Nya Orbea OCCAM

Nya Orbea OCCAM
LT ser ju smutt ut som minienduro. Bra att man kan välja coil. SL däremot känns väldigt märkligt med lockout på en 140 slag cykel.

Nya Orbea OCCAM
Men det låter nästan orimligt att det skiljer nästan 3 kg mellan modellerna här?

IMG_6483.jpeg

Nya Orbea OCCAM
Känns inte som den nya är dramatiskt annorlunda - skönt, då slipper man kasta sig på köpknappen med nuvarande Eurokurs… ?
(fast idag gnekade det irriterande från mitt länkage, trots rätt nya lager…?)
Mitt länkage är nog bortom räddning.. livslängden på lager är bara ett par månader och passformen på allt är lite sådär numera. Har kompletterat med extra svarvade distanser för att saker inte ska skava…
Räknas väl som slitage antar jag men håller ändå på att undersöka vad de säger om garanti för det känns inte normalt utifrån någon av mina tidigare cyklar

Nya Orbea OCCAM
Vajrar genom headset, nej tack.

Annars en väldigt snygg men diskret visuell uppdatering av ramen.
Jag håller med till viss del om att slangar och vajrar dras genom styrlager med det verkar ju som att alla stora tillverkare börjar göra det så det är väl bara att vänja sig.

Håller med om att den är snyggare, mycket snyggare till och med. Vet inte riktigt vad det är men den känns mycket mer stilren. Kan ju vara färgvalen dock.

Nya Orbea OCCAM
Håller med om att den är snyggare, mycket snyggare till och med. Vet inte riktigt vad det är men den känns mycket mer stilren. Kan ju vara färgvalen dock.
Jag trot det är en kombination av tre saker:

* Staget mellan underröret och sadelröret har en mycket flackare vinkel på den nya modellen. På 2020-2023 är det mer upprätt och liksom ”bromsar” linjerna i designen.
* Mindre plottrig färgsättning. Hela ramen är lackad i samma färg, och även länkaget är lackat i samma färg som ramen.
* Generellt snyggare färger. Bortsett från den blå/orangea som fanns 2020 har många andra färger på Occam 2020-2023 varit hemska.

Nya Orbea OCCAM
IMG_6484.jpeg

Det här var lite intressant, jag har tänkt tanken själv tidigare. Jag har haft små sprickor i staget som går mellan kedjestagen där och fått det utbytt på garanti, och misstänkt att någon sten har hamnat i kläm mot sadelrör/vevlager där.

Nya Orbea OCCAM
Ja det var intressant. Ett kilo på däcken och ett par hekto på gaffel och dämpare. Lite tyngre hjul kanske. Men får inte heller ihop sista dryga kilot.

Min M10 väger 13,6 med alpdäcken på.
Håller med, ser helt knasigt ut även om de skulle räkna med coil på LT:n.

Min H20 (nu med Lyrik Ulitmate, Super deluxe ultimate 210x52,5, I9 Enduro S-hjul med 2,4 tum Forekaster/Dissector, XT lina, Oneup dropper och kolfiberstyre) väger in på typ 14,8 kg tubeless.
15,1kg för motsvarande (lite tyngre hjul/däck) med med kolfiberram låter konstigt.

Nya Orbea OCCAM
Håller med, ser helt knasigt ut även om de skulle räkna med coil på LT:n.

Min H20 (nu med Lyrik Ulitmate, Super deluxe ultimate 210x52,5, I9 Enduro S-hjul med 2,4 tum Forekaster/Dissector, XT lina, Oneup dropper och kolfiberstyre) väger in på typ 14,8 kg tubeless.
15,1kg för motsvarande (lite tyngre hjul/däck) med med kolfiberram låter konstigt.
Det var iofs DHR II/Assegai i DH-casing på testcykeln, så däcken är rejält tunga.

Nya Orbea OCCAM
Körde utan adaptrar, behövdes inte.
Gick faktiskt rätt lätt när jag kom på hur man skulle göra.

