det sitter som det ska. Har alltså bara bytt body och endcap.

Någon som haft liknande problem och sitter på en lösning?

Har du köpt rätt body? Det finns riktigt många olika versioner

Det går rotera den och frihjula hyfsat men tar jag fötterna av pedalerna så snurrar dom med. På minsta drevet går det inte utan att då kuggar det över istället.

Inte omöjligt, vilken distans menar du? Hittar ingen på sprängskissen som skulle kunna saknas.
Nr 7 på bilden, håller isär inre lagerbanorna på navets och bodyns lager.

1684258619249.png

Har bytt från HG till Microspline body på ett DT 350. Nu frihjular det inte som det ska om man drar bakaxeln till rätt moment utan det går trögt som fan. Har gjort allt jag kunde tänka ut själv som att laborera med olika mängder fett eftersom de brukar vara känsliga för det samt att trippelkolla att fjädrar och det sitter som det ska. Har alltså bara bytt body och endcap.

Testa att sätta ihop allt igen och kolla manualen/instruktionerna en gång till och följ allt noggrant. Du kanske har råkat vända på något, eller monterat fel. Värt ett försök iaf om du inte testat. Händer mig hela tiden att jag gjort något baklänges trots noggrannhet från start.

Visst finns det en tunn, vit "bricka" i plast på de där? Eller tänker jag på den tunna distansen bakom shimanos kassetter?

Hursomhelst, det är en sådan liten grej jag har sjabblat bort och svurit över :-(

Visst finns det en tunn, vit "bricka" i plast på de där? Eller tänker jag på den tunna distansen bakom shimanos kassetter?

Hursomhelst, det är en sådan liten grej jag har sjabblat bort och svurit över :-(
Nä inte på den här, såna har jag glömt tidigare med ?. Vände på spacern bara nu men kan inte kolla om det faktiskt blev bättre eftersom jag inte har en momentnyckel på jobbet, ibland kan ju idiotgrejer som inte ska funka lösa problem tänkte jag. Men drog dit det och det ”känns” kanske bättre. Passade bra att pendelhojen hade punkterat sig själv över natten så jag kunde ta stighojen till jobbet. Annars testar jag att köpa en ny spacer och se om det hjälper.
Den kanske blivit så pass i fas med gamla bodyn att det inte funkar med nåt annat efter fem års trogen tjänst.

Har du öppnat och kollat? Har för mig att jag hade något litet knas med exakt samma setup (350, 11 road > MicroSpline). Tog bort bodyn och petade lite på grejerna och sen var det löst. Minns dock inte vad problemet var.

Har du öppnat och kollat? Har för mig att jag hade något litet knas med exakt samma setup (350, 11 road > MicroSpline). Tog bort bodyn och petade lite på grejerna och sen var det löst. Minns dock inte vad problemet var.
Jo då, haft isär det 5-6 ggr redan och petat på det mesta. Men ska prova att byta ut spacern så kanske det löser sig även att det inte borde göra det. Ibland funkar ju såna grejer oförklarligt.

Danskarna har en lösning.
Kollat på den länge, var med på insamlingen, för några år sedan, blev tyvärr fullt, men går den att få i produktion, med ok prislapp och bra kvalité så blir det en ny tempo med en driven-lina.

Tror egentligen den är bäst på brukscyklar/mopeder, då det går att kapsla in helt.

Kollat på den länge, var med på insamlingen, för några år sedan, blev tyvärr fullt, men går den att få i produktion, med ok prislapp och bra kvalité så blir det en ny tempo med en driven-lina.

Tror egentligen den är bäst på brukscyklar/mopeder, då det går att kapsla in helt.
För smutskänsligt och fjädrande kardanaxlar suger också. Nä, en usel ide

Visst finns det en hel del att lösa med driven-linan(tar säkert nått år till). De har kommit en bit även med fulldämpad MTB.
Det går utmärkta att kapsla in vid hjulet, skulle vara smutt på en TT
1722347482244.png

