Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Det blev en dyr en har jag förstått men skicket är så gott som nyskick, den har stått bortglömd inomhus troligen hela sitt liv.
Den kostade en slant, men jag kan intyga att skicket är otroligt fint.

Antingen har man tur och gör ett fynd för noll och ingenting, men då kan skicket vara alltifrån ok till halv katastrof och man kan behöva vänta i både en vecka och två år på att rätt cykel ska dyka upp inom räckhåll. Här är det en cykel som är i gott skick, som har gåtts igenom och servats innan den såldes och där det dessutom finns en "riktig" verksamhet bakom som i någon mån går i god för att det som sägs är det som säljs.

Sammantaget, med tanke på skicket och att du hittade den på nolltid, så skulle jag närmast klassa detta som ett fynd. Och oroa dig inte, Jr. har klarat sig jättebra på havregrynsgröt och nudlar i flera år och jag tar hand om de dina också!

Visa din Miyata!
Jag har ett 7 delat bakhjul till min miyata on/off

Tänkte att jag skulle få på 8delat, men då behöver jag byta body.
Känns som att det är i den här tråden jag sett folk byta bodys på gamla bakhjul för attt rymma 8/9 delat.
Var kan jag kolla kompabiliteten? ?

Visa din Miyata!

Känns som att det är i den här tråden jag sett folk byta bodys på gamla bakhjul för attt rymma 8/9 delat.
Klent svar, men jag landade i att jag inte lyckades hitta något som entydigt visade vad som funkade med vad och att det därför blev lättare att ordna ett nytt hjul…

Visa din Miyata!

Kort och otydligt svar: Det finns vissa, tidiga bodys som funkar med åttadelade kassetter. De flesta gör det inte.

Jag har haft bodys för sjudelat (med gängor längst ut för kompabilitet med Uniglide) som har krävt en distans längst in för att montera sjudelade kassetter, och på dessa har jag kört åttadelat. Jag har också haft samma typ av bodys där sjudelade kassetter funkat utan distans. På dem kan du inte köra åttadelat.

Jag tror att Shimano under någon övergångsperiod tillverkade lite bredare bodys, helt enkelt.

Visa din Miyata!

Inte svar på din fråga men du kan behålla hjulet som det är och få 8 växlar med en 9v kassett minus ett drev. Men då behövs även ett 9v reglage eller ett som funkar utan fasta lägen, och som inte bryr sig om vad du har där bak. En annan fördel är att det blir fler kassetter med lägre utväxling om man tex vill köra med singelklinga fram.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Den kostade en slant, men jag kan intyga att skicket är otroligt fint.

Antingen har man tur och gör ett fynd för noll och ingenting, men då kan skicket vara alltifrån ok till halv katastrof och man kan behöva vänta i både en vecka och två år på att rätt cykel ska dyka upp inom räckhåll. Här är det en cykel som är i gott skick, som har gåtts igenom och servats innan den såldes och där det dessutom finns en "riktig" verksamhet bakom som i någon mån går i god för att det som sägs är det som säljs.

Sammantaget, med tanke på skicket och att du hittade den på nolltid, så skulle jag närmast klassa detta som ett fynd. Och oroa dig inte, Jr. har klarat sig jättebra på havregrynsgröt och nudlar i flera år och jag tar hand om de dina också!

Visa din Miyata!
Klent svar, men jag landade i att jag inte lyckades hitta något som entydigt visade vad som funkade med vad och att det därför blev lättare att ordna ett nytt hjul…
Fegis
IMG_4496.jpeg

Visa din Miyata!
Lystring!!!

Lördagen den 5 oktober klockan 11:00 kommer det vara en öppen träff på Veloform i GBG.
Det är en mycket fin chans att träffa andra trådmedlemmar och nätverka och snacka Miyata.
Dessutom ett bra tillfälle att visa upp sina byggen om man känner för det.
Vill någon klämma lite extra på någon av @LWBs, mina eller någon annans hojar så säg till så kan dem säkert tas med ?

På Veloform kan man också dricka riktigt kaffe, äta matpaj och mkt mer.
Den som behöver lite smågodis till sitt bygge kan säkert hitta något i hyllorna att köpa med sig hem.
Med det sagt så finns alla ingredienser för en trevlig dag i Majorna.