Det finns ett mjukt löst gummirasselskydd runt höljet i ramen, det går inte att trä igenom. Ställde till det lite innan jag fattade.

Ut med allt inkl. gummiskyddet genom ramen. Sedan trä igenom höljet bara, stora fina hål, inga problem. Sätt på gummiskyddet på höljet i det fria uppe och peta tillbaka.
Har aldrig dragit hölje på Occam och blev lite nyfiken här. Vad är det för gummiskydd? Och hur får man ut det ur ramen? Går det att plocka ut om man tar bort det lilla skyddet där höljet går in i ramen uppe mot styrröret? Det enklaste är väl att ha vajer kvar i ramen när man drar nytt hölje, men jag förstår inte riktigt hur det går till i det här fallet...

Nya Orbea OCCAM
M30 Large. Dags att byta dropper och är inne på en One Up, men får man plats med en 210 mm om den är är i botten eller är det 180 som är gränsen?

Nya Orbea OCCAM
M30 Large. Dags att byta dropper och är inne på en One Up, men får man plats med en 210 mm om den är är i botten eller är det 180 som är gränsen?
Jag har en 475mm lång Turbine R (aka Fox Transfer) med 175mm i slag på en Large och den går att skjuta ner i botten, så det finns i alla fall plats för ca 280mm instick…
Annars är det ju ett fantastiskt argument för att uppgradera till nya Occam som klarar mkt längre dropper! ?

Nya Orbea OCCAM
Jag har en 475mm lång Turbine R (aka Fox Transfer) med 175mm i slag på en Large och den går att skjuta ner i botten, så det finns i alla fall plats för ca 280mm instick…
Annars är det ju ett fantastiskt argument för att uppgradera till nya Occam som klarar mkt längre dropper! ?
Nya Occam lockar och det kan nog bli så. Men jag har ju två idag så den svenska som redan är rätt uppgraderad får nog bli kvar något år till. Däremot den franska ?

Nya Orbea OCCAM
Är sugen på en ny trail FS och funderar på Occam SL. Har kollat några tester på youtube och är fundersam över att den sägs vara bra när det går snabbt. Mina hemmastigar är mestadels typisk svensk teknisk terräng som jag inte skulle kalla snabb. Sten, rötter och träd att trixa sig runt, små branta stigningar upp och ner. Vad säger ni som har Occam, är den smidig? Vill ha ngt trampeffektivt som gärna passar för hopp och skutt när chansen finns. Den lilla paradoxen :)

Nya Orbea OCCAM
Är sugen på en ny trail FS och funderar på Occam SL. Har kollat några tester på youtube och är fundersam över att den sägs vara bra när det går snabbt. Mina hemmastigar är mestadels typisk svensk teknisk terräng som jag inte skulle kalla snabb. Sten, rötter och träd att trixa sig runt, små branta stigningar upp och ner. Vad säger ni som har Occam, är den smidig? Vill ha ngt trampeffektivt som gärna passar för hopp och skutt när chansen finns. Den lilla paradoxen :)
Jag har den tidigare varianten och den är åtminstone perfekt för typisk Kolmårdsterräng, teknisk cykling med mycket rötter och sten, korta branta uppför/nerför och dessutom väldigt trampeffektiv och pigg på hopp o skutt ?. Den nya är säkert inte sämre ?

Edit: om man ska tro testerna av den nya (SL) så är största skillnaden att den blivit bättre i snabb stökig utförsterräng, där den tidigare var lite mindre stabil…

Senast ändrad:
Nya Orbea OCCAM
Jag har den tidigare varianten och den är åtminstone perfekt för typisk Kolmårdsterräng, teknisk cykling med mycket rötter och sten, korta branta uppför/nerför och dessutom väldigt trampeffektiv och pigg på hopp o skutt ?. Den nya är säkert inte sämre ?