Inga fördelar förutom att just skydda cykeln då? Jag antar att om Shimano eller andra företag skulle sätta sig ned med ett gäng ingenjörer som aldrig jobbat med cyklar innan (och därmed inte heller har någon bias i ämnet och kan tänka mer fritt) skulle komma på en lösning som funkar bättre. Kanske då inte exakt en kopia av hur det funkar för bilar, men något annat än kedja? Jag klagar inte, kedja är kul. Så som cyklar funkar idag är kul. Men det borde finnas bättre sätt tycker man?
Om man vill skydda cykeln finns det navväxlar eller växellåda från tex Pinion. Det är inga problem att kapsla in kedjan som HåkanC visar i sitt inlägg. Som jag ser det är problemet redan löst och kedjan har visat sig överlägsen (eller remdrift för den som vill det, men det är samma princip i jämförelse med kardan eller pneumatisk drift eller andra konstiga uppfinningar).

Att utmana Shimano med en konkurrerande drivlina och teknik är något som många företag ständigt försöker sig på. Jag tror inte det är en brist på ingenjörer utan bias, tvärtom tror jag att just cyklar är något som många mekaniker/industridesigner/etc ger sig på under studier eller i början av deras karriär. Hittills har alla gått bet.

Senast ändrad:
Hur är begagnatmarknaden för gafflar? Osäker vad jag kan begära för min efter byte till stel gaffel.

2022 Marzocchi Bomber Z2 140mm (29") i jättefint skick bortsett från lite skav på axeln spänne. Innerben felfria. 99% solskenscyklad...

Rullat 1h sedan helservice.

Tack på förhand.

20240730_153538.jpg

Om man vill skydda cykeln finns det navväxlar eller växellåda från tex Pinion. Det är inga problem att kapsla in kedjan som HåkanC visar i sitt inlägg. Som jag ser det är problemet redan löst och kedjan har visat sig överlägsen (eller remdrift för den som vill det, men det är samma princip i jämförelse med kardan eller pneumatisk drift eller andra konstiga uppfinningar).

Att utmana Shimano med en konkurrerande drivlina och teknik är något som många företag ständigt försöker sig på. Jag tror inte det är en brist på ingenjörer utan bias, tvärtom tror jag att just cyklar är något som många mekaniker/industridesigner/etc ger sig på under studier eller i början av deras karriär. Hittills har alla gått bet.

DÄR har vi någon som tänkt till. Verkar fortfarande drivas med kedja men det är precis något sånt här jag hade i tankarna. Riktigt coolt bygge!
Den är grym. "Over engineered" är uttrycket jag kommer att tänka på, men på ett bra sätt. (Jag gillar över-ingenjörade saker).

"Och kolla hur lätt man tar loss bakhjulet" ?

Den är grym. "Over engineered" är uttrycket jag kommer att tänka på, men på ett bra sätt. (Jag gillar över-ingenjörade saker).

"Och kolla hur lätt man tar loss bakhjulet" ?
”Man måste bara lossa på tre skruvar, flytta lite till vänster och ta bort den här spacern. Hur lätt som helst ju!”

Men i massproduktion hade det lösts känner jag.

Hur är begagnatmarknaden för gafflar? Osäker vad jag kan begära för min efter byte till stel gaffel.

2022 Marzocchi Bomber Z2 140mm (29") i jättefint skick bortsett från lite skav på axeln spänne. Innerben felfria. 99% solskenscyklad...

Rullat 1h sedan helservice.

Tack på förhand.

Visa bilaga 716010
Är väl ungefär som för andra komponenter, men man vill väl ha ett pris som garanterat är en bit under "reapriser" för att det ska bli intressant att köpa begagnat?

Ifall någon i framtiden har liknande problem så löste jag mitt genom att byta ut spacern (Del nummer 7 i bilden Manurhin2 postade ovan). Den hade slitits ner från 15,4mm till 15,25mm och det räckte för att fucka upp allt.

Styret small i ramen efter en rejäl vurpa för mig, men detta blev på cykeln. Bör jag vara orolig? Först såg jag bara lös färg, men till vänster så är det ju lite annat på själva coolfibern. Vill veta innan jag fyller över färg igen.

