Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Är kanske riktigt dum, men ville byta slang - verkar som att det är fastlimmat (?) eller måste jag bara nypa hårdare? En white från XXL 2020 med originaldäck tror jag. Kanske lättare att bara slänga in hos en verkstad? Relativt ny till cykelmek.

Bilagor

• IMG_3472.jpeg
    IMG_3472.jpeg
    478.3 KB · Besök: 55
Är kanske riktigt dum, men ville byta slang - verkar som att det är fastlimmat (?) eller måste jag bara nypa hårdare? En white från XXL 2020 med originaldäck tror jag. Kanske lättare att bara slänga in hos en verkstad? Relativt ny till cykelmek.
Borde vara att klämma hårdare. Är nog lika bra att lära sig annars blir det svårt.

Kan vara extremt hårt på vissa däck / fälg kombo. Jag har ett mtb hjul jag måste använda tving

4) varför står det att fyrkantslager passar till vev med X mm axel? Veven fäster man väl på lagret?
99% passar.
Finns JIS och ISO standard.

Antagligen folk som missar att det finns två olika standarder som köper det där phil wood vevlagret och sen lägger ut det igen på köp/sälj. Det isolagret verkar studsat runt hela året

99% passar.
Finns JIS och ISO standard.

Antagligen folk som missar att det finns två olika standarder som köper det där phil wood vevlagret och sen lägger ut det igen på köp/sälj. Det isolagret verkar studsat runt hela året
Vilken standard är standard då? 99% menar jag.

Random prowheel vev för barncykel bör passa på white xc 260 då?

Risken är att det är för singelspeed bara...

Vad betyder 124.5mm

B.B. TAPER SQUARE
四方孔轴心124.5MM

Dom är också roliga som bara skriver ut compability (kedja) på några....

Det här med fyrkantsvevlager"standard" är så otroligt dålig! 124.5 mm är totala längden av vevaxeln. På många är utstick på både sidorna lika. Men jag har också sett många där längden på sidorna är olika, ofta längre på drevsidan men då och då längre på icke-drevsidan. Så att veta bara längden räcker tyvärr inte.

Ska slänga iväg en beställning till tysken. Om en vecka kommer jag stå och meka i garaget och märka att jag saknar något och tänka att faan varför köpte jag inte det från tysken? Vad är det jag glömt?

Har ett i-landsproblem hemma, jag har för många cyklar!
Har två stycken HT XC hemma varav en av dessa är non-boost (Specialized Carve), denna cykel har en kass framdämpare MEN fick tag i en HT XC från Canyon dock med boost. Planen var att föra över gaffel och hjul från denna till min Specialized. Rent krasst tror jag att i värsta fall kommer plocka mer från donatorn. Eller skall man sälja av Canyon, köpa helt ny gaffel samt köpa en ny annan cykel (som man inte har dubblett av)? Har lite för mycket känslor för min Specialized för att göra mig av med den då vi delat för mig mina bästa minnen.

Tänker om det ser fucked up att slänga på en boost på non boost ram? Fast det kanske inte syns?
Frågar här innan mekstället och läsken tas fram (från inte dricka alkohol längre därav läsk :D )

Det är helt oproblematiskt med boost gaffel på ikke boost ram. Däremot ska det var samma styrrör och tillräckligt av det

Det är helt oproblematiskt med boost gaffel på ikke boost ram. Däremot ska det var samma styrrör och tillräckligt av det
Jo där är rör så det räcker, tror faktiskt där är bättre komponenter också jämfört med vad som sitter på Specialized som jag vill "rädda". Äldre herre som haft donatorn så den är i bra kondition annars cykeln :)

Jo där är rör så det räcker, tror faktiskt där är bättre komponenter också jämfört med vad som sitter på Specialized som jag vill "rädda". Äldre herre som haft donatorn så den är i bra kondition annars cykeln :)
det finns också konad rör 1 1/8 - 1 1/2 och straight 1 1/8.

Stämmer det så är det bara att köra - glöm ej flytta över crown race.

det finns också konad rör 1 1/8 - 1 1/2 och straight 1 1/8.

Stämmer det så är det bara att köra - glöm ej flytta över crown race.
Jo båda är ju konade så tänker det bara är att flytta då :) straight har jag själv inte sätt på länge. Kanske var det på min gravel eller är det på min lvg. Men annars känns det som det var längesen man rörde vid ett sådant objekt.

Efter ett garantiärende ska jag få en ny ram, tidigare hade jag en storlek medium 29" (är 175cm) med den här geon
MY18_GEOS_TRAIL.jpg

Den nya ramen som sitter på en Cannondale Trail 4 har den här geon och enligt Cannondales sida
så ska jag ha en "Large" om man kollar "What's my size?" 170-182 cm. Men dom som ska skicka cykeln säger alla att jag ska ha "Medium" som enligt "What's my size?" då ska vara för personer som är 162-172 cm. Ringde till ett annat ställe och dom sa också "Medium"...
Är det inte konstigt att det är så missvisande? Jag vet inte riktigt vilka siffror jag ska snöa in mig på, vet bara att jag inte vill ha en mer framåtlutande ställning än idag då jag har problem med ryggen.