Edit: om man ska tro testerna av den nya (SL) så är största skillnaden att den blivit bättre i snabb stökig utförsterräng, där den tidigare var lite mindre stabil…
Tack för synpunkter, det låter ju lovande(y)

Nya Orbea OCCAM

Nya Orbea OCCAM
Hej,
Har precis förvärvat en beggad H20 LT -23.
Vad bör man åtgärda eller kolla till på cykeln?

Har läst mig till om bulten för bakdämparen som bör bytas ifall det är aluminium. Men det kanske är åtgärdat på en 2023? Annars så förstår jag det som att man kan identifiera felaktig bult genom att se om momenten står på den.

Bakhjulet var lite löst upptäckte jag hemma. Men det var bara dåligt åtskruvat verkar det som, förhoppningsvis inte cyklat på så mycket i det läget.

Såg någon bild om gummiskydd för svingen, något som man bör modifiera fram själv?

Nya Orbea OCCAM
Hej,
Har precis förvärvat en beggad H20 LT -23.
Vad bör man åtgärda eller kolla till på cykeln?

Har läst mig till om bulten för bakdämparen som bör bytas ifall det är aluminium. Men det kanske är åtgärdat på en 2023? Annars så förstår jag det som att man kan identifiera felaktig bult genom att se om momenten står på den.

Bakhjulet var lite löst upptäckte jag hemma. Men det var bara dåligt åtskruvat verkar det som, förhoppningsvis inte cyklat på så mycket i det läget.

Såg någon bild om gummiskydd för svingen, något som man bör modifiera fram själv?
Orbea fortsatte leverera aluminium-skruv till bakdämparen trots att de visste att de går av. Säljer istället stålskruven som reservdel.
Testa med en magnet så vet du.
(Annars känns det på vikten, men då måste man ju skruva ur den, så magnet är ju snabbast och enklast)

Min bakaxel släppte häromsistens. Hade börjat gänga ur sig. Kompletterade med en droppe blå loctite.

Gummiskydd? I "stenkrossen" mellan sving och sadelstag/vevlagerhus? Det finns väl div DIY-lösningar, men ingen riktigt bra som jag sett, så jag har inte gjort något utan håller tummarna att det inte händer nåt...

Annars, kolla lagren i svingen. De mellan sadelstag och kedjestag verkar vara de som tar mest stryk och/eller dras snett och fastnar eller sitter för tight i sätena.
Efter de kommer väl nedre pivotlagren.

Nya Orbea OCCAM
Orbea fortsatte leverera aluminium-skruv till bakdämparen trots att de visste att de går av. Säljer istället stålskruven som reservdel.
Testa med en magnet så vet du.
(Annars känns det på vikten, men då måste man ju skruva ur den, så magnet är ju snabbast och enklast)
Tack för tips med magneten, blir nog enklast och säkrast.

Min bakaxel släppte häromsistens. Hade börjat gänga ur sig. Kompletterade med en droppe blå loctite.

Är det fortfarande lätt att få av axeln vid behov med blå loctite?

Gummiskydd? I "stenkrossen" mellan sving och sadelstag/vevlagerhus? Det finns väl div DIY-lösningar, men ingen riktigt bra som jag sett, så jag har inte gjort något utan håller tummarna att det inte händer nåt...

Okej, får se om jag orkar komponera ihop något. Men målet är att det ska hamna så lite skit i glipan där som möjligt?

Annars, kolla lagren i svingen. De mellan sadelstag och kedjestag verkar vara de som tar mest stryk och/eller dras snett och fastnar eller sitter för tight i sätena.
Efter de kommer väl nedre pivotlagren.

Dessa lager är det generellt slitage som går att åtgärda hos LBS? Eller är det defekter som borde gå på garanti?

Sen har jag läst om att man fått frihjulskroppen utbytt. Men här går mina cykelmekskunskaper bet. Något man kan göra för att förebygga? Eller ngt som är åtgärdat redan?

Stort tack för svar.

