jingleyschmidt's Not-So-Adventurous Adventures

Jag har varit förskonad i ett par år, men nu har det tyvärr hänt... Klickljud. Metalliskt klickljud. Mardrömmen är ett faktum. Kommer förstås bara när man trampar. Ett väldigt rent, fint litet metalliskt klickljud.

Det är snudd på att jag vill kasta cykeln åt helvete.
Kul att du är tillbaka.
Vad är det för cykel?

Jag har varit förskonad i ett par år, men nu har det tyvärr hänt... Klickljud. Metalliskt klickljud. Mardrömmen är ett faktum. Kommer förstås bara när man trampar. Ett väldigt rent, fint litet metalliskt klickljud.

Det är snudd på att jag vill kasta cykeln åt helvete.
Sådant kan tyvärr komma från väldigt mkt olika källor
och det är jättesvårt att veta eller hjälpa så här över nätet
Men eftersom det endast kommer när du trampar har du minskat de ställen du behöver felsöka,
jag skulle börja med pedaler, vevparti, vevlager och fortsätta med sadel och sadelstolpe.

Förra året någon gång så gick jag ner i mitt förråd för att hämta min cykel (Vitus-graveln) efter att inte ha cyklat på ett tag. Den stod lite inklämd (har litet förråd). Då upptäckte jag att styret var snett. Jag förstod ingenting! Hur fan är det möjligt? Samma dag beställde jag ett nytt styre. Något Brand-X Compact racerstyre för 15 EUR. När det sen kom satte jag dit skiten, men det var liksom djupare än det som kom med min Vitus Substance, således gav det mig en sämre sittposition. Jag gillar ju att sitta rätt upprätt och inte behöva luta mig fram så dant. Jag inser såhär i efterhand att en Large på Vitus Substance VRS-2 var för stort för min kropp och jag borde kört på en medium. Jag har ju kortast möjliga styrstam också liksom! Hur som helst...

Jag sparade dock mitt gamla styre och efter några månader så tog jag fram det och tittade på det. Då inser jag att det är ju inte alls skadat. Smått konfunderad börjar jag klura på vafan det var som gjorde att det såg så snett ut då. Jag kommer fram till att det måste ha varit så att eftersom cykeln stod lutad mot en vägg, måste trycket ha gjort att bromshöljet sakta men säkert vinklades inåt och således skapade en känsla av att vänster sida på styret var snett. Eller åtminstone att det var den slutsatsen jag drog i all hast när jag upptäckte det. Jävla klantskalle man är alltså! Jag hoppas det är så i alla fall, för jag har börjat tvivla på min syn och vet inte längre ut eller in!

Intressant historia va? Anledningen till att jag ens skriver det här är att jag behöver hjälp med att rensa gamla styret på all gammal fastklistrad styrlinda som sitter kvar. Eller rättare sagt, jag behöver TIPS på hur jag ska få bort all gammal skit. :D Det värker i varenda fingertopp just nu efter att ha suttit igårkväll och försökt få bort skiten med fingrarna.

Nej, ibland kommer det inte alls, sen kommer flera små klick efter varandra. Känns rätt random, förutom att det bara är när jag trampar liksom.
Kolla om det bara är under belastning, i så fall tror jag på vevarmsinfästningen. Om det även hörs när du kör pedalerna för hand hade jag gissat på en lös klingbult , har hänt mig,

Gjort rent och smörjt vänster vevarm (för lat för höger), sadel, pedaler, flaskhållare och nu är klicket borta! Tack gode gud. Gjorde även rent styret med men har inte pallat byta det än. Väntar på ny styrlinda som borde komma nästa vecka, så kanske tar tag i det då. :D Borde även köra slanglöst igen. Jag vet inte hur det blev så, men nu kör jag fan slang i båda däcken. Jag kanske inte ens har något tubelessvätska kvar. Hmm.

Jag har någon slags plan att cykla lite mer i sommar och fota lite annat än fåglar osv. Vi får se hur det går med den saken. :D Kan sakna den tiden lite när man for runt och bara cyklade.

Lite personligt inlägg här, men behöver lite råd, input, eller era egna erfarenheter.