2024-08-29_154715.jpg

Efter ett garantiärende ska jag få en ny ram, tidigare hade jag en storlek medium 29" (är 175cm) med den här geon
Visa bilaga 722593
Den nya ramen som sitter på en Cannondale Trail 4 har den här geon och enligt Cannondales sida
så ska jag ha en "Large" om man kollar "What's my size?" 170-182 cm. Men dom som ska skicka cykeln säger alla att jag ska ha "Medium" som enligt "What's my size?" då ska vara för personer som är 162-172 cm. Ringde till ett annat ställe och dom sa också "Medium"...
Är det inte konstigt att det är så missvisande? Jag vet inte riktigt vilka siffror jag ska snöa in mig på, vet bara att jag inte vill ha en mer framåtlutande ställning än idag då jag har problem med ryggen.

Visa bilaga 722594
Rimliga är väl att man får en ersättningsram i samma storlek som den man ersätter

Jo men jag fick välja, ramen skiljer ju sig och Cannondale verkar ha gjort om i storlekarna.

Jag säger L. Det skulle jag enda rekommendera, men om du har problem med ryggen kan man får styret lite högre och den blir också inte för kort när man höjer styret och styret därför också kommer närmare horisontellt.

EDIT: skillnader mellan M och L är dock små.

Jag säger L. Det skulle jag enda rekommendera, men om du har problem med ryggen kan man får styret lite högre och den blir också inte för kort när man höjer styret och styret därför också kommer närmare horisontellt.

EDIT: skillnader mellan M och L är dock små.
Det verkar som att det inte blir helt fel med M ändå...lite kortare wheelbase. Innerben har jag 78 cm så det passar kanske bättre med standover 77.4
Bäst av allt man blir av med 141 QR boost ^^

Hur göra för att förhindra att hjulen glider framåt i dropoutsen?
Har en cykel med typ horisontella dropouts och hur mycket jag än drar åt så får jag inte hjulet att sitta, utan det glider fram och det slutar med att däcket går emot ramen.
Ska tilläggas att cykeln i fråga är min streetlocker, så budgeten är tajt. (Numera är den också växlad)

Bilagor

• 20230116_225003.JPG
    20230116_225003.JPG
    1.1 MB · Besök: 62
  • 20240829_205100.JPG
    20240829_205100.JPG
    495.6 KB · Besök: 58
Har en cykel med typ horisontella dropouts och hur mycket jag än drar åt så får jag inte hjulet att sitta, utan det glider fram och det slutar med att däcket går emot ramen.
Ska tilläggas att cykeln i fråga är min streetlocker, så budgeten är tajt. (Numera är den också växlad)
Eget fulmek borde väl passa utmärkt på en sån hoj?

Jag tror att det skulle räcka med lite tjockare ringen med tänder på innansidan emot dropouts.

Tack, uppskattar engagemanget!
Vad heter de surly-varianterna? Saknar liksom ett sökord...
Mina kollegor delar samma känsla, det är en fin linje att kunna vara tillräckligt hjälpsam att det ändå är en acceptabel nivå av retsamhet.

"Chain tug"
"Snug nut"
Borde ha lite varianter.

Tycker det ser ut som att dropouren redan börjat gapa lite? Annars hade jag föreslagit taggigare och större bricka

Mina kollegor delar samma känsla, det är en fin linje att kunna vara tillräckligt hjälpsam att det ändå är en acceptabel nivå av retsamhet.

"Chain tug"
"Snug nut"
Borde ha lite varianter.

Tycker det ser ut som att dropouren redan börjat gapa lite? Annars hade jag föreslagit taggigare och större bricka
Ja, det har de helt klart gjort. Fick också svetsa igen det svinstora hålet på växelörat och gänga upp ett nytt, så felkällor finnes.

Men stor bricka verkar vara stalltipset om man inte ska gå full mental och köpa delar...

Ja, det har de helt klart gjort. Fick också svetsa igen det svinstora hålet på växelörat och gänga upp ett nytt, så felkällor finnes.

Men stor bricka verkar vara stalltipset om man inte ska gå full mental och köpa delar...
Hur mycket plats är det? Går det att skruva i en skruv och mutter framför axeln? Eller vad som helst som blir ivägen.

Är det fulmek som du vill ha så ska du göra en egen bricka av ett vinkeljärn.

Kapa ner så att du bara har en liten ”Läpp” kvar, som ligger i bakkanten av dropouten också borrar du ett hål där axeln passar.

Känner själv att det här är en dålig förklaring :)

Kapa ner så att du bara har en liten ”Läpp” kvar, som ligger i bakkanten av dropouten också borrar du ett hål där axeln passar.

Jag tycker det var en förträfflig förklaring/beskrivning. Jag hade krånglat till förklaringen ordentligt!

Det här låter ju lockande. Om jag förstått det rätt dvs.

Jag har beställt liknande Sööörlys lösning men klart billigare på singlespeedshop.de för ett bra tag sen. Kanske har de fortfarande. Eller så har jag ett extra oanvänt par i någon låda någonstans.

Tillbaka
Topp