Nya Orbea OCCAM
Är det fortfarande lätt att få av axeln vid behov med blå loctite?
Blå är inte speciellt hård. Jag hade ur mitt hjul för service av spärrklackarna (RF Valult-nav) och jag kan inte säga att jag tänkt på att det satt hårdare än vanligt. Blå är det som sitter på t ex skruvar till bromsok, styrstammar mm.

Okej, får se om jag orkar komponera ihop något. Men målet är att det ska hamna så lite skit i glipan där som möjligt?
Ffa att det inte ska hoppa in en sten där som knäcker ramen. Lite lera ska en sån cykel tåla...och gilla :-)

Dessa lager är det generellt slitage som går att åtgärda hos LBS? Eller är det defekter som borde gå på garanti?
De mellan sadel- och kedjestag har det diskuterats om baksvingarna inte är helt linjerade så att lagren spänner och jag läste att nån fått baksvingen utbytt för att lagersätena för för tighta.
Men generellt så är det bra att koppla loss dämparen och röra svingen till sina maxlägen för att motionera lagren och lyssna efter missljud nån gång ibland och åker man FS får man räkna med att byta lager då och då.

På min tror jag de bakre spänner lite. Jag bytte till lite bättre lager än de som satt i original och de har klarat sig ett tag nu.
Satte i dessa https://www.kugellager-shop.net/6803-llu-max-bo-rillenkugellager-vollkugelig-26x17x5mm.html (och motsvarande i övre och undre pivot).
Petade loss gummitätningarna och tvättade ur det halkiga fett som de var förfyllda med och fyllde helt fullt med CRC Super Adhesive grease, jättekletigt kullagerfett som sitter kvar (finns t ex här: https://www.bauhaus.se/vidhaftande-fett-crc-tub-100ml och på många andra ställen)
Ingen rost sist jag kollade i alla fall...

Sen har jag läst om att man fått frihjulskroppen utbytt. Men här går mina cykelmekskunskaper bet. Något man kan göra för att förebygga? Eller ngt som är åtgärdat redan?
Jo, det är de så kallade "Race Face AR 30"-hjulen som sitter på en del lägre modeller. De har om jag fattat det rätt RaceFace fälgar (AR 30) och Orbeas egna OEM-nav (av sämre kvalitet) och på dessa nav rasar spärrklackarna i bodyn.
Det kan/bör vara garantiärende, men en del har fått skräpet utbytt och så rasar det igen och så orkar de inte utan köper ett bakhjul med ett nav som håller måttet... Trist att de specar ner hojar i den prisklassen med skräp som inte håller. Alla borde reklammera in i kaklet så sånt blir dyrt för dem!

Nya Orbea OCCAM
Blå är inte speciellt hård. Jag hade ur mitt hjul för service av spärrklackarna (RF Valult-nav) och jag kan inte säga att jag tänkt på att det satt hårdare än vanligt. Blå är det som sitter på t ex skruvar till bromsok, styrstammar mm.

Ffa att det inte ska hoppa in en sten där som knäcker ramen. Lite lera ska en sån cykel tåla...och gilla :-)

De mellan sadel- och kedjestag har det diskuterats om baksvingarna inte är helt linjerade så att lagren spänner och jag läste att nån fått baksvingen utbytt för att lagersätena för för tighta.
Men generellt så är det bra att koppla loss dämparen och röra svingen till sina maxlägen för att motionera lagren och lyssna efter missljud nån gång ibland och åker man FS får man räkna med att byta lager då och då.

På min tror jag de bakre spänner lite. Jag bytte till lite bättre lager än de som satt i original och de har klarat sig ett tag nu.
Satte i dessa https://www.kugellager-shop.net/6803-llu-max-bo-rillenkugellager-vollkugelig-26x17x5mm.html (och motsvarande i övre och undre pivot).
Petade loss gummitätningarna och tvättade ur det halkiga fett som de var förfyllda med och fyllde helt fullt med CRC Super Adhesive grease, jättekletigt kullagerfett som sitter kvar (finns t ex här: https://www.bauhaus.se/vidhaftande-fett-crc-tub-100ml och på många andra ställen)
Ingen rost sist jag kollade i alla fall...

