[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Han är gammal och lat numera, slipper gärna hoppa i onödan :).

I Sverige? Sällan mer än 100, men när vi snurrar runt så kan vi aldrig ladda på natten och kör man sen bara mellan 20 och 80% så blir det 2/3 stopp om dagen även om man bara kör 30-40 mil.
Jag säger inte att du har fel i din känsla men om du laddar var tredje timme (som du skrev ovan) och laddar 2-3 gånger på 30-40 mil undrar jag hur fört du kör?:)

Sikta på att att komma fram med 10% istället och när du börjar ha koll på läget så gasar du på och kommer fram med 5%. Du kommer kunna köra längre mellan varje laddning och får hög effekt under större del av laddningen.

Och ladda ända till 80% på Supercharger är bara segt, då börjar det gå långsamt.

Först vid 80 som jag upplever farten trillar ner.

Jag säger inte att du har fel i din känsla men om du laddar var tredje timme (som du skrev ovan) och laddar 2-3 gånger på 30-40 mil undrar jag hur fört du kör?:)

Rör man sig i tassemarkerna så får man ibland ladda när man kan med. Det spelar ju in.

kör man sen bara mellan 20 och 80% så blir det 2/3 stopp om dagen även om man bara kör 30-40 mil.
men om du laddar var tredje timme (som du skrev ovan) och laddar 2-3 gånger på 30-40 mil undrar jag hur fört du kör?:)
Det undrar jag med
Vi fick gäster tidigare i veckan som kom i en Model Y LR, de hade kört ~300km med en hel del 110 + 100 km/h vägar (Tyresö => Siljansbygden)
De började med 100% och hade 38% när de var framme hos oss.
De har endast haft bilen 14 dagar och detta var deras 1a långkörning och de är mer än nöjda med den, åtminstone än så länge

När jag körde upp till fjällen (60 mil) i måndags ville bilen bli laddad en gång, ca 35 minuter, men eftersom det tog längre tid att äta blev det lite längre laddning. Jag startade med 100% hemma och hade ca 30% när jag kom upp. Mest 80-vägar. Tesla MY LR.

En fråga som hör hemma i frågor man inte vågar ställa, se det som att jag frågar åt en kompis.

Köpte en Passat 2018, men hade bråttom iväg att cykla, trots en googling och konsultering av manualen så fattar jag inte hur f*n jag får upp laddluckan....

Google säger att man ska trycka på luckan, jag har tryckt men det händer ingenting...

Ligger i min hängmatta 10 mil hemifrån och är irriterad över att jag inte kunde lösa en sådan enkel grej på 10 minuter..
PXL_20240723_080350986.jpg

Det undrar jag med
Vi fick gäster tidigare i veckan som kom i en Model Y LR, de hade kört ~300km med en hel del 110 + 100 km/h vägar (Tyresö => Siljansbygden)
De började med 100% och hade 38% när de var framme hos oss.
De har endast haft bilen 14 dagar och detta var deras 1a långkörning och de är mer än nöjda med den, åtminstone än så länge

Minns inte allt, vi snurrar mycket ibland. Men t ex vakna utanför Bollnäs med ~30%, sen ner till nåt ställe väster om Falun för sen ner till utanför Filipstad som inte har någon Supercharger tror jag och så ladda mil söder om Falun för att vända nordväst igen. Och efter Filipstad sen landa i Karlstad och kvällsladda men den fungerade inte så fick köra nästan tom till boendet och ladda Grums på morgonen istället.
Så då började morgonen med ett stopp och sen ett stopp till innan vi var i Norge. Töcksfors antagligen och såklart en gång på kvällen.

Det är inte praktiskt överallt.

En fråga som hör hemma i frågor man inte vågar ställa, se det som att jag frågar åt en kompis.

Köpte en Passat 2018, men hade bråttom iväg att cykla, trots en googling och konsultering av manualen så fattar jag inte hur f*n jag får upp laddluckan....

Google säger att man ska trycka på luckan, jag har tryckt men det händer ingenting...

Ligger i min hängmatta 10 mil hemifrån och är irriterad över att jag inte kunde lösa en sådan enkel grej på 10 minuter..

Ingen knapp vid växelspaken för att öppna luckan?

Visa bilaga 713997
Tryck på lås upp knappen innan du trycker på luckan.

trots en googling och konsultering av manualen så fattar jag inte hur f*n jag får upp laddluckan....

Tryck på lås upp knappen innan du trycker på luckan.
+1
Det kan även hända att du behöver trycka upprepade ggr i snabb följd på lås upp knappen,
samma sak när du vill ta loss laddkontakten från bilen.

Visa bilaga 713997
Kolla att tändningen inte är på. Försökte få upp laddluckan på farsans KIA men hade missat detaljen att slå av tändningen.

Minns inte allt, vi snurrar mycket ibland. Men t ex vakna utanför Bollnäs med ~30%, sen ner till nåt ställe väster om Falun för sen ner till utanför Filipstad som inte har någon Supercharger tror jag och så ladda mil söder om Falun för att vända nordväst igen. Och efter Filipstad sen landa i Karlstad och kvällsladda men den fungerade inte så fick köra nästan tom till boendet och ladda Grums på morgonen istället.
Så då började morgonen med ett stopp och sen ett stopp till innan vi var i Norge. Töcksfors antagligen och såklart en gång på kvällen.

Det är inte praktiskt överallt.

Ingen knapp vid växelspaken för att öppna luckan?
på min vag-bil sitter knappen för tankpåfyllningen halvvägs upp insidan av b-stolpen.

korkat? javisst. vissa golfars knapp i botten av förvaringskorgen mellan stolarna är nästan ännu värre. men en sorts garanti att bilen om stulen inte åker längre än tanken räcker.?‍?

Låsmekanismen kärvar, fick till slut upp luckan med lite fingertoppskänsla genom att lyfta/vicka och dra ut luckan...

Nästa bekymmer är att Schuko laddaren efter självdiagnosen blinkar med 3 varningslampor, manualen säger "uppsök verkstad för kontroll av laddaren"

Suck, kul med bilar.
Får ringa och gnälla till handlaren imorgon.

Jämfört ID.4 och ID.7 bredvid varandra nu. Priset är nästan lika men ID.7 betydligt bättre känsla i allt.

Nackdel med sedanen är att det inte är rails på den. Så lite meckigare med takräcke då det var någon klämvariant med nästan garanterat repigt tak efter två ggr..

Tjena!

När använder man egentligen dom där handtagen? Jag sitter och funderar på om det finns i min bil...
Hänga galgar med kläder på.
Sedan vill jag minnas gamla gubbar använde dem för att häva sig upp ur bilen. Men de kör väl suv numer så då kanske de klarar sig utan handtaget.

Ett smalare säte som håller fast mig bättre skule jag nog kunna tänka mig i min model 3, men annars har jag inte mycket att klaga på. Jo, backkameran på vintern.

Prova en utan och med lite risiga stolar (läs inte tyska sportstolar) så upptäcker man det.
I samtliga rondeller t ex.

Tjena!

Aha, ja det kan jag köpa. Inte ett problem för mig, jag är väl rätt van vid att spänna kroppen åt rätt håll i kurvorna. Sen är det sällan jag åker i bilar med dåliga stolar, enda gången är om jag åker med grabbens a-traktor, men det går ju inte så fort ?

Tjena!

Aha, ja det kan jag köpa. Inte ett problem för mig, jag är väl rätt van vid att spänna kroppen åt rätt håll i kurvorna. Sen är det sällan jag åker i bilar med dåliga stolar, enda gången är om jag åker med grabbens a-traktor, men det går ju inte så fort ?

Jag är van att inte spänna kroppen, stolen ska ta hand om det. Tror starkt på intränade beteende och får ta den nackdelen i vanlig trafik.

Köpte en väldigt dålig 945 en gång i tiden när livet plötsligt ändrade sig. Efter några dagar hade jag oförklarligt lite ont i magen. Tills jag insåg att det var träningsvärk från att jag omedvetet spännde mig i kurvor i det gungande skeppet.

Ni kör inte med medpassagerare gissar jag? Jag har flera i min närhet som inte klarar när ”det drar” i kurvorna. Man tar det lugnt och bromsar i god tid innan kurvan :)

Ni kör inte med medpassagerare gissar jag? Jag har flera i min närhet som inte klarar när ”det drar” i kurvorna. Man tar det lugnt och bromsar i god tid innan kurvan :)

Precis som med religion så begränsar det bara dem själva, inte oss andra.

Inte de bilisterna som ligger framför mig vid cirkulationsplatser. Oavsett om det är tomt framför så stannar de, tittar åt båda hållen. Sedan promenadtempo genom cirkulationsplatsen.

Visst är det fantastiskt.

Sitter och kollar lite på privatleasing av elbil. Tycker det känns dyrt, men det är kanske bara mina referensramar som är fel?

Exempel:
Mercedes EQB, 6.200 kr/mån, kontantpris 560.000, dvs man betalar av 40% av kontantpriset på 3 år.
Nissan Ariya, 5.000 kr/mån, kontant 463.500, 39%
Toyota Bz4x, 6.000 kr/mån, kontant 470.000, 46%!!!

Senast ändrad:
Ingår det nåt mer i leasingen än enbart finansiering? Försäkring, etc?
Annars är väl 50% värdetapp på 3 år vad det varit ”i alla tider” innan pandemin orsakade komponentbrist och extremt långa leveranstider. Vad jag förstått börjar det väl återställas åt det hållet nu, dvs en mer normal marknad.

Sitter och kollar lite på privatleasing av elbil. Tycker det känns dyrt, men det är kanske bara mina referensramar som är fel?

Exempel:
Mercedes EQB, 6.200 kr/mån, kontantpris 560.000, dvs man betalar av 40% av kontantpriset på 3 år.
Nissan Ariya, 5.000 kr/mån, kontant 463.500, 39%
Toyota Bz4x, 6.000 kr/mån, kontant 470.000, 46%!!!

Det ingår väl en kreditkostnad i det där också.

Privatleasingdealen på ID7 just nu innebär att man betalar motsvarande knappt en tredjedel av bilens listpris över tre år, inklusive kreditkostnad. Det tycker jag är helt OK.
Volkswagen står tyvärr inte speciellt högt i kurs för mig just nu då jag blivit strandad 3 gånger den här sommaren pga trasig bil, och fått semestern förstörd nästan 50% av alla somrar jag ägt Volkswagen.

Edit: Kanske därför de typ ger bort sin bil gratis. :P

Kolla noga vad övermil kostar (det är inte alltid dyrt men bra att veta), vad som gäller för däckens skick vid återlämning, vad vinterdäck kostar, (ofta vettigt att köpa vid sidan om), om det ingår service, försäkring.

Navigerar man rätt och tror sig vara trygg med att man kommer vara nöjd med vald modell under hela leasingperioden så kan det vara vettigt men det är lätt att det blir både fel och dyrt.

Toyota BZ4X fanns till kampanjpris förut som verkade rätt vettigt, tror det var ca 4000 kr. Ofta leasas överlager ut istället för att sänka listpriserna eller köra kontantköpskampanjer. (Sen verkar just den bilen ha en del egenheter men är man fine med dem så tror jag det är en bra "första elbil").

Med en tår i ögat lämnade jag idag tillbaka min el XC40. Den kommer jag att sakna.
Får nu försöka lära mej att köra min nyinköpta Fabia med manuell låda o utan diverse kameror o annat. Hm, behöva köra o inte bara "åka med" :sneaky:

Tillbaka
Topp