Bilagor

• IMG_4459.jpeg
    IMG_4459.jpeg
    459.8 KB · Besök: 80

Bilagor

• Screenshot_20240804_185721_Samsung Notes.jpg
    Screenshot_20240804_185721_Samsung Notes.jpg
    54.5 KB · Besök: 36
Senast ändrad:
Jag har lyst med lampa nu. Verkar som att när jag snurrar min barrel adjuster counter clockwise (vänster) så spänns vajern ytterst lite, men ett halvt varv senare är det som att den släpper och blir slapp igen. Sen är det samma, spänns lite lite, sen släpper den. Måste jag till mekanikern nu?

Dubbelfråga, såg att det saknas något från min bakväxel (förmodligen efter att jag gick i backen och den blev skrapad), sitter det något viktigt där? Lämnade in den för nytt öra efter smällen och dom fixade växlarna då och sa att det var lugnt:
Visa bilaga 711119

Edit: nytt symptom, oavsett hur många snurr vänster på barrel adjustern så kan jag bara dra ett halvt varv åt höger sen är det stopp..
Barrel adjustern är ju utskruvad till max. Skruva in den och lossa på vajerfästet och dra ut vajer o lås den igen och börja om från början. Kolla Park tool manuals på nätet o YT. Adjust rear derailleur.

Vilken modell ska jag leta efter om jag vill ha bar end shifters kompatibla med 6/7-speed shimano-prylar där vajerdragningen är "intern", d.v.s hamnar under styrlindan?

Försöker hitta däckkorvar till en gammal 26-tums hoj som ska få lite nytt liv. Lyckas dock inte googla mig till någon tillverkare eller leverantör som har dylikt i den storleken. Finns det inte att få tag på? Är jag 15 år för sent ute eller kan jag köpa något billigt och kapa ner/ skarva om själv? Lite för många frågor på en gång för en gammal avdankad slöcyklist som mig.

Försöker hitta däckkorvar till en gammal 26-tums hoj som ska få lite nytt liv. Lyckas dock inte googla mig till någon tillverkare eller leverantör som har dylikt i den storleken. Finns det inte att få tag på? Är jag 15 år för sent ute eller kan jag köpa något billigt och kapa ner/ skarva om själv? Lite för många frågor på en gång för en gammal avdankad slöcyklist som mig.
Vittorias korvar är en lös längd som man klipper till lagom längd och sätter ihop med ett buntband, så det ska fungera.

Inte omöjligt.

Kom förresten på ett alternativ som finns specifikt för 26", om man är gjord av pengar: Schwalbe ProCore.
Holland Bikeshop
Evalds MTB
Tack för ett bra tips! Det där verkar tillräckligt komplicerat för att jag skall behöva flera kvällar på raken i verkstan. Jag är gjord av pengar och speck så jag är kärnmålgrupp för den typen av produkter.

Jag renoverar ett bmx baknav med lösa kullagerkulor där det är lite rost i lagerbanorna men lagerkulorna har jag bytt. Jag har två frågor:

1) När jag drar åt så att baknavet inte glappar så är det för trögt. Om det är lagom bra snurr så känner man ett glapp i lagret när man flyttar fälgen. Hur ska jag tänka?

2) Kan man ha i för mycket fett i kullagren? Det rullar inte riktigt så lätt som jag önskar. Blir det måntro bättre om jag tar isär och tar bort hälften av fettet som jag tryckte in för kung och fosterland?

Du ska dra så det inte direkt glappar men inte nyper.

Är det bolt on? I så fall är det rätt enkelt
Det är vanliga muttrar på hjulaxeln. Men det är de bultarna som trycker lagerkulorna mot lagerbanorna som jag undrar hur hårt de ska dras åt.

Det kan vara ojämnheter av den lilla rost som fins i lagerbanorna som gör att det känns ojämt när jag drar åt med fingerkraft.

Angående infettning: oroa dig inte om det. Så länge du har smort kulor och lagerbanor med passande fett är det bra.
Att de inte verkar rulla lika mjukt som du hade velat kommer att inte spela stor roll för två anledningar:

1. Våra fingrar är mycket känsliga för minsta rörelser, men våra ben kommer inte känna skillnaden.
2. Rullmotståndet i lagren kommer att förändras snart efter att de nya kulorna ska ha hunnit bearbetats lite. Det blir ofta mjukare efter en kort stund. Samma sak gäller fett: finns det överflödiga mängder kommer de att tryckas ut från lager.

Tillbaka
Topp