Jo, det är de så kallade "Race Face AR 30"-hjulen som sitter på en del lägre modeller. De har om jag fattat det rätt RaceFace fälgar (AR 30) och Orbeas egna OEM-nav (av sämre kvalitet) och på dessa nav rasar spärrklackarna i bodyn.
Det kan/bör vara garantiärende, men en del har fått skräpet utbytt och så rasar det igen och så orkar de inte utan köper ett bakhjul med ett nav som håller måttet... Trist att de specar ner hojar i den prisklassen med skräp som inte håller. Alla borde reklammera in i kaklet så sånt blir dyrt för dem!

Då var jag hemma igen till cykeln. Kan konstatera att skruven inte är utbytt.

Upplevde även lite knak när jag cyklade lite på asfalten. Det låter som om det kommer från skruven som skall bytas samt från främre delen. Läste om tidigare i tråden som bytt styrlager. Funderar på att gör detsamma.

Vart beställer man reservdelar? Obreas hemsida? Eller kan man ta reda på storlekar som och beställa med bättre kvalitet?

Tänkte på skruven, kullager ”kit” och styrlager ”kit”.

Ska ta en tur på stigarna ikväll, får se om det fortfarande knakar.

Nya Orbea OCCAM
Då var jag hemma igen till cykeln. Kan konstatera att skruven inte är utbytt.

Upplevde även lite knak när jag cyklade lite på asfalten. Det låter som om det kommer från skruven som skall bytas samt från främre delen. Läste om tidigare i tråden som bytt styrlager. Funderar på att gör detsamma.

Vart beställer man reservdelar? Obreas hemsida? Eller kan man ta reda på storlekar som och beställa med bättre kvalitet?

Tänkte på skruven, kullager ”kit” och styrlager ”kit”.

Ska ta en tur på stigarna ikväll, får se om det fortfarande knakar.
Lät inge bra... funderar på mer om det kan vara droppern som kan vara boven. Låter mest när man har sadeln uppe och sitter på. Låter nästan inget när sadeln är nere och man inte belastar sadeln. Låter något om man sitter på sadeln när den är nere.

Tänker att jag börjar med att smörja droppern och sen även denna skruv:
cykelskruv.png

Skulle det kunna ha göra med att jag hängde upp cykeln på dessa punkter i mekstället?
cykelfast.png

Jag har handlat en del delar på nätet från Älvängens cykel, exvis: https://alvangenscykel.se/butik/cyk...or-cykel-tillbehor/orbea-occam-lankage-lager/
men det går ju på Orbeas hemsida eller direkt från någon annan butik som säljer Orbea: https://www.orbea.com/se-en/dealers/?country=SE

Ahh okej, kanske får bli Orbea då det verkar som om dom har rubbet hemma.

Nya Orbea OCCAM
Lät inge bra... funderar på mer om det kan vara droppern som kan vara boven. Låter mest när man har sadeln uppe och sitter på. Låter nästan inget när sadeln är nere och man inte belastar sadeln. Låter något om man sitter på sadeln när den är nere.

Tänker att jag börjar med att smörja droppern och sen även denna skruv:
Visa bilaga 717658

Skulle det kunna ha göra med att jag hängde upp cykeln på dessa punkter i mekstället?
Visa bilaga 717659

Ahh okej, kanske får bli Orbea då det verkar som om dom har rubbet hemma.

Kolla om Sundstorps cykel i Kungsbacka har också.

Nya Orbea OCCAM
Sitter det ett öppet styrlager kan det vara idé att byta. Där säljer Orbea Acros lager och de är bra.

Övriga lager köper jag från Tyskland enligt länken i tidigare inlägg. De anser jag vara bättre.

Knakar sadelstolpen så dra upp (mata efter wiren så den inte går sönder), gör rent och lägg på lite fett.
Går droppern lätt och fint? De brukar inte knaka internt, men trögar de behövs i alla fall service.