Jag har ju inte cyklat några längre sträckor de senaste två åren. 5-10km per tripp till något av de ställen jag spanar fåglar på, men en morgon för två veckor sen kom ett fågellarm som jag stressade iväg till innan jobbet, och sen direkt därifrån till jobbet, för att sen cykla tillbaka igen efter jobbet. Det blev väl 3 mil totalt den dagen. Nu vet jag inte om så är fallet, men sen den dagen har jag haft lite problem med "kisseriet". Det är i alla fall min upplevelse att det är. Om det de facto är på grund av cyklingen vet jag faktiskt inte.

Mitt problem är, för att vara transparent, att det är lite dåligt tryck i blåsan samt att jag känner mig kissnödig rätt ofta även om jag precis varit på muggen. Jag vet inte om man kan få såna problem av att cykla, men jag känner att jag inte sitter så bra på cykeln längre. Jag tror jag skapar onödigt tryck i perineum och hela det området. Det går väl en del nerver där.

Idag var jag hur som helst hos läkaren och det togs urinprov, CRP/sänka, bladder för att se om jag håller kvar urin samt en prostatakoll medelst finger (alltid lika roligt...). Prostatan var inte förstorad, jag tömmer blåsan som jag ska, ingen infektion och urinprovet visade ingenting konstigt. Det togs ytterligare två rör blod som ska skickas till labb för att kolla njurfunktion och sånt där, så jag får veta mer om några dagar.

Nu har jag hamnat i ett läge där jag inte vågar cykla bara för att jag är rädd att jag ska dra på mig några permanenta skador. Om jag inte redan har gjort det. Om jag ska överväga att cykla igen tänkte jag kolla upp en ny cykelsadel i första hand för att försöka utesluta tryck på oönskade ställen i så hög grad det går.

Vet inte riktigt vad jag vill ha sagt med den här posten! Om ni tror att jag är döende så behöver ni inte säga något. :P Jag är redan jävligt nervös och orolig (som vanligt).

Lite personligt inlägg här, men behöver lite råd, input, eller era egna erfarenheter.

Jag har ju inte cyklat några längre sträckor de senaste två åren. 5-10km per tripp till något av de ställen jag spanar fåglar på, men en morgon för två veckor sen kom ett fågellarm som jag stressade iväg till innan jobbet, och sen direkt därifrån till jobbet, för att sen cykla tillbaka igen efter jobbet. Det blev väl 3 mil totalt den dagen. Nu vet jag inte om så är fallet, men sen den dagen har jag haft lite problem med "kisseriet". Det är i alla fall min upplevelse att det är. Om det de facto är på grund av cyklingen vet jag faktiskt inte.

Mitt problem är, för att vara transparent, att det är lite dåligt tryck i blåsan samt att jag känner mig kissnödig rätt ofta även om jag precis varit på muggen. Jag vet inte om man kan få såna problem av att cykla, men jag känner att jag inte sitter så bra på cykeln längre. Jag tror jag skapar onödigt tryck i perineum och hela det området. Det går väl en del nerver där.

Idag var jag hur som helst hos läkaren och det togs urinprov, CRP/sänka, bladder för att se om jag håller kvar urin samt en prostatakoll medelst finger (alltid lika roligt...). Prostatan var inte förstorad, jag tömmer blåsan som jag ska, ingen infektion och urinprovet visade ingenting konstigt. Det togs ytterligare två rör blod som ska skickas till labb för att kolla njurfunktion och sånt där, så jag får veta mer om några dagar.

Nu har jag hamnat i ett läge där jag inte vågar cykla bara för att jag är rädd att jag ska dra på mig några permanenta skador. Om jag inte redan har gjort det. Om jag ska överväga att cykla igen tänkte jag kolla upp en ny cykelsadel i första hand för att försöka utesluta tryck på oönskade ställen i så hög grad det går.

Vet inte riktigt vad jag vill ha sagt med den här posten! Om ni tror att jag är döende så behöver ni inte säga något. :P Jag är redan jävligt nervös och orolig (som vanligt).
Ingen aning men sannolikt lugnt.
Var glad att du inte hade förstorad prostata som orsakar problemen(det går inte så fort) för det är inte jätteskönt att bli hyvlad genom pillen?

Jag hade detta problem i början av min återupptagna ”cykelkarriär”.

Om man kan bli permanent skadad och därmed döende av 30 km cykling så hade fler människor dött..?

Vad dina problem beror på har jag ingen aning om, men om du inte får någon form av medicinskt beslut om att du inte får cykla så hade jag provat runt med någon annan sadel osv. Ifall du känner av sadeln när du cyklar, alltså. Man ska inte underskatta frånvaron av vana - det ger en jäkla massa besynnerliga effekter.