Inte nog med detta så kan vi nästan fira trådens 5 årsjubileum tillsammans ??

Väl mött Miyatapuritaner och alla andra rockers, ravers, lovers and sinners!

//Sebbe

P.s det var med Terra Runnern allt startade🤩

IMG_1623.png

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Lystring!!! ??

Lördagen den 5 oktober klockan 11:00 kommer det vara en öppen träff på Veloform i GBG.
Det är en mycket fin chans att träffa andra trådmedlemmar och nätverka och snacka Miyata.
Dessutom ett bra tillfälle att visa upp sina byggen om man känner för det.
Vill någon klämma lite extra på någon av @LWBs, mina eller någon annans hojar så säg till så kan dem säkert tas med ?

På Veloform kan man också dricka riktigt kaffe, äta matpaj och mkt mer.
Den som behöver lite smågodis till sitt bygge kan säkert hitta något i hyllorna att köpa med sig hem.
Med det sagt så finns alla ingredienser för en trevlig dag i Majorna.

Inte nog med detta så kan vi nästan fira trådens 5 årsjubileum tillsammans ??

Väl mött Miyatapuritaner och alla andra rockers, ravers, lovers and sinners!

//Sebbe

P.s det var med Terra Runnern allt startade???

Visa bilaga 727058
Räknar med att komma!

Visa din Miyata!
Blev kanonfin!

Själv testcyklade jag i em min Miyata 100 som jag riktade ramen på och det var inga konstigheter, gick rakt och fint på vägen och att cykla utan att hålla i styret var inga problem :)
Ja, jag känner mig nöjd!

Måste hitta en annan stolpe eller sadel, orginalstolpen funkade inte med min specialized-sadel.

Sen måste jag bara lista ut hur jag får tyst på den skramlande bakfälgen. Tror det är fästet vid sadelstagen som inte blev riktigt bra

Visa din Miyata!
Tack, jag är mest glad att jag äntligen hittade ett bygge där bullmoosen passade ?

Vilket bygge! Var kommer skärmarna ifrån?
Det är ett par velo orange, egentligen ett par 29" skärmar men jag ändrade ner radien på dom för att få skärmarna bredare.

Men i mina försök att blidka skärmjesus @n3wton så märker jag attdet är så tight att jag skrapar lite när jag står och trampar ?

I dagsljus så ser man att det finns lite saker att fixa på cykeln ?
IMG_4516.jpegIMG_4517.jpeg

Visa din Miyata!
Var ute på en testrepa igår med den här TerraRunnern från ca. 92-93. Det är hojen som @westinchristoffer nämnde här. Riktigt trevlig hoj, även om den var lite i minsta laget för mig. Jag ska plocka av en del komponenter som Christoffer ska ha, men får behålla ramen och en hel del annat. Kan bli ett kul bygge. Så nu är man nog hooked. 🤪

Visa bilaga 727484
Det där är en riktigt fin cykel, jag sålde en för ett tag sedan på grund av storleken men fasen va fin den blev efter genomgång 🤩
IMG_6267.jpeg

IMG_6268.jpeg
IMG_6270.jpeg

Visa din Miyata!
Behöver miyata-skärmhjälp.

Framskärmen har lite bråk med gaffelkronan och däcket. När kag ställer mig upp och trampar får jag ett litet "durr"
Skulle antagligen behöva höja skärmen litegrann för att bli av med det.
I bak-kant så har jag lite mellanrum så att jag kan höja, men framtill ligger skärmen redan mot kronan.

Slipa lite på gaffelkronan?
Försöka ändra radien på skärmen lite så att den ligger "plattare" upptill?
Ta bort den "förstärkningen" av aluminium man klistrade fast?

IMG_4652.jpeg
IMG_4650.jpeg

Visa din Miyata!
Se inlägg #1246.
Utan att ha inspekterat just ditt bygge - men väl dreglat på håll, så snyggt - så skulle jag i första hand rekommendera att stuka skärmen så vackert och se om det hjälper.

Tillbaka
Topp