Nya Orbea OCCAM
Den skruven är helt irrelevant. Den är enbart för att förspänna länkaget vid monteringen. Den kan du i princip ta bort.
Utgick från det jag läste här. En verkar ha löst det med rengöring av droppern och en genom att smörja ovannämnda skruv med loctite 200?

Sitter det ett öppet styrlager kan det vara idé att byta. Där säljer Orbea Acros lager och de är bra.

Övriga lager köper jag från Tyskland enligt länken i tidigare inlägg. De anser jag vara bättre.

Knakar sadelstolpen så dra upp (mata efter wiren så den inte går sönder), gör rent och lägg på lite fett.
Går droppern lätt och fint? De brukar inte knaka internt, men trögar de behövs i alla fall service.
Hur vet man att det är ett öppet styrlager?

Ja precis, hur fick du reda på måtten? Eller rättare sagt, har du även måtten för resterande lager?

Utan att ha för mycket erfarenhet så tycker jag att den går upp lätt och fint. Så jag kör på lite rengöring och smörj så får vi se om det löser sig.

Nya Orbea OCCAM
Utgick från det jag läste här. En verkar ha löst det med rengöring av droppern och en genom att smörja ovannämnda skruv med loctite 200?
Preload-skruven ger INTE knak.

Hur vet man att det är ett öppet styrlager?
Står det Acros på topcap? Om inte är det öppet. Så länge det inte rostar behöver det inte bytas.
Ja precis, hur fick du reda på måtten? Eller rättare sagt, har du även måtten för resterande lager?
Står i blue-paper
Obs! Ett lager i main/undre pivot skiljer sig mellan alu- och kol-ramar.

OUtan att ha för mycket erfarenhet så tycker jag att den går upp lätt och fint. Så jag kör på lite rengöring och smörj så får vi se om det löser sig

Går den lätt upp och ner så börja att torka av och smörja utsidan.

Nya Orbea OCCAM
Är preloadskruven dragen för hårt blir det friktion mellan länkage och ram, då knakar det på duktigt. Jag fick gå på feeling när jag monterade ihop det igen för att det inte skulle knaka, 4nm som är angett moment blev för hårt.

Bilagor

• IMG_2543.jpeg
    IMG_2543.jpeg
    436.8 KB · Besök: 66
  • IMG_2542.jpeg
    IMG_2542.jpeg
    454.5 KB · Besök: 62
Nya Orbea OCCAM
Är preloadskruven dragen för hårt blir det friktion mellan länkage och ram, då knakar det på duktigt. Jag fick gå på feeling när jag monterade ihop det igen för att det inte skulle knaka, 4nm som är angett moment blev för hårt.
Jo, det är en helt annan sak. Jag har oxå gått på känsla.
Men att smörja den skruven som frågan gällde kommer inte hjälpa.
Rätt pre-load däremot kommer göra att lagren håller och länkaget funkar som det är tänkt.
Pre-load bör sättas så att det är minimalt med axiellt glapp och att lagren inte får för mycket belastning i sidled.

Nya Orbea OCCAM
Jo, det är en helt annan sak. Jag har oxå gått på känsla.
Men att smörja den skruven som frågan gällde kommer inte hjälpa.
Rätt pre-load däremot kommer göra att lagren håller och länkaget funkar som det är tänkt.
Pre-load bör sättas så att det är minimalt med axiellt glapp och att lagren inte får för mycket belastning i sidled.

Står det Acros på topcap? Om inte är det öppet. Så länge det inte rostar behöver det inte bytas.

Står i blue-paper
Obs! Ett lager i main/undre pivot skiljer sig mellan alu- och kol-ramar.

OUtan att ha för mycket erfarenhet så tycker jag att den går upp lätt och fint. Så jag kör på lite rengöring och smörj så får vi se om det löser sig

Går den lätt upp och ner så börja att torka av och smörja utsidan.

Sorry men är det något jag missar i blue-paper? Tycker att det bara står artnr och inte vilka mått det är på kullagrena?

Det blev isärplockande och smörjande, tycker att det är rätt kul + att man lär sig. Men själva stolpen var rätt skitig. Första provtur runt huset gav inget knakande, får se imorgon på en längre tur. Skulle ju kunna vara samband att jag klämde cykelhållaren på sadelstopleröret + att det var skitigt.

Nya Orbea OCCAM
Sorry men är det något jag missar i blue-paper? Tycker att det bara står artnr och inte vilka mått det är på kullagrena?

Det blev isärplockande och smörjande, tycker att det är rätt kul + att man lär sig. Men själva stolpen var rätt skitig. Första provtur runt huset gav inget knakande, får se imorgon på en längre tur. Skulle ju kunna vara samband att jag klämde cykelhållaren på sadelstopleröret + att det var skitigt.

Det är inte artikelnummer utan modellbeteckning. Modellbetecknngen är sökbar och där kan du även se dimmensioner.

Från Bluepaper för alu-ramen (Obeservera att Main Pivot (undre pivot) skiljer sig mellan alu- och kol-ramar)

BEARINGS REAR AXLE 6803 2
27.1 LINKAGE-SEATSTAYS BEARINGS ENDURO MAX 6800 4
27.2 LINKAGE-SHOCK YOKE BEARINGS. ENDURO MAX 6802 2
15.1 MAIN PIVOT BEARING HYDRO 6801 2

Så för ett komplett lagerbyte behöver du:
2st 6803-lager till bakaxeln 17x26x5 mm
4st 6800-lager till sadelstagen där de fäster i Y-bygeln 10x19x5 mm
2st 6802-lager till där Y-bygeln ledas mot framtriangeln i ramen 15x24x5 mm
2st 6801-lager till där kedjestagen fäster i framtriangeln 12x21x5 mm

Dessutom behöver du verktyg att ta ur lagren samt pressa i nya.
För att pressa i lager finns det bra pressverktyg till rimliga pengar på typ amazon och ebay. Jag har ett sånt här kit: https://www.amazon.se/Fayrimi-Cykel...prefix=cykel+lager+pressverktyg,aps,89&sr=8-6
Det klarar praktiskt taget alla lager på en cykel.

För att ta ur finns div verktyg.
T ex:
BearingProTools har varianter som baseras på att man spännre en expander i lagret och knackar ur dem
RapidRacerProducts har eleganta i- och urpressningsverktyg:
De första är inte så dyra, de andra är lite mer kostsamma har jag för mig.

Övre pivot-lager sitter i ramen på både alu och kol och behöver knackas ur
Main pivot sitter i kedjestagen på alu- så det, samt de kring bakaxeln och de i sadelstagen och de i Y-bygeln går att pressa ur.

Jag köpte kittet från ebay/amazon för att pressa i och så tillverkade jag egna urpressningsdelar inspirerade av RapidRacer, en cylindrisk ihålig del som "tar emot" lagret och en mindre som trycker ur det:
Typ såhär:
1723277930061.png
1723277913961.png

1723277857617.png

De som behöver knackas ur tog jag med en drivdon och knackade försiktigt runt om. Till nästa gång ska jag fixa nåt som spänner fast i centrum så jag kan knacka mitt i...typ liknande BearingProTools

Bilagor

• 1723277651078.png
    1723277651078.png
    19.9 KB · Besök: 40
  • 1723277536976.png
    1723277536976.png
    14.9 KB · Besök: 40
  • 1723277521229.png
    1723277521229.png
    28.4 KB · Besök: 48
  • 1723277503788.png
    1723277503788.png
    9.9 KB · Besök: 42
Nya Orbea OCCAM
Jag har handlat lager från kullagret.com, där kan man få SKF om man vill ha det bästa (vem vill inte det?) - nu senast var de slut så då blev det att testa rostfritt. Än så länge verkar det funka finfint.

Tillbaka
Topp