Sen kan man komma ihåg att "rätt" sittställning ganska ofta inte är intuitiv och att man kan behöva gå ganska långt bort från vad man tror är bäst för en själv. Talar av egen erfarenhet..

Hoppas det löser sig bra!

Ingen aning men sannolikt lugnt.
Var glad att du inte hade förstorad prostata som orsakar problemen(det går inte så fort) för det är inte jätteskönt att bli hyvlad genom pillen?
Det låter ju inte sådär väldigt mysigt! ?

Om man kan bli permanent skadad och därmed döende av 30 km cykling så hade fler människor dött..?

Vad dina problem beror på har jag ingen aning om, men om du inte får någon form av medicinskt beslut om att du inte får cykla så hade jag provat runt med någon annan sadel osv. Ifall du känner av sadeln när du cyklar, alltså. Man ska inte underskatta frånvaron av vana - det ger en jäkla massa besynnerliga effekter.

Sen kan man komma ihåg att "rätt" sittställning ganska ofta inte är intuitiv och att man kan behöva gå ganska långt bort från vad man tror är bäst för en själv. Talar av egen erfarenhet..

Hoppas det löser sig bra!
Nu tänkte jag väl inte just på det, utan om någon skulle ha andra tankar om det jag skrev och komma med några dödsdomar. ?

Jag ska kika lite på sadlar. Min känsla är att jag vill ha en bred sadel som är platt och med en djup ränna i mitten, som går rätt långt. Borde försöka vinkla sadeln så den är rak, så jag inte glider fram så mycket när jag blir slö.

Det finns ju lika många sadlar som rövar men om du vill ha lite tips att kolla på så...

Jag tyckte WTB Volt (djup ränna) var ett billigt och bra kliv bort från perineala problem. Nu har jag Ergon SR Allroad Men (ränna + cutout) som favorit. Se till att mäta sittbenen (sätt dig på mjuk kartong, tex) så du köper rätt bredd.

Att ha sadeln rakt låter som ett väldigt bra första steg!

Det finns ju lika många sadlar som rövar men om du vill ha lite tips att kolla på så...

Jag tyckte WTB Volt (djup ränna) var ett billigt och bra kliv bort från perineala problem. Nu har jag Ergon SR Allroad Men (ränna + cutout) som favorit. Se till att mäta sittbenen (sätt dig på mjuk kartong, tex) så du köper rätt bredd.

Att ha sadeln rakt låter som ett väldigt bra första steg!
Har fan ägt både en Ergon och en WTB Volt Sport. Vet inte om jag har kvar dom någonstans eller om dom såldes ihop med dom gamla cyklarna. Minns inte vad jag tyckte om dom heller för den delen. :P

Har fan ägt både en Ergon och en WTB Volt Sport. Vet inte om jag har kvar dom någonstans eller om dom såldes ihop med dom gamla cyklarna. Minns inte vad jag tyckte om dom heller för den delen. :P
Tänkte på det du skrev i ett tidigare inlägg om att cykeln kanske är i största laget, det är ju rätt lätt att man kanar fram på sadeln för att komma närmare styret då. Det skulle ju placera dig på ett sämre ställe på sadeln. Så även om du skaffar en sadel med rätt bredd (bredare?) så måste du även ge dig chansen att sitta på den på rätt ställe. Kanske dags för NBD??

Tänkte på det du skrev i ett tidigare inlägg om att cykeln kanske är i största laget, det är ju rätt lätt att man kanar fram på sadeln för att komma närmare styret då. Det skulle ju placera dig på ett sämre ställe på sadeln. Så även om du skaffar en sadel med rätt bredd (bredare?) så måste du även ge dig chansen att sitta på den på rätt ställe. Kanske dags för NBD??
Har precis köpt ny kamera och har ett par dyra objektivinköp planerade, men tanken har slagit mig. ? Men då skulle jag nog köpa något billigt, kanske en White från XXL?! Räkna med att jag kommer in här och ber om tips om det blir aktuellt!

Det som jag gjorde var att justera min sittställning. Jag såg till att jag satt efter gamla tumregler (lodade från knäet ned till pedalen, ställde sadelhöjden så att jag hade rakt ben när jag satte i hälen på pedalens lägsta punkt etc.). Sedan köpte jag faktiskt en något smalare sadel. Numera sitter jag på sittbenen, inte på perineum. Jag använder heller inte cykelbyxor - behöver inte göra det. Jag kör bara på äldre ramar och med djupa bockstyren, så tidigare satt jag som en äldre racercyklist med styret i jämnhöjd med sadelns nos. Med tiden har jag sänkt styret flera centimeter.

