Garmin cykel dator

Garmin cykel dator
Jag tänker att en cykeldator ska ha de funktioner man vill ha OCH använder. Den är bäst.

För mig är min Garmin Edge 530 alltså bäst, tillsammans med Ride With GPS som app/programvara för planering.

Garmin cykel dator
allt är ju relativt jag är långt i från "senaste dyraste teknologi nörden" så för mej är min gamla beggade garmin 1000 bäst innan den va de 820:n som va bäst den loggar turerna visar kadensen plus hastigheten samt sköter lysen plus radarn.

planerar aldrig mina turer jagar inga rekord eller strava koms utan åker mer eller mindre dit näsan pekar utforskar nya marker med "undra vart denna vägen tar vägen" metoder o njuter av åkturen

Garmin cykel dator
Lånar tråden lite.
Jag blev nyfiken på en Garmin Edge Explore på rea och började googla.
Jag kunde inte hitta någon entydig information vad som krävs avseende abonnemang.
Jag vill kunna köra gratisversionen av Trailforks och jag vill kunna importera rutter. Bryr mig inte ett dugg om statistik, puls och annat. Jag vet att jag är trött ändå ?
Går det att göra ovanstående, alltså ha lokala Trailforks-kartor och en rutt att följa, helt utan några betaltjänster?

Garmin cykel dator
Generellt har Garmin aldrig försökt få mig att skaffa någon form av abonnemang. Har en Edge 1040 och en Venu 2 plus, uppdaterade just de medföljande kartorna (inklusive trailforks) på den förstnämnda.

Garmin cykel dator
Och Trailforks-uppdateringen var med gratisversionen av Trailforks?
Jag har dålig koll på trailforks i stort; det jag pratade om är den version av trailforks-kartan som kommer med som standard i alla fall med Edge 1040. Någon annan kanske kan har bättre koll på eventuell extrafunktionalitet på trailforks-sidan om man installerar app och liknande.

Garmin cykel dator
Lånar tråden lite.
Jag blev nyfiken på en Garmin Edge Explore på rea och började googla.
Jag kunde inte hitta någon entydig information vad som krävs avseende abonnemang.
Jag vill kunna köra gratisversionen av Trailforks och jag vill kunna importera rutter. Bryr mig inte ett dugg om statistik, puls och annat. Jag vet att jag är trött ändå ?
Går det att göra ovanstående, alltså ha lokala Trailforks-kartor och en rutt att följa, helt utan några betaltjänster?
Köpte nyligen en Edge Explore 2 - i första hand för att följa rutter jag skapar själv från Garmin Connect (på datorn), men har testat att lägga upp rutter från Strava, funkar det också. Bra vägvisning med tydlig karta, varnar för snäva kurvor. Som bonus har jag fart/tid/backar (om rutten hämtats från tidigare inlagd rutt i Connect) möjlighet att ansluta ANT-enheter som pulsband o annat (just det behövs inte eftersom jag kör med en Garminklocka med pulsmätning.
Vad som skiljer Explorer mot Explorer 2 får du kolla, men sammantaget är jag mycket nöjd

Garmin cykel dator
Tack!
Och Trailforks-uppdateringen var med gratisversionen av Trailforks?
Sen återkoppling, men undrar om du fick någon återkoppling ang. Trailforks med Garmin?
Jag är också endast intresserad av navigationen på t ex. Edge 840, och Trailforkskartorna är bäst i de områden jag cyklar men har ingen större lust att betala dyra abonnemang för Trailforks. De ska ju ingå när man köper Edge, så frågan är om de räcker?
Ps. Extremt trött på att fiska upp mobilen hela tiden för min navigering, och tänker att en Edge med Trailforks underlättar riden.

Garmin cykel dator
Jag är också endast intresserad av navigationen på t ex. Edge 840, och Trailforkskartorna är bäst i de områden jag cyklar men har ingen större lust att betala dyra abonnemang för Trailforks. De ska ju ingå när man köper Edge, så frågan är om de räcker?
Nu var det ett tag sedan jag körde Garmins egna kartor i skogen, men om jag minns rätt så:
• Uppdateras två ggr per år
• Stigarna från Trailforks finns även på Garmins kartor (misstänker att de kommer in via OSM?)
• Stignamn och gradering saknas dock

Tillbaka
Topp