jingleyschmidt
Aktiv medlem
jingleyschmidt's Not-So-Adventurous Adventures
Bytte mina sneakers mot ett par andra sneakers. Gjorde ingen skillnad. ;)Pröva att cykla med andra skor.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Bytte mina sneakers mot ett par andra sneakers. Gjorde ingen skillnad. ;)Pröva att cykla med andra skor.
Bra början. Då står pedalerna för tur.Bytte mina sneakers mot ett par andra sneakers. Gjorde ingen skillnad. ;)
Kul att du är tillbaka.Jag har varit förskonad i ett par år, men nu har det tyvärr hänt... Klickljud. Metalliskt klickljud. Mardrömmen är ett faktum. Kommer förstås bara när man trampar. Ett väldigt rent, fint litet metalliskt klickljud.
Det är snudd på att jag vill kasta cykeln åt helvete.
Min vanliga vinröda Vitus-gravel. Har fan inte tagit hand om den ordentligt. Latmask. :DKul att du är tillbaka.
Vad är det för cykel?
Mm, det är väl det. Ska orka ta tag i det bara. :PBra början. Då står pedalerna för tur.
Sådant kan tyvärr komma från väldigt mkt olika källorJag har varit förskonad i ett par år, men nu har det tyvärr hänt... Klickljud. Metalliskt klickljud. Mardrömmen är ett faktum. Kommer förstås bara när man trampar. Ett väldigt rent, fint litet metalliskt klickljud.
Det är snudd på att jag vill kasta cykeln åt helvete.
Nej, ibland kommer det inte alls, sen kommer flera små klick efter varandra. Känns rätt random, förutom att det bara är när jag trampar liksom.Kommer ljudet med samma frekvens som din trampfrekvens? Om ja, var är fötterna när ljudet kommer?
IPA brukar få bort det mesta för mig.
Tack för tips! Har bara 5-56 att tillgå så provar det först då. :DTror jag läst att 5-56 klarar biffen någonstans.
Kolla om det bara är under belastning, i så fall tror jag på vevarmsinfästningen. Om det även hörs när du kör pedalerna för hand hade jag gissat på en lös klingbult , har hänt mig,Nej, ibland kommer det inte alls, sen kommer flera små klick efter varandra. Känns rätt random, förutom att det bara är när jag trampar liksom.
Det går bra med både och. Ipa i glaset och femfemtiosexan i sprayburken. Nåt nöje ska man ju ha.Tack för tips! Har bara 5-56 att tillgå så provar det först då. :D
Men ge fan i att göra tvärtom.Det går bra med både och. Ipa i glaset och femfemtiosexan i sprayburken. Nåt nöje ska man ju ha.
Ingen aning men sannolikt lugnt.Lite personligt inlägg här, men behöver lite råd, input, eller era egna erfarenheter.
Jag har ju inte cyklat några längre sträckor de senaste två åren. 5-10km per tripp till något av de ställen jag spanar fåglar på, men en morgon för två veckor sen kom ett fågellarm som jag stressade iväg till innan jobbet, och sen direkt därifrån till jobbet, för att sen cykla tillbaka igen efter jobbet. Det blev väl 3 mil totalt den dagen. Nu vet jag inte om så är fallet, men sen den dagen har jag haft lite problem med "kisseriet". Det är i alla fall min upplevelse att det är. Om det de facto är på grund av cyklingen vet jag faktiskt inte.
Mitt problem är, för att vara transparent, att det är lite dåligt tryck i blåsan samt att jag känner mig kissnödig rätt ofta även om jag precis varit på muggen. Jag vet inte om man kan få såna problem av att cykla, men jag känner att jag inte sitter så bra på cykeln längre. Jag tror jag skapar onödigt tryck i perineum och hela det området. Det går väl en del nerver där.
Idag var jag hur som helst hos läkaren och det togs urinprov, CRP/sänka, bladder för att se om jag håller kvar urin samt en prostatakoll medelst finger (alltid lika roligt...). Prostatan var inte förstorad, jag tömmer blåsan som jag ska, ingen infektion och urinprovet visade ingenting konstigt. Det togs ytterligare två rör blod som ska skickas till labb för att kolla njurfunktion och sånt där, så jag får veta mer om några dagar.
Nu har jag hamnat i ett läge där jag inte vågar cykla bara för att jag är rädd att jag ska dra på mig några permanenta skador. Om jag inte redan har gjort det. Om jag ska överväga att cykla igen tänkte jag kolla upp en ny cykelsadel i första hand för att försöka utesluta tryck på oönskade ställen i så hög grad det går.
Vet inte riktigt vad jag vill ha sagt med den här posten! Om ni tror att jag är döende så behöver ni inte säga något. :P Jag är redan jävligt nervös och orolig (som vanligt).
Det låter ju inte sådär väldigt mysigt! ?Ingen aning men sannolikt lugnt.
Var glad att du inte hade förstorad prostata som orsakar problemen(det går inte så fort) för det är inte jätteskönt att bli hyvlad genom pillen?
Nu tänkte jag väl inte just på det, utan om någon skulle ha andra tankar om det jag skrev och komma med några dödsdomar. ?Om man kan bli permanent skadad och därmed döende av 30 km cykling så hade fler människor dött..?
Vad dina problem beror på har jag ingen aning om, men om du inte får någon form av medicinskt beslut om att du inte får cykla så hade jag provat runt med någon annan sadel osv. Ifall du känner av sadeln när du cyklar, alltså. Man ska inte underskatta frånvaron av vana - det ger en jäkla massa besynnerliga effekter.
Sen kan man komma ihåg att "rätt" sittställning ganska ofta inte är intuitiv och att man kan behöva gå ganska långt bort från vad man tror är bäst för en själv. Talar av egen erfarenhet..
Hoppas det löser sig bra!
Har fan ägt både en Ergon och en WTB Volt Sport. Vet inte om jag har kvar dom någonstans eller om dom såldes ihop med dom gamla cyklarna. Minns inte vad jag tyckte om dom heller för den delen. :PDet finns ju lika många sadlar som rövar men om du vill ha lite tips att kolla på så...
Jag tyckte WTB Volt (djup ränna) var ett billigt och bra kliv bort från perineala problem. Nu har jag Ergon SR Allroad Men (ränna + cutout) som favorit. Se till att mäta sittbenen (sätt dig på mjuk kartong, tex) så du köper rätt bredd.
Att ha sadeln rakt låter som ett väldigt bra första steg!
Tänkte på det du skrev i ett tidigare inlägg om att cykeln kanske är i största laget, det är ju rätt lätt att man kanar fram på sadeln för att komma närmare styret då. Det skulle ju placera dig på ett sämre ställe på sadeln. Så även om du skaffar en sadel med rätt bredd (bredare?) så måste du även ge dig chansen att sitta på den på rätt ställe. Kanske dags för NBD??Har fan ägt både en Ergon och en WTB Volt Sport. Vet inte om jag har kvar dom någonstans eller om dom såldes ihop med dom gamla cyklarna. Minns inte vad jag tyckte om dom heller för den delen. :P
Har precis köpt ny kamera och har ett par dyra objektivinköp planerade, men tanken har slagit mig. ? Men då skulle jag nog köpa något billigt, kanske en White från XXL?! Räkna med att jag kommer in här och ber om tips om det blir aktuellt!Tänkte på det du skrev i ett tidigare inlägg om att cykeln kanske är i största laget, det är ju rätt lätt att man kanar fram på sadeln för att komma närmare styret då. Det skulle ju placera dig på ett sämre ställe på sadeln. Så även om du skaffar en sadel med rätt bredd (bredare?) så måste du även ge dig chansen att sitta på den på rätt ställe. Kanske dags för NBD??
Typ såhär!
![]()
Säljes: Specialized Power Sport
Hej! Säljer en Power Sport 143mm sadel avplockad från ny cykel. Gick ett par turer och har fått ett GoPhappyride.se
Mer stack och mindre reach.Jag vill ju sitta mer upprätt. Så vad ska jag göra? Enda alternativet är att sälja och köpa ny cykel?
På bilden ser ni geon på min nuvarande cykel, som är storlek Large. Om vi utgår ifrån den, vilka mått ska jag kika på för att få en mer upprätt cykelställning?
Innan du skaffar en ny ram;Jag har alltid känt att cykeln är snäppet för stor för mig. Jag har ju kortast möjliga styrstam redan, ett inte så djupt styre, sadeln lite framskjuten. Inte så mycket mer att göra.
Jag vill ju sitta mer upprätt. Så vad ska jag göra? Enda alternativet är att sälja och köpa ny cykel?
På bilden ser ni geon på min nuvarande cykel, som är storlek Large. Om vi utgår ifrån den, vilka mått ska jag kika på för att få en mer upprätt cykelställning?
Tack! Ska kika på det. :DMer stack och mindre reach.
Japp, den vände jag nog på redan första dagen. :PInnan du skaffar en ny ram;
Har du provat att vända på styrstammen?
![]()
(Snabbt googlad bild, troligen blir inte skillnaden lika stor på din cykel)
Kolla även
Vad innebär det då? Att den går rakt ner och inte snett inåt så att säga? ;P Bra förklaring av mig!Jag gillar sadelstolpe med zero offset också, då blir reach lite kortare på köpet
Ja. Då hamnar sadeln längre fram även fast du har den i samma position. Kan påverka komfort på något annat sätt kanske. Men man får bättre kraft också tycker jag. Samtidigt som du kan flytta fram sadeln lite om det behövs och komma ännu längre fram ? beror ju på sadelrörets vinkel i övrigt om det passar sig iofs.Vad innebär det då? Att den går rakt ner och inte snett inåt så att säga? ;P Bra förklaring av mig!
Krullstyre fortfarande? Titta på denna:Ja inte fan blev det något cyklande i år! Jag får verkligen inte ihop det med cykeln och sadeln och allt. Det kanske inte ens är sadeln, kanske snarare sittpositionen. Jag är inte bekväm alls. Flyttar runt och styr och ställer på cykeln hela tiden, blir aldrig riktigt avslappnad.
Jag har alltid känt att cykeln är snäppet för stor för mig. Jag har ju kortast möjliga styrstam redan, ett inte så djupt styre, sadeln lite framskjuten. Inte så mycket mer att göra.
Jag vill ju sitta mer upprätt. Så vad ska jag göra? Enda alternativet är att sälja och köpa ny cykel?
Såg ju lite halvkul ut. ;P Som ett BMX-styre på en gravel. Jag kanske kan prova att sätta någon distans under styret först och främst och se om det hjälper något. Om jag har någon liggandes ens... Hmm.Krullstyre fortfarande? Titta på denna:
![]()
Top Shelf Handlebar | Flared Riser Drop Bar
Redshift Top Shelf Riser Drop Handlebars are specially designed drop handlebars that provide a relaxed fit and increase comfort for long gravel bike rides, adventure and bikepacking trips as well as road riding and commuting.redshiftsports.com
Ahh fan, det gör det ju inte. Allt är redan under styret. :DOm det finns plats under styret så sitter distansen just nu över styret. (Antar att det ser ut som på en mtb)
Många handlare har provsadlar som du kan låna.Funderar på den där Specialized Power Comp. Men fan, finns det något ställe online där man kan testa sadeln och skicka tillbaka om det känns fel bara? Det är ju styrigt med sadlar just. Känns segt att bränna över 1000:- så känns det helt fel. :D