Min bästa sadelmodell är en Brooks B15 Swallow, men sadelval är, som nämnts ovan, extremt subjektivt och rekommendationer blir alltid knepigt.

Senast redigerad av en moderator:
Funderar på den där Specialized Power Comp. Men fan, finns det något ställe online där man kan testa sadeln och skicka tillbaka om det känns fel bara? Det är ju styrigt med sadlar just. Känns segt att bränna över 1000:- så känns det helt fel. :D

Denna kanske kan hjälpa?

Om du orkar vänta lite så går det ju oftast att köpa sadlarna begagnade och sälja om det inte funkar för ungefär samma pris. Jag köpte min här på köp och sälj.

+1 på begagnatköp. Det finns inget sätt i världen att veta hur en sadel är utan att prova. Man köper sadel med röven, som det så fint heter.

Bra sadlar brukar kosta 500 kr här på k&s. Köp en godtycklig sådan som du gissar kan passa, prova ett par dagar med öppet sinne, sälj för 400 kr om den inte passar.

Typ såhär!

Beställde en Bontrager Verse Comp som jag fick hem igår. 155mm. Hade nog kunnat ha 165 helt ärligt men den blir nog OK. Ska se om jag orkar mig ut något i helgen. Känner redan att det är jävligt najs med cutout dock så det spåret ska jag fortsätta på!

Ja inte fan blev det något cyklande i år! Jag får verkligen inte ihop det med cykeln och sadeln och allt. Det kanske inte ens är sadeln, kanske snarare sittpositionen. Jag är inte bekväm alls. Flyttar runt och styr och ställer på cykeln hela tiden, blir aldrig riktigt avslappnad.

Jag har alltid känt att cykeln är snäppet för stor för mig. Jag har ju kortast möjliga styrstam redan, ett inte så djupt styre, sadeln lite framskjuten. Inte så mycket mer att göra.

Jag vill ju sitta mer upprätt. Så vad ska jag göra? Enda alternativet är att sälja och köpa ny cykel?

På bilden ser ni geon på min nuvarande cykel, som är storlek Large. Om vi utgår ifrån den, vilka mått ska jag kika på för att få en mer upprätt cykelställning?

Bilagor

• Vitus Substance VRS-2 2021 GEO.jpg
    Vitus Substance VRS-2 2021 GEO.jpg
    133.1 KB · Besök: 45
Jag vill ju sitta mer upprätt. Så vad ska jag göra? Enda alternativet är att sälja och köpa ny cykel?

På bilden ser ni geon på min nuvarande cykel, som är storlek Large. Om vi utgår ifrån den, vilka mått ska jag kika på för att få en mer upprätt cykelställning?
Mer stack och mindre reach.

Jag har alltid känt att cykeln är snäppet för stor för mig. Jag har ju kortast möjliga styrstam redan, ett inte så djupt styre, sadeln lite framskjuten. Inte så mycket mer att göra.

Innan du skaffar en ny ram;
Har du provat att vända på styrstammen?
foto-5.png

(Snabbt googlad bild, troligen blir inte skillnaden lika stor på din cykel)

Kolla även

Vad innebär det då? Att den går rakt ner och inte snett inåt så att säga? ;P Bra förklaring av mig!
Ja. Då hamnar sadeln längre fram även fast du har den i samma position. Kan påverka komfort på något annat sätt kanske. Men man får bättre kraft också tycker jag. Samtidigt som du kan flytta fram sadeln lite om det behövs och komma ännu längre fram ? beror ju på sadelrörets vinkel i övrigt om det passar sig iofs.

Ja inte fan blev det något cyklande i år! Jag får verkligen inte ihop det med cykeln och sadeln och allt. Det kanske inte ens är sadeln, kanske snarare sittpositionen. Jag är inte bekväm alls. Flyttar runt och styr och ställer på cykeln hela tiden, blir aldrig riktigt avslappnad.

Krullstyre fortfarande? Titta på denna:

Krullstyre fortfarande? Titta på denna:
Såg ju lite halvkul ut. ;P Som ett BMX-styre på en gravel. Jag kanske kan prova att sätta någon distans under styret först och främst och se om det hjälper något. Om jag har någon liggandes ens... Hmm.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp